trouwakte, bijlage

  • johanpetermels
    Message 1 of 11 , Jan 18, 2009
      Al een poosje geleden gaf Arthur Verhalle aan dat eventuele kinderen
      in een bijlage zullen worden genoemd, naast de trouwakte.

      Hoe weet ik of er een bijlage bestaat, en kan ik deze dan digitaal
      inzien, of moet ik dan naar leeuwarden.

      Johan M
    • reyacta
      Message 2 of 11 , Jan 18, 2009
        Hoi,

        En Nynke vulde aan dat het niet gebruikelijk is - kinderen in de bijlagen.
        Ik heb ze nog nooit gezien.

        Alle huwelijksaktes hebben bijlagen, met daarin:
        de doop- of geboortebewijzen van bruid en bruidegom
        eventuele overlijdensaktes van hun ouders, indien overleden
        de militie van de man
        en als ze alle kosten van de duplicaat-aktes niet konden betalen, een
        certificaat van onvermogen.

        Als ze de benodigde aktes niet kunnen vinden is er vaak een Akte van
        Bekendheid, waarin minstens 4 mensen en soms 8 getuigen dat deze
        persoon echt van deze ouders was, en wanneer ongeveer geboren,
        of dat de ouder echt overleden is (en nu geen toestemming meer kan geven).

        Ze zijn niet online in te zien, je moet naar het archief daarvoor.

        mvg margreet

        --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "johanpetermels"
        <jpmels01@...> wrote:

> [...]
        > in een bijlage zullen worden genoemd, naast de trouwakte.
        >
        > Hoe weet ik of er een bijlage bestaat, en kan ik deze dan digitaal

      • Irene Visser
        Message 3 of 11 , Jan 18, 2009
          Hallo,

          mis dus het stuk van Nynke,
          maar misschien is het mogelijk dat in de huwelijksbijlagen kinderen stonden
          die buiten het huwelijk dwz voor het huwelijk werden geboren?
          Want waar stonden deze dan? Ik heb verschillende kinderen geboren "buiten"
          het huwelijk, en na het huwelijk, kregen ze de naam van de vader, die hun
          wel erkend had?

          Misschien dat dat bedoeld werd?

          Weet het niet, maar is een mogelijkheid.

          gr. Irene.

        • johanpetermels
          Message 4 of 11 , Jan 18, 2009
            Irene en Margreet,

            Het gaat dus om de akte van het tweede huwelijk van Klaas Jans
            Hemstra (58jaar)dan met Doutje Johannes Wilhelmy (45 jaar).

            Nynke schreef; tenzij ze erkend of gewettigd worden.

            Mijn doel is nu om zekerheid te verkrijgen of het eerste huwelijk
            van Klaas, met Jeltje Rinzes Hamstra, kinderloos is gebleven. het
            lukt mij namelijk niet om deze te vinden.

            Gr. Johan

            --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, Irene Visser

            Message 5 of 11 , Jan 18, 2009
              Johan,

              Kinderen worden in een huwelijksakte alleen vermeld als het om zogenaamde
              voorkinderen gaat die bij huwelijk worden erkend/gewettigd.
              Daarvan lijkt me bij dit bruidspaar geen sprake.

              In de betreffende huwelijksakte is sprake van aktes die 'in originale' of
              als Extract "hierbij worden geannexeerd". Dat zijn dus annexen bij een
              huwelijksakte, beter bekend als de huwelijkse bijlagen. Aangezien in de
              betreffende akte alle gegevens uit de bijlagen zo nauwgezet worden vermeld,
              heeft het weinig zin de bijlagen nog in te zien.

