RE: [Friesland-genealogy] Re: Van der Galiën

  • Ernst-Jan Munnik
    Message 1 of 12 , Jul 1, 2008
      Beste Kees,

      Mijn oerbeppe Berber van der Veer-Veenstra was een dochter van Betske Veenstra-Van der Galiën (we hebben hier wel eens contact over gehad), en ook zij vertelde me dat de Van der Galiëns van Franse origine zouden zijn. Ook al is er vooralsnog geen aanleiding om dit voor waar aan te nemen, toch is het wel aardig dat dit verhaal kennelijk in meerdere takken de ronde doet. Misschien iets voor de genetisch georiënteerde genealogen...?

      Groeten,

      Ernst-Jan

      To: Friesland-genealogy@yahoogroups.comFrom: braaksma444@...: Tue, 1 Jul 2008 06:00:11 +0000Subject: [Friesland-genealogy] Re: Van der Galiën

      Hallo Marcel,Je stamt dus van een heel andere tak van de familie af dan ik. Onze eerste gemeenschappelijk voorouders zijn:Sjoerd Sybes van der Galiëngeb./ged. Akkerwoude 9-10/2-12-1770overl. Akkerwoude 11-3-1855arbeiderz.v. Sybe Sjoerds Gaalje en Geeske Hendriksx Akkerwoude 26-1-1794Antje Sjoukes Vrieswijkgeb. Murmerwoude 1769overl. Akkerwoude 7-8-1831d.v. Sjouke Iemkes Vrieswijk en Antje AndriesOp zich vind ik het wel fijn, dat als iemand "van der Galiën" heet, hij dan ook tot deze familie hoort en niet zoals bij de familie Braaksma, waar er zo'n 30 van zijn.Groeten,Kees Braaksma--- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, Marcel Peeringa <mpeeringa@...> wrote:>> Beste Kees, Rienks, e.a.> > Mijn beppe (Pietje Struiksma) was een dochter van Aukje Pieters van der Galiën.> Vandaar dat ik het aardig vind om eens wat te lezen over de naam.> Dat men in 1811 Gaalje heet en daarna "snel" van der Galiën heeft mij ook verbaasd.> Blijf in ieder geval graag op de hoogte, al hoewel ik al af en toe gekeken op de site van Kees Braaksma.> > Vr.Gr.> > Marcel Peeringa> > > > To: Friesland-genealogy@...: braaksma444@...: Thu, 26 Jun 2008 09:09:21 +0000Subject: [Friesland-genealogy] Re: Van der Galiën> > > > > Hallo Peter Nanne,Ik heb niet het idee dat de naam (van der) Galiën zou oud is, voor 1811 komt de naam in de familie helemaal niet voor.Als ik bijvoorbeeld kijk naar de achternaam van mijn andere oma, zij heette "van de 'Burgt'. Deze achternaam werd in 1811 gekozen, maar vanaf 1730 komt in de doop- en trouwboeken voor: 'wonen op de Burgt'. Dit was een boerderij tussen Barneveld en Lunteren, die stond op de plaats van een afgebroken kasteel.Ik vind het fijn dat je meedenkt, maar bij mij blijft het nog steeds een grote vraag waar de naam vandaan komt.Mvg,Kees --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Peter Nanne Streekstra" <streek@> wrote:>> Beste Rienk,> Het is niet dat dat dat de naam van je voorouders zou duiden op een Joodse af komst maar wel op en soort omgekeerde "Geuzennnaam" wat zou kunnnen duiden op overgeleverde voor Lutherse ( Katholiek)eNaams overlevering.> a.h.w.op een naamsoverleving na de beeldenstorm.> > Kun je me nog volgen?> > Groet > > PetereNanne Streekstra> ----- Original Message ----- > From: Rienk de Boer > To: Friesland-genealogy@yahoogroups.com > Sent: Thursday, June 26, 2008 1:25 AM> Subject: Re: [Friesland-genealogy] Re: Van der Galiën> > > Beste Peter Nanne,> > Dat ze de naam Gaalje (van der Galiën en Galie) aannamen is mijn inzien niet gebaseerd op Joodse afkomst.