Re: [Friesland-genealogy] Re: Folckert Harmens x OSW 1697 Jantien Egberts.

  • Tjeerd Oenema
    Message 1 of 8 , Aug 31, 2008
      Klaas,

      Bedankt voor de gegevens.
      Veel van de afstamminggegevens naar de latere generaties had ik wel.
      Mogelijk dat iemand anders wel voorouders weet van Folckert Harmens en Jantien Egberts.

      Groeten,

      Tjeerd Oenema.

      Message 2 of 8 , Sep 2 7:54 AM
        Beste Tjeerd,
        Uit deze periode heb ik alleen de Hypotheekboeken. Daaruit blijkt dat
        ze rond 1720 zijn verhuisd naar Haule.
        Jantien Egberts lijkt mij eerst getrouwd te zijn geweest met Johannes
        Meynerts (zoon Egbert).
        De Weesboeken van voor 1677 geven geen enkel aanknopingspunt.

        Groet,
        Egbert

      • Tjeerd Oenema
        Message 3 of 8 , Sep 2 10:56 AM
          Beste Egbert,

          Bedankt voor jouw reactie.
          Soms zijn er gewoon niet meer gegevens te vinden.
          Jantien Egberts huwde eerst met Johannes Meynerts in 1692.
          Uit dit huwelijk 2 kinderen: Egbert, gedoopt in 1693 en Piujter, gedoopt in 1695.

          Nogmaals bedankt,

          groetjes,

          Tjeerd Oenema.

> [...]

          > met Jantien Egberts van Weper, afkomstig van Oosterwolde.
          > gehuwd met Antje Alberts.

          > van Folckert Harmens en Jantien Egberts?

        • Egbert Lantinga
          Message 4 of 8 , Sep 3 8:30 AM
            Beste Tjeerd,
            Er is veel meer te vinden in het Nedergerecht van Ooststellingwerf,
            maar daar zijn geen uittreksels van. Ik heb alleen van de microfiches
            met uittreksels duplicaten bij het CBG laten maken. Van vrijwel al mijn
            Ooststellingwerfse voorouders heb ik de afstamming terug tot ca. 1600.
            Dat was een kwestie van enkele dagen fiches "doorploegen" in de
            studiezaal van het CBG (met name de Weesboeken na 1677 en de
            Proclamatieboeken na 1632) en daarna thuis weer verder met de
            uittreksels van de oudere Wees- en Proclamatieboeken en die van de
            Sententies 1627-1653.

            Groet,
            Egbert

            Message 5 of 8 , Sep 4 8:59 AM
              Beste Egbert,

              Bedankt voor de informatie.
              Er liggen dus nog veel gegevens in de archieven.

              Groetjes,

              Tjeerd Oenema.

              Message 6 of 8 , Sep 23 9:15 AM
                Feike,

                Misschien zit het als volgt in elkaar.
                Als kind van een ongehuwde moeder kreeg Frans de familienaam van zijn
                moeder. Door hem de voornamen Frans Franzen Boomsma te geven heeft moeder
                Antje vermoedelijk duidelijk willen maken wie de vader van haar zoon was.

                In mei 1822 trouwt ene Frans Ulbes Boomsma in Menaldumadeel. Heel misschien
                was hij de vader van de in december 1822 geboren Frans.
                Toen Antje merkte dat ze in verwachting was, was Frans Boomsma vermoedelijk
                net getrouwd . Een huwelijk met de vader van het kind was niet meer
                mogelijk, maar door het kind naar zijn biologische vader te noemen en er als
                voornamen het volledige patroniem met achternaam achter te zetten maakte ze
                voor iedereen duidelijk wie de vader was.

                Kennelijk gebruikte Frans de familienaam Boomsma in het dagelijks leven en
                gaf hij z'n kinderen ook 'gewoon' met die familienaam aan.
                Legitimatieplicht bij het aangeven van geboortes was kennelijk nog niet
                uitgevonden :-) Maar bij zijn huwelijk moest hij (een afschrift van) de
                geboorteakte overhandigen waarin hij staat vermeld als Frans Franzen Boomsma
                Feenstra en dus staat dat in de huwelijksakte. Degene die de akte heeft
                opgesteld heeft vervolgens de naam Boomsma maar weggelaten.

                Met vriendelijke groet,
                Nynke van den Hooven

                Van: Johannes Zwart
                Datum: 23-9-2008 12:35:33
                Aan: Friesland-genealogy@yahoogroups.com

                Hallo FEIKE,

                Ik denk dat je daarvoor de geboorteakte van Frans in moet kijken, of
                misschien is de moeder van frans na de geboorte met een boomsma gehuwd en
                heeft hij de jonge frans later als de zijne erkend / gewettigd tijdens het
                huwelijk, ikl noem zo maar wat de mogelijkheden zouden kunnen zijn, groetnis
                johan