Hendrik Jelkes

  • Jannie Westra
    Message 1 of 12 , Sep 2, 2008
      Hallo,
      Wie kan mij iets meer vertellen van Hendrik Jelkes gehuwd met Tettje Jannes:
      Kind:
      Jelke Hendriks Kielstra
      geb. circa 1793 Peperga (Weststellingerwerf)
      ovl. 21-04-1847 Weststellingerwerf)
      Groetjes
      Jannie

    • klaaspera
      Message 2 of 12 , Sep 2, 2008
        Hallo Jannie,

        Op internet vond ik nog wat aanvullende gegevens:

        Smallingerland, huwelijken 1784
        Vermelding: Bevestiging huwelijk op 31 oktober 1784 in
        Rottevalle
        Man : Hendrik Jelkes afkomstig van Rottevalle
        Vrouw : Tettie Jannes afkomstig van Rottevalle

        Gestandaardiseerde namen: HENDRIK JELKES en TETJE JOHANNES

        Bron:
        Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)
        Trouwregister Hervormde gemeente Rottevalle 1724-1811
        Inventarisnr.: 630
        Op microfiche beschikbaar op de studiezaal van Tresoar

        1. Hendrik Jelkes was born 1735 in Noorderdrachten, Smallingerland. He
        married Tettje Jannes 31 Oct 1784 in Rottevalle, Smallingerland.

        Child of Hendrik Jelkes and Tettje Jannes is:
        + 2 i. Jantje Hendriks Kielstra was born 1797 in Drachten,
        Smallingerland, and died 23 Dec 1838 in Smallingerland.

        Descendant Register, Generation No. 2
        2. Jantje Hendriks Kielstra (Hendrik Jelkes1) was born 1797 in
        Drachten, Smallingerland, and died 23 Dec 1838 in Smallingerland. She
        married Harmen Minzes van der Sluis 17 Jun 1821, son of Minze Pieters
        van der Sluis and Jetske Oebeles. He was born 19 Dec 1793 in Below
        Noorderdrachten, Smallingerland, was christened 19 Jan 1794 in
        Rottevalle, Smallingerland, and died 12 Dec 1830 in Noorderdrachten,
        Smallingerland.

        Children of Jantje Hendriks Kielstra and Harmen Minzes van der Sluis are:
        3 i. Jitske Harmens van der Sluis was born 5 Aug 1822 in
        Smallingerland, and died 16 Jun 1828 in Smallingerland.
        4 ii. Hendrik Harmens van der Sluis was born 23 Apr 1825 in
        Drachten, Smallingerland, and died 17 Jun 1892 in Smallingerland. He
        married Sjoerdje Wiegers Schoolstra 13 May 1848 in Smallingerland,
        daughter of Wieger Siebes Schoolstra and Grietje Andries van der Meer.
        She was born 27 Nov 1823 in Bergum, Tietjerksteradeel.
        5 iii. Minze Harmens van der Sluis was born 20 Sep 1827 in
        Smallingerland, and died 17 Aug 1890 in Smallingerland. He married
        Trijntje Piers Bijstra.

        6 iv. Pieter Harmens van der Sluis was born 22 Sep 1829 in
        Smallingerland. He married Hinke Bijstra 6 Apr 1867 in Grootegast,
        Groningen, daughter of Pier Hemkes Bijstra and Martsen Andries
        Scholte. She was born 1826 in Opende, Grootegast, Groningen.

        Bron:
        http://worldconnect.rootsweb.ancestry.com/cgi-bin/igm.cgi?op=REG&db=thysdejong&id=I22701

        Hendrik Jelkes, arbeider, afkomstig uit Rottevalle, wonende te
        Drachten, overleden aldaar voor 1805, waarschijnlijk zoon van Jelke
        Jans en Hiltje Hendriks.
        Er komt nog een Hendrik Jelkes voor in Rottevalle; gezien zijn
        leeftijd is het waarschijnlijker, dat hij een kind is van Jelke Jans
        en Heiltje Hendriks. Dat het eventueel om een eerder huwelijk van
        dezelfde Hendrik Jelkes gaat, is niet erg waarschijnlijk, omdat de
        kinderen van de ene zich Kielstra gaan noemen en de andere De Bosch.