              Bij de invoering van de Burgerlijk Stand in 1812 werd expliciet vastgesteld
              waaraan geboorte-, huwelijk- en overlijdensaktes moesten voldoen. Voor een
              huwelijk moest het a.s. bruidspaar in ieder geval de volgende stukken
              aanleveren:
              De volgende stukken kunnen als huwelijkse bijlagen worden aangetroffen:
              1. Afschrift van de doop- of geboorteakte.
              Trouwlustigen die voor de invoering van de burgerlijke stand (1811) waren
              geboren, leverden een afschrift van hun doopinschrijving in.. Wanneer het
              doopregister verloren was gegaan of wanneer de a.s. bruid of bruidegom was
              nooit gedoopt, werd door de vrederechter of de kantonrechter een akte van
              bekendheid van opgemaakt. Hierbij legde een aantal familieleden of bekenden
              bij de notaris of de vrederechter een beëdigde verklaring af omtrent de
              identiteit van de bruid of bruidegom en zo mogelijk over geboortedatum,
              geboorteplaats en (groot)ouders.
              2. Afschriften van overlijdensaktes van overleden ouders (als men nog niet
              meerderjarig was, m.a.w. jonger dan 30) en/of van eventueel vooroverleden
              echtgenoten.
              3. Ondertrouwakte c.q. verklaring van de 'gedane afkondigingen'
              4. Verklaring van toestemming.
              Bruidegom en bruid hadden tot de leeftijd van 30 jaar toestemming van de
              wederzijdse ouders nodig om te mogen trouwen. Als de ouders niet bij de
              plechtigheid aanwezig waren, werd een schriftelijke toestemming ingeleverd.
              Waren de ouders overleden, dan moesten afschriften van de overlijdensakten,
              soms zelfs van de grootouders worden overlegd.
              3. Militiebewijs.
              De bruidegom moest tot 1911 een bewijs inleveren dat hij aan zijn militaire
              verplichtingen had voldaan, hiervan was vrijgesteld of was uitgeloot. In de
              bijlagen tot 1861 is ook zijn signalement opgenomen.
              4. Bewijs van onvermogen.
              Dit werd verstrekt als bruidegom en bruid niet in staat waren de kosten
              verbonden aan de huwelijkssluiting te betalen.

              Vooral de oudste huwelijkse bijlagen zijn natuurlijk interessant omdat het
              vaak afschriften zijn van akten van voor de tijd van de burgerlijke stand.

