sprengelmeijer/sprenkelmaijer klaver

  • Appy de Vries
    Message 1 of 7 , Aug 22, 2008
      Medesp;
      Ik weet dit is een oude vraag,
      maar niet opgelost vandaar;
      Frederick Jaspers Klaver,
      ook Sprengelmeijer/Sprenkelmaijer
      genoemd,gehuwd? 1816 Leeuwarden met Gerdje Hoppes Klaver ged.30-05-1790 Smallingerland,
      kinderen;
      1;Grietje 1816 [jong overl.] L.warden
      2;Maria 1817 [nu vader Klaver] .L.warden
      3;Trijntje 1821 Menaldumadeel.
      vraag;
      info over de 2 kinderen en
      herkomst van hun vader [moeder bekend],huw.en overlijdens,
      bij voorbaat dank
      en groetjes
      Appy.

    • klaaspera
      Message 2 of 7 , Aug 22, 2008
        Hallo Appy,

        De naam Sprengelmeier of Sprengelmeyer komt voor in Westfalen,
        Pruisen, Duitsland. Op de website van de Mormonen blijken de meeste
        Sprengelmeiers uit de plaats Lienen in Westfalen te komen. Misschien
        dat je daar verder moet zoeken. Het is wel vreemd, dat hij de naam van
        zijn vrouw aanneemt. Dat is niet echt verklaarbaar. Verder kan ik me
        ook niet voorstellen, dat zijn vader Jasper heette. Ik denk niet, dat
        Jasper een Duitse voornaam is, maar ik kan me vergissen.

        Hieronder staan een aantal Duitse mensen met de naam Friedrich
        Sprengelmeier. Friederich Sprengelmeyer is een andere schrijfwijze. De
        door jou gezochte Frederik (Friedrich) zit daar overigens niet bij.

        1. FRIEDERICH WILHELM SPRENGELMEYER - International Genealogical Index
        / GE
        Gender: Male Christening: 13 JAN 1822 Evangelisch, Lienen, Westfalen,
        Preussen

        2. FRIEDERICH WILHELM SPRENGELMEIER - International Genealogical Index
        / GE
        Gender: Male Christening: 21 FEB 1841 Evangelisch, Lienen, Westfalen,
        Preussen

        3. FRIEDRICH JAKOB SPRENGELMEIER - International Genealogical Index / GE
        Gender: Male Christening: 28 AUG 1859 Evangelisch, Lienen, Westfalen,
        Preussen

        4. FRIEDERICH WILHELM SPRENGELMEYER - International Genealogical Index
        / GE
        Gender: Male Death: 09 JAN 1877

        5. FRIEDRICH JACOB SPRENGELMEIER - International Genealogical Index / GE
        Gender: Male Marriage: 11 MAR 1892 Evangelisch, Lienen, Westfalen,
        Preussen

        Matches: International Genealogical Index/Germany - 5

        Bron: www.familysearch.org

        Hartelijke groeten,

        Klaas Pera

        --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Appy de Vries"
        <appydevries@...> wrote:

> [...]
        > vraag;
        > info over de 2 kinderen en
        > herkomst van hun vader [moeder bekend],huw.en overlijdens,

      • Cor
        Message 3 of 7 , Aug 22, 2008
          Appy,

          het was mij niet duidelijk of je de geboorten al had.
          Ik plak ze hier maar even + een extra familielid
          gezien het patroniem Hoppes.
          Groetsjes, Cor Seinstra
          Geboorteakte Leeuwarden, 1818
          Aangiftedatum 12 september 1818, blad nr. 190
          Maria Klaver, geboren 10 september 1818
          Dochter van Frederik Jaspers Klaver en Gertje Hoppes Klaver
          Opm.: Zie ook: "Sprenkelmayer" en "Sprengelmeyer"
          Geboorteakte Leeuwarden, 1816
          Aangiftedatum 31 december 1816, blad nr. 269
          Grietje Sprenkelmayer, geboren 31 december 1816
          Dochter van Frederik Sprenkelmayer en Gertje Hoppes
          Opm.: Zie ook: "Sprengelmeyer"; familienaam moeder "Klaver"

          Geboorteakte Menaldumadeel, 1821Aangiftedatum 24 december 1821, blad nr. 115
          (suppl. nr.1-15)Trijntje Klaver, geboren 21 december 1821Dochter van Fredrik
          Jaspers Klaver en Geertje Hoppes KlaverHuwelijksakte Tietjerksteradeel, 1843
          Man : Willem Geerts Blom, oud 34 jaar, geboren te Bergum
          Ouders: Geert Jans Blom en Grietje Willems
          Vrouw : Gertje Jans Klaver, oud 20 jaar, geboren te
          Hardegarijp
          Ouders: Jan Hoppes Klaver en Klaaske Hayes van der Let
          Datum : 29 mei 1843, akte nr. 28

