Wie heeft hiervoor een verklaring?

  • Jan Rienstra
    Message 1 of 14 , Jan 31, 2009
      Bolsward, dopen, doopjaar 1794
      Dopeling: Hotse
      Gedoopt op 4 maart 1794 in Bolsward
      Kind van Gerrit Hilles en Yenskje Pieters
      Getuige: Joukje Jacobs
      Opm.: Doopnaam Hospitius, de doopdatum staat zo in het
      doopboek
      Dopeling : HOTSE of HOTSKE
      Vader : GERRIT HILLES
      Moeder : IENSKE PIETERS
      Getuige : JOUKE of JOUKJE JAKOBS,
      Bron:
      R.K. par. H. Martinus Bolsward, doop 1710-1811
      Inventarisnr. : 152
      Op microfiche beschikbaar op studiezaal Tresoar

      Bolsward, dopen, doopjaar 1794
      Dopeling: Hodse
      Gedoopt op 1 oktober 1794 in Bolsward
      Zoon van Gerrit Hilles en Inske Pieters
      Getuige: Sitske Pieters
      Opm.: Doopnaam Hospitius, de doopdatum staat zo in het
      doopboek
      Dopeling : HOTSE
      Vader : GERRIT HILLES
      Moeder : IENSKE PIETERS
      Getuige : SIETSKE PIETERS,
      Bron:
      R.K. par. H. Martinus Bolsward, doop 1710-1811
      Inventarisnr. : 152
      Op microfiche beschikbaar op studiezaal Tresoar

      Groetjes,

      Jan Rienstra

      http://home.kpn.nl/j.rienstra2/

    • Rienk de Boer
      Message 2 of 14 , Jan 31, 2009
        Jan
        Waar wil je een verklaring voor ?
        Rienk

[...]

        Wij zijn een gemeenschap van 5,9 miljoen gebruikers in strijd tegen spam.

        Message 3 of 14 , Jan 31, 2009
          Jan,

          Het is de vraag waarom de opmerking m.b.t. de datum wordt vermeld. Is dat een opmerking van de bewerkers van het doopboek die het merkwaardig vonden dat twee kinderen van hetzelfde echtpaar 6 maanden na elkaar werden gedoopt?

          Een tweede kind van dezelfde ouders dat 6 maanden na de doop van een vorig kind wordt gedoopt zou een prematuur geboren kind geweest moeten zijn, tenzij het vorige kind pas een aantal maanden na zijn geboorte is gedoopt.

          In ieder geval overlijdt op 6 juli 1794 'een kind van Gerrit Hilles":
          Bolsward overlijden/begraven 1794
          Overleden: een kind van Gerryt Hilles
          Datum : 6 juli 1794
          Plaats : Bolsward

          Dat zou de eerstgenoemde Hotse kunnen zijn, maar helaas wordt zijn naam niet genoemd. Maar het lijkt in aannemelijk dat de eerste Hotse is overleden, anders had een volgend kind die naam niet gekregen. Er is in ieder geval geen overlijden/begraven van een tweede kind in 1794.
          Bij de naamsaanneming van 1811 heeft Gerrit Hilles (van Vellinga) uit Bolsward kinderen, waaronder een 15-jarige Hotsze.
          Hotse Gerrits van Vellinga overlijdt in augustus 1844 op 49-jarige leeftijd. Dat lijkt te bevestigen dat hij de in oktober 1794 gedoopte Hotse was.

          Met vriendelijke groet,
          Nynke van den Hooven

          Message 4 of 14 , Jan 31, 2009
            Ik denk dat Nynke gelijk heeft dat het hier een opmerking betreft van de
            bewerkers van het doopboek. In mijn eigen bestand heb ik zelf een
            soortgelijke opmerking staan. Gerrit Hilles en Ynskje Pieters zijn
            voorouders van mijn man en toen ik de dopen van deze kinderen jaren
            geleden noteerde viel mij het geringe tijdverschil ook op.
            De tweede Hotze tr. in 1815 met Trijntje Stallinga en krijgt voorzover
            mij bekend 8 kinderen met haar.

            groet, Hinke Woudt-Westra.

            http://wyldewielde.tumblr.com/

          • sietze_elsinga
            Message 5 of 14 , Feb 1, 2009
              Nynke en Jan,

              Met de uitleg van Nynke ben ik het bijna eens. Maar zou het kind niet
              op 6 juli zijn begraven in plaats van overleden ?

              Want in het register van levering van ontvangen doodskisten en
              ontvangen kistgeld wordt het kind al op 4 juli vermeld.

