Rigtje Limburg. nog even.

  • irene15121954
    Message 1 of 8 , Dec 3 11:36 AM
      Dag

      ben weer even met de Limburg bezig. En vraag me af waarom er bij
      onderstaande geboorte

      Geboorteakte Franeker, 1861
      Aangiftedatum 9 juli 1861, akte nr. 141
      Geert Limburg, geboren 8 juli 1861
      Zoon van niet genoemde vader en Rigtje Limburg

      niet genoemde vader staat.
      Rigtje is op 27 mei 1860 gehuwd met Jouke Wittema.

      Staat niet bij vader afwezig oid. Wat moet ik hiervan maken.

      groetjes Irene.
      Message 2 of 8 , Dec 3 2:36 PM
        Irene,

        Tja, wat moet je ervan maken.... Vlaai misschien.....? Nee, da's flauw.
        Het gaat vermoedelijk om een andere Rigtje Limburg.

        Jouke Wittema en Rigtje Limburg krijgen 2 zonen: Hans en Pieter. Joukes pa heette Hans en dus is Pieter naar opa van moeders kant genoemd. Richtje zou dan een dochter kunnen zijn van Pieter Pieters Limburg en Trijntje Tjitzes Hesselius.

        Maar in Franeker wordt in 1927 nóg een Rigtje Limburg geboren, dochter van Watse Pieters Limburg en Geertje Aeges Gelein. De naam Geert voor haar tweede zoon wijst al in die richting.
        Ze heeft heeft nl in 1859 ook al een zoon van een niet genoemde vader gekregen. Deze zoon heette Durk.

        Zowel Geert als Durk trouwen in Menaldumadeel en heel toevallig overlijdt in Menaldumadeel een Rigtje Limburg. Helaas wordt als leeftijd bij overlijden 71 aangegeven en dat zou dus niet bij m'n hypothese passen dat deze Rigtje een dochter geweest zou kunnen zijn van Watse Pieters Limburg en Geertje Aeges Gelein.
        Maar 't is natuurlijk goed mogelijk dat de aangevers van haar huwelijk niet wisten hoe oud ze was.

        De overlijdensakte zou uitsluitsel kunnen geven:
        Overlijdensakte Menaldumadeel, 1904
        Aangiftedatum 4 januari 1904, akte nr. 4
        Rigtje Limburg, overleden 2 januari 1904, 71 jaar, vrouw, weduwe

        Met vriendelijke groet,
        Nynke van den Hooven

        Message 3 of 8 , Dec 4 1:24 AM
          Hoi Nynke,

          nee het gaat om dezelfde RIgtje een dochter van Pieter Limburg en Trijntje
          Hesselius. Huwelijk is door Cor opgezocht omdat ik al met die 2 Rigtjes zat.

          Overlijden is ook opgezocht.

          Maar blijf het vreemd vinden. Maar misschien dat ie niet aanwezig was? Zal
          wel in de fam. zitten, de vader van Rigte was ook niet aanwezig bij de
          geboorte, misschien bij Geert hetzelfde. Durk en Geert zijn beide aangegeven
          door een vroedvrouw uit Franeker.

          Maar bedankt voor het meedenken.

          groetjes Irene.

          Message 4 of 8 , Dec 4 9:51 AM
            Irene,

            Als de vader onbekend was, was het de plicht van de vroedvrouw om aangifte
            te doen.
            Als de vader wèl bekend, maar afwezig was en de aangifte door iemand anders
            werd gedaan, werd vader's naam in de geboorteakte opgenomen.

            Maar het is dus mogelijk dat er sprake is van een derde Rigtje, nl. de
            Rigtje die in 1904 in Menaldumadeel overleed en volgens haar overlijdensakte
            ca. 1833/1834 moet zijn geboren......
            Nogmaals, gezien het feit dat zowel Durk als Geert in Menaldumadeel trouwen
            en kinderen krijgen, lijkt het niet onlogisch dat moeder Rigtje op een
            bepaald moment met haar beide zoons van Franeker naar Menaldumadeel is
            verhuisd.
            De overlijdensakte zou uitsluitsel kunnen geven:
            Overlijdensakte Menaldumadeel, 1904
            Aangiftedatum 4 januari 1904, akte nr. 4
            Rigtje Limburg, overleden 2 januari 1904, 71 jaar, vrouw, weduwe

            Op Tresoar vond ik een Limburg-familie uit Weststellingwerf/Overijssel en in
            die familie komt de naam Geert voor.

            Met vriendelijke groet,
            Nynke van den Hooven

[...]

            <knip>,_._,___
          • Irene Visser
            Message 5 of 8 , Dec 4 10:30 AM
              Dag Nynke,

              ik ga verder sneupen, want dan zou er een heel ander verhaal uit kunnen
              komen dan we dachten.

