Bredere betekenis van het woord NEEF ?

  • Bert de Boer
    Message 1 of 5 , Aug 3, 2008
      Transportakte 1744 Oost-Vlieland:
      Frerik Cornelis Noorman te Vlieland heeft in opdracht van zijn neef Eelke Gerrits te Buiksloot een huis verkocht
      aan Dirk Douwes de Boer en diens neef Dirk Cornelis de Boer, beiden te Vlieland.
      Met het woord NEEF wordt in het algemeen de verwantschap bedoeld met een zoon van een broer of zus of van een oom of tante.
      Vraag:
      Het woord neef kent naast de bovengenoemde meerdere betekenissen (bron on-line WNT).
      Omdat het woord neef hier in een akte wordt gebruikt, vermoed ik dat in beide gevallen de bovengenoemde verwantschap wordt bedoeld.
      Of zijn er wellicht toch varianten denkbaar.
      Groet,
      Bert de Boer

    • Cor
      Message 2 of 5 , Aug 3, 2008
        Hallo Bert,

        Laten we de akelige steekmuggen maar buiten beschouwing.!!!
        1. Neven zijn de zonen van:
        2 broers, of van 2 zusters of van een broer en een zus.
        2.Mijn oom (broer van mijn moeder) sprak mij OOK aan als zijn neef.
        Vond dat wel vreemd, omdat zijn zonen ook mijn neven zijn.
        Maar het was een intelligente man, dus het zal wel zo zijn.

        Voor de dames onder ons:
        Voor neef kan ook nicht geschreven worden.

        Gegroet, Cor Seinstra

        Subject: [Friesland-genealogy] Bredere betekenis van het woord NEEF ?

        Message 3 of 5 , Aug 3, 2008
          Cor,
          Dank voor je reactie.
          Verwantschap tussen Frerik Cornelis Noorman (1704) en Eelke Gerrits (1698) is eenduidig bepaald en luidt als volgt:
          De vader van Frerik, Cornelis Freriks Noorman (1667) is gehuwd met Marie Aris Swaan (1673). Eelke is gehuwd met Martje Cornelis Boef (ca 1687). De vader van Martje, Cornelis Claas Boef (1655) is gehuwd met een zus van Marie, te weten Aaltje Aris Swaan (1658). Marie en Aaltje zijn dochters van Aris Cornelis Swaan (1635), gehuwd met Stijntje Hendriks IJs (ca 1635).
          Bij de neven De Boer heb ik nog geen 100& zekerheid over gemeenschappelijke voorouders. Tja, wat wil je met zo'n algemeen voorkomende naam.
          Met vriendelijke groet,
          Bert de Boer

          Message 4 of 5 , Aug 4, 2008
            Bert de Boer wrote:

> [...]
            de bovengenoemde verwantschap wordt bedoeld.
            > Of zijn er wellicht toch varianten denkbaar.

            In de Nederlandsche Leeuw staat een geval beschreven uit de 16e eeuw, waarin in een
            akte de ander neef genoemd wordt. Voor de band tussen de twee moet je dan 5
            generaties omhoog en weer evenzoveel generaties terug naar beneden. Er blijken dan
            vanuit de gemeenschappelijke voorouder vier verschillende takken met eigen achternaam
            te zijn ontstaan die later in de 17e eeuw meer vast in gebruik is.

            Groeten,
            Richard
          • Bert de Boer
            Message 5 of 5 , Aug 5, 2008
              Richard,
              In dit geval lijkt het erop dat we voor de band tussen de vermeende neven Dirk Cornelis (1706) en Dirk Douwes (1708) slechts 1 generatie hoger moeten gaan.
              De vader van Dirk Cornelis is Cornelis Dirks (verm. 1678-1729). De vader van Dirk Douwes is Douwe Dirks (verm. 1681-1711).
              Cornelis Dirks noemt zijn in 1713 gedoopte zoon Douwe. Deze zoon zou hij vernoemd kunnen hebben naar de hierboven genoemde, in 1711 overleden Douwe Dirks.
              Daaruit volgt, conform de toenmalige methodiek, dat het kind vernoemd is naar zijn overleden oom, de broer van zijn vader.
              Allen zijn Vlielanders.
              Blijft dan nog de vraag wie de ouders zijn van Cornelis Dirks en Douwe Dirks.
              Als hypothese heb ik Dirk Sijmons, afstamming vooralsnog onbekend, getrouwd met Maaijcke Douwes (Vlieland 1652 -?), vermoedelijk dochter van Douwe Haijes, schipper, afkomstig van Jelsum, Leeuwarderadeel (Bron: Tresoar), en Sijtje Jans, vermoedelijk geboren op Vlieland.
              Bert