In doopregister staat NB.

  • reinywiersma
    Message 1 of 11 , Sep 19, 2008
      In doopregisters kom ik regelmatig "NB." tegen.
      Wat betekent dit?

      Groet
      Reiny
    • Jos
      Message 2 of 11 , Sep 19, 2008
        NB = Nota Bene.

        Message 3 of 11 , Sep 19, 2008
          Ja, die afkorting ken ik, maar er staat niet bij waar ik op moet
          letten.

          Voorbeeld:

          Kollumerland c.a., dopen, doopjaar 1750
          Dopeling: Aukjen
          Gedoopt op 15 november 1750 in Westergeest
          Dochter van Halbe Jans en niet genoemde moeder

          Opm.: NB

          Dopeling : AUKJE
          Vader : HALBE JANS

          Bron:
          Herv. gem. Oudwoude en Westergeest, doop 1727-1811
          Inventarisnr. : 454
          Op microfiche beschikbaar op studiezaal Tresoar

          --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Jos" <j.buisman@...>
          wrote:

          > NB = Nota Bene.

        • Tjerk Tigchelaar
          Message 4 of 11 , Sep 19, 2008
            Reiny,

            Zie op de zoekpagina Dopen onder: "Afkortingen in doopvermeldingen"

            Groet,
            Tjerk Tigchelaar

            Message 5 of 11 , Sep 19, 2008
              Hoi,

              heb even gekeken bij NB, maar wat voor afkortingen moet ik mij daar bij
              voorstellen?
              Ik ben ze zelf ook al tegengekomen, maar heb er verder niets mee gedaan,

              groetjes Irene.

            • Karel van der Wal
              Message 6 of 11 , Sep 19, 2008
                Nota bene (extra opletten ??

> [...]

                2008/9/19 Tjerk Tigchelaar <tjerk@...>

                > Reiny,
                >
                > Zie op de zoekpagina Dopen onder: "Afkortingen in doopvermeldingen"

                17:03

              • Tjerk Tigchelaar
                Message 7 of 11 , Sep 19, 2008
                  Irene,

                  Wat je je daarbij voor moet stellen is een hoeveelheid tekst die niet meer
                  past in de database die toendertijd werd gebruikt om de dopen in te voeren.
                  Kom je dat tegen dan zit er niets anders op dan op Tresoar de fiche van het
                  betreffende doopboek te raadplegen om te kijken wat er verder nog staat bij
                  de doopinsschrijving.

                  Groet,
                  Tjerk Tigchelaar

> [...]

                  2008/9/19 Tjerk Tigchelaar <tjerk@...>

                  > Reiny,
                  >
                  > Zie op de zoekpagina Dopen onder: "Afkortingen in doopvermeldingen"

                • Irene Visser
                  Message 8 of 11 , Sep 19, 2008
                    Hoi Tjerk.

                    ik ga een paar opzoeken, en dan ga ik kijken (wanneer ik in Leeuwarden kom)
                    wat NB betekend,

                  • reyacta
                    Message 9 of 11 , Sep 20, 2008
                      Hoi,

                      het betekent steeds iets anders, soms veel soms weinig.

                      In alle klappers staat voorin iets als - 'als er NB staat verdient het
                      aanbeveling het origineel te raadplegen voor meer informatie.'

                      Het kunnen extra getuigen zijn - opmerkingen rond de naam - naar men
                      zegt wie de vader is - elders gedoopt omdat de pastoor ziek was -
                      iemand ovl - geboren in een schip maar wegens omstandigheden nu pas
                      gedoopt - aanvulling op de nooddoop thuis - vreemd volk op doorreis
                      - etc etc etc.

                      groet margreet

                      --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Irene Visser"
                      <irenejolanda.vandermeulen@...> wrote:

                      > Hoi Tjerk.
                      >
                      > ik ga een paar opzoeken, en dan ga ik kijken (wanneer ik in
                      Leeuwarden kom)
                      > wat NB betekend,
                      >
                      > groetjes Irene.

                    • reinywiersma
                      Message 10 of 11 , Sep 20, 2008
                        Alle mensen die gereageerd hebben: hartelijk dank.
                        ik ga binnenkort kijken in het archief.
                        Ik weet nu dat er dus meer informatie te halen valt bij deze akten of
                        registers.
                        Wordt er alleen maar leuker door.

                        Dank voor jullie informatie

                        Reiny
                      • Irene Visser
                        Message 11 of 11 , Sep 20, 2008
                          THANKS,

                          Irene.
                          ik ga ze in de gaten houden, en opschrijven wie een NB heeft.