              Bedankt voor het mee puzzelen,

              groetjes Irene.

            • Irene Visser
              Message 6 of 8 , Dec 4 10:35 AM
                Nog even,

                zie op de site van de groep dat Carla ook een mail had gestuurd, niet binnen
                gekregen, Dus moet dat verhaal nog even lezen.
                Sorry Carla dat er geen reactie kwam.

                Message 7 of 8 , Dec 4 12:11 PM
                  Carla,

                  Er is een Rigtje Limburg, geboren 04-09-1828 te Franeker, dochter van Pieter
                  Limburg en Trijntje Hesselius. Ze trouwt op 27 mei 1860 in Franeker met
                  Jouke Hanses Wittema, geboren 24-02-1830 en overleden 26 maart 1870. Jouke
                  en Rigtje kregen 2 kinderen. Deze Rigtje overlijdt op 4 januari 1900 in
                  Franeker. Gezien het feit dat zij in 1860 gehuwd was (en in 1861 nog
                  steeds), kan zij geen zoon Geert van een onbekende vader hebben gekregen in
                  1861. De in 1859 geboren Durk zou wél een zoon van haar geweest kunnen zijn.

                  Dan is er nog Rigtje Limburg, geboren 8 juli 1827 in Franeker, dochter van
                  Watse Pieters Limburg en Geertje AEges Gelein. Zij trouwde 3 keer:
                  07-09-1851 met Johannes van der Veen die op 11-01-1859 overleed. Ze kregen 3
                  kinderen, Minke 25-03-1852, Watse, 27-10-1854 en Minke 04-10-1856.
                  01-02-1863 met Hendrik Gillisen die (vermoedelijk) op 04-07-1867 in
                  Idaarderadeel overleed. Geen kinderen.
                  06-09-1868 met Hermanus Prins die op 08-06-1872 overleed.
                  Deze Rigtje overleed op 21-11-1878 in Franeker. Zij zou de moeder van de in
                  1859 geboren Durk en de in 1861 geboren Geert kunnen zijn geweest, zo lijkt
                  het. Maar Durk werd ca 9 maanden na de dood van zijn vader geboren. Als
                  kinderen echter binnen 300 dagen na het overlijden van hun vader worden
                  geboren, worden zij aangegeven als kind uit het huwelijk van hun moeder en
                  de vooroverleden partner. M.a.w. een kind van Rigtje (Watses) :Limburg dat
                  vóór 07-11-1859 werd geboren, zou zijn aangegeven als een wettig kind van
                  Johannes van der Veen en Durk werd op 24-10-1859 geboren. Deze Rigtje zou
                  wél de moeder van de in 1861 geboren Geert kunnen zijn geweest.

                  Maar er is nog een derde Rigtje Limburg, geboren ca 1834 die op 04-01-1904
                  in Menaldumadeel overlijdt, waar (niet geheel toevallig, zo lijkt mij) ook
                  de gebroeders Durk en Geert Limburg trouwden en na hun huwelijken leefden,
                  gezien de huwelijksaktes van hun kinderen.

                  Op Tresoar vond ik 2 heren Limburg (Harmen en Klaas), beiden geboren in
                  Paasloo (Overijssel), zoons van Geert Klazen Limburg en Antje Karsten Bron.
                  Het lijkt me niet helemaal onmogelijk dat Rigtje (de moeder dus van Durk en
                  Geert) een zus van deze heren was en dat ze in Overijssel werd geboren.
                  M.a.w. Durk en Geert zouden dan geen zonen van één van de Rigtjes Limburg
                  uit Franeker zijn geweest, maar van een Weststellingwerfse/Overijsselse
                  Rigtje Limburg.
                  Durk genoemd naar zijn opa van vaderskant of naar z'n vader en Geert genoemd
                  naar z'n opa van moederskant.
                  Misschien ook aardig om eens te kijken wie de aangever(s) van de geboortes
                  van Durk en Geert was/waren? Of was daar al naar gekeken?

                  Met vriendelijke groet,
                  Nynke van den Hooven

                  Message 8 of 8 , Dec 4 12:24 PM
                    Carla/Nynke,

                    wat ik heb Durk en Geert aangegeven door Trijntje Ottes Oosterwold, ca 60
                    jaar, stadvroedvrouw van Franeker.

                    Maar misschien dat COR, als die eens tijd heeft een kan kijken, misschien
                    staat er iets meer in.
                    Want vindt onderstaand wel intrigerend. Ga er morgen eens goed voor zitten.

                    bedankt Irene.

                    Op 4 december 2008 21:11 schreef Nynke van den Hooven <
                    nynkevandenhooven@...> het volgende: