Jochem Gerrits Ram, Meester Wagenmaker te Hardegarijp

  • Jan Tolsma
    Message 1 of 8 , Oct 8, 2008
      Beste groepsgenoten,

      Bij één van mijn voorouders stuitte ik op een probleem bij Jochem Gerrits Ram, “Meester Wagenmaker te Hardegarijp”.
      Deze Jochem, (zijn ouders zijn mij helaas nog onbekend!), huwde op 29-05-1722 met Antje Jacobs, gedoopt op 28-03-1697 te Hardegarijp/Rijperkerk.
      Tietjerksteradeel, huwelijken 1722
      Vermelding: Bevestiging huwelijk op 29 mei 1722 in Hardegarijp
      Man       : Jochum Ram afkomstig van Hardegarijp
      Vrouw     : Antje Jacobs afkomstig van Rijperkerk
      Opmerking : Ram, Mr.Wagenmaker te Hardegarijp
      Gestandaardiseerde namen: JOCHEM en ANTJE JAKOBS
      Bron: Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)
      Trouwregister Hervormde gemeente Rijperkerk Hardegarijp 1658-1810
      Inventarisnr.: 721
      Op microfiche beschikbaar op de studiezaal van Tresoar1.      – Jeltje Jochems Ram, ged. 01-02-1739, en
      2.      -  Gerrit Jochems Ram, ged. 29-03-1741 beiden gedoopt te Ferwerd.
      Van de laatste (Gerrit) ben ik zeker dat hij een zoon van Antje is, hij is mijn voorvader.

      Met het zoeken naar vader Jochem, kwam ik een ander (eerder) huwelijk van hem tegen, nl. met Aukje Jakobs, ook afk. uit Hardegarijp.

      Huwelijk Jochem Ram en Aukje Jakobs:

      Tietjerksteradeel, huwelijken 1719
      Vermelding: Bevestiging huwelijk op 24 mei 1719 in
      Hardegarijp
      Man       : Joachimus Ram afkomstig van Hardegarijp
      Vrouw     : Auckjen Jacobs afkomstig van Hardegarijp
      Opmerking : Ram, Mr.Wagenmaker te Hardegarijp

      Gestandaardiseerde namen: JOCHEM en AUKJE JAKOBS

[...]
      Op microfiche beschikbaar op de studiezaal van Tresoara.  De vader is steeds Jochem Ram – Mr. Wagenmaker te Hardegarijp! Er zal toch maar één Meester Wagenmaker van die naam in die periode en in dat dorp geweest zijn?
      b.  Het echtpaar Jochem en Aukje kreeg tussen 1720 en 1735 10(!) kinderen, geboren tussen 1720 en 1735.
      c.  De kinderen uit het huwelijk met Antje Jakobs sluiten wel aan op het huwelijk met Aukje Jakobs. Is de huwelijksdatum van 1722 wel correct? Wil iemand die datum controleren
      d.  Het zijn wel twee huwelijken geweest, (zie akten), dus er kan géén verschrijving van Antje en Aukje geweest zijn. Zijn het zussen geweest?
      e.  Bij het vernoemen van de kinderen zouden zij dezelfde grootouders kunnen hebben.
      f.  Van Aukje heb ik géén doopakte kunnen vinden!
      g. De huwelijksakten hebben hetzelfde inventarisnummer (721).

      Kortom, een raadsel, althans nu nog voor mij! Heb ik iets over het hoofd gezien? Helaas kan ik door twee ernstige chronische  ziekten niet zelf naar Tresoar/Leeuwarden komen om het op te lossen.

      Wie heeft de oplossing voor dit probleem en wil mij behulpzaam zijn?

      Met een hartelijke groet,

      Jan Tolsma, Odijk                                        Wat is hier aan de hand?Van dit echtpaar heb ik twee kinderen gevonden:

    • Jan Tolsma
      Message 2 of 8 , Oct 8, 2008
        Beste groepsgenoten,

        Bij een van mijn voorouders stuitte ik op een probleem, bij Jochem Gerrits Ram, Meester Wagenmaker te Hardegarijp.
        Deze Jochem, (zijn ouders zijn mij helaas nog onbekend), huwde op 29-05-1722 met Antje Jakobs, gedoopt op 28-03-1697 te Hardegarijp - Rijperkerk.
[...]

