Onbekende vader

  • klaaspera
    Message 1 of 17 , Jul 2, 2008
      Beste lijstgenoten,

      Op Tresoar kwam ik twee keer een aparte vermelding tegen van een
      onbekende vader. De eerste dopeling is Marike, kind van moeder
      Christina Christiaans. Het tweede kind is Martha, een dochter van
      Catharina Ponto. In beide gevallen wordt het kind gedoopt in
      Leeuwarden. De naam van de moeder en het kind is bekend, de naam van
      de vader niet. Dan staat er onder opmerkingen: "De vader is (alleen)
      bij God bekend."

      Wat betekent dit? Gaat het hier om een ongehuwde moeder, die opeens de
      naam van de vader is vergeten?

      Hartelijke groeten,

      Klaas Pera
    • Appy de Vries
      Message 2 of 17 , Jul 2, 2008
        Klaas;
        Als de naam alleen bij ''God'',
        bekend is ,misschien overleden?
        groetjes
        Appy.

        Message 3 of 17 , Jul 2, 2008
          Appy en Klaas,

          ik denk eerder aan een ongehuwde moeder.
          Er was (voor de gelovigen) maar 1 getuige van de verwekking.!

          Gr., Cor Seinstra

          Subject: Re: [Friesland-genealogy] Onbekende vader

          Message 4 of 17 , Jul 2, 2008
            Hoi Cor;
            zou kunnen of was God zelf
            de verwekker?
            omdat het bij hem alleen bekend is!!
            foute opmerking??
            groetsjes
            Appy.

            Message 5 of 17 , Jul 2, 2008
              Nee Appy,

              de verwekker was al door de moeder vergeten of er waren
              meerder kandidaten.
              En de echte vader wist waarschijnlijk niet eens dat
              hij vader was geworden.
              Over verdere details van de verwekking ga ik niet in ...................

              Hou het hoofd koel !!!
              Groetsjes, Cor.

              Subject: Re: Re: [Friesland-genealogy] Onbekende vader

              database 3234 (20080702) __________

              http://www.eset.com
            • Jaap Ruiter
              Message 6 of 17 , Jul 2, 2008
                Hallo allemaal,

                Ik ken gevallen waarin de vader zogenaamd onbekend was, maar waarbij de
                moeder wel het patroniem van de vader meegaf aan de dopeling.
                Dus het is wellicht eerder een kwestie van niet willen vertellen dan
                niet weten.

                Groeten Jaap Ruiter
              • klaaspera
                Message 7 of 17 , Jul 2, 2008
                  Appy,

                  Op zich kan het wel, dat de vader is overleden, maar dan moet de
                  moeder de naam van haar overleden partner toch kennen. Ik denk eerder
                  dat de man (vriendje voor één nacht?) er vandoor is gegaan en haar met
                  het kind heeft laten zitten. In de kerk kon of wilde ze de naam van
                  haar man niet bekendmaken. Vervolgens gaf de dominee er een religieuze
                  draai aan: "Maar in de hemel is zijn naam wel bekend."

                  Klaas

                  --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Appy de Vries"
                  <appydevries@...> wrote:

                  > Klaas;
                  > Als de naam alleen bij ''God'',
                  > bekend is ,misschien overleden?
                  > groetjes
                  > Appy.

                • Appy de Vries
                  Message 8 of 17 , Jul 2, 2008
                    Klaas;
                    Zo zal het wel gegaan zijn,
                    ''arme moeder en kind'' !!
                    Als je dan een religieuze draai
                    wilt geven;
                    Die man ging toch niet naar de
                    hemel??
                    Maar ook dat zullen we nooit
                    weten toch??

                    <appydevries@...> wrote:

                    > Klaas;
                    > Als de naam alleen bij ''God'',
                    > bekend is ,misschien overleden?
                    > groetjes
                    > Appy.

                  • Yvonna Both
                    Message 9 of 17 , Jul 2, 2008
                      normaal bij een ongehuwde vrouw waar de vader het kind niet herkend, word
                      vader onbekend ingeschreven,in dit geval denk ik dat de vader mischien
                      overleden is?
                      of hij is al gehuwed,moeilijk om te zeggen hoor! Maar ik hoop wel dat iemand
                      in deze group een beter antwoord heeft voor je.
                      Groetjes Yvonna

                    • klaaspera
                      Message 10 of 17 , Jul 2, 2008
                        Hallo Yvonna,

                        Het gaat hier om twee dopen in Leeuwarden van 1722 en 1723. Toen
                        werden de mensen niet zo oud. Toch acht ik de kans, dat een jonge
                        vader al stierf bij de geboorte van zijn kind niet zo groot. Ik denk
                        meer aan ontrouw. De vader had een vrouw leren kennen, maar weigerde
                        met haar te trouwen.

