Eeuwe Johannes x Aaltje Jans

  • Melle van der Heide
    Message 1 of 1 , Jan 24, 2009
      Beste groep,

      In mijn zoektocht naar de van der Heide's kom ik de onderstaande akten tegen. Ik ben zeer benieuwd of iemand mij kan helpen aan de ouders van Aaltje Jans en haar broer Jelle Jans. Ik kan ze echt niet vinden.

      Verder heb ik het vermoeden dat Johannes Aises een zoon is van Johannes Aises en Janke Eeuwes (laatste akte). Maar van hun kinderen qua doop geen enkel spoor, ook niet in groningen. Weet iemand het antwoord op dat raadsel?

      Een andere hypothese die blijvend leidt naar Grootegast is te vinden via http://stamboomvanderheide.nl/stamboom/getperson.php?personID=I236&tree=VanderHeide, maar gezien de vernoemingen krijg ik steeds meer het vermoeden dat deze hypothese niet kan kloppen.

      Aaltje Jans en Eeuwe Johannes krijgen in Grootegast de volgende kinderen Aafke (1753), Aafke (1755), Janke (1756),  Johannes (1757), Johannes (1759),  Janke (1760), Froukje (1764), Johannes (1767), Jan (1769).

      Ik ben benieuwd naar jullie vermoedens.

      Hartelijke groet uit Leiden,

      Melle van der Heide

      Bolsward, huwelijken 1752
      Vermelding: Bevestiging huwelijk op 13 februari 1752
      Man       : Eeuwe Johannis afkomstig van Duurswoude
      Vrouw     : Aaltie Jans afkomstig van Bolsward
      Opmerking : zoon van Johannes Aises
      Gestandaardiseerde namen: EEUWE JOHANNES en AALTJE JANS
      Bron: Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)
      Trouwregister Hervormde gemeente Bolsward 1735-1777
      Inventarisnr.: 144
      Op microfiche beschikbaar op de studiezaal van Tresoar

      Trouwregister Hervormde gemeente Wijnjeterp-Duurswoude-Bakkeveen
      DTB nr. 571, 1685 - 1811
      Vermelding: Eerste proclamatie van 6 februari 1752, Wijnjeterp/Duurswoude /Bakkeveen
      Man: Eeuwe Joannis, Duurswoude
      Vrouw: Antje Jans, Bolsward
      NB: gehuwd te Bolsward
      Gestandaardiseerde namen: EEUWE JOHANNES en ANTJE JANS

      Trouwregister Hervormde gemeente Bolsward, 1752
      DTB nr:     144, 1735 - 1777
      Vermelding:     Bevestiging huwelijk van 13 februari 1752, Bolsward
      Man:     Eeuwe Johannis, Duurswoude
      Vrouw:     Aaltie Jans, Bolsward
      Gestandaardiseerde namen: EEUWE JOHANNES en AALTJE JANS

      Bolsward, huwelijken 1752
      Vermelding: Ondertrouw op 29 januari 1752
      Man       : Eeuwe Johannes afkomstig van Duurswoude
      Vrouw     : Aaltie Jans afkomstig van Bolsward
      Opmerking : aangegeven door de bruidegom met schriftelijk consent van zijn vader Johannes Aises en Jelle
      Jans, broer van de bruid, wegens de bruid
      Gestandaardiseerde namen: EEUWE JOHANNES en AALTJE JANS
      Bron:
      Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)
      Ondertrouwregister Gerecht Bolsward 1750-1811
      Inventarisnr.: 133
      Op microfiche beschikbaar op de studiezaal van Tresoar

      Smallingerland, huwelijken 1722
      Vermelding: Bevestiging huwelijk op 6 september 1722 in
      Boornbergum
      Man       : Johannes Ayses afkomstig van Beetsterzwaag
      Vrouw     : Jantjen Eeuwes afkomstig van Drachten

      Gestandaardiseerde namen: JOHANNES AISES en JANKE EEUWES
      Bron:
      Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL) Trouwregister Hervormde gemeente Boornbergum Kortehemmen
      1667-1811
      Inventarisnr.: 620
      Op microfiche beschikbaar op de studiezaal van Tresoar