Re: [Friesland-genealogy] Onbekende vader

  • veenstrasport@zonnet.nl
    Message 1 of 17 , Jul 2, 2008
      Beste Klaas en medelijstgenoten,

      Ook in die tijd was er sprake van incest. Uit onderzoek weet ik dat
      familieleden en de eventuele verwekker soms werden gespaard, zogenaamd
      in het belang van de familie. Hoe bizar dit ook klinkt.... Dit kwam in
      die tijd vaker voor dan menigeen denkt.
      Je kunt in tresoar gaan kijken in de notariele akten of de criminele
      sententies of er wellicht een link is.

      groetnis
      hendrik

    • klaaspera
      Message 2 of 17 , Jul 2, 2008
        Hallo Hendrik,

        Aan incest had ik nog niet gedacht, maar dat is ook een optie om de
        identiteit van de vader verborgen te houden. Dat was toen natuurlijk
        een taboe en is het nu nog steeds. Het betreft hier trouwens geen
        familieleden van mij; het was meer een algemene vraag.

        Met vriendelijke groeten,

        Klaas

        --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, veenstrasport@... wrote:

> [...]
        > die tijd vaker voor dan menigeen denkt.
        > Je kunt in tresoar gaan kijken in de notariele akten of de criminele

      • Marian
        Message 3 of 17 , Jul 2, 2008
          Heel erg cru,maar wat dachten jullie van verkrachting door een vreemde?
          normaal bij een ongehuwde vrouw waar de vader het kind niet herkend, word
          vader onbekend ingeschreven,in dit geval denk ik dat de vader mischien
          overleden is?
          of hij is al gehuwed,moeilijk om te zeggen hoor! Maar ik hoop wel dat iemand
          in deze group een beter antwoord heeft voor je.
          Groetjes Yvonna

          Message 4 of 17 , Jul 2, 2008
            Klaa,

            Ik heb heel wat fraaie veronderstellingen voorbij zien komen :-)
            Het lijkt het meest voor de hand te liggen dat deze dames ongehuwd waren en
            een buitenechtelijk kind lieten dopen, waarvan ze de verwekker niet bekend
            wilden/konden maken.
            Naar hun beweegredenen kunnen we alleen maar gissen.

            Ook naar het hoe en waarom van de toevoeging 'de vader is (alleen) bij God
            bekend' kunnen we alleen maar gissen. In die tijd had de vroedvrouw de taak
            om de naam van de verwekker van een buitenechtelijk kind te weten te komen
            (en te melden). Daartoe werd de vrouw 'in barensnood' onder druk gezet.
            Vrouwen die de naam van de verwekker prijsgaven, 'bekenden voor God' wie de
            vader was.
            Als een vrouw de naam niet wilde/kon noemen, was het antwoord van deze twee
            Leeuwardense vrouwen misschien afdoende om van de ondervraging door de
            vroedvrouw af te zijn. "De vader is bij God bekend." is misschien tijdens de
            bevalling uit de mond van beide vrouwen opgetekend en aan dominee
            doorgegeven?
            Of misschien is het een dichterlijke vrijheid van de dominee? Zijn vertaling
            van 'in onecht'? We zullen het nooit weten.....

            Een aardig artikel m.b.t. de maatschappelijk positie van vroedvrouwen in
            vroeger eeuwen (aan de hand van gegevens uit Hoorn) is te vinden op
            http://www.verenigingoudhoorn.nl/wfon/1985/wfon1985_032_040.php

            Met vriendelijke groet,
            Nynke van den Hooven.

[...]

            Klaas Pera <knip>
          • klaaspera
            Message 5 of 17 , Jul 3, 2008
              Marian,

              Dat is ook een heel goed idee. Verkrachters hadden er al helemaal geen
              belang bij, als hun identiteit bekend werd. Dan zouden ze onmiddellijk
              worden gearresteerd.

              Klaas

              --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Marian" <trampelmoes@...>
              wrote:

              > Heel erg cru,maar wat dachten jullie van verkrachting door een vreemde?

            • Marian
              Message 6 of 17 , Jul 3, 2008
                Tja
                Dat zal toen ook al gebeurd zijn vrees ik,en niet alleen nu
                En dan hadden we vroeger in maastricht ook nog een dame met de naam lang lies,die had ook een aantal kids

                Dame van lichte zeden zeg maar
                Gr marian

                wrote:

                > Heel erg cru,maar wat dachten jullie van verkrachting door een vreemde?

              • klaaspera
                Message 7 of 17 , Jul 3, 2008
                  Nynke en andere belangstellenden,

                  De discussie over dit onderwerp is een beetje oeverloos aan het
                  worden. Een goed moment om te stoppen. Jouw verwijzing naar de
                  vroedvrouwen, die de moeders onder druk zetten om te vertellen wie de
                  vader was, was nieuw voor mij. Het artikel, waarnaar je verwees, is
                  heel interessant. Iedereen heel erg bedankt voor zijn/haar bijdrage.

                  Met vriendelijke groeten,

                  Klaas Pera

                  --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Nynke van den Hooven"