Zandstra/ de Jong

  • Godwin Zwanenburg
    Message 1 of 3 , Dec 1, 2008
      Ik ben op zoek naar meer gegevens over Jan Jacobs Zandstra en zijn vrouw
      Etje de Jong en hun voorouders. Het geboortejaar van Jan komen uit de
      overlijdens akte. Van Etje heb ik wel het gezin.

      Bij voorbaat dank voor gegevens of tips voor verder onderzoek.

      Groeten,

      Godwin

      Jan Jacobs Zandstra, geboren te Leeuwarden (Fr) rond 1753, overleden te
      Suameer (Fr) op 4
      juli 1843.
      Hij was gehuwd met Etje Antonius de Jong, geboren te Jelsum (Fr) op 7
      februari 1759, gedoopt aldaar op 20 mei 1759, overleden te Suameer (Fr) op
      15 mei 1841, dochter van Anthoni de Jong en Marijke Jans.
      Anthoni de Jong, afkomstig uit Smalle EE (Fr), overleden na 15 juni 1797.
      Hij is ondertrouwd te Britsum (Fr) en getrouwd te Boornbergum (Fr) op 17
      november 1748 voor de kerk met
      Marijke Jans, afkomstig uit Britsum (Fr), overleden na 15 juni 1797.
      Uit dit huwelijk:
      1 Jans, gedoopt te Boornbergum (Fr) op 1 maart 1750.
      Hij had bij een onbekende vrouw ��n zoon.
      2 Willem, gedoopt te Boornbergum (Fr) op 28 januari 1753.
      3 Elisabeth, gedoopt te Boornbergum (Fr) op 23 mei 1756.
      4 Etje, geboren te Jelsum (Fr) op 7 februari 1759, gedoopt aldaar op 20
      mei
      1759, overleden te Suameer (Fr) op 15 mei 1841.
      Zij was gehuwd met Jan Jacobs Zandstra, geboren te Leeuwarden (Fr) rond
      1753, overleden te Suameer (Fr) op 4 juli 1843.

    • Kees Braaksma
      Message 2 of 3 , Dec 2, 2008
        Hallo Godwin,

        De ouders van Johannes Jacobs Sandstra heb ik wel voor je, maar daar
        de ouders van is een moeilijk verhaal. Er zijn in Leeuwarden rond
        1700 3 Jacobs geboren waarvan de vader Jan heet en 2 Maria's waarvan
        de vader iets als 'Godfried' heet.
        De 3 mogelijkheden van Jacob heb ik zo niet bij de hand, die moet ik
        nog even opzoeken.

        Mvg,
        Kees

        Jacob Jans
        soldaat
        x Leeuwarden 2 februari 1736 (Hervormd)
        otr. 14 januari 1736
        Marijke Godefreeds
        geb. ca 1715
        overl. Leeuwarden 6 augustus 1784
        naam ook geschreven als Godefried, Gothfried of Goedevredes en Maryke
        of Maria
        x (II) Leeuwarden (Jacobijner Kerk) 22 september 1771 (otr. 31-8)
        Cornelis Christiaans
        soldaat
        Jacob en Marijke wonen in 1736 allebei in Leeuwarden en zijn gehuwd
        in de Jacobijner kerk
        Marijke is mogelijk hertrouwd, haar tweede man is ook soldaat

        <twee mogelijkheden ouders van Marijke:
        Maryke ged. Leeuwarden 5 oktober 1707 d.v. Godvry Bets en niet
        genoemde moeder
        Vermelding: Ondertrouw op 20 februari 1706
        Man : Godefrid Pes afkomstig van Leeuwarden
        Vrouw : Eelkjen Velten afkomstig van Leeuwarden
        Opmerking : hij is soldaat
        of
        Maria ged. Leeuwarden 24 februari 1715 d.v. Godvried Kiehl en Betske
        (Baatie Jans)
        Vermelding: Bevestiging huwelijk op 12 februari 1711
        Man : Godfried Keyer afkomstig van Leeuwarden
        Vrouw : Baefke Jansen afkomstig van Leeuwarden
        Opmerking : getrouwd in de Galileeër kerk
        -->

        Quotisatiekohieren:
        Jacob Jans, Leeuwarden
        Wijk: Oost Keimpemaespel
        Omschrijving: soldaat
        Gezin volw: 2 en kind: 1
        Aanslag: 6-12-0
        Verhoging: 1

        1. Anna Jacobs
        geb. Leeuwarden 29 augustus 1736
        overl. ws voor 1749
        2. Trijntje Jacobs
        ged. Leeuwarden 4 november 1739
        overl. Leeuwarden 12 september 1819 (80 jaar, gehuwd)
        Hendrik Gerrits
        3. Jan Jacobs
        geb. Leeuwarden 29 oktober 1749 (DTB 943)
        4. Petrus Jacobs
        ged. Leeuwarden 23 juli 1752
        5. Johannes Jacobs
        ged. Leeuwarden 23 juli 1752
        6. Johannes Jacobs Sandstra
        geb. Leeuwarden 14 oktober 1753
        overl. Suameer 04-07-1843 (90 jaar)

        --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Godwin Zwanenburg"
        <gzwanenburg@...> wrote:

> [...]
        > Zij was gehuwd met Jan Jacobs Zandstra, geboren te Leeuwarden
        (Fr) rond
        > 1753, overleden te Suameer (Fr) op 4 juli 1843.

      • Godwin Zwanenburg
        Message 3 of 3 , Dec 3, 2008
          Dank je Kees,

          Dit geeft weer een goede ingang. Ik zag dat het
          mogelijk tweede huwelijk nog twee kinderen had
          voortgebracht. Dat maakt het niet waarschijnlijk
          dat het dezelfde vrouw is. Ze zou heel ruim boven de 50 geweest zijn.

          Leeuwarden, dopen, geboortejaar 1773, doopjaar 1773
          Dopeling: Christiaan
          Geboren op 27 augustus 1773
          Gedoopt op 29 augustus 1773 in Leeuwarden
          Zoon van Cornelis Christiaans en Maryke Godefried
          Opm.: Gedoopt in de Jacobijnerkerk

          Leeuwarden, dopen, geboortejaar 1777, doopjaar 1777
          Dopeling: Christiaan
          Geboren op 3 juli 1777
          Gedoopt op 13 juli 1777 in Leeuwarden
          Zoon van Cornelis Christiaans en Maryke Godfried

          At 09:22 02/12/2008, Kees Braaksma wrote:
> [...]
          > Hendrik Gerrits
          >3. Jan Jacobs
          > geb. Leeuwarden 29 oktober 1749 (DTB 943)

          Godwin Zwanenburg
          Pijlkruid 14
          7909 HK Hoogeveen
          The Netherlands