        Hendrik is getrouwd te Rottevalle op 31 oktober 1784 voor de kerk met
        Tetje Johannes ook genaamd Fetsen Johannes, arbeidster, geboren te
        Rottevalle, gedoopt aldaar op 29 september 1761, overleden te
        Zuiderdrachten op 8 juni 1823, dochter van Johannes Harms en Wytske Jans.
        In 1821 woonde zij te Blesdijke.

        Uit dit huwelijk:
        • 1 : Wietske Hendriks (Kielstra), afkomstig uit Zuiderdrachten,
        geboren rond 1785, overleden te Drachten op 23 februari 1858.
        Haar overlijden werd ingeschreven onder de naam "Wietske Hendriks".

        Wietske is getrouwd te Drachten op 11 maart 1810 voor de kerk met
        Douwe Lippes van de Wagt, arbeider, afkomstig uit Zuiderdrachten,
        geboren rond 1788, wonende te Drachten, te Paasloo, te
        Steenwijkerwold, te Marum en te Beilen, overleden te Tolbert op 6
        maart 1865, zoon van Lieppe Gabriëls (ratelwacht in Drachten, arbeider
        en schipper) en Fokje Jans de Wagt.
        Op 6-2-1812 nam hij te Dragten de familienaam "van de Wagt" aan.
        Waarschijnlijk verhuisde hij in de winter 1817/1818 van Drachten naar
        Paasloo. Op 22 februari 1854 kwam hij met zijn gezin van Ter Idzard
        naar Marum (huis nr. 20)

        Bron: http://www.xs4all.nl/~olaus/diebrinkpeize/genealogie/hz000678.htm

        Hopelijk kun je er wat mee. Succes verder!

        Hartelijke groeten,

        Klaas Pera

        --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, Jannie Westra
        <janniewestra@...> wrote:

> [...]
        > Kind:
        > Jelke Hendriks Kielstra
        > geb. circa 1793 Peperga (Weststellingerwerf)

      • Appy de Vries
        Message 3 of 12 , Sep 2, 2008
          Jannie;
          Trijntje Jelkes geb.31-01-1731
          Rottevalle,
          gehuwd? Pieter Pieters winkelier,
          geb.05-10-1727 te Oosterwolde,
          en ged.aldaar
          Ouders Trijntje;
          Jelke Jans geh.19-01-1727 v.d.kerk,
          te Rottevalle Hiltje Hendriks.
          Hendrik [van Klaas]! een broer van
          Trijntje ?
          bron;
          ''Stellingwerfs Kwartierstatenboek''
          [1999]
          groetsjes
          Appy.

          Message 4 of 12 , Sep 2, 2008
            Appy, is it possible Trijntje is a sister to the Hendrik Jelkes who
            married in Drachten on 14 December 1760 with Froukje Hinnes? Tony

          • Appy de Vries
            Message 5 of 12 , Sep 2, 2008
              Tony;
              Parenteel Jelke Jans;[ google]

              Hendrik Jelkes geb.1735 N.Drachten
              zoon van Jelke Hendriks en Hiltje Hendriks.
              Trouwde 1; !4-12-1760
              Froukje Hinnes overl.1767 [32j]

              Trouwde 2; 30j.oud,in1765 met
              Trijntje Remmelts [25j.]geb.Smallingerland.

              Trouwde 3; 49j.oud , 31-10-1784
              Rottevalle Tettie Johannes.

              kind van Hendrik en Froukje;
              Jan Hendriks van der Duim geb.1761

              kind van Hendrik en Trijntje;
              Jelke Hendriks geb.19-08-1769 N.Dr.

              kinderen van Jelke Hendriks en Hiltje Hendriks;

              1;Jitske Jelkes gedoopt 13-11-1729
              Rottevalle
              2;Trientje [Trijntje] Jelkes geboren
              22-02-1734 Rottevalle
              3; Hendrik Jelkes geboren 1735 N.Dr.
              Folle groetsjes Tony!!
              Appy.

