vraagje over doopplaats

  • Jantsje Pasma
    Message 1 of 8 , Dec 5, 2008
      Als je in oosterzee bent geboren, kun je dan gedoopt worden in hindeloopen?
      Of is een andere plaats de meest logische?
      Groetjes, jantsje
    • Jaap Ruiter
      Message 2 of 8 , Dec 5, 2008
        Hallo Jantsje,

        Hindeloopen lijkt me rijkelijk ver uit de buurt.
        Meer voor de hand liggend zijn natuurlijk Oosterzee zelf, Echten en
        misschien Lemmer (als hoofdplaats van Lemsterland).
        Wanneer speelt dit?

        Groetsjes, Jaap

        Jantsje Pasma wrote:
        > Als je in oosterzee bent geboren, kun je dan gedoopt worden in hindeloopen?
        > Of is een andere plaats de meest logische?
        > Groetjes, jantsje

      • Jantsje Pasma
        Message 3 of 8 , Dec 5, 2008
          Hoi Jaap, bedankt voor je antwoord.Het gaat om Pytter Jans, afkomstig van Oosterzee. Ik kan geen geboortedtatum van hem vinden. Wel de bevestiging van zijn huwelijk met Ynske Gerbens,afkomstig van Delfstrahuizen. De bevestiging van hun huwelijk is op 17 december 1739.De ouders van pytter Jans, kom ik niet verder dan dat zijn vader een Jan moet zijn, zijn moeder en broers en zussen heb ook nog niet gevondenKinderen van pytter jans en ynske Gerbens kan ik maar 1 vinden, jan pieters(de jong), getrouwd met Martjen AndriesGroetjes, JantsjeIk ka_._,___

        • reyacta
          Message 4 of 8 , Dec 5, 2008
            Hoi Jantsje en allen,

            De afkomst van Pytter Jans hebben we behandeld in een ander onderwerp,
            ook op het Tresoarforum:

            "Pieter Jans: te Ousterhaule, te Oosterzee, te Delfstrahuizen"
            http://forum.tresoar.nl/viewtopic.php?t=2810&highlight=oosterzee

            Er is geen doop, de boeken ontbreken. Hij kwam van Ouwsterhaule
            volgens het lidmatenboek van Oosterzee,
            3 keer getrouwd (met voogdij-aktes),
            ouders zeer wrsch Jan Pieters en Grietje Foppes, die daar nog net 2
            kinderen dopen als het boek er wel is.

            groet margreet

            --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, Jantsje Pasma

            Message 5 of 8 , Dec 5, 2008
              Hoi Margreet, ja dat heb ik gezien maar dat van grietje foppes klopt volgens mij niet. Er komt geen een foppe in de familie voor en vaak worden ze toch wel vernoemd.Ook van de vrouw minke synes komt helemaal geen naam verder voor, minke niet en synes ook niet.

              Groetjes, Jantsje

              To: Friesland-genealogy@yahoogroups.comFrom: mvh@...: Fri, 5 Dec 2008 19:58:29 +0000Subject: [Friesland-genealogy] Re: vraagje over doopplaats, jaap

              Hoi Jantsje en allen,De afkomst van Pytter Jans hebben we behandeld in een ander onderwerp,ook op het Tresoarforum:"Pieter Jans: te Ousterhaule, te Oosterzee, te Delfstrahuizen"http://forum.tresoar.nl/viewtopic.php?t=2810&highlight=oosterzeeEr is geen doop, de boeken ontbreken. Hij kwam van Ouwsterhaulevolgens het lidmatenboek van Oosterzee, 3 keer getrouwd (met voogdij-aktes),ouders zeer wrsch Jan Pieters en Grietje Foppes, die daar nog net 2kinderen dopen als het boek er wel is.groet margreet--- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, Jantsje Pasma<jannpasma@...> wrote:>> > Hoi Jaap, bedankt voor je antwoord.Het gaat om Pytter Jans,afkomstig van Oosterzee. Ik kan geen geboortedtatum van hem vinden.Wel de bevestiging van zijn huwelijk met Ynske Gerbens,afkomstig vanDelfstrahuizen. De bevestiging van hun huwelijk is op 17 december1739.De ouders van pytter Jans, kom ik niet verder dan dat zijn vadereen Jan moet zijn, zijn moeder en broers en zussen heb ook nog nietgevondenKinderen van pytter jans en ynske Gerbens kan ik maar 1vinden, jan pieters(de jong), getrouwd met Martjen AndriesGroetjes,JantsjeIk ka_._,___ > > > > > > __________________________________________________________> Download de nieuwste emoticons voor in je Messenger> http://www.msnmessengerexperience.nl/chuck/> > [Non-text portions of this message have been removed]>

            • reyacta
              Message 6 of 8 , Dec 6, 2008
                Hoi,

                Hij krijgt gewoon niet genoeg kinderen om maar iedereen te vernoemen,
                en Jan Pieters hoeft natuurlijk geen Synes mensen te vernoemen, die
                heeft zijn eigen familie wel.

