RE: vraagje over doopplaats, jaap

  • Jantsje Pasma
    Message 1 of 8 , Dec 5, 2008
      Hoi Jaap, bedankt voor je antwoord.Het gaat om Pytter Jans, afkomstig van Oosterzee. Ik kan geen geboortedtatum van hem vinden. Wel de bevestiging van zijn huwelijk met Ynske Gerbens,afkomstig van Delfstrahuizen. De bevestiging van hun huwelijk is op 17 december 1739.De ouders van pytter Jans, kom ik niet verder dan dat zijn vader een Jan moet zijn, zijn moeder en broers en zussen heb ook nog niet gevondenKinderen van pytter jans en ynske Gerbens kan ik maar 1 vinden, jan pieters(de jong), getrouwd met Martjen AndriesGroetjes, JantsjeIk ka_._,___

    • reyacta
      Message 2 of 8 , Dec 5, 2008
        Hoi Jantsje en allen,

        De afkomst van Pytter Jans hebben we behandeld in een ander onderwerp,
        ook op het Tresoarforum:

        "Pieter Jans: te Ousterhaule, te Oosterzee, te Delfstrahuizen"
        http://forum.tresoar.nl/viewtopic.php?t=2810&highlight=oosterzee

        Er is geen doop, de boeken ontbreken. Hij kwam van Ouwsterhaule
        volgens het lidmatenboek van Oosterzee,
        3 keer getrouwd (met voogdij-aktes),
        ouders zeer wrsch Jan Pieters en Grietje Foppes, die daar nog net 2
        kinderen dopen als het boek er wel is.

        groet margreet

        --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, Jantsje Pasma

        Message 3 of 8 , Dec 5, 2008
          Hoi Margreet, ja dat heb ik gezien maar dat van grietje foppes klopt volgens mij niet. Er komt geen een foppe in de familie voor en vaak worden ze toch wel vernoemd.Ook van de vrouw minke synes komt helemaal geen naam verder voor, minke niet en synes ook niet.

          Groetjes, Jantsje

          To: Friesland-genealogy@yahoogroups.comFrom: mvh@...: Fri, 5 Dec 2008 19:58:29 +0000Subject: [Friesland-genealogy] Re: vraagje over doopplaats, jaap

          Hoi Jantsje en allen,De afkomst van Pytter Jans hebben we behandeld in een ander onderwerp,ook op het Tresoarforum:"Pieter Jans: te Ousterhaule, te Oosterzee, te Delfstrahuizen"http://forum.tresoar.nl/viewtopic.php?t=2810&highlight=oosterzeeEr is geen doop, de boeken ontbreken. Hij kwam van Ouwsterhaulevolgens het lidmatenboek van Oosterzee, 3 keer getrouwd (met voogdij-aktes),ouders zeer wrsch Jan Pieters en Grietje Foppes, die daar nog net 2kinderen dopen als het boek er wel is.groet margreet--- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, Jantsje Pasma<jannpasma@...> wrote:>> > Hoi Jaap, bedankt voor je antwoord.Het gaat om Pytter Jans,afkomstig van Oosterzee. Ik kan geen geboortedtatum van hem vinden.Wel de bevestiging van zijn huwelijk met Ynske Gerbens,afkomstig vanDelfstrahuizen. De bevestiging van hun huwelijk is op 17 december1739.De ouders van pytter Jans, kom ik niet verder dan dat zijn vadereen Jan moet zijn, zijn moeder en broers en zussen heb ook nog nietgevondenKinderen van pytter jans en ynske Gerbens kan ik maar 1vinden, jan pieters(de jong), getrouwd met Martjen AndriesGroetjes,JantsjeIk ka_._,___ > > > > > > __________________________________________________________> Download de nieuwste emoticons voor in je Messenger> http://www.msnmessengerexperience.nl/chuck/> > [Non-text portions of this message have been removed]>

        • reyacta
          Message 4 of 8 , Dec 6, 2008
            Hoi,

            Hij krijgt gewoon niet genoeg kinderen om maar iedereen te vernoemen,
            en Jan Pieters hoeft natuurlijk geen Synes mensen te vernoemen, die
            heeft zijn eigen familie wel.

