voor 1811 Coenes of Arends als naam?

  • johanpetermels
    Message 1 of 8 , Aug 3, 2008
      Enkele weken geleden was ik in de leeszaal van Tresoar. Een
      vriendelijke mijnheer stond mij daar twee keer ter zijde.
      Ik zoek de ouders van Willempje Arends. Wel zegt de mijnheer, haar
      vader heet dan arend. Nu heb ik onderstaand gevonden, en dat zou
      redelijk moeten passen in de tijd en plaats. Willemke zou dan
      automatisch Arends als achternaam moeten dragen. Maar..na verder
      zoeken kom ik de familie tegen in de mormonen databank. Willemke
      bestaad niet in dit gezin, en de kinderen hebben Coenen, Coenes als
      achternaam. Welke richtlijn kan, moet ik aanhouden in dit geval?

      Johan

      Genealogisch Onderzoek
      Weststellingwerf, dopen, geboortejaar 1773, doopjaar 1773
      Dopeling: Willemtje
      Geboren op 12 december 1773 in Steggerda
      Gedoopt op 26 december 1773 in Steggerda en Vinkega
      Dochter van Arent Coenes en Geesje Claaszen

      Dopeling : WILLEMKE
      Vader : AREND KOENRAADS
      Moeder : GEESKE KLASES

      Bron:
      Herv. gem. Steggerda en Vinkega, doop 1727-1811
      Inventarisnr. : 776
      Op microfiche beschikbaar op studiezaal Tresoar

      Wijzigingsdatum: 19-12-2005

      Schoterland, huwelijken 1800
      Vermelding: Bevestiging huwelijk op 11 mei 1800
      Man : Hendrik Cornelis Smink afkomstig van Rohel
      Vrouw : Willempje Arends afkomstig van Sint Johannesga

      Gestandaardiseerde namen: HENDRIK KORNELIS en WILLEMKE
      ARENDS

      Bron:
      Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)
      Trouwregister Hervormde gemeente St. Johannesga
      Delfstrahuizen Rohel Rotsterhaule 1744-1811
      Inventarisnr.: 603
      Op microfiche beschikbaar op de studiezaal van Tresoar
    • J. de Boer
      Message 2 of 8 , Aug 3, 2008
        --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "johanpetermels"
        <jpmels01@...> wrote:

> [...]
        > bestaad niet in dit gezin, en de kinderen hebben Coenen, Coenes als
        > achternaam. Welke richtlijn kan, moet ik aanhouden in dit geval?

        Hallo Johan,
        Corrigeer me a.u.b. als ik me vergis, maar je manier van vragen doet
        me vaag vermoeden dat je niet bekend bent met het feit dat in
        verschillende delen van Nederland de meeste mensen in die tijd geen
        achternaam hadden. In plaats van achternamen gebruikte men
        patroniemen (ook wel als patronymen geschreven) ofwel vaders voornaam
        als toevoeging. Die vriendelijke mijnheer bedoelde dan ook dat de
        voornaam van de vader Arend was en niet de achternaam.
        Heel goed mogelijk dat in 1811 toen het door Napoleon verplicht werd
        gesteld een achternaam aan te nemen voor Coenen of Coenes is gekozen.

        Met vriendelijke groet,
        Jan de Boer
      • johanpetermels
        Message 3 of 8 , Aug 3, 2008
          --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "J. de Boer"
          <jdeboer1@...> wrote:

> [...]
          werd
          > gesteld een achternaam aan te nemen voor Coenen of Coenes is

          Dag Jan,

          Inderdaad ben ik nog een "groentje" in de genealogie. Ik dacht ook
          deze uitleg begrepen te hebben van die mijnheer. Daarom vind ik het
          zo vreemd dat de Mormonen Coenes blijven gebruiken en niet zijn
          voornaam Arend, wordt dan toch Arends als patroniem?

          Groet, Johan
        • johanpetermels
          Message 4 of 8 , Aug 3, 2008
            <jdeboer1@...> wrote:

> [...]

            zo vreemd dat de Mormonen Coenes blijven gebruiken en niet zijn
            voornaam Arend, wordt dan toch Arends als patroniem?

          • Hinke
            Message 5 of 8 , Aug 3, 2008
              Hallo Johan,

              Ik heb Willempje en Hendrik Cornelis Smink in mijn bestand. Helaas geen
              ouders van Willempje maar de door jou gevonden geb./doop lijkt me een
              goede mogelijkheid. Hendrik en Willempje kregen 3 kinderen, Trijntje
              (naar Hendrik zijn moeder), Geesjen (waarschijnlijk naar Willempje haar
              moeder en gezien de gev. geb./doop past dat inderdaad goed) en Kornelis
              (naar Hendrik zijn vader).

              Deze Kornelis tr.

              Huwelijksakte Schoterland, 1836
              Man : Kornelis Hendriks Smink, oud 26 jaar, geboren te
              Rotsterhaule
              Ouders: Hendrik Kornelis Smink en Willemtjen Arends de Vries
              Vrouw : Lammigjen Koops Mink, oud 19 jaar, geboren te
              Sintjohannesga
              Ouders: Koop Beerends Mink en Lummigjen Harmens Meyer
              Datum : 26 juni 1836, akte nr. 27

              Daarbij zie je dat Willempje als familienaam de Vries heeft gekregen.

