de naam soetje

  • sonja neyen
    Message 1 of 12 , Jan 6, 2009
      Een paar weken geleden kwam het voorbij de naam Soetje
      Als zijnde een vreemde naam voorbij
      Soetje komt van Sofia
      Sofia- Fietje Feijtje Feijke Soetje Zoa of Soa
      Seijtje Sientje, lecia Ieke en Eijke van Lucia
      Toke Trijntje en Lijntje en en Cato en Catalijntje van Catharina
      vr.gr Sonja Neyen

    • Buisman
      Message 2 of 12 , Jan 7, 2009
        Sonja, als Soetje van Sofia afkomt, hoe zit het dan met de mannennamen:
        Soet, Soeke, Soast?

        Volgens mij is Soetje de vrouwelijke variant van deze namen.

        Ik Z.Afrika heeft men ook nog de naam Soekie, maar dat schijnt Suzanna te
        zijn.

        Sijtje, Seijtje en Soutje komen van Suzanna.

        Sientje komt van de namen Gesina en Francina.

        Ieke, Yke, Eijke, Eike komt van Ige en zijn eigenlijk mannennamen die ook
        wel n’s voor vrouwen werden/worden gebruikt.

        Ige komt waarschijnlijk af van Idger.

        (Spreek Ige maar n’s op z’n Frysk uit en je hoort vanzelf de afkomst van
        Ieke, Yke, etc.)

        m.vr.gr.,

        Jos

        Message 3 of 12 , Jan 7, 2009
          Jos;
          Even een vraagje aan jouw,
          weet jij of ik digitaal huwelijken
          van voor 1811 in Amsterdam
          kan vinden of alleen maar dopen?
          nog een goed 2009!!
          groetsjes
          Appy.

          Message 4 of 12 , Jan 7, 2009
            Geen idee waar Soekie vandaan komt
            Mijn zoon komt uit Indonesie heet nu Roel maar was Sugianto is ook Sugi daar
            Dus wie weet wat mensen voor afkortingen verzinnen
            Ik heet Sonja zeggen de mensen Son
            roep ik Ja heb ik toch een volledige naam:>))
            groeten Sonja

[...]

            5:16 PM
          • Annemarth Sterringa
            Message 5 of 12 , Jan 7, 2009
              Appy, laat maar horen wat je voor 1811 zoekt; huwelijken staan nog
              niet online, wordt aan gewerkt!
              Ik ga over een paar weken weer een keer naar Amsterdam; pech, ik was
              er gisteren.

              Groetsjes,
              Annemarth

              --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Appy de Vries"

                Message 7 of 12 , Jan 7, 2009
                  Annemarth;
                  allereerst nog de beste wensen
                  voor 2009!!

                  Nu de vraag,het betreft de fam;
                  van mijn beppe AlbertjeTeijema;

                  Hans Adrianus de Jongh [Johannes]
                  gehuwd 09-12-1682 in Oldeboorn
                  met Anna van Oenema van Amsterdam [van haar nog niets bekend]
                  kinderen in Oldeboorn;
                  1; Hanna 18-10-1685 O.boorn
                  2; Geertruij 30-06-1689 O.boorn
                  dan in Amsterdam;
                  3; Marcus 19-10-1691 geh.? met
                  Johanna Louisa van Erpecum ged.?
                  begr.in de Oude Kerk [1732] A.dam
                  4; Debora 15-06-1695
                  5; Catharine 07-10-1698 geh.?in A.dam?
                  met Petrus [Pieter]Sytses Hemrica

                  geb.1690 Bergum [predikant]
                  overl.in Schermerhorn [parenteel Hoecke]

                  Hans Adrianus [Johannes] de Jongh
                  Mr.chirurgijn /Vlaskoper.
                  deze koopt in 1725 ''Huize Voormeer''
                  Heerenveen, dan vlaskoper in A,dam
                  zijn kleindochter trouwde
                  ''Nicolaas van Heloma''en erfde
                  H.Voormeer.
                  alles is welkom Annemarth,
                  en bij voorbaat dank,
                  Groetsjes
                  Appy.