            Pyter Jans, Schoterland
            Plaats: Delfstrahuizen en Schoteruiterdijken
            Omschrijving: boer
            Gezin volw: 5 en kind: 2
            Aanslag: 33-17-0
            Verhoging:
            Vermogen:
            Bron: Schoterland, fol. 24v

            Waarschijnlijk was er dan nog 1 ongetrouwd kind, zodat we die naam
            niet weten. Een Annigje naar Ynskes moeder. Of een gerben, want Jan
            hadden ze al. Of een Gooitske, omdat zijn broer en zus ook Gooitskes
            krijgen - misschien een ovl zus.

            Dit is wat je weet:
            Lidmatenboek Oosterzee - 1723 van Ouwsterhaule,
            begraven Ouwsterhaule volgens lidmatenboek Delfstrahuizen.

            x Nelligje Jochems > Geeske Pieters
            xx Minke Synes > 2 x Wytske en Syne in doopboek Echten
            xxx Ynske Gerbens > Jan Pieters

            LEM L3, folio 117 vso, 1 apr 1749. Oepke Synes, huisman te Echten,
            voor 1/6, Rintje Synes, huisman te Eesterga, voor 1/6, Tamme Synes,
            huisman te Oosterzee, voor 1/6, Alyt Synes, vrouw van Folkert Heerkes,
            te Follega, voor 1/6, Symen Namnes, bijzitter te Ooterzee,

            als curator over Syne en Wytske Pyters, kinderen van Minke Synes bij
            Pyter Jans, voor 1/6, en alzo tesamen voor 5/6,

            verklaren volgens taxatie conform het testament dd. 20 sep 1737, van
            hun ouders Syne Molles en Wytske Namnes, verkocht te hebben aan Nolle
            Synes en Rigt Folkerts, echtelieden te Oosterzee, hun aanpart van de
            zate en landen te Oosterzee, met huis, hovinge, watermolen en verdere
            annexen, waarvan kopers de resterende 1/6 bezitten. Hierbij ook de
            beschreven losse landen. Verkocht voor 471 cgl per zesde deel.

            Syne en Wytske Pieters dopen later in Joure, waar ook Maartje Andries
            vandaan kwam,
            Plus de zoon Marten van Geeske Pieters uit het eerste huwelijk.
            Plus mensen uit de Synes familie.
            Plus zwager Synes trouwt met een meisje van Ouwsterhaule,
            plus Synes-familie en Ouwsterhaule-familie zit ook in Delfstrahuizen,
            plus een Synes kleinkind trouwt een Grietje Foppes kleinkind.
            Dat kan allemaal geen toeval zijn.

            Jan en Grietje kregen:
            Foppe Jans - trouwt 3 keer, komt ondanks 9 kinderen ook niet aan zijn
            moeder toe.
            Pieter Jans - trouwt 2 keer, 5 vw en 2 knd in 1749.
            Willem Jans
            Jaard Jans - doopt te Delfstrahuizen.

            Speciecohier: Post 15 te Delfstrahuizen vermeldt 1758 nog Pyter Jans
            weduwe, waarna zij in 1759 wordt afgelost door Oepke Synes.

            <jannpasma@...> wrote:

> [...]
            worden ze toch wel vernoemd.Ook van de vrouw minke synes komt helemaal
            geen naam verder voor, minke niet en synes ook niet.

            +0000Subject: [Friesland-genealogy] Re: vraagje over doopplaats, jaap

> [...]
            ik maar 1vinden, jan pieters(de jong), getrouwd met Martjen
            AndriesGroetjes,JantsjeIk ka_._,___ > > > > > >

          • thijsveenstra
            Message 5 of 8 , Dec 6, 2008
              Jansje,

              Mag ik jou prive mail adres i.v.m. de stamboom waar ik mee bezig ben en waar jij ook in voorkomt,

              Thijs Veenstra,
              pariwyjes@...
[...]

              __________ Informatie van ESET NOD32 Antivirus, versie van database viruskenmerken 3666 (20081205) __________

              Het bericht is gecontroleerd door ESET NOD32 Antivirus.

              http://www.eset.com

            • Jantsje Pasma
              Message 6 of 8 , Dec 6, 2008
                Hoi Thijs,