Re: [Friesland-genealogy] Re: verroepen!

  • Appy de Vries
    Message 1 of 8 , Aug 3, 2008
      Klaas en Jan;
      Dank voor jullie reactie,
      vond in van Dale nog dit;
      het woordje ''ver'';
      ook gezegd van dat,waarmee men
      geen contact [meer] heeft,
      waaraan men zich niet verwant voelt
      enz....;'' hoe ver,hoe ver ik alles vind,...en vreemd aan dat,wat nu begint .'''
      Misschien wilde hij niet naar IJselmonde?
      gezellige dag en groetjes,
      Appy.
      Message 2 of 8 , Aug 3, 2008
        “verroepen” staat wel beschreven in het Middelnederlandsch
        Handwoordenboek:
        Verroepen, verroupen, zw, ww, trans. en intr,-
        - I. Trans. A. Met ver- in de beteekenis eener versterking.
        Hetz. Als roepen. 2) met roepen bereiken, zich door roepen iemands hulp
        bezorgen. 3) boete v., onz. bet.
        B. Met ver- in de pejoratieve bet. 1) Met den acc. Der zaak. Door
        schreeuwen verstoren. 2) met den acc. Van den persoon. Verwenschen,
        uitschelden,
        - II. Intr. Een geschreeuw aanheffen.

        Draagt dit ergens toe bij?
        Vriendelijke groet
        Steven Muetstege

[...]

        <mailto:Friesland-genealogy%40yahoogroups.com> , "Appy de Vries"
        <appydevries@...> wrote:

        > Mensen;
        > Mijn -- Ane Dirks Drijfhout [predikant]
        > geb.1742 Heerenveen,
        > bevestigd 02-07-1769 te Weidum,
        > VERROEPEN naar IJselmonde,
        > deed zijn afscheidsrede,
        > 13-10-1771 en vertrok naar
        > Vlissingen,in 1779 naar Middelburg,
        > waar hij overleden is [1827].
        > Wat betekend ''verroepen''exact?
        > Gr. Appy.

        _____

        Download de gratis SPAMfighter <http://www.spamfighter.com/lnl> vandaag
        nog!

      • J. de Boer
        Message 3 of 8 , Aug 3, 2008
          --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "P.Steven Muetstege"
          <muetstege@...> wrote:

> [...]
          > B. Met ver- in de pejoratieve bet. 1) Met den acc. Der zaak. Door
          > schreeuwen verstoren. 2) met den acc. Van den persoon. Verwenschen,

          Tja, maar dit lijkt me toch wel een iets andere betekenis, die niet
          echt van toepassing is in dit verband ;)
          Ik stel me tenminste niet voor dat deze predikant onder luid protest
          naar zijn nieuwe bestemming werd gebracht.
          Dus wat betreft je vraag "Draagt dit ergens toe bij?", nou nee, maar
          het zal wel als geintje zijn bedoeld.

          Overigens lijkt me met een beetje taalkundige fantasie die
          lettegreep "ver" een beetje verwant aan die in veranderen of
          verplaatsen en niet zo zeer in ver weg. Een zeer naburige plaats had
          nl. ook gekund.

          Met vriendelijke groet,
          Jan de Boer
        • Jan Kunnen
          Message 4 of 8 , Aug 3, 2008
            Als een predikant komt wordt beroepen als hij weg gaat wordt verroepen naar
            een andere kerkelijke gemeente

            Gr jan auke

            _____

            --- In Friesland-genealogy <mailto:Friesland-genealogy%40yahoogroups.com>
            <muetstege@...> wrote:

> [...]

            lettegreep "ver" een beetje verwant aan die in veranderen of
            verplaatsen en niet zo zeer in ver weg. Een zeer naburige plaats had

            __________ NOD32 3301 (20080727) Informatie __________

            Dit bericht is gecontroleerd door het NOD32 Antivirus Systeem.
            http://www.nod32.nl

          • Irene Visser
            Message 5 of 8 , Aug 3, 2008
              Hallo,

              op zich zou het best kunnen, bv het versterken!
              Hij ging daar de Hervormde Gemeente versterken! Misschien een zieke dominee,
              een grote gemeente?

              Ik dat opzicht zou het "versterken" wel iets toe kunnen dragen.

              gr. Irene.