              At 09:01 AM 9/2/2008, you wrote:
              >Jannie;
> [...]

            • Tony Hofstee
              Message 6 of 12 , Sep 2, 2008
                Appy, my mother-in-law is a van der Duim and Jan is a direct
                forebear. The van der Duim name was first given as
                Duimke. Unfortunately the informants did not know the name of Jan's
                parents when he died in 1824 in Terwispel. Jan's baptism has never
                been found either. He does not name any of his children
                Froukje. His first daughter is named Metje and his second daughter
                Klaaske, neither of these are the names of Jan's mother or of Hiltje
                Jans Held's mother. Hiltje is Jan's wife. See my hompage
                http://www.hofsteegenealogy.com - either the Hofstee-Neef pedigree or
                the van der Duim family. Tony

              • J. Dijkstra
                Message 7 of 12 , Sep 3, 2008
                  Hallo Duimkes,
                  Mijn grootmoeder was ook een rechtstreekse afstammeling van Jan Hendriks.Deze staat vermeld onder N-Drachten.Dit slaat op het gebied ten N van Drachten.Ik heb ontdekt, dat Drachtster Compagnie, Rottevalle en zelfs Houtigehage zo worden vermeld.Onder Z-Drachten heb ik Selmien en zelfs Ureterp en Olterterp gevonden.Overigens viel na ca 1816 het gebied in Rottevalle ten Z van het riviertje de Lits onder Opeinde! Voor zover ik me kan herinneren hebben de Duitsers dit 1940-1945 veranderd.De naam van der duim slaat op het feit, dat Jan Hendriks veenarbeider en vogelvanger was.Hij ving winterkoninkjes, en die werden vanwege het eigenwijze rechtopstaande staartje in het Frysk tûmke (Duimpje) genoemd.Op aandringen van zijn kinderen heeft hij in 1812 zijn naam veranderd van Duimke in Van der Duim.Van mijn oom heb als jongen van ca 16 jaar gehoord, dat iedere Van der Duim verplicht is, deze geschiedenis aan zijn kinderen door tegeven.Later heb ik dit horen bevestigen.
                  Dit alles leek mewel het vermelden waard.
                  Vr.gr.Jan Dijkstra.

                • Appy de Vries
                  Message 8 of 12 , Sep 3, 2008
                    Jan;
                    Prachtig verhaal!!
                    dit zal met name, Anthony [Tony]Hofstee
                    aanspreken,dit is een voorouder
                    van zijn schoonmoeder!
                    Hilbert van der Duim,ook een link
                    met ons ''Tûmke''[zijn val]??
                    Folle groetsjes
                    Appy.
[...]

                  • Ad Rienks
                    Message 9 of 12 , Sep 3, 2008
                      Hilbert viel over een "vogelpoepje", is het niet?

                      Groetsjes, Ad

[...]

                      Download de gratis SPAMfighter via deze link:
                      http://www.spamfighter.com/lnl

                    • Appy de Vries
                      Message 10 of 12 , Sep 4, 2008
                        Ja Ad;
                        misschien van een winterkoninkje?
                        vraagje;
                        ''vogelvanger'' waar diende dat voor?
                        groetsjes
                        Appy.

                        Message 11 of 12 , Sep 4, 2008
                          Hallo Appy,

                          In een stukje op het Sneuper blog over het Recht van zwanenjacht heb
                          ik wel eens een online boek aangehaald dat Vincken moeten Vincken
                          lokken, Vijf eeuwen vangst van zangvogels etc. heet. Hier vind je
                          het artikel met de link:
                          http://sneuperdokkum.blogspot.com/2008/06/recht-van-zwanenjacht-in-
                          friesland.html

                          Groetnis,

> [...]