                  Message 8 of 12 , Jan 7, 2009
                    Sonja e.a.,

                    De herkomst van namen is mijn inziens iets heel anders dan het afkorten van namen in het dagelijks gebruik, of "wat mensen verzinnen"

                    Volgens de voornamen databank op www.meertens.nl is Soetje de vrouwelijk vorm van de mannelijke naam Soet:
                    Soet
                    Geslacht: m
                    verklaring: Indien deze naam van dezelfde stam is als Ndl. zoet (met de oude betekenis `vriendelijk, Iief, aangenaam'), wat niet onmogelijk is, zouden we voor het Fries ontlening moeten aannemen, aangezien het Oudfries swête, het Fri. swi(e)t heeft. Mogelijk is het een oe-relict van hetzelfde woord als Ndl. zuid (in namen kwam het woord al vroeg voor), dan zou dit ook voor het Fri. kunnen gelden, aangezien het Oudfries sûth- kende. De naam is vanouds in gebruik: Soete ver (= vrouw) Trisen dr., Dordt 1284-'87 (SRD). Vroeger ook als `vlei-element': Ver Anesoete, Dordt, id.

                    De naam Sofia wordt niet genoemd. Ook qua betekenis lopen de namen nogal uiteen.
                    Sofia komt uit het Grieks en betekent wijsheid.

                    Voor Eijke wordt de volgende verklaring gegeven:
                    Geslacht: m/v
                    verklaring:
                    Fri. en Gron. naam; Eijke vroeger ook Ost-Fri.. Eenstammige verkorting, en vleivorm daarvan, uit eg-, ei-namen (egi-, ei- is `zwaard'; vgl. Egbert, Eige en zie Age) of met reductie van l uit Eilke, zie Eile.

                    Met vriendelijke groet,
                    Nynke van den Hooven.

                    To: Friesland-genealogy@yahoogroups.comFrom: samneyen@...: Wed, 7 Jan 2009 12:04:52 +0100Subject: Re: [Friesland-genealogy] de naam soetje

                    Geen idee waar Soekie vandaan komtMijn zoon komt uit Indonesie heet nu Roel maar was Sugianto is ook Sugi daarDus wie weet wat mensen voor afkortingen verzinnenIk heet Sonja zeggen de mensen Sonroep ik Ja heb ik toch een volledige naam:>))groeten Sonja----- Original Message ----- From: "Buisman" <buisman@...>To: <Friesland-genealogy@yahoogroups.com>Sent: Wednesday, January 07, 2009 10:23 AMSubject: RE: [Friesland-genealogy] de naam soetjeSonja, als Soetje van Sofia afkomt, hoe zit het dan met de mannennamen:Soet, Soeke, Soast?Volgens mij is Soetje de vrouwelijke variant van deze namen.Ik Z.Afrika heeft men ook nog de naam Soekie, maar dat schijnt Suzanna tezijn.Sijtje, Seijtje en Soutje komen van Suzanna.Sientje komt van de namen Gesina en Francina.Ieke, Yke, Eijke, Eike komt van Ige en zijn eigenlijk mannennamen die ookwel n's voor vrouwen werden/worden gebruikt.Ige komt waarschijnlijk af van Idger.(Spreek Ige maar n's op z'n Frysk uit en je hoort vanzelf de afkomst vanIeke, Yke, etc.)m.vr.gr.,JosVan: Friesland-genealogy@yahoogroups.com[mailto:Friesland-genealogy@yahoogroups.com] Namens sonja neyenVerzonden: dinsdag 6 januari 2009 23:12Aan: Friesland-genealogy@yahoogroups.comOnderwerp: [Friesland-genealogy] de naam soetjeEen paar weken geleden kwam het voorbij de naam SoetjeAls zijnde een vreemde naam voorbijSoetje komt van SofiaSofia- Fietje Feijtje Feijke Soetje Zoa of SoaSeijtje Sientje, lecia Ieke en Eijke van LuciaToke Trijntje en Lijntje en en Cato en Catalijntje van Catharinavr.gr Sonja Neyen[Non-text portions of this message have been removed][Non-text portions of this message have been removed]------------------------------------Genealogy yn Fryslân: http://www.genealogy-yn-fryslan.nl.Het archief van deze lijst voor Friese genealogen met daarin alle sinds 8 juli 1999 geposte berichten staat op http://groups.yahoo.com/group/Friesland-genealogyOm uw abonnement te beëindigen stuurt u een (leeg) email-bericht naar:Friesland-genealogy-unsubscribe@yahoogroups.comYahoo! Groups Links----------------------------------------------------------No virus found in this incoming message.Checked by AVG - http://www.avg.comVersion: 8.0.176 / Virus Database: 270.10.3/1879 - Release Date: 1/6/2009 5:16 PM

                  • Peter Nanne Streekstra
                    Message 9 of 12 , Jan 7, 2009
                      L.S.

                      De naam Soetje komt al heel lang voor en is redelijk bekend in Zeeland/Vlaanderen.
                      Google maar eens op Soetje Westkappelle of Soetje Vlaanderen.