              Bolsward overlijden/begraven 1794
              Overleden: het kind van Gerrijt Hilles
              Datum : 4 juli 1794

              Ontvangen 2-6-0 wegens kistgeld

              Persoon: GERRIT HILLES

              Bron:
              Register van de levering van doodskisten en ontvangen
              kistgeld 1769-1803
              Weeshuis Bolsward
              Raadpleegbaar Gemeentearchief Bolsward
              Inventarisnr. AWB 283

              Wijzigingsdatum: 24-07-2008

              Met vriendelijke groeten,

              Sietze Elsinga
              www.elsinga-s.nl

              --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Nynke van den Hooven"
              <nynkevandenhooven@...> wrote:

> [...]
              > Hotse Gerrits van Vellinga overlijdt in augustus 1844 op 49-jarige
              leeftijd. Dat lijkt te bevestigen dat hij de in oktober 1794 gedoopte

            • Kees Braaksma
              Message 6 of 14 , Feb 1, 2009
                Hallo Jan,

                Ik denk dat iemand gewoon even het doopboek moet raadplegen!
                Het echtpaar Gerrit Hilles en Ienske Pieters kregen nog meer
                kinderen. In 1786, 1788, 1789 (tweeling), 1792, 1793, 1794 (2x), 1796
                en 1797.
                In het doopboek staan de doopinschrijving in principe op datum.
                Misschien wijkt de datum bij deze twee doopinschrijvingen af van de
                normale volgorde.

                Groeten,
                kees

                --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Jan Rienstra"
                <J.Rienstra2@...> wrote:

> [...]
                > R.K. par. H. Martinus Bolsward, doop 1710-1811
                > Inventarisnr. : 152
                > Op microfiche beschikbaar op studiezaal Tresoar

              • Hinke
                Message 7 of 14 , Feb 2, 2009
                  Ik neem aan dat de doopdata gecontroleerd zijn door de bewerkers gezien
                  de opmerking:

                  <Opm.: Doopnaam Hospitius, de doopdatum staat zo in het
                  doopboek>

                  Een keer extra controleren kan natuurlijk nooit kwaad. Hierbij het gezin
                  zoals ik het in mijn bestand heb staan en zoals in een eerdere mail
                  gemeld had ik ook een opmerking bij de doopdata staan van beide Hotzes.

                  Gezinsblad van Gerardus Hilles van Vellinga:

                  Gerardus Hilles van Vellinga, geb. Burgwerd, ged. Bolsward 8 jan. 1759,
                  koopman, † Bolsward 16 jan. 1833, zn. van Hille Gerrits en Antie Hotses,
                  tr. 1e Bolsward 15 jan. 1786 Hinskje (Ynskje) Pieters, ged. Bolsward 19
                  sept. 1765, † ald. 27 juli 1815, dr. van Pieter Alles en Iemkje Baukes;
                  tr. 2e Bolsward 25 aug. 1816 Hinke Jelles Kuiper, geb. Makkum 1759.
                  Uit het eerste huwelijk:
                  1. Hille Gerrits van Vellinga, geb. Bolsward, ged. Bolsward 18 okt.
                  1786, schipper, † Harlingen 16 okt. 1817, tr. Bolsward 9 dec. 1810
                  Susanna Nicolaas Gubbels, ged. Makkum 6 sept. 1768, † Bolsward 14 dec.
                  1850, dr. van Nicolaas Johannis en Rigtje Jans.
                  2. Ymkjen Gerrits van Vellinga, ged. Bolsward 13 febr. 1788, † ald. 6
                  sept. 1827, tr. Bolsward 27 april 1810 Lourens Joostes Hankel, ged.
                  Bolsward 18 sept. 1790, wever, † Sneek 7 april 1847, zn. van Joost
                  Lourens en Johanna Cecilia Gleets.
                  3. Pieter Gerrits, ged. Bolsward 6 sept. 1789, † vóór 19 maart 1792.
                  4. Hotske Gerrits, ged. Bolsward 6 sept. 1789, † vóór 1811.
                  5. Pieter Gerrits, ged. Bolsward 19 maart 1792.
                  6. Pieter Gerrits van Vellinga, ged. Bolsward 9 maart 1793, schipper,
                  koopman, arbeider, † Bolsward 18 nov. 1859, tr. 1e Bolsward 24 april
                  1814 Beitske Horatius Straak, ged. Bolsward 5 mei 1798, † ald. 10 jan.
                  1835, dr. van Horatius Krins en Ytje Cornelis Dijkstra; tr. 2e Bolsward
                  2 dec. 1838 Jacoba Ages Porten.
                  7. Hotse Gerrits, ged. Bolsward 4 maart 1794.
                  8. Hotze Gerrits van Vellinga, geb. Burgwerd, ged. Bolsward 1 okt. 1794,
                  slager, † Bolsward 16 aug. 1844, tr. Bolsward 4 juni 1815 Trijntje
                  Hiddes Stallinga, ged. Bolsward 15 juni 1793, † ald. 23 aug. 1856, dr.
                  van Hidde Eeltjes en Taetske Pytters.
                  9. Anna Gerrits, geb. Burgwerd, ged. Bolsward 26 juli 1796.
                  10. Anne Gerrits, ged. Bolsward 29 dec. 1797.
                  11. Anna Gerrits van Vellinga, ged. Bolsward 24 aug. 1799.
                  12. Bouke Gerrits, ged. Bolsward 28 april 1801.
                  13. Anne Gerrits Vellinga, ged. Bolsward 12 nov. 1802, tr. Jurjen Sytzes
                  Eskes.
                  14. Dieuke Gerrits van Vellinga, ged. Bolsward 8 febr. 1804, tr.
                  Bolsward 21 nov. 1824 Henricus Antonius van Ringh.
                  15. Saske Gerrits, ged. Bolsward 16 okt. 1805.
                  16. Johannes Gerrits, ged. Bolsward 30 juli 1808.