        Omdat ik vrijwel zeker ben dat de laatste (Gerrit) een voorvader van mij is, viel mij op dat er na de huwelijksdatum 17 jaren verstreken voordat ik het eerste kind vond. Hij was wel Wagenmaker, maar toch!
        Met het verder zoeken, kwam ik een ander huwelijk (van hem?!) tegen, nl met Aukje Jakobs, ook afkomstig uit Hardegarijp, echter van drie jaar eerder!

[...]

        Uit dit huwelijk (met Aukje) kwamen 10 kinderen voort, tussen 1720 en 1735.

        Nu kreeg ik wel een probleem.
        a. De vader is steeds Jochem Ram - Meester Wagenmaker - te Hardegarijp. Er zal toch maar één Wagenmaker van die naam in die periode en in dat dorp geweest zijn?
        b. De kinderen uit het huwelijk met Antje sluiten wel aan op het huwelijk met Aukje.
        c. Het zijn wel twee verschillende huwelijken geweest, zie akten met hetzelfde inventarisnummer (721). Dus geen verschrijving van de voornaam. Waren het zussen?
        d. Bij het vernoemen van de kinderen kwamen wel namen van moeder Jakobs voor (in beide huwelijken)
        e. Van Aukje heb ik geen doopakte kunnen vinden.
        f. Is er een verschrijving van het huwelijksjaar in de akte van Jochem en Antje? b.v. 1736 ipv 1722? (zie - b -).

        Kortom, het is nog een raadsel voor mij. Wat heb ik over het hoofd gezien?
        Helaas kan ik door twee ernstige chronische ziekten niet naar Tresoar/Leeuwarden komen om verder te zoeken en te controleren.
        Wie heeft de familie Ram uit Hardegarijp in zijn/haar stamboom en wie wil hier alsjeblieft naar "kijken"?

        Ik ben erg benieuwd naar de reactie's!

        Groetnis út Odijk fan Jan Tolsma

        Message 3 of 8 , Oct 8, 2008
          Jan,

          Het lijkt er op dat Jochem Ram op een bepaald moment naar Ferwerd is vertrokken. Zijn zoon Klaas (Nicolaas ~1735) overlijdt in 1807 in Ferwerd.
          Misschien is het verstandig om een mailtje naar info@... te sturen met de vraag of het huwelijksjaar, zoals dat vermeld wordt in de record op de website, correct is. Als het om dezelfde Jochem gaat, zou je, gezien de dopen van de kinderen, verwachten dat Jochem ergens tussen 1735 en 1739 met Antje getrouwd is.

          Kennelijk is hij vóór 1749 overleden want een Jochem Ram, wagenmaker, komt niet voor in de Quotisatie van 1749. Wél een Jan Ram, die wagenmaker in Joure is; een Nicolaus Ram, barbier in Buitenpost en een P. (ongetwijfeld Pieter/Peter) Ram, mr. chirurgijn in Bergum.
          Aangezien deze Pieter, net als Jochum een zoon Rijkman laat dopen, lijkt het niet onmogelijk dat zij broers waren en dat Rijkman de naam van hun vader was. Jochems patroniem wordt nergens vermeld, maar kennelijk heb je verondersteld dat zijn vader Gerrit heette?
          De tweede dochter van Pieter werd Geesje gedoopt en ook Jochum laat een dochter Geeske dopen. Dat zou dus de naam van hun moeder geweest kunnen zijn. Hoewel ze ook beiden een dochter Lijsbeth laten dopen.......

          Via www.familysearch.com vond ik een Rijkman Ram die in 1707 in Steenwijk begraven werd. Wie weet kwam de familie Ram daarvandaan...?

          Met vriendelijke groet,
          Nynke van den Hooven

          Message 4 of 8 , Oct 8, 2008
            Dag Nynke,

            Bedankt voor de uitgebreide aanzet om het probleem op te lossen.
            Voor de duidelijkheid, het patroniem voor Jochem heb ik uit de B.S.overlijdensakte van zijn zoon Gerrit Jochems Ram, die op 06-01-1820 in Wonseradeel (Arum) overleden is.
            Daar staat:.....zoon van Jochem Gerrits en Antje Gerrits, beide overleden. Antje Gerrits is dan mogelijk wwer een verschrijving van Antje Jakobs.

[...]

            a. De vader is steeds Jochem Ram - Meester Wagenmaker - te Hardegarijp. Er zal toch maar 茅茅n Wagenmaker van die naam in die periode en in dat dorp geweest zijn?
[...]

