RE: [Friesland-genealogy] Fokke Kortlang van Harlingen

  • riavansonnen@planet.nl
    Message 1 of 8 , Dec 31, 2008
      Goedemorgen,
      Van mij ook voor iedereen een gelukkig en gezond 2009 toegewenst.
      Ik had een link van 's Heerenloo doorgegeven, maar ik heb het idee dat deze uiteindelijk niet te gebruiken was.
      's Heerenloo is een instelling voor gehandicapten waar een Fokko Kortlang de grondlegger was.
      Over hem is een boekje uitgegeven en dat las ik op het werk, terwijl ik net daarvoor je vraag gelezen had. Onderstaand geef ik dan uiteindelijk maar even de tekst van het stukje.
      Ik weet niet of de naam Fokko in een familie Kortlang vaker voorkomt, maar dan zou het toch een hele grote kans zijn dat het familie is denk ik. Dus als je dan de verdere voorouders zoekt van jouw Dirk Kortlang dan zou het gegeven dat het geslacht Kortlang uit Oldenburg in Noord-Duitsland komt ook van jou van belang kunnen zijn.

      Ik heb het boekje zelf niet, maar ik dacht dat ik met onderstaande misschien van dienst zou kunnen zijn.

      Groeten, Ria

      Fokko Kortlang: Bouwheer in de zorg

      Ermelo, 30 december 2008 door redactie

      De gemeente Ermelo leek het een paar jaar geleden een mooi plan om boekjes samen te stellen over de plaatselijke helden van weleer. In nauwe samen-werking met de Oudheidkundige Vereniging Ermeloo, ontstonden diverse biografieën.

      Deel één kon eigenlijk maar over één persoon gaan: Fokko Kortlang. Wie kent de Fokko Kortlanglaan in Ermelo namelijk niet? Maar wie was Fokko Kortlang zelf eigenlijk? Auteur Henk Beltman schreef het informatieve boek: 'Fokko Kortlang: Bouwheer in de zorg'.

      Kortlang werd in 1856 geboren in Velp, als nazaat van het geslacht Kortlang uit Oldenburg in Noord-Duitsland. Hij oefende het beroep van architect uit, alvorens hij in de zwakzinnigenzorg belandde. Volgens de overlevering omdat hij daarin zijn levenstaak zag.

      Kortlang nam als secretaris zitting in de stichting die de oprichting van 's Heeren Loo inluidde. Ze noemden die: 'Vereniging tot opvoeding en verpleging van idioten en achterlijke kinderen'. In februari 1891 startte 's Heeren Loo in Ermelo met twee jongens. Kortlang en zijn vrouw zagen in de pioniersjaren de inrichting snel groeien tot 327 bewoners in 1909. De bewoners waren allen verstandelijk gehandicapt en onopgevoed, veelal verwaardloosde kinderen uit de lage milieus van de grote steden.

      Kortlang was als directeur van 's Heeren Loo een strenge, gereformeerde man. Voor zichzelf, maar ook voor anderen. Onder zijn leiding groeide 's Heeren Loo sterk. In 1903 werd Groot-Emaus aangekocht. Aldaar werden kinderen die moeilijk konden leren en gedragsproblemen hadden ongebracht. In 1911 volgde Lozenoord, voor de opvang van zwakzinnige meisjes. In 1925 stopte Kortlang na 34 jaar als directeur van 's Heeren Loo. Hij overleed op 11 juni 1927.

      Fokko Kortlang: Bouwheer in de zorg
      Auteur: Henk Beltman
      Isdn: 90-70150-70-0
      Uitgave RegioBoek
      Mmv: ABC Boekhandel Putten.

      Bron: Stentor 10 december 2008.

      ________________________________

      Message 2 of 8 , Jan 1, 2009
        's Heerenloo is een instelling voor mensen met een verstandelijke beperking met vestigingen in oa assen, ermelo en bedum, hoofdvestiging is in ermelo, daar zullen ze vast en zeker wel iets hebben van de grondlegger fokko kortlang, happy new year Johan Zwart

        Auteur: Henk Beltman
        Isdn: 90-70150-70-0
        Uitgave RegioBoek
        Mmv: ABC Boekhandel Putten.

        Message 3 of 8 , Jan 1, 2009
          Beste Johan en anderen

          de hoofdvestiging van de vereniging s'Heerenloo staat in Bennekom.
          De vereniging heeft op verschillende plaatsen inrichtingen. Bekend zijn de s' Heerenloo-Loozenoord" "Groot-Emaus" "Dr. Mr. Willem van den Berg-stichting" in Noordwijk
          "Groot-Schuijlenburg" Apeldoorn "Noorderhaven" Julianadorp en (de jongste) "Baalderborg" te Hardenberg.
          Tegenwoordig zijn er op verschillende plaatsen kleinere dependances.