> Wel heb ik de mogelijkheid niet uitgesloten dat de naam te maken heeft met het kerkelijk of kloosterleven. Denk aan kerk-en kloosternamen Galileen. Dus wel afgeleid van een Bijbelse naam. Dat er joods bloed in mijn familie zit is zeker, maar dit is er ingekomen via de familie van der Veen verwant aan Salomon Levi. Een bekend heerschap de "Westreen". Maar ja wie zal het zeggen. Over de afkomst van de naam zijn veel verhalen in omloop. Bij voorbeeld afkomstig van een planten naam waar ook de nemen van Gaal en van Galen van afgeleid zijn.> > Vriendelijk groet> Rienk> > ----- Original Message ----- > From: Peter Nanne Streekstra > To: Friesland-genealogy@yahoogroups.com > Sent: Thursday, June 26, 2008 1:00 AM> Subject: Re: [Friesland-genealogy] Re: Van der Galiën> > Dag allen,> > Zelfs in het huidige Friesland wordt nog veel terug gegrepen op het Oude Testament (in principe de Joodse Bijbel )en zeer zeker ook in in huwelijkse rituelen en lezen voor /na het eten enz..Jawel,sommige riten zijn direct te terug te voeren tot Joodse Oudtestamentische gebruiken.> De fameuze Friese handdruk, meer waard dan geschreven papier.> U kent allen wel plaatsnamen die direct te terug grijpen zijn op Oud-Testamentische namen zo b.v. Sionsberg enz.> De chaldeeën ( Ur)was een vok dat opstond tegen hun onderdukkers ( en vandaar mischien )het z.g vrije gevoel der Friezen)en althans volgens mijn mening zijn na de door Willem van Oranje opgelegde gelijkschakeling nog lang daarna namen en en begrippen terug te voeren op naamsaannames terug te voeren op de Oudtestamentische ( Joodse ) enz,. enz.van voor de door de Oranjes opgelegde beperking van geloofs en meningsuiting,> Ja zelfs op voorchristelike gebruiken,> Ur der chaldeeën( chaleeën. galiën ), inspiratie voor voor velen, misschien die kant opzoeken, qua geloofsrichting en voorouders en naamsaannname enz.van oorsprong wel katholiek zoals iedereen.> Echter, je zelf en de kinderen Galileër te noemen (zoek maar op google) vrijwaarde je toendertijd van veel sores, want geínspireerd op de o.t. bijbel.> Dus, joden namen christelijke namen aan en werden soms dominees, van zwaar katholieken is soms slechts een katholieke vernoeming bij een kleinkind te vinden> So. whats is in a name?> > Mei feonlike goetnis;> > ----- Original Message ----- > From: Kees Braaksma > To: Friesland-genealogy@yahoogroups.com > Sent: Wednesday, June 25, 2008 9:37 PM> Subject: [Friesland-genealogy] Re: Van der Galiën> > Hallo Rienk,> > Ik geloof dat we enkele jaren geleden wel eens contact met elkaar > hebben gehad over de familie Van der Galiën.> Een aangetrouwde nicht van mij uit Canada heeft de familie uitgezocht > en daarvan een boekwerk uitgegeven. Niet echt van geweldige kwaliteit > maar wel heel veel van der Galiën's. Wel stonden er fouten in de > oudste generaties, die ik op mijn website aangepast heb:> > http://home.wanadoo.nl/braaksma444/gen/galien.htm> > Groeten,> Kees> > --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Rienk de Boer" > <RienkdeBoer@> wrote:> >> > Beste mensen,> > > > Mijn beppe was ook een van der Galiën, en ik geloof niet van de > theorie van dat de naam uit van de Hugenoten afstamt. Hier is ook wel > onderzoek naar gedaan maar niets wijst in de richting van Galien in > Frankrijk. Er zijn daar geen ,mensen bekend de naar Nederland > gevlucht zijn. Er zouden dan tenminste ook Franse namen in de familie > voor moeten komen. Dit kan ik niet opmaken bij de namen de vermeld > zijn bij de naamsaanname van. En ook niet bij de ouders groot ouders > en overgrootouders van Sjoerd Meinderds> > De theorie dat een van de voorouders mee gedaan zou hebben aan de > kruistochten is naar mijn weten geen enkel bewijs van.