Heerke Lolkes Rienks (11-12-1870, Oude Leye - ?) USA

  • Ad Rienks
    Message 1 of 4 , Dec 27, 2008
      Hallo speurders,

      Ik heb een vermoeden dat genoemde Heerke Lolkes, waarschijnlijk in 1892, naar de USA is geëmigreerd.
      Als mijn aanname juist is, dan leefde hij daar in Grand Rapids, Michigan, volgens de census van 1900, bij familie van zijn moeder, Pieter en Harmke Nijdam. Als onderhuurder o.i.d. Onder de naam Harry Rinks.
      Zijn er Nijdam-onderzoekers die meer weten?

      Household Members: Name Age
      J Peter Nydam 51
      Harmke Nydam 52
      Lizzie Nydam 21
      Tillie Nydam 13
      Harry Rinks 28
      Renze Ristsma 27

      Message 2 of 4 , Dec 28, 2008
        Ad,

        Volgens de 1900-census informatie is J. Peter Nijdam geboren in october 1848, zijn echtgenote Harmke in februari 1845. Dochter Lizzie is in januari 1879 geboren (Liesbert, geb. Barradeel 27-01-1879 dus), dochter Tillie, geb augustus 1881 is dan de op 4 augustus 1881 in Barradeel geboren Trijntje. Pieter en Harmke zijn 25 jaar getrouwd en Harmke heeft 6 kinderen gekregen, waarvan er volgens de census nog 2 in leven zijn. Het gezin is in 1887 geëmigreerd. Pieter is timmerman, Harmke heeft geen beroep, Lizzie doet housework en Tillie is inpakster in een bakkerij.
        Het gezin heeft 2 boarders (kostgangers), te weten Harry Rinks en Renze Ritsma. De enumerator (de census 'ambtenaar') heeft genoteerd dat Harry in december 1871 is geboren en dat hij in 1892 is geëmigreerd. Renze Ritsma is in januari 1873 geboren en is in 1893 geïmmigreerd. Beide heren zijn 'iron molder'.

        In de Worldwar I Draft registration van 1918 vind ik een Harry Rienks die opgeeft te zijn geboren op 9 december 1872. Als 'nearest relative' geeft hij op: Hans Rienks (brother) in Pietersbierum, Friesland, Holland.
        Dan zou hij toch de op 11 december 1870 geboren Heerke moeten zijn (die inderdaad een broer Hans had), maar dan is hij danig de kluts kwijt met zijn geboortedatum, als hij op 11 december 1870 is geboren..... Harry woont in 1918 in Indianapolis, Marion County, Indiana.

        In de 1910 heb ik hem niet kunnen vinden, maar in de 1920 census woont Harry Rinks in Center Township, Indianapolis, Marion County, Indiana als 'lodger' (hij huurt dus een kamer). Harry is dan 47, ongehuwd, geboren in Leeuwarden (dat lijkt er te staan, maar is doorgehaald en Hollandis erboven geschreven), genaturaliseerd in 1900, van beroep 'moulder'.

        In de 1930 census vond ik een Harry Rinks in Center Township, Marion County, Indiana als boarder in het huishouden van John en Emma Dudgeon. Volgens de census informatie (op 11 april 1930) is hij 58, ongehuwd, in Nederland geboren uit Nederlandse ouders, in 1887 geïmmigreerd (maar dat is dus het immigratiejaar van het Nijdam-gezin) en van beroep pedler (venter).

        Renze Ritsma blijkt in 1920 in Indianapolis te wonen. Het zou me dan ook niet verbazen als de heren al in 1900 gezamenlijk vanuit Grand Rapids naar Indianapolis zijn vertrokken. Rinze trouwde op 05-01-1901 in Marion, Marion County, Indiana met Ada Nydan (sic!). Dat moet ongetwijfeld Nijdam zijn.... In 1910 wonen Ada en Rinze in Center Township, Marion Co., Indiana. En op dezelfde pagina komen ook John en Emma Dudgeon voor!

        Ik zal de betreffende censusbladen (1900, 1920, 1930) en de WorldWar II registration card naar je privé mail adres struen.

        Met vriendelijke groet,
        Nynke van den Hooven

        Message 3 of 4 , Dec 28, 2008
          Nynke,

          Hartstikke bedankt voor de uitgebreide informatie. Ik heb wel iets kunnen
          vinden bij Ancestry.com, maar als je verder wilt zoeken, dan loop je al snel
          aan tegen het feit dat je je moet registreren voor een behoorlijke som
          gelds. Ik zou dat kunnen doen, maar principieel ben ik er op tegen; als
          Nederlander ben ik gewend aan gratis informatie. Leve Genlias, Tresoar en al
          die andere bronnen die wij ter beschikking hebben!

          Met vriendelijke groet,
          Ad Rienks

          Message 4 of 4 , Dec 28, 2008
            Ad,

            Maar alleen met een abonnement kun je scans bekijken en/of downloaden en
            daar moet je ook in Nederland meestal voor betalen.
            De scans bieden veel meer informatie dan de geïndexeerde informatie, zoals
            die in je eerste mail stond. Een ander voordeel is, dat je dan in staat bent
            om de door Amerikanen getranscibeerde informatie correct te kunnen lezen. Zo
            kwam ik bijv. een Tyan Yen Nydam tegen die bij nalezing van de censuspagina
            Tjamkjen Nijdam bleek te heten :-) Of een familie Hema die bij nader inzien
            Ibema heette....

            Met vriendelijke groet,
            Nynke van den Hooven