verroepen!

  • Appy de Vries
    Message 1 of 8 , Aug 3, 2008

      Message 2 of 8 , Aug 3, 2008

        > VERROEPEN naar IJselmonde,
        > deed zijn afscheidsrede,
        > 13-10-1771 en vertrok naar
        > Vlissingen,in 1779 naar Middelburg,
        > waar hij overleden is [1827].
        > Wat betekend ''verroepen''exact?
        > Gr. Appy.

        Hallo Appy,
        In de Hervormde kerk is het altijd gebruik geweest dat een kerkelijke
        gemeente die een predikant zocht ging zoeken in andere gemeenten. Als
        ze iemand vonden "naar hun smaak" volgde natuurlijk de formele vraag
        aan zo'n predikant of hij eventueel zou voelen voor die andere
        gemeente. Deze procedure noemde men een beroep. Ongetwijfeld zijn
        beide woorden "beroep" en "geroepen" dus in dit opzicht aan elkaar
        verwant.

        Met vriendelijke groet,
        Jan de Boer
      • klaaspera
        Message 3 of 8 , Aug 3, 2008
          Hallo Appy,

          Volgens mij is de betekenis: "beroepen te IJsselmonde". Ik heb nog
          even gekeken in de grote Van Dale, maar die kent het woord verroepen
          niet. In het werkwoord verroepen zit ook een beetje de betekenis van
          weggeroepen. Er werd niet alleen een beroep op ds. Drijfhout
          uitgebracht, hij ver-trok ook. Het voorvoegsel ver- geeft een overgang
          aan.

          Met vriendelijke groeten,

          Klaas Pera

          --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Appy de Vries"
          <appydevries@...> wrote:

          > Mensen;
          > Mijn -- Ane Dirks Drijfhout [predikant]
          > geb.1742 Heerenveen,
          > bevestigd 02-07-1769 te Weidum,
          > VERROEPEN naar IJselmonde,
          > deed zijn afscheidsrede,
          > 13-10-1771 en vertrok naar
          > Vlissingen,in 1779 naar Middelburg,
          > waar hij overleden is [1827].
          > Wat betekend ''verroepen''exact?
          > Gr. Appy.

        • Appy de Vries
          Message 4 of 8 , Aug 3, 2008
            Klaas en Jan;
            Dank voor jullie reactie,
            vond in van Dale nog dit;
            het woordje ''ver'';
            ook gezegd van dat,waarmee men
            geen contact [meer] heeft,
            waaraan men zich niet verwant voelt
            enz....;'' hoe ver,hoe ver ik alles vind,...en vreemd aan dat,wat nu begint .'''
            Misschien wilde hij niet naar IJselmonde?
            gezellige dag en groetjes,

            <appydevries@...> wrote:

            > Mensen;
            > Mijn -- Ane Dirks Drijfhout [predikant]
            > geb.1742 Heerenveen,
            > bevestigd 02-07-1769 te Weidum,
            > VERROEPEN naar IJselmonde,
            > deed zijn afscheidsrede,
            > 13-10-1771 en vertrok naar
            > Vlissingen,in 1779 naar Middelburg,
            > waar hij overleden is [1827].
            > Wat betekend ''verroepen''exact?
            > Gr. Appy.

          • P.Steven Muetstege
            Message 5 of 8 , Aug 3, 2008
              “verroepen” staat wel beschreven in het Middelnederlandsch
              Handwoordenboek:
              Verroepen, verroupen, zw, ww, trans. en intr,-
              - I. Trans. A. Met ver- in de beteekenis eener versterking.
              Hetz. Als roepen. 2) met roepen bereiken, zich door roepen iemands hulp
              bezorgen. 3) boete v., onz. bet.
              B. Met ver- in de pejoratieve bet. 1) Met den acc. Der zaak. Door
              schreeuwen verstoren. 2) met den acc. Van den persoon. Verwenschen,
              uitschelden,
              - II. Intr. Een geschreeuw aanheffen.

              Draagt dit ergens toe bij?
              Vriendelijke groet
              Steven Muetstege

[...]

              <mailto:Friesland-genealogy%40yahoogroups.com> , "Appy de Vries"
              <appydevries@...> wrote:

              > Mensen;
              > Mijn -- Ane Dirks Drijfhout [predikant]
              > geb.1742 Heerenveen,
              > bevestigd 02-07-1769 te Weidum,
              > VERROEPEN naar IJselmonde,
              > deed zijn afscheidsrede,
              > 13-10-1771 en vertrok naar
              > Vlissingen,in 1779 naar Middelburg,
              > waar hij overleden is [1827].
              > Wat betekend ''verroepen''exact?
              > Gr. Appy.

              _____

              Download de gratis SPAMfighter <http://www.spamfighter.com/lnl> vandaag
              nog!

            • J. de Boer
              Message 6 of 8 , Aug 3, 2008
                --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "P.Steven Muetstege"
                <muetstege@...> wrote:

> [...]
                > B. Met ver- in de pejoratieve bet. 1) Met den acc. Der zaak. Door
                > schreeuwen verstoren. 2) met den acc. Van den persoon. Verwenschen,

                Tja, maar dit lijkt me toch wel een iets andere betekenis, die niet
                echt van toepassing is in dit verband ;)
                Ik stel me tenminste niet voor dat deze predikant onder luid protest
                naar zijn nieuwe bestemming werd gebracht.
                Dus wat betreft je vraag "Draagt dit ergens toe bij?", nou nee, maar
                het zal wel als geintje zijn bedoeld.

                Overigens lijkt me met een beetje taalkundige fantasie die
                lettegreep "ver" een beetje verwant aan die in veranderen of
                verplaatsen en niet zo zeer in ver weg. Een zeer naburige plaats had
                nl. ook gekund.

                Met vriendelijke groet,
                Jan de Boer
              • Jan Kunnen
                Message 7 of 8 , Aug 3, 2008
                  Als een predikant komt wordt beroepen als hij weg gaat wordt verroepen naar
                  een andere kerkelijke gemeente

                  Gr jan auke

                  _____

                  --- In Friesland-genealogy <mailto:Friesland-genealogy%40yahoogroups.com>
                  <muetstege@...> wrote:

> [...]

                  lettegreep "ver" een beetje verwant aan die in veranderen of
                  verplaatsen en niet zo zeer in ver weg. Een zeer naburige plaats had

                  __________ NOD32 3301 (20080727) Informatie __________

                  Dit bericht is gecontroleerd door het NOD32 Antivirus Systeem.
                  http://www.nod32.nl

                • Irene Visser
                  Message 8 of 8 , Aug 3, 2008
                    Hallo,

                    op zich zou het best kunnen, bv het versterken!
                    Hij ging daar de Hervormde Gemeente versterken! Misschien een zieke dominee,
                    een grote gemeente?

                    Ik dat opzicht zou het "versterken" wel iets toe kunnen dragen.

                    gr. Irene.