> > > > Graag houd ik mij aanbevolen voor alle informatie over de familie > van der Galien.> > > > Met vriendelijk groet> > Rienk de Boer> > > > > > > > ----- Original Message ----- > > From: Kees Braaksma > > To: Friesland-genealogy@yahoogroups.com > > Sent: Wednesday, June 25, 2008 3:36 PM> > Subject: [Friesland-genealogy] Re: Calleer/Calier/Caljee> > > > > > hallo Margaretha,> > > > 'k Heb ook al lopen zoeken, maar er is niets te vinden, dat op > > Calluyer lijkt onder Leeuwarden.> > Er is ook geen 'geschikte' Karel of Charles te vinden rond 1760.> > > > Mijn beppe heette van haar achternaam 'van der Galiën. Bij de > > naamsaanname wordt dat geschreven als Gaalje, verder komt de naam > > alleen voor als Galië of Galiën.> > Waarschijnlijk stamt deze naam ook af van een Hugenoot; er > schijnt > > een plaatsje Galien in Frankrijk zijn, in de buurt van Bresse.> > > > Heel veel succes met verder zoeken,> > Kees> > > > --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "margarethakorn" > > <margarethakorn@> wrote:> > >> > > Beste Medespeurders> > > > > > Een voorouder van mij, een zekere Charles CALLUYER, werd rond > 1760 > > in> > > Leeuwaren geboren, die later in Frankrijk een Franse vrouw > trouwde,> > > zijn familie daar stichtte en later ook overleed.> > > > > > Het lijkt mij dat de bovenstaande familienaam een Franse versie > was> > > want ik kan geen enkele voorbeeld van deze naam in het Tresoar > > vinden.> > > Wel andere versies, bv. Calier, Caleer; Calju; Calle; Caljee; en> > > Calee. Aangezien dat er zoveel van deze "Cal*'s ook in > Friesland > > met> > > mensen met herkenbare Franse familienamen trouwden, neem ik aan > dat > > er> > > een duidelijke Franse gemeenschap was in Leeuwarden. > > > Het is mij bekend dat vanaf 1700 duizenden van Huguenotten naar > > Noord> > > Holland en Friesland zijn gevlucht, dus dit kan best een > Huguenotte> > > familie zijn geweest.> > > > > > Wie heeft nog verder informatie over the > Calliers/Caljee's/Calju's > > in> > > Friesland, vooral deze Charles ofwel Karel?> > > > > > mvg> > > > > > Margaretha> > >> > > > > > > > > > > > -- > > Mijn Postvak In wordt beschermd door SPAMfighter.> > 27217 spam-mails zijn er tot op heden geblokkeerd.> > Download de gratis SPAMfighter via deze link: > http://www.spamfighter.com/lnl> > > > > > [Non-text portions of this message have been removed]> >> > [Non-text portions of this message have been removed]> > -- > Mijn Postvak In wordt beschermd door SPAMfighter.> 27217 spam-mails zijn er tot op heden geblokkeerd.> Download de gratis SPAMfighter via deze link: http://www.spamfighter.com/lnl> > [Non-text portions of this message have been removed]> > > > > > [Non-text portions of this message have been removed]> > > > > > > > __________________________________________________________> Probeer Live Search: de zoekmachine van de makers van MSN!> http://www.live.com/?searchOnly=true> > [Non-text portions of this message have been removed]>

