Hendrik Jelkes

  • J. Dijkstra
    Message 1 of 12 , Sep 3, 2008
      Hallo Duimkes,
      Mijn grootmoeder was ook een rechtstreekse afstammeling van Jan Hendriks.Deze staat vermeld onder N-Drachten.Dit slaat op het gebied ten N van Drachten.Ik heb ontdekt, dat Drachtster Compagnie, Rottevalle en zelfs Houtigehage zo worden vermeld.Onder Z-Drachten heb ik Selmien en zelfs Ureterp en Olterterp gevonden.Overigens viel na ca 1816 het gebied in Rottevalle ten Z van het riviertje de Lits onder Opeinde! Voor zover ik me kan herinneren hebben de Duitsers dit 1940-1945 veranderd.De naam van der duim slaat op het feit, dat Jan Hendriks veenarbeider en vogelvanger was.Hij ving winterkoninkjes, en die werden vanwege het eigenwijze rechtopstaande staartje in het Frysk tûmke (Duimpje) genoemd.Op aandringen van zijn kinderen heeft hij in 1812 zijn naam veranderd van Duimke in Van der Duim.Van mijn oom heb als jongen van ca 16 jaar gehoord, dat iedere Van der Duim verplicht is, deze geschiedenis aan zijn kinderen door tegeven.Later heb ik dit horen bevestigen.
      Dit alles leek mewel het vermelden waard.
      Vr.gr.Jan Dijkstra.

    • Appy de Vries
      Message 2 of 12 , Sep 3, 2008
        Jan;
        Prachtig verhaal!!
        dit zal met name, Anthony [Tony]Hofstee
        aanspreken,dit is een voorouder
        van zijn schoonmoeder!
        Hilbert van der Duim,ook een link
        met ons ''Tûmke''[zijn val]??
        Folle groetsjes
        Appy.
[...]

      • Ad Rienks
        Message 3 of 12 , Sep 3, 2008
          Hilbert viel over een "vogelpoepje", is het niet?

          Groetsjes, Ad

[...]

          Download de gratis SPAMfighter via deze link:
          http://www.spamfighter.com/lnl

        • Appy de Vries
          Message 4 of 12 , Sep 4, 2008
            Ja Ad;
            misschien van een winterkoninkje?
            vraagje;
            ''vogelvanger'' waar diende dat voor?
            groetsjes
            Appy.

            Message 5 of 12 , Sep 4, 2008
              Hallo Appy,

              In een stukje op het Sneuper blog over het Recht van zwanenjacht heb
              ik wel eens een online boek aangehaald dat Vincken moeten Vincken
              lokken, Vijf eeuwen vangst van zangvogels etc. heet. Hier vind je
              het artikel met de link:
              http://sneuperdokkum.blogspot.com/2008/06/recht-van-zwanenjacht-in-
              friesland.html

              Groetnis,

> [...]