              Hieronder de tekst van de huwelijksakte (ik heb er, voor de leesbaarheid,
              wat interpunctie aan toegevoegd....):
              "Klaas Jans Hemstra arbeider geboren te Wommels en wonende te IJlst, oud
              achtenvijftig jaren, meerderjaarge zoon van Jan Hendrik Hiemstra (sic!),
              overleden te Wommels in de maand April des jaars een duizend sevenhonderd
              vijfenseventig blijkens acte van overlijden, opgemaakt voor den Heere
              vrederegter van het canton Dronrijp op den sestienden November
              achttienhonderd tweeentwintig en geregistreerd te Franeker den negentiende
              derzelve maand en welke acte in originale hierbij wordt geannexeerd en van
              Aaltje Clazes, overleden te IJlst den zevenentwintigste Januarij achttien
              hondert blijkens acte van overlijden opgemaakt voor den Heere vrederegter
              van het canton Sneek, den achtsten October achttienhonderd tweeentwintig en
              geregistreerd te Sneek den sestiende dato en waarvan Extract bij dezen wordt
              geannexeerd, zijnde volgens eerstgemelde acte opgemaakt voor den Heere
              vrederegter van het canton Dronrijp, de grootouders van vaderszijde met name
              Hendrik Jenties Hiemstra en Vrouwkjen Jans mede sedert vele jaren te Wommels
              overleden en blijkende het volgens laatstgenoemde acte opgemaakt voor den
              Heere vrederegter van het canton Sneek, dat de grootouders van moederszijde
              met name Klaas Heres en Trijntje Aukes reeds voor zeer veele jaren te
              Oosthem zijn overleden, zijnde de comparant weduwnaar van Jeltje Rinzes
              Hamstra, overleden te IJlst den vijfden Augustus een duizend achthonderd
              negentien blijkens extract uit het Register van den Burgerlijken Stand,
              afgegeven door den President Burgemeester der stad IJlst, den dertigsten
              october achttienhonderd tweeentwintig behoorlijk gelegaliseerd en hierbij
              geannexeerd, en de comparant volgens hierbij geannexeerd Doopcedul afgegeven
              door den Heer Grietman van Hennaarderadeel, den tweeden october achttien
              honderd tweeentwintig en behoorlijk gelegaliseerd, gedoopt te Wommels den
              vijfde february zeventienhonderd vierenzestig, zijnde de Comparant om zijn
              jaren tot de Militie niet dienstpligtig geweest
              En
              Doutje Johannes Wilhelmy, naayster, geboren en wonende te IJlst,
              meerderjaarge dochter van Johannes Douwes, overleden te IJlst den
              zesentwintigsten April een duizend achthonderd en zeventien blijkens Extract
              uit het Register van Burgerlijken Stand, afgegeven door den President
              Burgemeester van der stad IJlst den dertigsten October achttien honderd
              tweeentwintig behoorlijk gelegaliseerd, en hierbij geannexeerd, en van
              Hiltje Reins Heremiet, overleden te IJlst den dertienden van den Herfstmaand
              achttienhondert negen blijkens Extract uit het overlijdensregister,
              afgegeven door den President Burgemeester der Stad IJlst den dertigsten
              October achttienhondert tweeëntwintig, behoorlijk gelegaliseerd en hierbij
              geannexeerd, zijnde de grootouders van vaderszijde met name Douwe Haayes
              Wilhelmy, arbeider en Dieuwke Ulbes, echtelieden gewoond hebbende te IJlst
              en aan moederszijde Rein Hiddes Heremyt, werkman en Sytske Tjeerds
              echtelieden mede gewoond hebbende te IJlst, alle reeds voor lange tijd te
              IJlst zijn overleden blijkens acte van overlijden, opgemaakt voor den Heere
              vrederegter van het canton Sneek den tiende December achtienhonderd en
              tweeentwintig en geregistreerd te Sneek den elfde dato en in originale
              hierbij geannexeerd, de comparante volgens hierbij geannexeerde acte van
              bekendheid opgemaakt voor de Heere vrederegter van het canton Sneek den
              achtste October achttienhonderd twee en twintig en geregistreerd te Sneek de
              vijftiende dato en behoorlijk gelegaliseerd, geboren te IJlst den zesden
              December zeventienhonderd zevenenzeventig, welke ondertrouwden ons verzogt
              hebben hun voorgenomen huwelijk te voltrekken, waarvan de vereischte
              afkondigingen hebben plaatsgehad voor de deur van het Huis der Gemeente te
              IJlst op den derden en vierden zondag der maand December achttienhonderd
              tweeentwintig blijkens Register van ondertrouw en zonder dat daar eenige
              oppositie of verhindering tot onzer kennisse is gekomen,
              Zoo is het dat wij aan hun verzoek voldoende via voorlezinge alle de gemelde
              stukken en van het zesde hoofdstuk van den titel van het Burgerlijk Wetboek
              over het Huwelijk ieder afzonderlijk hebben afgevraagd of zij elkander tot
              man en tot vrouw wilden nemen en waarop door elk derzelvers een toestemmend
              antwoord zijnde gegeven, verklaren wij, in naam der wet, dat
              Klaas Jans Hemstra en
              Doutje Johannes Wilhelmy
              door het Huwelijk verbonden zijn, van al hetwelk wij deze acte hebben
              opgemaakt in tegenwoordigheid van, aan bruidegoms zijde, Ale Yemes
              Schilstra, slager te IJlst, oud tweeëndertig jaren, goede vriend, eerste
              getuige, en Sjoerd Broers Stellingwerff, slager(?) te IJlst, oud
              negenenveertig jaren, goede vriend, tweede getuige en, aan bruidszijde, Roel
              Martens van Dort, van bedrijf timmerknegt, oud zevenenveertig jaren, goede
              vriend, derde getuige en Sijmen Johannes Jonkman, stadsdienaar, oud
              negenendertig jaren, goede vriend, vierde getuige, beiden wonende te IJlst,
              welke deze acte na gedane voorlezinge benevens de man, zeggende de vrouw
              niet te kunnen schrijven, beneffens mij President Burgemeester en Stads
              Secretaris hebben ondertekend in elkanders presentie dato en jaar als
              boven."