    • Rienk de Boer
      Message 2 of 12 , Jul 1, 2008
        Ernst-Jan,
        Het verhaal dat van der Galiën's uit Frankrijk komt ontleend ment aan het plaatsje Galien in Frankrijk.
        Hier is onderzoek naar gedaan en er zijn geen mensen uit deze plaats naar het noorden gegaan.
        Er zijn ook nog andere theorieën, oa een plantennaam waar ook de naam Gaal en van Gaal vanaf geleid zijn.

        Groeten
        Rienk

      • Ernst-Jan Munnik
        Message 3 of 12 , Jul 1, 2008
          Dag Rienk,

          Ik geloof zelf ook helmaal niets van die vermeende Franse origine, ik vond het alleen aardig dat dit verhaal kennelijk in meerdere takken circuleert. Maar ik geloof ook niet zo heel erg dat de naam eerst "Gaalje" zou zijn geweest, en later pas "van der Galiën", zoals je ook wel 's hoort. Immers, men is na 1811 wel erg consequent in het hanteren van de laatste variant, en "Gaalje" kennen we alleen uit de twee aktes van naamsaanname. Wel, Siebe Sjoerds ondertekent de akte zelf niet (kan niet schrijven) en Sjoerd Siebes ondertekent alleen met "Sjoerd Sybes", zonder achternaam. Pogingen om de naam te verklaren zouden m.i. dus in eerste instantie uit moeten gaan van "van der Galiën" en niet van "Gaalje".

          Overigens, volgens de Nederlandse Familienamen Databank van het Meertens Instituut (http://www.meertens.knaw.nl/nfd/) zou "Gaal" komen van de voornaam Gaal (Galo); "van Gaal" van een gelijknamig gehucht bij Schaijk in Noord-Brabant; en "van Galen" behalve van ditzelfde gehucht, mogelijkerwijs ook van Gahlen, een plaats tussen Wesel en Dorsten, op de grens van Rheinland en Westfalen.

          Gezien het "van der" ligt het dan wellicht toch niet erg voor de hand dat het om een patroniem zou gaan, ook al bestaat in het Fries een soortgelijke voornaam (Gale, en in Groningen komen Galie, Gaalie en Gaalje wel voor als voornamen). Je zou eerder denken aan een toponiem. Ik ben wel nieuwsgierig geworden naar die plantennaam, kun je daar misschien iets over zeggen?

          Groeten,

          Ernst-Jan

          To: Friesland-genealogy@yahoogroups.comFrom: RienkdeBoer@...: Tue, 1 Jul 2008 11:29:35 +0200Subject: Re: [Friesland-genealogy] Re: Van der Galiën

          Ernst-Jan,Het verhaal dat van der Galiën's uit Frankrijk komt ontleend ment aan het plaatsje Galien in Frankrijk.Hier is onderzoek naar gedaan en er zijn geen mensen uit deze plaats naar het noorden gegaan.Er zijn ook nog andere theorieën, oa een plantennaam waar ook de naam Gaal en van Gaal vanaf geleid zijn.Groeten Rienk-- Mijn Postvak In wordt beschermd door SPAMfighter.27721 spam-mails zijn er tot op heden geblokkeerd.Download de gratis SPAMfighter via deze link: http://www.spamfighter.com/lnl%5bNon-text portions of this message have been removed]

        • Marcel Peeringa
          Message 4 of 12 , Jul 1, 2008
            Beste Kees,
            Bedankt voor je reactie.
            Ik had op jouw website al een hoop gevonden.
            Complimenten voor deze site.
            Over een Franse achtergrond was mijn vader niets bekend.
            Vr.Gr.
            Marcel

            To: Friesland-genealogy@yahoogroups.comFrom: braaksma444@...: Tue, 1 Jul 2008 06:00:11 +0000Subject: [Friesland-genealogy] Re: Van der Galiën

            Message 5 of 12 , Jul 1, 2008
              Ernst-Jan
              Het verhaal gaat dat Siebe Sjoerds bij de ambtenaar kwam om de familie naam op te geven dat hij zij "ik kom van de Gaalje"
              Dit zou betekenen dat hij bedoelde gagel. Ik heb mij laten vertellen dat gagel (myrica gale) geoogst werd om te gebruiken in de stro matrassen. Gagel zou een middel zijn om de vlooien op afstand te houden. Gagel groeit op natte plaatsen, waar ook riet groeit. Waarschijnlijk waren de oudst bekende van der Galiën's werkzaam in het riet.
              Overigens zijn de van der Galie ook familie, er is een tak onder deze naam verder gegaan.

              Maar we kunnen Siebe Sjoerds niet meer vragen wat hij met deze naam wilde zeggen.