            Groetnis 煤t Odijk fan Jan Tolsma

            De naam van Antje haar moeder was Hiltje Gerrits.
            Ik heb nog een stille hoop dat er een groepslid is die Rammen in de stamboom heeft.
            Met een vriendelijke groet,
            Jan Tolsma, Odijk

          • Jan Tolsma
            Message 5 of 8 , Oct 8, 2008
              Nogmaals dag Nynke,

              Het slot van mijn reactie op jouw mail was helemaal onderaan de mail gekomen. Ik schreef daar:
              de naam van Antje haar moeder is Hiltje Gerrits. Het vierde kind van Aukje heet ook Hiltje, Waarschijnlijk zijn Aukje en Antje zussen geweest.
              Ik heb nog een stille hoop dat er een groepslid is die aan Rammen doet en/of nog iets kan toevoegen aan jouw relaas.

              Met een vriendelijke groet,
              Jan Tolsma, Odijk

[...]

              Groetnis ç…¤t Odijk fan Jan Tolsma

              De naam van Antje haar moeder was Hiltje Gerrits.
              Ik heb nog een stille hoop dat er een groepslid is die Rammen in de stamboom heeft.
              Met een vriendelijke groet,
              Jan Tolsma, Odijk

            • Hessel de Walle
              Message 6 of 8 , Oct 8, 2008
                Ha,

                Volgens mijn gegevens - ik stam ook van deze man af - is deze Jochum
                Ram een zoon van Rijkman Ram (1665?- _; geh. Geesjen Boelens. Hij komt
                in 1697 uit Steenwijk naar Bergum en is daar chirurgijn.

                Groet

                Hessel
                Message 7 of 8 , Oct 8, 2008
                  Jan,

                  Dan waren de aangevers van Gerrit's overlijden kennelijk niet op de hoogte
                  van de patroniemen van diens ouders en hebben er toen bij beide ouders maar
                  Gerrits achteraangeplakt . Gerrit had natuurlijk naar één van zijn opa's
                  vernoemd kunnen zijn !

                  Gerrit's dochter Antje kreeg de volgende kinderen (maar dat is je
                  ongetwijfeld bekend):
                  (Kinderen van Sijbe Obes en Antje Gerrits Ram)
                  Froukjen, geboren op 6 september 1791 in Arum, gedoopt op 25 september 1791
                  in Arum
                  Outgertje, geboren op 20 januari 1793 in Arum, gedoopt op 27 januari 1793 in
                  Arum
                  Gerrit, geboren op 14 september 1794 in Arum, gedoopt op 28 september 1794
                  in Arum
                  Obbe, geboren op 20 februari 1796 in Arum, gedoopt op 6 maart 1796 in Arum
                  Hijke, geboren op 17 maart 1798 in Arum, gedoopt op 1 april 1798 in Arum
                  Baukjen, geboren op 29 maart 1800 in Arum, gedoopt op 14 april 1800 in Arum

                  De vernoemingen volgen het te verwachten patroon, met als uitzondering dat
                  Antje's vader in de vernoemingen voorrang krijgt boven die van Sybe.
                  Hieke en Baukje zouden dan vernoemd kunnen zijn naar overgrootmoeders.
                  De in 1814 in Wonseradeel (Mairie Arum) overleden Froukje Johannes Borger
                  zou Antjes moeder geweest kunnen zijn. Heb je die akte ooit ingezien?

                  Met vriendelijke groet,
                  Nynke van den Hooven

                  Message 8 of 8 , Oct 8, 2008
                    Jan,

                    Dan zouden Aukje en Antje dochters geweest zijn van Jacob Jacobs en Hiltje
                    Gerrits?
                    Dan zou Aukje toch in het doopboek teru te vinden moeten zijn, want die
                    beslaat de periode 1658 t/m 1811.
                    Als Aukjes moeder Hiltje heette, zou je een 'snellere' vernoeming
                    verwachten. De tweede dochter is naar Jochums moeder, Geesje Boelens (zie
                    bericht Hessel de Walle), vernoemd. Dan zou je toch vermoeden dat Aukjes
                    moeder Lijsbert (naam van de eerste dochter) moet hebben geheten.....

                    En Hessel de Walle blijkt dus aan Rammen te doen :-)

                    Met vriendelijke groet,
                    Nynke van den Hooven