'Elfstedentocht ' 1763

  • hzijlstra
    Message 1 of 3 , Jan 17, 2009
      L.S.

      Ja, ook voor de oprichting van de nu Koninklijke Vereniging de Friese
      Elfsteden werden al vergelijkbare tochten gereden, zoals in 1763 met
      zijn steenkoude winter. Zijn er nog nazaten van deze mannen: Theunis
      Klazes, Klaas Klazes, Douwe Hendriks, IJpe Piebes, Douwe Tades en Jelle
      Hendriks die schaatsten van Oldeboorn naar Amsterdam en terug. Zie het
      artikel op het Archieven blog van Erik Hennekam:
      http://archieven.blogspot.com/2009/01/vereniging-de-friesche-elf-
      steden.html (kopieer de gehele URL naar je browserveld als deze niet
      goed klikbaar is).

      Groetnis, Hans
    • Jaap Ruiter
      Message 2 of 3 , Jan 17, 2009
        Hallo Hans,

        hierbij verbleekt inderdaad zelfs de Elfstedentocht!

        Je vraagt naar nazaten van de helden. Eentje herken ik in ieder geval :
        Douwe Taedes (Engelsma), gedoopt 14-2-1734 te Oldeboorn, vader Taede
        Dirks, moeder Schoutje Douwes.
        Ik ken geen nazaten van Douwe, maar misschien hebben anderen deze Douwe
        in hun stamboom?

        Hartelijke groeten
        Jaap Ruiter
      • Hans Bottema
        Message 3 of 3 , Jan 24, 2009
          Beste Hans,

          Al deze personen kwamen uit Oldeboorn e.o. Theunis en Klaas Klazes de Jong waren inderdaad broers; Douwe en Jelle Hendriks Langhout ook. Douwe Tades Engelsma was getrouwd me Klaske Klazes, die mogelijk een zus van Theunis en Klaas was, maar dat weet ik niet zeker.. Ype Piebes was later veerschipper getrouwd met Fokeltje Tjerks, zuster van Klaas Tjerks Westerterp. Als je wilt kan ik je veel nageslacht opsturen, al reikt deze info niet tot het heden. Maar er zullen ongetwijfeld nog nazaten van deze stoere rijders rondlopen.

          Groeten Hans