                      Vr.Gr.

                      Peter Nanne Streekstra

                      Message 10 of 12 , Jan 28, 2009
                        Hallo Appy, dat was leuk zoeken en vinden:-))

                        Hans Adrianusz de Jonge otr. Amsterdam 13 november 1683 (BTB 511/565)
                        met Anna Oenema.
                        Hans 26 jaar van Oudeboorn, ouders dood, geass. broeder Jacob.
                        Anna 16 jaar van Amsterdam, woont in de Elandstraat, geass. vader
                        Oene Pietersz.
                        Meer info op de foto die ik je stuur.
                        *
                        Anna gedoopt Amsterdam Nieuwe kerk 12 mei 1666 (DTB 44/138), vader
                        Oene Pietersz, moeder Giertje Hans.
                        Namen getuigen op de foto die ik je stuur.
                        *
                        Oene Pietersz otr. Amsterdam 19 juli 1664 (DTB 485/544) met Giertje
                        Hanse.
                        Oene 27 jaar van de Jouwert, geass. met Jelle Janse.
                        Giertje van Oudeboorn.
                        Meer info op de foto die ik je stuur.
                        *
                        Geertruij de Jongh otr. Amsterdam 13 april 1708 (DTB 542/340) met
                        Isaak Pool.
                        Isaak 32 jaar, geass. [schoonmoeder] Anna Oenema.
                        Geertruij geass. vader.
                        Trouwen 1 mei 1708 in de Waalse kerk.
                        Meer info op de foto die ik je stuur.

                        *
                        Marcus de Jongh otr. Amsterdam 8 mei 1722 (DTB 559/452) met Johanna
                        Louisa van Erpecom.
                        Marcus geass. vader; Johanna Louisa geass. moeder.
                        Meer info op de foto die ik je stuur.
                        *
                        Catharina de Jong otr. Amsterdam 17 september 1722 (DTB 560/189)
                        Petrus Hemrica.
                        Kwamen niet zelf, zie foto.
                        *
                        In de poorterboeken vond ik dit:
                        Marcus de Jong werd in 1723 poorter van Amsterdam, vlaskoper van
                        beroep evenals zijn vader Johannes de Jong.
                        Elizabeth van Erpecom , dochter van wijlen Lodewijk van Erpecom,
                        koopman was getrouwd met John Browne, koopman geboren in Dartmouth;
                        John werd in 1721 poorter van Amsterdam. Hij staat als John Brouwne
                        Josephson vermeld bij de doop van een kind van Marcus de Jong. Ik
                        vermoed dan ook dat Elizabeth en Johanna Louisa ven Erpekom zusters
                        waren maar ik heb de doop de Johanna Louisa niet kunnen vinden.
                        *
                        De naam Van Erpecom komt in Amsterdam ook voor in de familie van mijn
                        schoondochter.

                        Anna Oenema zag ik ook een keer als Anna Aenema bij een doop in 1723.

                        De diverse dopen kun je vinden en evt. bekijken op de site van het
                        Stadsarchief van Amsterdam
                        http://stadsarchief.amsterdam.nl/
                        Archiefbank
                        Indexen
                        Doopregisters zoeken

                        <appydevries@...> wrote:

> [...]
                        > met Petrus [Pieter]Sytses Hemrica
                        >
                        > geb.1690 Bergum [predikant]
                        > overl.in Schermerhorn [parenteel Hoecke]

                      • Appy de Vries
                        Message 11 of 12 , Jan 29, 2009
                          Annemarth;
                          Wat veel!!! hier ben ik heel blij mee,
                          het lezen gaat prima met wat
                          kunst en vliegwerk,heel gezellig!
                          ben net thuis uit ons ''oud archief'',
                          en afgelopen Dinsdag ''Tresoar'',
                          [met Cor koffiedrinken ,heel gezellig!!!]
                          nog heel veel dank en groetsjes,
                          Appy.

                          <appydevries@...> wrote:

> [...]
                          > met Petrus [Pieter]Sytses Hemrica
                          >
                          > geb.1690 Bergum [predikant]
                          > overl.in Schermerhorn [parenteel Hoecke]

                        • Cor
                          Message 12 of 12 , Jan 29, 2009
                            Appy,

                            En Gosse Spiekhout niet te vergeten.
                            Heeft de hele heen- en terugreis op jou gepast.!!
                            En aan de praat gehouden en
                            had ook nog lekkere negerzoenen? meegenomen.

                            Cor.