Steenbergen huwelijk controel aub

  • martiengen
    Message 1 of 6 , Jun 18, 2008
      Beste lezers,essen,

      Ik heb genoteerd staan een huwelijk tussen
      Willem Jans Steenbergen geboren te Huitburen
      gedoopt te Bakhuizen 3-10-1723
      hij huwt te Bakhuizen 15-5-1764 met
      Kornelia Kornelis.

      Mogelijk is dit fout,
      wie wil dit op het archief met de akte nakijken.

      Met dank en groet,
      Martien
      Zaltbommel
    • Kees Braaksma
      Message 2 of 6 , Jun 18, 2008
        Hallo Martien,

        Helaas heb ik niet de mogelijkheid om in de doop- en trouwboeken te
        kijken, maar ik vraag me af of daar zoveel meer in staat. Voor 1811
        zijn er geen acten, alleen kerkelijke inschrijvingen in de doop- en
        trouwboeken van de kerken.

        Ik heb wel nog een andere doop gevonden van een Willem Jans, maar
        Steenbergen komt er niet bij voor, maar velen hadden geen achternaam
        voor 1811.

        Gaasterland, dopen, doopjaar 1739
        Dopeling: Willem
        Gedoopt in december 1739 in Bakhuizen
        Kind van Jan Willems en Trientje Bastiaans
        R.K. par. Bakhuizen, doop 1723-1811

        De door jouw gevonden Willem Jans:
        Gaasterland, dopen, doopjaar 1724
        Dopeling: Wilhelmus
        Gedoopt op 3 oktober 1724 in Bakhuizen
        Zoon van Jan Jans en Eva Willems
        R.K. par. Bakhuizen, doop 1723-1811

        Meestal kan je dan aan de hand van de vernoeming van de kinderen
        zien, wie de juiste ouders zijn, maar dat valt in dit geval niet mee:

        1. Jan ged. Bakkeveen 27 februari 1765
        2. Jan ged. Bakkeveen 27 januari 1767
        3. Cornelia ged. Bakkeveen 28 juni 1769
        4. Jan ged. Bakkeveen 2 september 1772
        5. Jantje ged. Bakkeveen 30 januari 1775
        6. Ibe ged. Balk 5 juli 1779 (naam: Ivetta)
        7. Cornelius ged. Balk 21 december 1780

        Ivetta lijkt een beetje op Eva, maar als dat toch zijn ouders zijn en
        hij dus gedoopt is als Wilhelmus, dan was hij bij de jongste zoon 56
        jaar. Het kan natuurlijk wel; ik heb een geval dat een man met 77
        jaar nog vader werd en het verschil tussen oudste en jongste king
        bijna 50 jaar was.

        Misschien vindt iemand anders nog iets. Ik kan geen uitsluitsel geven
        of het nu de Willem uit 1739 of de Wilhelmus uit 1724 de juiste is,
        die in 1764 trouwde.

        Groeten,
        Kees

        --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "martiengen"
        <martiengen@...> wrote:

> [...]
        > Kornelia Kornelis.
        >
        > Mogelijk is dit fout,
        > wie wil dit op het archief met de akte nakijken.

      • Judith Henstra
        Message 3 of 6 , Jun 18, 2008
          Hallo Martien,

          Ik kan je helaas niet verder helpen, maar ik hoop dat jij misschien
          meer informatie voor mij hebt!

          Ik heb nl een Willem Jans Steenbergen als voorouder, die rond 1752
          geboren is (ik weet niet waar) en in 1776 te Harlingen met Grietje
          Yzaaks van der Werf trouwde. Nu kan dit niet dezelfde Willem Jans
          zijn, maar misschien heb jij een meer uitgebreide stamboom van jouw
          Steenbergen famiie, waar deze Willem Jans ook in voorkomt?

          Zowel van Willem Jans Steenbergen als van zijn vrouw Grietje Yzaaks
          van der Werf heb ik geen ouders kunnen vinden.

          Vriendelijke groeten,

          Judith Henstra

          Judith Henstra
          genealogie@...
          http://www.henstraweb.com

        • Kees Braaksma
          Message 4 of 6 , Jun 18, 2008
            Hallo Judith,

            Hoewel ik gen Martien heet, hoop ik dat je het niet erg vindt dat ik
            reageer.
            Ik heb hun trouwen gevonden:

            Harlingen, huwelijken 1776
            Vermelding: Bevestiging huwelijk op 28 juli 1776
            Man : Willem Jans
            Vrouw : Grietje Isaaks

            en hun overlijden:

            Overlijdensakte Harlingen, 1824
            Aangiftedatum 12 juli 1824, blad nr. 32d
            Willem Jans Steenbergen, overleden 10 juli 1824, man
            Oud 72 jaar, weduwnaar

            Overlijdensakte Harlingen, 1830
            Aangiftedatum 13 maart 1830, blad nr. 18b
            Grietje Yzaaks van der Werf, overleden 11 maart 1830, vrouw
            Oud 77 jaar, weduwe

            Hieruit blijkt dat Willem Jans Steenbergen niet getrouwd was met deze
            Grietje Yzaaks van der Werf. Hij is in 1824 weduwnaar, dus kan zij
            niet in 1830 overleden zijn, of het moet een foutje zijn in de
            tresoar bestanden!
            In deze overlijdensacten kan je vaak de namen van de ouders vinden.

            Deze Willem Jans Steenbergen is in 1752 geboren als hij in 1824 72
            jaar is. Maar zijn doop kan ik niet vinden!

            Misschien kan iemand uit de groep de actes inkijken.

            Mvg,
            Kees
            --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, Judith Henstra
            <genealogie@...> wrote:

> [...]
            >
            > Zowel van Willem Jans Steenbergen als van zijn vrouw Grietje
            Yzaaks
            > van der Werf heb ik geen ouders kunnen vinden.

          • Judith Henstra
            Message 5 of 6 , Jun 18, 2008
              Hallo Kees,

              Bedankt voor je antwoord. Dat is inderdaad vreemd. Ik vermoed dat of
              mijn bron het verkeerd heeft, en Grietje Izaaks geen van der Werf
              heette (maar er zijn maar weinig Grietje Izaaks) of de notitie dat
              Willem Jans Steenbergen weduwnaar was klopt niet in Tresoar. Of het
              klopt wel, maar hij was eerder getrouwd geweest, en bij zijn huwelijk
              was hij zowel getrouwd als weduwnaar (maar dan is het vreemd alleen
              weduwnaar te vermelden).

              Misschien inderdaad dat de overlijdensacten kunnen helpen bij het
              vinden van de ouders.

              Vriendelijke groet,

              Judith

              Judith Henstra
              genealogie@...
              http://www.henstraweb.com

            • Cor
              Message 6 of 6 , Jul 4 4:31 AM
                Ha Judith,

                > Overlijdensakte Harlingen, 1824
                > Aangiftedatum 12 juli 1824, blad nr. 32d
                > Willem Jans Steenbergen, overleden 10 juli 1824, man
                > Oud 72 jaar, weduwnaar
                Antwoord:
                Willem * en won. en + te Harlingen
                * in 1752
                Wedn. helaas geen verdere vermelding.

                > Overlijdensakte Harlingen, 1830
                > Aangiftedatum 13 maart 1830, blad nr. 18b
                > Grietje Yzaaks van der Werf, overleden 11 maart 1830, vrouw
                > Oud 77 jaar, weduwe
                Antwoord:
                Grietje * te Dokkum, won. en + te Harlingen.
                Wed. van Willem Jans S.

                Gegroet, Cor Seinstra