verzetsmonument Kollumerpomp

  • Bert Wijnstra
    Message 1 of 4 , Jul 1, 2008
      Beste groepsgenoten

      In Kollumerpomp staat een verzetsmonument. Nu is mij verteld dat daarin zich een lijst met namen van verzetsmensen bevindt. Mijn vraag is: is dat waar. Is die lijst openbaar en is ergens bekend welke namen daarop staan?

      Groetjes
      Bert Wijnstra

    • sijboutsjoerdjaasma
      Message 2 of 4 , Jul 1, 2008
        Hoi Bert,

        Op het monument staan een paar namen en een stukje tekst.
        De volgende tekst staat op het monument.

        Het verzetsmonument in Kollumerpomp (gemeente Kollumerland en
        Nieuwkruisland) is een wit natuurstenen beeld van een zittende
        mannenfiguur met in zijn rechterhand een geweer. Tussen zijn knieën
        staat een jong meisje. De linkerhand van de man rust beschermend op
        de schouder van het kind. Man en kind kijken blij, maar waakzaam
        vooruit over het Friese land. Links op de zetel van de man is het
        wapen van de gemeente Kollumerland aangebracht en rechts het wapen
        van de provincie Friesland. Achterop de zetel is een afbeelding van
        de Nederlandse Leeuw ingebeiteld. Het beeld is geplaatst op een zuil
        van oude kloostermoppen, waarin een oorkonde is gemetseld. Ook is
        onder aan de zuil een witte natuurstenen band met opschrift
        ingemetseld. Het beeld is 2 meter 30 hoog, 98 centimeter breed en 1
        meter 12 diep. De zuil is 2 meter 80 hoog.

        De tekst op de voorzijde luidt:

        'ALDFAERS ERF
        WY WEITSJE
        OER DY'.

        De tekst op de linkerzijde luidt:

        'DEZE WORSTELING BEREIKTE
        EEN HOOGTEPUNT
        IN DE BEVRIJDINGSDAGEN
        14-16 APRIL 1945
        BIJ DE STRIJD OP DOKKUMER NIEUWE ZIJLEN'.

        De tekst op de achterzijde luidt:

        'ZIJ STREDEN ALS FRIEZEN
        VOOR VRIJHEID, WAARHEID EN RECHT
        TER BEVRIJDING VAN
        HET VADERLAND
        1940-1945'.

        De tekst op de rechterzijde luidt:

        'GERRIT BLEEKER 15/4
        HEINE DE BRUIN 16/4
        JACOB DE GRAAF 15/4
        PIETER POSTMA 15/4
        VAN DE BINNENLANDSE STRIJDKRACHTEN'.

        Meer informatie over het monument is te vinden in het boek:
        Gedenktekens in Friesland '40 - '45
        Tekens aan de weg - Tekens aan de wand van C. Reitsma
        1980 BV Friese Pers
        ISBN 90 330 2000 9

        Groeten
        Sijbout

        --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Bert Wijnstra"
        <ate.w@...> wrote:

> [...]
        daarin zich een lijst met namen van verzetsmensen bevindt. Mijn vraag
        is: is dat waar. Is die lijst openbaar en is ergens bekend welke

      • Bert Wijnstra
        Message 3 of 4 , Jul 1, 2008
          Goedenavond Sijbout

          Bedankt voor je reactie. Je schrijft dat het beeld was geplaatst op een zuil
          waarin een oorkonde was gemetseld. Zou op die oorkonde de namen van
          verzetstrijders staan? Zo ja, wanneer worden die openbaar gemaakt?

          Ik ga mijn best doen om dat boek te pakken te krijgen.

          Groetjes

          Bert Wijnstra
        • Lukas Cazemier
          Message 4 of 4 , Jul 1, 2008
            Hallo Bert,

            In de sokkel achter de gedenkplaten is een oorkonde ingemetseld met de namen
            van de N.B.S-ers.

            De lijst met namen staat in het boekje:Bwezetting en Bevrijding in
            Kollumerland, doort S. Hogendorp, uitg. mei 1975, gedrukt bij Banda te
            Kollum.

            Voor wie dit boekje niet heeft volgen hier de namen:

            A. Bosma, K.J. van Deen, G. Beerda, D. Ferwerda, U. Ganzinga, J. v.d. Graaf,
            L. Huizenga, E. Kronemeijer, P. Offringa, W.H. Rouwé, D. Tilstra, J. de
            Vries, J.P. de Vries, R. Adema, H. Alzerda, A. Attema, K. Baptist, A. de
            Boer, B. de Boer, Jac. De Boer, W. de Boer, M. Boersma, S. Bosgraaf, W.
            Bosma, R, Bouwstra, H. Brandsma, J. Brens, M. Buist, A. Dijkstra, B.
            Dijkstra, J. Dijkstra, K. Dijkstra, P. Douma, J. Ebbinge, W. Folkertsma,
            A.W. Haan, L. Hansma, E. Hoekstra, W. Hoekstra, T. Hoof, F. van der Horn, T.
            van der Horn, R. Jacobi, J. de Jomg, O. Kerkstra, H.Kleinstra, H.Knot, Jac.
            Knot, J.J. Knot, H.H. Koets, A. Korporaal, W. Kuiken, H. Kuipers, K.
            Kuipers, W. Leegsma, J. Luinstra, G.M. Meijer, W. Mijer, J. Mosselman, E.
            Mulder, J. v.d. Ploeg, K. Pompstra, Jac. Postma, K. Postma, B. Sangers, S.
            Sangers, K. v.d. Scaaf, J. Scheffel, H. Veenstra, Jac. Veenstra, H. v.d.
            Velde, E. Vellenga, F. Venema, R. de Vries, W. de Vries, E.H. Waterbolk,H.
            Wentink, D. Wouda, J. Wijma, J. Zuidersma, L. Zuidersma en W. Zeldenrust.

            Een hele waslijst dus.

            Succes er mee.

            Lukas Cazemier,

            www.westerkwartier.info