bruinsma/ menaldumadeel/ franker

  • cees bruinsma
    Message 1 of 4 , Mar 18, 2001
      gegroet allen, allereerst nogmaals mijn dank voor de reacties op mijn
      email van 14-03-2001,in de lijst bericht 4507.
      helaas nog geen aanleiding tot feestvreugde daar beide aangeven
      personen niet binnen het profiel pasten van de mij bekende gegevens
      omtrent mijn familie.
      daar ik nog niet zolang bezig ben heb ik op dit moment nog slechts de
      beschikking over harde feiten zoals geboorte en overlijdensdata van
      BRUINSMA'S die in een lijn mijn voorouders zijn dit gerekend vanaf
      mijn grootvader MICHIEL BRUINSMA geboren 30-07-1892 te DRONRIJP/
      GEMEENTE MENALDUMADEEL, als zoon van JELLE BRUINSMA en JELTJE DIJKSTRA
      zie voor meer verwanten bericht nr 4507 dd 14-03-2001.

      het laatste feit wat ik van het net heb kunnen plukken is:
      AANGENOMEN FAMILIENAAM 1811
      BRUINSMA, JELLE FOKKES, FRANEKER
      K. JAN 6 WEKEN
      MAIRIE FRANEKER, FOL. 24

      natuurlijk besef ik dat het feit dat mijn familie r.k. was en de
      familienaam bruinsma, wat nou niet bepaald een zeldzame is een
      zoektocht juist weer wat bemoeilijken.
      er zit waarschijnlijk niets anders op dan op pad te gaan naar bv
      Franeker om daar wat meer info te bemachtigen.
      overigens zou onze stamboom vele jaren geleden al eens onderzocht zijn
      maar ja door wie?,volgens deze onderzoeker zouden volgens familie-
      overlevering wij in de oorsprong van spaanse afkomst zijn dit
      verklaart misschien het r.k. zijn.
      vol verwachting van eventuele reacties een welgemeend hasta la vista
      en ole,
    • Jan Rienstra
      Message 2 of 4 , Mar 18, 2001
        Over Jelle Bruinsma gesproken, is het hier volgende misschien iets? Het ligt
        wel wat verder weg maar naamherhaling bij de kinderen is niet vreemd.

        I Jelle Tjebbes Bruinsma, varensgezel, overleden op 10 oktober 1810
        onderweg op de terugreis van Archangel aan de Witte Zee op het schip
        de
        Pieter Junior.???.
        Hij was gehuwd met Sietske Olferts Nieuwenhuis.
        Uit dit huwelijk:
        1 Hinke Jelles, gedoopt te Makkum op 22 juli 1793, volgt onder II.

        II Hinke Jelles Bruinsma, gedoopt te Makkum op 22 juli 1793, overleden
        te
        Wonseradeel op 15 oktober 1868, 75 jaar oud, dochter van I.
        Zij is getrouwd te Wonseradeel op 25 mei 1816 ,akte 4., op 22-jarige
        leeftijd met Uilke Bouwes de Bruin (26 jaar oud),
        papiermolenmakersknecht, gedoopt te Makkum op 30 december 1789 (RK),
        overleden te Idsegahuizum op 4 oktober 1830, 40 jaar oud, zoon van
        Bouw
        Okkes en Marijke Pieters Bouwes.
        Uit dit huwelijk:
        1 Marijke, geboren te Idsegahuizum op 19 november 1816, overleden
        te
        Wonseradeel op 8 augustus 1862, 45 jaar oud.
        Zij is getrouwd te Makkum in het jaar 1838 Akte 85, pro deo., op
        22-jarige leeftijd met Hendrik Pieters van de Meulen (25 jaar
        oud),
        Houtmolenaarsknecht, geboren te Makkum op 4 november 1813,
        overleden
        na augustus 1862, minstens 48 jaar oud, zoon van Pieter Hendriks
        van
        de Meulen en Trijntje Haringa.
        2 Jelle, geboren te Idsegahuizum op 2 november 1821, volgt onder
        III.
        3 Liskjen, dienstmeid, geboren te Idsegahuizum op 24 september
        1824.
        Zij is getrouwd te Wonseradeel op 13 mei 1854 Akte 51, pro deo,
        op
        29-jarige leeftijd met Teunis de Vries (32 jaar oud),
        boerenknecht,
        geboren te Makkum op 27 juni 1821.
        4 Bouwe, Papiermolenaarsknecht, geboren te Idsegahuizum op 21 juni
        1828, wonende aldaar.
        Hij is getrouwd te Idsegahuizum op 17 september 1857 Akte 94,
        pro
        deo, afkondigingen in Harlingen op 6 en 13 September., op
        29-jarige
        leeftijd met Geertje Wijga (35 jaar oud), dienstmeid, geboren te
        Harlingen op 10 juni 1822, wonende aldaar, overleden aldaar op
        13
        mei 1898, 75 jaar oud, dochter van Enne Hendriks Wijga en
        Rijntje
        IJsbrands Wielsma.
        (Zij is eerder getrouwd te Harlingen op 20 mei 1852 Akte 29., op
        29-jarige leeftijd met Jacob Rientzes Steensma, overleden te
        Harlingen op 6 februari 1853.)

        Groetjes van:

        Jan Rienstra

        j.rienstra@...
        http://home.hccnet.nl/j.rienstra/

[...]

        of: http://go.to/frgen .

      • j.j. geestman
        Message 3 of 4 , Mar 18, 2001
          Hallo Cees,

          In mijn bestand vind ik een Jelle Bruinsma, gehuwd met Sibbeltje Harings. In
          1767 krijgen zij te Blauwhuis een dochter Sybrig.
          Het gaat hier inderdaad om katholieke Bruinsma's.

          Groeten,
          Hans G.

        • judijk12001@yahoo.com
          Message 4 of 4 , May 5, 2001
            Ook ik ben momenteel bezig met de roomskatholieke familie Bruinsma
            uit Franeker.
            In diverse berichten kom ik de naam Jelle Fokkes Bruinsma tegen.

            In mijn stamboom komt de naam Sijbren Fokkes Bruinsma (overleden 23-5-
            1854 te franeker)gehuwd met Baukje Pieters Visser voor

            Mijn vraag luid nu Zijn Jelle Fokkes en Sijbren Fokkes misschien
            broers ?
            Wie kan mij vertellen wie de voorouders waren van Sijbren Fokkes
            Bruinsma ?

            Groetjes J. Dijkstra

            --- In Friesland-genealogy@y..., "cees bruinsma" <c.bruinsma@p...>