Re: [Friesland-gen.] Baukje Bouwes Bruinsma en anderen

  • Cor
    Message 1 of 2 , Jul 31, 2008
      Tony, al jouw gestelde vragen in 1 keer het antwoord.

      Groeten, Cor Seinstra

      Huwelijksakte Hennaarderadeel (mairie Wommels), 1812
      Man : Sytse Geerts Elo, oud 26 jaar
      Ouders: Geert Pieters en Trientje Tjerks
      Vrouw : Klaaske Formers Schultetus, oud 28 jaar
      Ouders: Former Schultetus en Antje Tuinstra
      Datum : 11 juni 1812, akte nr. 8
      Wie wil in de trouwbijlagen kijken om te zien of de ouders van Sytze
      overleden zijn voor de huwelijk?
      ANTWOORD:

      Sijtze * 15-02-1786 AEgum, doop 17-04-1786 boere arbeider.

      Zoon van Geert Pieters en Trientje Tjerks, boerinne.

      Geert + 24-12-1787 te AEgum

      Klaaske * 19-02-1784 Waaxens, doop 21-03-1784

      Dr. van Former Schultitus en Antje Sjoerds Tuinstra won. Waaxens

      Overlijdensakte Leeuwarderadeel, 1823
      Aangiftedatum 20 januari 1823, blad nr. 3
      Trijntje Tjerks, overleden 17 januari 1823
      Dochter van Pieter en Lijske
      Oud 82 jaar, weduwe
      VAn wie was Trijntje weduwe? Zij kan geen dochter zijn van een Pieter.

      ANTWOORD:

      Trijntje * Hempens in 1741.

      Laatst won. te Cornjum.

      Dr. van Pieter ..... en Lijske ... familienamen onbekend, indertijd

      won. te Cornjum.

      Wed. van Geert Tjerks.

      Aangifte door schoonzoon Rudolf Kliffort of Kleffort. 59 jr. hovenier.

      Huwelijksakte Wonseradeel, 1817
      Man : Haantje Jans Sixma
      Vrouw : Trijntje Jans Bouwstra
      Datum : 19 december 1817, akte nr. 64

      ANTWOORD:
      Haantje * 02-08-1790 Wommels

      Zoon van Jan Cornelis en Baukjen Bouwes

      Trijntje * 28-01-1796 doop 14-02-1796 N.H. gem. Lollum

      Dr. van Jan Jacobs Bouwstra en Renske Hotzes. beide won. te Lollum

      Huwelijksakte Franekeradeel, 1834
      Man : Oeble Theunis Hidma, oud 40 jaar, geboren te
      Schettens, gemeente Wonseradeel
      Ouders: Theunis Sjoerds Hidma en Antje Sikkes Bangma
      Vrouw : Antje Jans Siksma, oud 41 jaar, geboren te Wommels,
      gemeente Hennaarderadeel
      Ouders: Jan Kornelis Siksma en Baukjen Bouwes
      Datum : 8 april 1834, akte nr. 10
      ANTWOORD:

      Oeble * 08-06-1793 te Schettens, doop 16-06-1793 Herv. gem. Schettens.

      Zoon van Theunis Sjoerds en Antje Sikkes, winkeliersche won. Schettens.

      Theunis + 17-06-1820 te Schettens, 63 jr. hovenier. * te Witmarsum.

      Zoon van Sjoerd Theunis en Hinke Piers (Sjoerd + ).

      Hinke + 20-05-1821 te Witmarsum, 89 jr. * te Witmarsum.

      Dr. van Pier Watses Hidma en Dieuwke Rinkes, beide +.

      Antje * 03-01-1793 te Wommels, doop 13-01-1793.

      + 10-10-1826 te Schraard 55 jr. Dr. van Sikke Obes en Trijntje Jans.

      Gehuwd geweest met Djeinze Douwes Reitsma.

      Dr. van Jan Cornelis en Baukjen Bouwes.

      Jan + 21-11-1826 te Cubaard, 72 jr. * en won. te Cubaard

      Zoon van Kornelis Jans en Wiltje Jans.

      Wedn. van Baukjen Bouwes.

      Baukjen + 1801 te Wommels

      Huwelijksakte Hennaarderadeel, 1825
      Man : Reinder Willems Lycklama à Nijeholt, oud 22 jaar,
      geboren te Workum
      Ouders: Willem Lycklama à Nijeholt en Anke Reinders Buwalda
      Vrouw : Weltje Jans Sixma, oud 24 jaar, geboren te Wommels
      Ouders: Jan Kornelis Sixma en Baukjen Bouwes Bruinsma
      Datum : 28 mei 1825, akte nr. 19
      Wie wil in de trouwbijlagen kijken voor de overlijdensakte (datum) van
      Baukje Bouwes
      Thanks. Tony A. Hofstee, St. Thomas, ON, Canada
      ANTWOORD:

      Baukje Bouwes Bruinsma overleden zonder datum.

      Weltie * 11-06-1800 te Wommels doop 29-06-1800Herv. gem. Wommels.

      Willem L. a N. +26-??-1809 50jr.

      7 kinderen uit 2 huw., gereformeerd.

      Overlijdensakte Wonseradeel, 1825
      Aangiftedatum 22 augustus 1825, blad nr. 57
      Fokke Jans Eringa, overleden 19 augustus 1825, man
      Oud 74 jaar, gehuwd
      Opm.: Ook Eeringa komt voor
      Staan de namen van de ouders in de overlijdensakte? En met wie was
      ANTWOORD:

      Fokke Jans Eringa timmerman * te Lions won. en + te Arum.

      Zoon van Jan Piers en Emke Fokkes beide +.

      Gehuwd geweest met Akke Wiebes van der Velde.
    • Tony Hofstee
      Message 2 of 2 , Jul 31, 2008
        Cor, bedankt voor all de gegevens. Maar nu heb ik een vraag over
        Trijntje Tjerks. Volgens de doopregisters van Hempens was er een
        Trijntje gedoopt op 3-4-1741 maar als dochter van Tjerk Oeges en
        Ytske Sydses. Trijntje's eerste dochter was Ytske genoemd. Het is
        heel waarschijnlijk dat de ouders van Geert Pieters Pieter en Lijske
        waren. Tweede dochter van Geert en Trijntje was een Elisabeth. Weet
        iemand iets meer over deze familie?

        En weet iemand iets over de voorouders van Baukje Bouwes Bruinsma,
        overleden 1801, misschien te Wommels?

        Thanks. Tony