              Een overlijden van Willempje heb ik zo 1-2-3 nog niet gevonden, maar dit
              lijkt me Hendrik zijn overlijden:

              Overlijdensakte Schoterland, 1839
              Aangiftedatum 14 januari 1839, akte nr. 4
              Hendrik Cornelis Smink, overleden 13 januari 1839, man
              Oud 66 jaar, gehuwd

              Dit zou betekenen dat Willempje dan nog leeft. Misschien kunnen de aktes
              wat meer prijs geven over Willempje.

              En wat de gegevens van de mormonen betreft, die kloppen niet altijd,
              tenminste op familysearch.org ben ik toch wel diverse fouten tegen gekomen.

              Ik zal kijken of ik nog wat meer over Willempje kan vinden.

              groet, Hinke Woudt-Westra.

            • Johannes Zwart
              Message 6 of 8 , Aug 3, 2008
                Hallo hinke en Johan, ook ik ben nieuwsgierig naar de naam van willemke haar ouders, in de ene akte wordst ze willempje genoemd en in de andere willemke, maar hier haar nageslacht, vriendelijke groet johan zwart

                1 Willemke Arends De Vries. Willemke trouwde op zondag 11 mei 1800 in Sint Johannesga met Hendrik Cornelis Smink, 27 jaar oud. Het kerkelijk huwelijk vond plaats op zondag 11 mei 1800 in Sint Johannesga. Hendrik is geboren op vrijdag 25 december 1772 in Rotsterhaule, zoon van Cornelis Freerks en Trijntje Remmelts. Hij is gedoopt op vrijdag 1 januari 1773 in Sint Johannesga. Hendrik is overleden op zondag 13 januari 1839 in Aengwirden, 66 jaar oud.

                Kinderen van Willemke en Hendrik:
                1 Trijntjen Hendriks Smink, geboren op zondag 2 augustus 1801 in Rotsterhaule.
                2 Geesjen Hendriks (Geeske) Smink, geboren op woensdag 26 december 1804 in Rottum. .
                3 Kornelis Hendriks Smink, geboren op woensdag 6 september 1809 in Rotsterhaule.

                2 Trijntjen Hendriks Smink is geboren op zondag 2 augustus 1801 in Rotsterhaule, dochter van Hendrik Cornelis Smink en Willemke Arends De Vries. Zij is gedoopt op zondag 9 augustus 1801 in Sint Johannesga. Trijntjen is overleden op maandag 10 maart 1873 in Schoterland, 71 jaar oud. Trijntjen trouwde, 19 jaar oud, op zondag 13 mei 1821 in Schoterland met Johannes Hendriks Kuiper, 22 jaar oud. Johannes is geboren op woensdag 19 september 1798 in Alkmaar, zoon van Hendrik Jäns Kuiper en Johanna Hendriks Van Dijk. Johannes is overleden op woensdag 11 oktober 1871 in Schoterland, 73 jaar oud.

                Kinderen van Trijntjen en Johannes:
                1 Hendrik Johannes Kuper, geboren op woensdag 15 mei 1822 in Rotsterhaule. Hendrik is overleden op zaterdag 1 juni 1822 in Rotsterhaule, 17 dagen oud.
                2 Hendrik Johannes Kuiper, geboren op zondag 14 september 1823 in Rotsterhaule.
                3 Willemtje Johannes Kuiper, geboren op maandag 13 juni 1825 in Rotsterhaule.
                4 Johannes Johannes Kuiper, geboren op vrijdag 30 november 1827 in Schoterland.
                5 Johanna Hendrica Johannes Kuiper, geboren op maandag 25 januari 1830 in Akmarijp (FR).
                6 Johanna Johannes Kuiper, geboren op donderdag 7 juni 1832 in Sint Johannesga.
                7 Kornelis Johannes Kuiper, geboren op donderdag 29 mei 1834 in Sint Johannesga.
                8 Grietje Johannes Kuiper, geboren op zaterdag 25 maart 1837 in Schoterland.
                9 Johannes Johannes Kuiper, geboren op maandag 25 november 1839 in Sint Johannesga.
                10 Franke Johannes Kuiper, geboren op vrijdag 6 mei 1842 in Schoterland.
                Geesjen Hendriks (Geeske) Smink is geboren op woensdag 26 december 1804 in Rottum, dochter van Hendrik Cornelis Smink en Willemke Arends De Vries. Zij is gedoopt op maandag 28 januari 1805 in Oudeschoot. Geeske is overleden op zondag 10 juni 1883 in Schoterland, 78 jaar oud. Geeske trouwde, 20 jaar oud, op zondag 8 mei 1825 in Schoterland met Bonne Johannes Dijkstra, 23 jaar oud. Bonne is geboren op maandag 26 oktober 1801 in Schoterland, zoon van Johannes Jans Dijkstra en Sijke Minnes. Hij is gedoopt op zondag 8 november 1801 in Sint Johannesga. Bonne is overleden op zaterdag 26 december 1863 in Schoterland, 62 jaar oud.