          Assen en Bedum zijn geen locaties van s' Heerenloo

          Bij één van deze inrichtingen heb ik enkele jaren gewerkt. Mijn vrouw en een zoon zijn nog werkzaam bij een van deze instellingen.
          In mijn bezit is "OLIE EN WIJN" gedenkschrift van de vereniging tot opvoeding en verpleging van idioten en achterlijke kinderen. (Tegenwoordig zouden wij dit wat anders zeggen)
          In dit gedenkschrift een foto van de oprichter van de vereniging Dr. Mr. Willem van den Bergh. en van F. Kortlang J.Ezn directeur van s' Heerenloo.
          Een scan van de foto Fokke van heb ik maakt, en kan worden toegezonden.

          Met vriendelijke groet
          Rienk de Boer

          En iedereen een goed 2009 toegewenst.

          Auteur: Henk Beltman
          Isdn: 90-70150-70-0
          Uitgave RegioBoek
          Mmv: ABC Boekhandel Putten.

[...]

          Wij zijn een gemeenschap van 5,8 miljoen gebruikers in strijd tegen spam.

          Message 4 of 8 , Jan 1, 2009
            Goedemiddag,

            Misschien klinkt het eigenwijs, maar het hoofdkantoor van 's Heerenloo is het Concernbureau in Amersfoort en verschillende van de onderstaande genoemde instellingen heten nu 's Heerenloo Midden Nederland, 's Heerenloo Zuid (waaronder Druten, Ede en Wekerom), Noord, West en 's Heerenloo Kwadrant. Maar we hebben ook 's Heerenloo Groningen/Friesland, dus Bedum hoort er zeker wel bij. Men is weer bezig met naamsveranderingen, dus daar zullen vanzelf wel weer wijzigingen onder komen, maar het huidige 's Heerenloo is gewoon erg groot.
            Fokko Kortlang hoorde bij 's Heerenloo Lozenoord in Ermelo en daar zullen de meeste gegevens over hem te vinden zijn, misschien ook bij de oudheidkundige vereniging in Ermelo.
            Patricia, als dit inderdaad de familie is dan zal het nieuwe boekje over Fokko Kortlang misschien verder uitsluitsel kunnen geven over verder voorgeslacht van de door jou genoemde Dirk Kortlang. In genoemd artikel staat namelijk dat hij een nazaat is van de familie Kortlang uit Oldenburg in Noord Duitsland. Misschien kan ik iemand bereiken die het boekje al heeft en die na kan kijken of dat inderdaad het geval is.
            Als je daar belangstelling voor hebt, geef dan maar een seintje dan ga ik het even voor je proberen.

            Groeten, Ria

            ________________________________

            Auteur: Henk Beltman
            Isdn: 90-70150-70-0
            Uitgave RegioBoek
            Mmv: ABC Boekhandel Putten.

            Message 5 of 8 , Jan 1, 2009
              Ria, Rienk, Frans en allemaal,

              Veel bedankt voor alle info & suggestie's.

              Ik ben op het site www.kleinekerkstraat.nl geweest waar ik al meer
              gevonden hebt. Ik kan niet op het andere site die Frans had gegeven.

              Fokko Kortlang 1856-1927, de architect, komt vanaf deze familie die
              ik tot Harlingen terug had. Als iemand meer thuis heeft zou ik wel
              meer willen horen. Ik probeer hier ook volgens het ISDN nummer dat
              boekje van Beltman te vinden.

              Rienk de Boer, zou je die scan van Fokke op de foto pagina in deze
              group zetten en kan ik het dan daaraf nemen?

              I. Dirk Kortlang tr Hiltje Heidkamp [Harlingen]
              II. Fokko Dirks Kortlang tr Derkjen van Bronkhorst
              Kinderen [6 gevonden]
              a. Dirk 1820 Harlingen, verder niets...
              b. Lubbartus 1823 Doesburg +1841 D'b
              c. Anna Geertruida 1825 Doesburg +1825 D'b
              Kinderen met trouwdatums:
              1 Gosewinus tr Kerkkamp [1849] III.a
              2 Jan Evert tr Huetink [1853] III.b
              3 Fokko tr Huetink [1854] III.c

              mvgroet,
              Patricia
            • Rienk de Boer
              Message 6 of 8 , Jan 1, 2009
                Patricia

                De foto stuur ik naar je privé adres.

                Rienk

                Message 7 of 8 , Jan 1, 2009
                  Ook goedendag,

                  Ik dacht al ben ik nu gek of zo, want ik heb toch echt salarisstrookjes gezien hier in huis van 'sheerenloo locatie bedum en assen (voormalig noemden ze dat hendrik van boeyenoord) , anders heeft mijn vrouw ergens anders gewerkt dan ze heeft doen voorkomen, en mijn zwager heeft gewerkt bij de hoofdlocatie van s'heerenloo in ermelo (dat vertelde hij mij). dat dat inmiddels in al die jaren veranderd is en weer gaat veranderen dat heet progressie / vooruitgang waar menig bedrijf met te maken heeft gekregen, maar toch duidelijk 's heerenloo locatie bedum groningen en locatie assen! ondanks dat toch iedereen de beste wensen voor dit jaar, vriendelijke groet Johan Zwart

                  Auteur: Henk Beltman
                  Isdn: 90-70150-70-0
                  Uitgave RegioBoek
                  Mmv: ABC Boekhandel Putten.