Jacob Jans en Marijke Godefreeds

  • Kees Braaksma
    Message 1 of 4 , Jun 29, 2008
      Hallo genealogen,

      Wie kan me helpen aan de ouders (en verdere voorouders) van Jacob
      Jans en Marijke Godefreeds uit Leeuwarden.

      Jacob Jans
      soldaat
      x Leeuwarden 2 februari 1736 (Hervormd)
      ondertrouw 14 januari 1736
      Marijke Godefreeds
      geb. ca 1715
      overl. Leeuwarden 6 augustus 1784
      naam ook geschreven als Godefried, Gothfried of Goedevredes en Maryke
      of Maria
      x (II) Leeuwarden (Jacobijner Kerk) 22 september 1771 (otr. 31-8)
      Cornelis Christiaans
      soldaat
      Jacob en Marijke wonen in 1736 allebei in Leeuwarden en zijn gehuwd
      in de Jacobijner kerk
      Marijke is mogelijk hertrouwd, haar tweede man is ook soldaat

      Quotisatiekohieren 1749:
      Jacob Jans, Leeuwarden
      Wijk: Oost Keimpemaespel
      Omschrijving: soldaat
      Gezin volw: 2 en kind: 1
      Aanslag: 6-12-0
      Verhoging: 1

      Met vriendelijke groet,
      Kees
    • klaaspera
      Message 2 of 4 , Jun 29, 2008
        Hallo Kees,

        Allereerst had ik een Marijke Godfried (dochter van Feiter Godfried en
        Cornelia Philippus) gevonden. Dat was niet de goede persoon, want zij
        was geboren in 1767. Haar oorspronkelijke doopnaam was echter Maria en
        dat zette mij wel op een spoor. Toen vond ik een kind uit het tweede
        huwelijk van Marijke met Cornelis Christiaans. Zijn voornaam was
        Christiaan. Bij de doop van Christiaan wordt de moeder vermeld als
        Maria en Marijke! Tenslotte vond ik de mogelijke (!) ouders van
        Marijke, ervan uitgaande dat de roepnaam Marijke hetzelfde kan zijn
        als de doopnaam Maria. Zeg maar wat je ervan vindt.

        Hartelijke groeten,

        Klaas Pera

        Leeuwarden, dopen, geboortejaar 1773, doopjaar 1773
        Dopeling: Christiaan
        Geboren op 27 augustus 1773
        Gedoopt op 29 augustus 1773 in Leeuwarden
        Zoon van Cornelis Christiaans en Maryke Godefried

        Opm.: Gedoopt in de Jacobijnerkerk

        Dopeling : CHRISTIAAN
        Vader : KORNELIS CHRISTIAANS
        Moeder : MARIA .....
        ..... = naam of patroniem komt niet voor in de Thesaurus

        Bron:
        Herv. gem. Leeuwarden, doop 1772-1777
        Inventarisnr. : 947
        Op microfiche beschikbaar op studiezaal Tresoar

        Wijzigingsdatum: 17-4-2007

        Bron: www.tresoar.nl

        Leeuwarden, dopen, doopjaar 1715
        Dopeling: Maria
        Gedoopt op 24 februari 1715
        Dochter van Godvried Keil en Betske
        Getuige: Hendrik Spierling

        Opm.: De tweede getuige is Fenne Conraads

        Dopeling : MARIA
        Vader : GODFRIED
        Moeder : BEITSKE
        Getuige : HENDRIK of HENDRIKJE,

        Bron:
        Ev. Lutherse gem. Leeuwarden, doop 1671-1812
        Inventarisnr. : 1013
        Op microfiche beschikbaar op studiezaal Tresoar

        Wijzigingsdatum: 17-4-2007

        Leeuwarden, dopen, doopjaar 1719
        Dopeling: Andreas
        Gedoopt op 11 juni 1719
        Zoon van Godvried Keil en Baatie Jans
        Getuige: Jan Harmens

        Opm.: De tweede getuige is Paul Greger, de derde getuige is
        Geertruid Jans

        Dopeling : ANDRIES
        Vader : GODFRIED
        Moeder : BAARTJE JANS
        Getuige : JAN of JANKE HARMENS,

        Bron:
        Ev. Lutherse gem. Leeuwarden, doop 1671-1812
        Inventarisnr. : 1013
        Op microfiche beschikbaar op studiezaal Tresoar

        Wijzigingsdatum: 17-4-2007

        Bron: tresoar

        --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Kees Braaksma"
        <braaksma444@...> wrote:

> [...]
        > in de Jacobijner kerk
        > Marijke is mogelijk hertrouwd, haar tweede man is ook soldaat

      • Kees Braaksma
        Message 3 of 4 , Jun 29, 2008
          Hallo Klaas,

          Bedankt voor je hulp.
          Deze ouders zouden kunnen, maar waarom heeft Maria haar moeder niet
          vernoemd?
          Ik heb nu gezocht onder Leeuwarden op God* en Mar* en vond ook nog
          het volgende:

          Leeuwarden, dopen, doopjaar 1707
          Dopeling: Maryke
          Gedoopt op 5 oktober 1707 in Leeuwarden
          Dochter van Godvry Bets en niet genoemde moeder

          Dopeling : MARIA

          Mogelijk deze ouders:
          Vermelding: Ondertrouw op 20 februari 1706
          Man : Godefrid Pes afkomstig van Leeuwarden
          Vrouw : Eelkjen Velten afkomstig van Leeuwarden
          Opmerking : hij is soldaat

          Maar ook Eelkje is niet vernoemd. Hoe komen ze dan aan de namen
          Trijntje en Anna?

          Jacob Jans en Marijke Godefrieds kregen de volgende kinderen:
          1. Anna Jacobs
          geb. Leeuwarden 29 augustus 1736
          overl. ws voor 1749
          2. Trijntje Jacobs
          ged. Leeuwarden 4 november 1739
          overl. Leeuwarden 12 september 1819 (80 jaar, gehuwd)
          3. Jan Jacobs
          geb. Leeuwarden 29 oktober 1749 (DTB 943)
          4. Petrus Jacobs
          ged. Leeuwarden 23 juli 1752
          5. Johannes Jacobs
          ged. Leeuwarden 23 juli 1752
          6. Johannes Jacobs Sandstra
          geb. Leeuwarden 14 oktober 1753

          Mvg,
          Kees

          --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "klaaspera" <pera@...>

          _____

          _____

> [...]
          > Ev. Lutherse gem. Leeuwarden, doop 1671-1812
          > Inventarisnr. : 1013
          > Op microfiche beschikbaar op studiezaal Tresoar

          __

          > --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Kees Braaksma"

          Maryke

        • klaaspera
          Message 4 of 4 , Jun 30, 2008
            Kees,

            Gezien het patroniem van Marijke moeten we zoeken naar een vader die
            Godfried (of iets dergelijks) heet. Afgaande op de voornaam van het
            eerste kind Anna Jacobs zou de moeder van Marijke Anna kunnen heten.
            Ik heb gezocht op de combinatie Godfried en Anna, maar heb helaas nog
            niets kunnen vinden.

            Hartelijke groeten,

            Klaas