                Kinderen van Geeske en Bonne:
                1 Sijke Bonnes Dijkstra, geboren op zaterdag 15 april 1826 in Schoterland. Sijke is overleden op vrijdag 10 november 1826 in Schoterland, 6 maanden oud.
                2 Willemke Bonnes Dijkstra, geboren op dinsdag 19 juni 1827 in Schoterland. Willemke is overleden op vrijdag 13 juli 1827 in Schoterland, 24 dagen oud.
                3 Johannes Bonnes Dijkstra, geboren op woensdag 17 december 1828 in Rotsterhaule.
                4 Willemke Bonnes Dijkstra, geboren op maandag 5 december 1831 in Schoterland.
                5 Sijke Bonnes Dijkstra, geboren op vrijdag 11 juli 1834 in Schoterland. Sijke is overleden op woensdag 23 november 1859 in Schoterland, 25 jaar oud.
                6 Tietje Bonnes Dijkstra, geboren op zaterdag 22 juli 1837 in Rotsterhaule.
                7 Hendrikje Bonnes Dijkstra, geboren op donderdag 20 februari 1840 in Schoterland. Hendrikje is overleden op maandag 26 juli 1841 in Schoterland, 1 jaar oud.
                8 Hendrik Bonnes Dijkstra, geboren op vrijdag 20 mei 1842 in Schoterland.
                9 Andries Bonnes Dijkstra, geboren op donderdag 4 januari 1844 in Schoterland. Andries is overleden op maandag 21 september 1846 in Schoterland, 2 jaar oud.
                10 Andries Bonnes Dijkstra, geboren op vrijdag 23 juni 1848 in Schoterland.

                4 Kornelis Hendriks Smink is geboren op woensdag 6 september 1809 in Rotsterhaule, zoon van Hendrik Cornelis Smink en Willemke Arends De Vries. Hij is gedoopt op zondag 8 oktober 1809 in Sint Johannesga. Kornelis is overleden op dinsdag 3 december 1878 in Schoterland, 69 jaar oud. Kornelis trouwde, 26 jaar oud, op zondag 26 juni 1836 in Schoterland met Lammigje Koops Mink, 19 jaar oud. Lammigje is geboren op zondag 24 november 1816 in Sint Johannesga, dochter van Koop Berends Mink en Lammigje Harmens Meyer.

                Kinderen van Kornelis en Lammigje:
                1 Hendrik Kornelis Smink, geboren op donderdag 19 januari 1837 in Sint Johannesga. .
                2 Lummigje Kornelis Smink, geboren op maandag 5 augustus 1839 in Schoterland. .
                3 Willempje Kornelis Smink, geboren op dinsdag 4 januari 1842 in Schoterland.
                4 Koopje Kornelis Smink, geboren op vrijdag 28 februari 1845 in Rotsterhaule.
                5 Geesjen Kornelis Smink, geboren op vrijdag 22 september 1848 in Schoterland. .
                6 Harm Kornelis Smink, geboren op zaterdag 10 april 1852 in Schoterland. Harm is overleden op dinsdag 19 april 1870 in Schoterland, 18 jaar oud. Harm bleef ongehuwd.
                7 Johannes Kornelis Smink, geboren op zondag 23 december 1855 in Rotsterhaule. .
                8 Geert Kornelis Smink, geboren op vrijdag 14 oktober 1859 in Rotsterhaule.
                jzwart@...
                webmaster van;
                www.johanneszwart.nl
                www.annezwart.nl
                www.debrug-oldambt.nl
                www.foto-debrug-oldambt.nl

                Datum : 26 juni 1836, akte nr. 27

                Message 7 of 8 , Aug 3, 2008
                  Johannes, jij hebt de overl. akte van Hendrik ook nog niet gezien? Bij
                  notarieel zag ik Hendrik ook voorbij komen maar zie daar nog geen
                  aanwijzing voor Willempje.
                  En helaas ligt momenteel de naamsaanneming bij tresoar eruit. Het overl.
                  van een Willempje/Willemtje/Willemke heb ik ook nog niet gevonden. Dus
                  ik neem eerst een glaasje wijn:-))

                  groet, Hinke.

                • Egbert Lantinga
                  Message 8 of 8 , Aug 4, 2008
                    Aangiftedatum 29 juli 1822, akte nr. 69
                    Koene Arends de Vries, overleden 27 juli 1822, man
                    Oud 44 jaar, weduwnaar

                    Dit is een broer van Claasje, Jan, Wempke, Willemtje en Antje Arents,
                    allen kinderen van Arent Coenen, overleden in de Overburen onder
                    Steggerda in 1790, en Geesjen Clasen. Bron: Authorisatieboeken
                    Weststellingwerf, akte d.d. 3 juni 1791. Coene was toen in zijn 14e en
                    Willemtje in haar 18e jaar. Moeder Geesje hertrouwde aan Jelle Jacobs,
                    vrijgezel uit De Eese (in Overijssel, een paar kilometer onder Vinkega).

                    Groet,
                    Egbert