                Pyter Jans, Schoterland
                Plaats: Delfstrahuizen en Schoteruiterdijken
                Omschrijving: boer
                Gezin volw: 5 en kind: 2
                Aanslag: 33-17-0
                Verhoging:
                Vermogen:
                Bron: Schoterland, fol. 24v

                Waarschijnlijk was er dan nog 1 ongetrouwd kind, zodat we die naam
                niet weten. Een Annigje naar Ynskes moeder. Of een gerben, want Jan
                hadden ze al. Of een Gooitske, omdat zijn broer en zus ook Gooitskes
                krijgen - misschien een ovl zus.

                Dit is wat je weet:
                Lidmatenboek Oosterzee - 1723 van Ouwsterhaule,
                begraven Ouwsterhaule volgens lidmatenboek Delfstrahuizen.

                x Nelligje Jochems > Geeske Pieters
                xx Minke Synes > 2 x Wytske en Syne in doopboek Echten
                xxx Ynske Gerbens > Jan Pieters

                LEM L3, folio 117 vso, 1 apr 1749. Oepke Synes, huisman te Echten,
                voor 1/6, Rintje Synes, huisman te Eesterga, voor 1/6, Tamme Synes,
                huisman te Oosterzee, voor 1/6, Alyt Synes, vrouw van Folkert Heerkes,
                te Follega, voor 1/6, Symen Namnes, bijzitter te Ooterzee,

                als curator over Syne en Wytske Pyters, kinderen van Minke Synes bij
                Pyter Jans, voor 1/6, en alzo tesamen voor 5/6,

                verklaren volgens taxatie conform het testament dd. 20 sep 1737, van
                hun ouders Syne Molles en Wytske Namnes, verkocht te hebben aan Nolle
                Synes en Rigt Folkerts, echtelieden te Oosterzee, hun aanpart van de
                zate en landen te Oosterzee, met huis, hovinge, watermolen en verdere
                annexen, waarvan kopers de resterende 1/6 bezitten. Hierbij ook de
                beschreven losse landen. Verkocht voor 471 cgl per zesde deel.

                Syne en Wytske Pieters dopen later in Joure, waar ook Maartje Andries
                vandaan kwam,
                Plus de zoon Marten van Geeske Pieters uit het eerste huwelijk.
                Plus mensen uit de Synes familie.
                Plus zwager Synes trouwt met een meisje van Ouwsterhaule,
                plus Synes-familie en Ouwsterhaule-familie zit ook in Delfstrahuizen,
                plus een Synes kleinkind trouwt een Grietje Foppes kleinkind.
                Dat kan allemaal geen toeval zijn.

                Jan en Grietje kregen:
                Foppe Jans - trouwt 3 keer, komt ondanks 9 kinderen ook niet aan zijn
                moeder toe.
                Pieter Jans - trouwt 2 keer, 5 vw en 2 knd in 1749.
                Willem Jans
                Jaard Jans - doopt te Delfstrahuizen.

                Speciecohier: Post 15 te Delfstrahuizen vermeldt 1758 nog Pyter Jans
                weduwe, waarna zij in 1759 wordt afgelost door Oepke Synes.

                <jannpasma@...> wrote:

> [...]
                worden ze toch wel vernoemd.Ook van de vrouw minke synes komt helemaal
                geen naam verder voor, minke niet en synes ook niet.

                +0000Subject: [Friesland-genealogy] Re: vraagje over doopplaats, jaap

> [...]
                ik maar 1vinden, jan pieters(de jong), getrouwd met Martjen
                AndriesGroetjes,JantsjeIk ka_._,___ > > > > > >

              • thijsveenstra
                Message 7 of 8 , Dec 6, 2008
                  Jansje,

                  Mag ik jou prive mail adres i.v.m. de stamboom waar ik mee bezig ben en waar jij ook in voorkomt,

                  Thijs Veenstra,
                  pariwyjes@...
[...]

                  __________ Informatie van ESET NOD32 Antivirus, versie van database viruskenmerken 3666 (20081205) __________

                  Het bericht is gecontroleerd door ESET NOD32 Antivirus.

                  http://www.eset.com

                • Jantsje Pasma
                  Message 8 of 8 , Dec 6, 2008
                    Hoi Thijs,