                        Hartelijke groeten,

                        Klaas Pera

                        --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Yvonna Both" <pyboth@...>

                      • veenstrasport@zonnet.nl
                        Message 11 of 17 , Jul 2, 2008
                          Beste Klaas en medelijstgenoten,

                          Ook in die tijd was er sprake van incest. Uit onderzoek weet ik dat
                          familieleden en de eventuele verwekker soms werden gespaard, zogenaamd
                          in het belang van de familie. Hoe bizar dit ook klinkt.... Dit kwam in
                          die tijd vaker voor dan menigeen denkt.
                          Je kunt in tresoar gaan kijken in de notariele akten of de criminele
                          sententies of er wellicht een link is.

                          groetnis
                          hendrik

                        • klaaspera
                          Message 12 of 17 , Jul 2, 2008
                            Hallo Hendrik,

                            Aan incest had ik nog niet gedacht, maar dat is ook een optie om de
                            identiteit van de vader verborgen te houden. Dat was toen natuurlijk
                            een taboe en is het nu nog steeds. Het betreft hier trouwens geen
                            familieleden van mij; het was meer een algemene vraag.

                            Met vriendelijke groeten,

                            Klaas

                            --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, veenstrasport@... wrote:

> [...]
                            > die tijd vaker voor dan menigeen denkt.
                            > Je kunt in tresoar gaan kijken in de notariele akten of de criminele

                          • Marian
                            Message 13 of 17 , Jul 2, 2008
                              Heel erg cru,maar wat dachten jullie van verkrachting door een vreemde?

                              Message 14 of 17 , Jul 2, 2008
                                Klaa,

                                Ik heb heel wat fraaie veronderstellingen voorbij zien komen :-)
                                Het lijkt het meest voor de hand te liggen dat deze dames ongehuwd waren en
                                een buitenechtelijk kind lieten dopen, waarvan ze de verwekker niet bekend
                                wilden/konden maken.
                                Naar hun beweegredenen kunnen we alleen maar gissen.

                                Ook naar het hoe en waarom van de toevoeging 'de vader is (alleen) bij God
                                bekend' kunnen we alleen maar gissen. In die tijd had de vroedvrouw de taak
                                om de naam van de verwekker van een buitenechtelijk kind te weten te komen
                                (en te melden). Daartoe werd de vrouw 'in barensnood' onder druk gezet.
                                Vrouwen die de naam van de verwekker prijsgaven, 'bekenden voor God' wie de
                                vader was.
                                Als een vrouw de naam niet wilde/kon noemen, was het antwoord van deze twee
                                Leeuwardense vrouwen misschien afdoende om van de ondervraging door de
                                vroedvrouw af te zijn. "De vader is bij God bekend." is misschien tijdens de
                                bevalling uit de mond van beide vrouwen opgetekend en aan dominee
                                doorgegeven?
                                Of misschien is het een dichterlijke vrijheid van de dominee? Zijn vertaling
                                van 'in onecht'? We zullen het nooit weten.....

                                Een aardig artikel m.b.t. de maatschappelijk positie van vroedvrouwen in
                                vroeger eeuwen (aan de hand van gegevens uit Hoorn) is te vinden op
                                http://www.verenigingoudhoorn.nl/wfon/1985/wfon1985_032_040.php

                                Met vriendelijke groet,
                                Nynke van den Hooven.

[...]

                                Klaas Pera <knip>
                              • klaaspera
                                Message 15 of 17 , Jul 3, 2008
                                  Marian,

                                  Dat is ook een heel goed idee. Verkrachters hadden er al helemaal geen
                                  belang bij, als hun identiteit bekend werd. Dan zouden ze onmiddellijk
                                  worden gearresteerd.

                                  Klaas

                                  --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Marian" <trampelmoes@...>
                                  wrote:

                                  > Heel erg cru,maar wat dachten jullie van verkrachting door een vreemde?

                                • Marian
                                  Message 16 of 17 , Jul 3, 2008
                                    Tja
                                    Dat zal toen ook al gebeurd zijn vrees ik,en niet alleen nu
                                    En dan hadden we vroeger in maastricht ook nog een dame met de naam lang lies,die had ook een aantal kids

                                    Dame van lichte zeden zeg maar
                                    Gr marian

                                    wrote:

                                    > Heel erg cru,maar wat dachten jullie van verkrachting door een vreemde?

                                  • klaaspera
                                    Message 17 of 17 , Jul 3, 2008
                                      Nynke en andere belangstellenden,

                                      De discussie over dit onderwerp is een beetje oeverloos aan het
                                      worden. Een goed moment om te stoppen. Jouw verwijzing naar de
                                      vroedvrouwen, die de moeders onder druk zetten om te vertellen wie de
                                      vader was, was nieuw voor mij. Het artikel, waarnaar je verwees, is
                                      heel interessant. Iedereen heel erg bedankt voor zijn/haar bijdrage.

                                      Met vriendelijke groeten,

                                      Klaas Pera

                                      --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Nynke van den Hooven"