RE: [Friesland-genealogy] Re: verroepen!

  • P.Steven Muetstege
    Message 1 of 8 , Aug 3, 2008
      “verroepen” staat wel beschreven in het Middelnederlandsch
      Handwoordenboek:
      Verroepen, verroupen, zw, ww, trans. en intr,-
      - I. Trans. A. Met ver- in de beteekenis eener versterking.
      Hetz. Als roepen. 2) met roepen bereiken, zich door roepen iemands hulp
      bezorgen. 3) boete v., onz. bet.
      B. Met ver- in de pejoratieve bet. 1) Met den acc. Der zaak. Door
      schreeuwen verstoren. 2) met den acc. Van den persoon. Verwenschen,
      uitschelden,
      - II. Intr. Een geschreeuw aanheffen.

      Draagt dit ergens toe bij?
      Vriendelijke groet
      Steven Muetstege

      Message 2 of 8 , Aug 3, 2008
        --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "P.Steven Muetstege"
        <muetstege@...> wrote:

> [...]
        > B. Met ver- in de pejoratieve bet. 1) Met den acc. Der zaak. Door
        > schreeuwen verstoren. 2) met den acc. Van den persoon. Verwenschen,

        Tja, maar dit lijkt me toch wel een iets andere betekenis, die niet
        echt van toepassing is in dit verband ;)
        Ik stel me tenminste niet voor dat deze predikant onder luid protest
        naar zijn nieuwe bestemming werd gebracht.
        Dus wat betreft je vraag "Draagt dit ergens toe bij?", nou nee, maar
        het zal wel als geintje zijn bedoeld.

        Overigens lijkt me met een beetje taalkundige fantasie die
        lettegreep "ver" een beetje verwant aan die in veranderen of
        verplaatsen en niet zo zeer in ver weg. Een zeer naburige plaats had
        nl. ook gekund.

        Met vriendelijke groet,
        Jan de Boer
      • Jan Kunnen
        Message 3 of 8 , Aug 3, 2008
          Als een predikant komt wordt beroepen als hij weg gaat wordt verroepen naar
          een andere kerkelijke gemeente

          Gr jan auke

          _____

          --- In Friesland-genealogy <mailto:Friesland-genealogy%40yahoogroups.com>
          <muetstege@...> wrote:

> [...]

          lettegreep "ver" een beetje verwant aan die in veranderen of
          verplaatsen en niet zo zeer in ver weg. Een zeer naburige plaats had

          __________ NOD32 3301 (20080727) Informatie __________

          Dit bericht is gecontroleerd door het NOD32 Antivirus Systeem.
          http://www.nod32.nl

        • Irene Visser
          Message 4 of 8 , Aug 3, 2008
            Hallo,

            op zich zou het best kunnen, bv het versterken!
            Hij ging daar de Hervormde Gemeente versterken! Misschien een zieke dominee,
            een grote gemeente?

            Ik dat opzicht zou het "versterken" wel iets toe kunnen dragen.

            gr. Irene.