              Met vriendelijke groet,
              Nynke van den Hooven

              Message 6 of 11 , Jan 18, 2009
                Johan,

                In de naamsaanneming van 1811 komt Klaas Jans Hemstra voor. Hij is schipper
                en heeft vanouds de naam Hemstra.
                Tevens wordt vermeld dat hij geen kinderen heeft.
                Aangezien Jeltje in 1812 ca 42 of 43 moet zijn geweest, lijkt het me niet
                aannemelijk dat Klaas en Jeltje daarna nog kinderen gekregen hebben.

                Met vriendelijke groet,
                Nynke van den Hooven

[...]

              • Annemarth Sterringa
                Message 7 of 11 , Jan 18, 2009
                  Dag Johan,

                  Behalve in Leeuwarden zijn alle Friese BS-aktes en DTB-info en nog
                  veeeel meer ook in te zien bij het CBG in Den Haag, naast Station Den
                  Haag CS.

                  Groet,
                  Annemarth

                  <jpmels01@...> wrote:

> [...]
                  > in een bijlage zullen worden genoemd, naast de trouwakte.
                  >
                  > Hoe weet ik of er een bijlage bestaat, en kan ik deze dan digitaal

                • Irene Visser
                  Message 8 of 11 , Jan 18, 2009
                    Hoi,

                    jeetje mina Nynke, ik neem mijn spreekwoordelijke petje er voor af, had het
                    hele verhaal van je niet binnen gekregen. Maar wat knak allemaal dat je dat
                    weet cq vinden kan. Hier kunnen denk ik nog heel veel wat van leren.
                    Dus ik ga morgen eens kijken waar je dit weg hebt kunnen halen.

                    , Irene.

                    Message 9 of 11 , Jan 19, 2009
                      Irene,

                      Het 'stuk' waar Margreet aan refereert was mijn antwoord (bericht nr
                      45079) op Johan's eerdere vraag in september vorig jaar.

                      Voor zover mij bekend werd de wettiging/erkenning van een kind
                      vermeld in de huwelijksakte zelf. In de geboorteakte van het kind (in
                      de kantlijn) werd vervolgens een aantekening gemaakt dat het bij het
                      huwelijk van de ouders was erkend.
                      Als je op Tresoar in de geboorteaktes zoekt met de zoekterm erkend
                      zul je ettelijke duizenden van dergelijke aantekeningen tegen komen.

                      Met vriendelijke groet,
                      Nynke van den Hooven.

                    • Irene Visser
                      Message 10 of 11 , Jan 19, 2009
                        Nynke,

                        dus geen wonder dat ik het miste. En zal eens kijken bij die zoekterm heb
                        het nog nooit gedaan. Ik ga ook eens in mijn papieren snuffelen, want moet
                        nog ergens de huwelijksakte etc hebben van de overgrootouders van mijn man,
                        die hadden ook een zoon geboren voor het huwelijk.
                        En aangezien dat mijn aller eerste was alles wat ik daar van kon vinden
                        gecopieerd.

                        groetjes Irene.

                      • reyacta
                        Message 11 of 11 , Jan 19, 2009
                          Irene, als je weer eens iets mist ....
                          Ik had even verhalle door de zoek gehaald
                          je krijgt dan alle eerdere vragen en reacties bij elkaar.

                          groet margreet

                          KNIPKNIP