Re: [Friesland-genealogy] Hendrik Jelkes

  • Appy de Vries
    Message 1 of 12 , Sep 3, 2008
      Jan;
      Prachtig verhaal!!
      dit zal met name, Anthony [Tony]Hofstee
      aanspreken,dit is een voorouder
      van zijn schoonmoeder!
      Hilbert van der Duim,ook een link
      met ons ''Tûmke''[zijn val]??
      Folle groetsjes
      Appy.
      ----- Original Message -----
      From: J. Dijkstra
      To: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
      Sent: Wednesday, September 03, 2008 12:01 PM
      Subject: [Friesland-genealogy] Hendrik Jelkes

      Hallo Duimkes,
      Mijn grootmoeder was ook een rechtstreekse afstammeling van Jan Hendriks.Deze staat vermeld onder N-Drachten.Dit slaat op het gebied ten N van Drachten.Ik heb ontdekt, dat Drachtster Compagnie, Rottevalle en zelfs Houtigehage zo worden vermeld.Onder Z-Drachten heb ik Selmien en zelfs Ureterp en Olterterp gevonden.Overigens viel na ca 1816 het gebied in Rottevalle ten Z van het riviertje de Lits onder Opeinde! Voor zover ik me kan herinneren hebben de Duitsers dit 1940-1945 veranderd.De naam van der duim slaat op het feit, dat Jan Hendriks veenarbeider en vogelvanger was.Hij ving winterkoninkjes, en die werden vanwege het eigenwijze rechtopstaande staartje in het Frysk tûmke (Duimpje) genoemd.Op aandringen van zijn kinderen heeft hij in 1812 zijn naam veranderd van Duimke in Van der Duim.Van mijn oom heb als jongen van ca 16 jaar gehoord, dat iedere Van der Duim verplicht is, deze geschiedenis aan zijn kinderen door tegeven.Later heb ik dit horen bevestigen.
      Dit alles leek mewel het vermelden waard.
      Vr.gr.Jan Dijkstra.

    • Ad Rienks
      Message 2 of 12 , Sep 3, 2008
        Hilbert viel over een "vogelpoepje", is het niet?

        Groetsjes, Ad

[...]

        Download de gratis SPAMfighter via deze link:
        http://www.spamfighter.com/lnl

      • Appy de Vries
        Message 3 of 12 , Sep 4, 2008
          Ja Ad;
          misschien van een winterkoninkje?
          vraagje;
          ''vogelvanger'' waar diende dat voor?
          groetsjes
          Appy.

          Message 4 of 12 , Sep 4, 2008
            Hallo Appy,

            In een stukje op het Sneuper blog over het Recht van zwanenjacht heb
            ik wel eens een online boek aangehaald dat Vincken moeten Vincken
            lokken, Vijf eeuwen vangst van zangvogels etc. heet. Hier vind je
            het artikel met de link:
            http://sneuperdokkum.blogspot.com/2008/06/recht-van-zwanenjacht-in-
            friesland.html

            Groetnis,

> [...]