                  groet, Hinke Woudt-Westra

                  --

                  Kees Braaksma schreef:
> [...]
                  > In het doopboek staan de doopinschrijving in principe op datum.
                  > Misschien wijkt de datum bij deze twee doopinschrijvingen af van de

                • Jan Rienstra
                  Message 8 of 14 , Feb 5, 2009
                    Mijn dank voor alle suggesties, het overlijden van een kind op de dag van de doop heeft misschien iets met elkaar te maken.
                    Verder had ik het idee dat bij het katholieke geloof de doop altijd op de zelfde dag als de geboorte valt/viel.

                    Groetjes,
                    Jan Rienstra
                    nierarts@...
                    http://home.kpnplanet.nl/~j.rienstra2@.../

                  • gerard lemmens
                    Message 9 of 14 , Feb 5, 2009
                      Dag Jan,

                      Zeker bij Katholieken is de doop dicht bij de datum van geboorte , ik zou niet kunnen zeggen of dat daadwerkelijke op dezelfde dag van de geboorte is. Er zijn natuurlijk ook uitzonderingen daarvan ook.
                      Groeten,
                      gerard Lemmens

                      ________________________________
[...]

                      nierarts@kpnplanet. nl
                      http://home. kpnplanet. nl/~j.rienstra2@ kpnplanet. nl/

                    • Buisman
                      Message 10 of 14 , Feb 5, 2009
                        Jan, wanneer de doop niet op de geboortedag kon gebeuren, dan wordt er meestal in Katholieke doopboeken de geboortedatum erbij gezet.

                        Als het kind dreigde te overlijden voor de officiële doop, dan werd er ’n nooddoop gehouden (dit kon iedereen doen als ze maar RK waren)

                        Ook dit werd er meestal bijgeschreven.

                        Dus je kunt er inderdaad vanuit gaan dat geboorte en doop op dezelfde dag viel.

                        Tegenwoordig is dit niet meer het geval, er is ’n beetje rek in gekomenJ

                        Groet,

                        Jos Buisman

                        Message 11 of 14 , Feb 5, 2009
                          Nee de doop valt normaal niet op dezelfde dag als de geboorte
                          Ik ben katholiek,daarom weet ik dat
                          Als hij op dezelfde dag gebeurt als de geboorte is het meestal een nooddoop,dan is de baby ziek,of een van de ouders bijvoorbeeld

                          Normaal zit er minimaal een week tussen
                          Langer is iets van de laatste jaren
                          Marian

                          Message 12 of 14 , Feb 5, 2009
                            Marian,
                            Je kunt wel RK zijn maar wat de doop betreft werd er in het verleden zo snel mogelijk gedoopt.
                            Als het kon op dezelfde dag nog en anders de volgende dag.
                            Ik ben niet maar woonde vroeger wel naast de RK kerk en je zag het op het dorp gewoon gebeuren.
                            Tegenwoordig kan dit natuurlijk anders zijn.
                            Maar ik spreek nu over het derde kwart van de vorige eeuw.

                            Rienk

[...]

                          • M.E.Vijverberg-Kalkema
                            Message 13 of 14 , Feb 5, 2009
                              Jos en Marian,

                              Hier werden vroeger (tot zeg 1950, daarna weet ik het niet) de RK-kinderen gedoopt of op de dag van geboorte of op de dag erna. Was er een nooddoop eerder thuis gedaan, dan werd dat erbij vermeld.

                              Marjolijne

                              Met vriendelijke groeten,

                              Marjolijne E. Vijverberg-Kalkema
                              kalkema@...

                              Genealogische Werkgroep Zoetermeer:
                              GWZ homepage: info@...
                            • Buisman
                              Message 14 of 14 , Feb 6, 2009
                                Dag Marian,

                                Als je veel RK-doopboeken bekijkt, dan zie je in sommige boeken soms zeer uitgebreide doopinschrijvingen, compleet met ’n daarvan afwijkende geboortedatum erbij.

                                “Natus et Baptizatus est” staat er bij de meeste inschrijvingen, alleen bij de afwijkende datum wordt het “Natus” en “Baptizatus” gesplitst opgegeven.

                                Bij meisjes is het natuurlijk “Nata et Baptizata est”

                                Om de een of andere gekke reden heb ik de laatste jaren heel veel van die boeken onder ogen gehad :))

                                Groetjes van ’n pseudokatholiek/semikatholiek/bastaardkatholiek (d.w.z. ouders zijn in 1942 van Hervormd naar Katholiek geswitched)

                                Jos Buisman