Re: verroepen!

  • J. de Boer
    Message 1 of 8 , Aug 3, 2008
      --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Appy de Vries"
      <appydevries@...> wrote:

      > Mensen;
      > Mijn -- Ane Dirks Drijfhout [predikant]
      > geb.1742 Heerenveen,
      > bevestigd 02-07-1769 te Weidum,
      > VERROEPEN naar IJselmonde,
      > deed zijn afscheidsrede,
      > 13-10-1771 en vertrok naar
      > Vlissingen,in 1779 naar Middelburg,
      > waar hij overleden is [1827].
      > Wat betekend ''verroepen''exact?
      > Gr. Appy.

      Hallo Appy,
      In de Hervormde kerk is het altijd gebruik geweest dat een kerkelijke
      gemeente die een predikant zocht ging zoeken in andere gemeenten. Als
      ze iemand vonden "naar hun smaak" volgde natuurlijk de formele vraag
      aan zo'n predikant of hij eventueel zou voelen voor die andere
      gemeente. Deze procedure noemde men een beroep. Ongetwijfeld zijn
      beide woorden "beroep" en "geroepen" dus in dit opzicht aan elkaar
      verwant.

      Met vriendelijke groet,
      Jan de Boer
    • klaaspera
      Message 2 of 8 , Aug 3, 2008
        Hallo Appy,

        Volgens mij is de betekenis: "beroepen te IJsselmonde". Ik heb nog
        even gekeken in de grote Van Dale, maar die kent het woord verroepen
        niet. In het werkwoord verroepen zit ook een beetje de betekenis van
        weggeroepen. Er werd niet alleen een beroep op ds. Drijfhout
        uitgebracht, hij ver-trok ook. Het voorvoegsel ver- geeft een overgang
        aan.

        Met vriendelijke groeten,

        Klaas Pera

        <appydevries@...> wrote:

        > Mensen;
        > Mijn -- Ane Dirks Drijfhout [predikant]
        > geb.1742 Heerenveen,
        > bevestigd 02-07-1769 te Weidum,
        > VERROEPEN naar IJselmonde,
        > deed zijn afscheidsrede,
        > 13-10-1771 en vertrok naar
        > Vlissingen,in 1779 naar Middelburg,
        > waar hij overleden is [1827].
        > Wat betekend ''verroepen''exact?
        > Gr. Appy.

      • Appy de Vries
        Message 3 of 8 , Aug 3, 2008
          Klaas en Jan;
          Dank voor jullie reactie,
          vond in van Dale nog dit;
          het woordje ''ver'';
          ook gezegd van dat,waarmee men
          geen contact [meer] heeft,
          waaraan men zich niet verwant voelt
          enz....;'' hoe ver,hoe ver ik alles vind,...en vreemd aan dat,wat nu begint .'''
          Misschien wilde hij niet naar IJselmonde?
          gezellige dag en groetjes,

          <appydevries@...> wrote:

          > Mensen;
          > Mijn -- Ane Dirks Drijfhout [predikant]
          > geb.1742 Heerenveen,
          > bevestigd 02-07-1769 te Weidum,
          > VERROEPEN naar IJselmonde,
          > deed zijn afscheidsrede,
          > 13-10-1771 en vertrok naar
          > Vlissingen,in 1779 naar Middelburg,
          > waar hij overleden is [1827].
          > Wat betekend ''verroepen''exact?
          > Gr. Appy.

        • P.Steven Muetstege
          Message 4 of 8 , Aug 3, 2008
            “verroepen” staat wel beschreven in het Middelnederlandsch
            Handwoordenboek:
            Verroepen, verroupen, zw, ww, trans. en intr,-
            - I. Trans. A. Met ver- in de beteekenis eener versterking.
            Hetz. Als roepen. 2) met roepen bereiken, zich door roepen iemands hulp
            bezorgen. 3) boete v., onz. bet.
            B. Met ver- in de pejoratieve bet. 1) Met den acc. Der zaak. Door
            schreeuwen verstoren. 2) met den acc. Van den persoon. Verwenschen,
            uitschelden,
            - II. Intr. Een geschreeuw aanheffen.

            Draagt dit ergens toe bij?
            Vriendelijke groet
            Steven Muetstege

[...]

            <mailto:Friesland-genealogy%40yahoogroups.com> , "Appy de Vries"
            <appydevries@...> wrote:

            > Mensen;
            > Mijn -- Ane Dirks Drijfhout [predikant]
            > geb.1742 Heerenveen,
            > bevestigd 02-07-1769 te Weidum,
            > VERROEPEN naar IJselmonde,
            > deed zijn afscheidsrede,
            > 13-10-1771 en vertrok naar
            > Vlissingen,in 1779 naar Middelburg,
            > waar hij overleden is [1827].
            > Wat betekend ''verroepen''exact?
            > Gr. Appy.

            _____

            Download de gratis SPAMfighter <http://www.spamfighter.com/lnl> vandaag
            nog!

          • J. de Boer
            Message 5 of 8 , Aug 3, 2008
              --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "P.Steven Muetstege"
              <muetstege@...> wrote:

> [...]
              > B. Met ver- in de pejoratieve bet. 1) Met den acc. Der zaak. Door
              > schreeuwen verstoren. 2) met den acc. Van den persoon. Verwenschen,

              Tja, maar dit lijkt me toch wel een iets andere betekenis, die niet
              echt van toepassing is in dit verband ;)
              Ik stel me tenminste niet voor dat deze predikant onder luid protest
              naar zijn nieuwe bestemming werd gebracht.
              Dus wat betreft je vraag "Draagt dit ergens toe bij?", nou nee, maar
              het zal wel als geintje zijn bedoeld.

              Overigens lijkt me met een beetje taalkundige fantasie die
              lettegreep "ver" een beetje verwant aan die in veranderen of
              verplaatsen en niet zo zeer in ver weg. Een zeer naburige plaats had
              nl. ook gekund.

              Met vriendelijke groet,
              Jan de Boer
            • Jan Kunnen
              Message 6 of 8 , Aug 3, 2008
                Als een predikant komt wordt beroepen als hij weg gaat wordt verroepen naar
                een andere kerkelijke gemeente

                Gr jan auke

                _____

                --- In Friesland-genealogy <mailto:Friesland-genealogy%40yahoogroups.com>
                <muetstege@...> wrote:

> [...]

                lettegreep "ver" een beetje verwant aan die in veranderen of
                verplaatsen en niet zo zeer in ver weg. Een zeer naburige plaats had

                __________ NOD32 3301 (20080727) Informatie __________

                Dit bericht is gecontroleerd door het NOD32 Antivirus Systeem.
                http://www.nod32.nl

              • Irene Visser
                Message 7 of 8 , Aug 3, 2008
                  Hallo,

                  op zich zou het best kunnen, bv het versterken!
                  Hij ging daar de Hervormde Gemeente versterken! Misschien een zieke dominee,
                  een grote gemeente?

                  Ik dat opzicht zou het "versterken" wel iets toe kunnen dragen.

                  gr. Irene.