          <appydevries@...> wrote:

> [...]
          > vraag;
          > info over de 2 kinderen en
          > herkomst van hun vader [moeder bekend],huw.en overlijdens,
        • Cor

            Message 5 of 7 , Aug 23, 2008
              Cor;
              Deze gegevens zijn mij bekend,
              Gerdje Hoppes en Jan Hoppes
              zijn broer en zus,van mijn Klaverfam.
              Folle tank foar dyn reaksje!
              en groetsjes

              Message 6 of 7 , Aug 23, 2008
                Klaas;
                Dus Duits, misschien een
                ''lapkepoep''of soldaat?
                hoe zoek ik in Lienen?

                <appydevries@...> wrote:

> [...]
                > vraag;
                > info over de 2 kinderen en
                > herkomst van hun vader [moeder bekend],huw.en overlijdens,

              • klaaspera
                Message 7 of 7 , Aug 23, 2008
                  Beste Appy,

                  Naar aanleiding van jouw laatste vraag heb ik even op internet
                  gekeken. Op de websites "Altijd Strijdvaardig" en de soldatenwebsite
                  www.soldaten-genealogie.nl komt Frederik niet voor. Op de laatste site
                  komt wel een zekere Willem Sprangemeijer voor, maar daar heb je niet
                  zoveel aan. We weten dus niet, of hij soldaat of
                  hannekemaaier/veling/lapkepoep was. Over de hannekemaaiers uit
                  Westfalen, die ook wel velings (=Westfalen) werden genoemd, kun je
                  bijvoorbeeld lezen op de link:

                  http://www.20eeuwennederland.nl/themas/vreemdelingen/immigreren%20naar%20de%20natie/805.html

                  Over de hannekemaaiers heb ik zelf trouwens ook een boek.

                  Al zoekend naar de archieven van Westfalen kwam ik terecht op de
                  volgende leuke website:

                  www.nielsbreve.nl/Nederlands/doc/Stamboom_Breve.doc

                  Die meneer heeft al onderzoek naar zijn voorouders gedaan in de
                  gemeente Lienen.

                  Een paar gedeelten daaruit:
                  Gekocht "Auswanderer-Chronik der Gemeinde Lienen" op bladzijde 18
                  staat een grafiek met Auswanderer (Emigranten) voor 1800. Zes en
                  zeventig totaal tussen 1739 en 1788. 22 naar Rotterdam, 22
                  Amsterdam, 3 Utrecht, 2 Deventer, 2 Haarlem, 1 Leiden, 1Linschoten,
                  1Vlaardingen, 1 Werkendam 1 Enkhuisen (dit moet onze Rudolph Breve
                  zijn) en 13 unbestimmt.

                  Lienen in het Graafschap Tecklenburg (Westfalen) vroeger Lina geheten
                  wat leunen betekent, leunend tegen het Teutoburger Wald, behoorde
                  rond 1707 aan Pruisen. Lienen lag aan de grens met het Koninkrijk
                  Hannover. Het westelijk gedeelte van het Graafschap viel onder
                  Oranischer (Oranje) heerschappij, mede hierdoor waren de Lienenaren
                  zeer georiënteerd op Holland en vond er ieder voorjaar een uittocht
                  plaats van landarbeiders naar Nederland. In Lienen was de grond
                  zanderig en schraal en leverde weinig op dus werd er armoede geleden.
                  Lienen groot 7327 hectaren bestaat buiten het dorp uit acht gehuchten:
                  Aldrup, Dorfbauer, Holperdorp, Höste, Westerbeck, Holzhausen,
                  Meckelwege en Kattenvenne met een gezamenlijk inwonertal van 2719
                  personen in het jaar 1749.

                  Bron: www.nielsbreve.nl/Nederlands/doc/Stamboom_Breve.doc

                  Archieven in Westfalen

                  http://www.stamboomforum.nl/extern.php?url=http%3A%2F%2Fwww.archive.nrw.de%2FKirchenarchive%2FEvangKirchenarchive%2FLandeskirchl_ABielefeld%2Findex.html

                  Als je op deze link klikt, kom je op de website van alle archieven van
                  Noordrijn Westfalen. Daar kun je kiezen, of je naar het Landesarchiv
                  wilt of naar de kerkelijke archieven.

                  Appy, heb ik je zo weer genoeg werk gegeven?