Re: [Friesland-genealogy] Re: Doopsgezinden in Friesland

  • J.C.M. Hoornick
    Message 1 of 13 , Jun 13 2:41 AM
      Klaas, Nynke en Margreet.
      Ik wil jullie bedanken voor het meedenken en de informatie die jullie gaven over de doopgezinden. Ik weet niet waar Koudum onder valt, ik dacht Joure, wellicht is er een inventaris van wat er bewaard is gebleven is van het archief. Nog een klein vraagje over de kinderen. Bij de doopsgezinden wordt gesteld dat men vrij is om te kiezen, maar wie koos dan voor de kinderen ? Die zijn toch onmondig. En wat gebeurde er met de kinderen die "ongedoopt" stierven, werden die buiten "gewijde aarde" begraven?
      vr. gr. Sjaak

      Message 2 of 13 , Jun 15 4:54 AM
        Sjaak,

        Koudum ligt in Hemelumer Oldeferd. Het zou dus kunnen zijn dat Koudum onder Warns of Molkwerum viel. Van beide plaatsen zijn in ieder geval Doopsgezinde gegevens bewaard gebleven. Het is natuurlijk ook mogelijk dat Koudum een zelstandige Doopsgezinde gemeente had, maar dat er niets bewaard is gebleven.

        Wat de vraag m.b.t. de geloofskeuze van kinderen betreft: daar werd/wordt niet voor gekozen. De kinderen kiezen zelf op een leeftijd dat ze daartoe in staat zijn en dus meestal als jong-volwassene.
        Het zal in het verre verleden niet veel anders zijn gegaan dan in mijn jeugd als dochter van Doopsgezinde ouders. Het lijkt me dat kinderen van Doopsgezinde ouders ook in vroeger eeuwen de 'leer' van huis uit mee kregen en vervolgens vrij waren om een eigen keuze te maken op een leeftijd dat ze dat konden.

        Wat de gewijde grond betreft, denk ik dat Doopsgezinden er van uit gingen dat alle aarde Gods aarde en dus gewijd was.

        Op de website van de Verenigde Doopsgezinde gemeente in Amsterdam is als volgt samengevat wat 'doopsgezind zijn' wil zeggen :
        "Doopsgezinden behoren tot één van de oudste hervormingsbewegingen binnen de christelijke geloofswereld. Vanaf 1530 zijn er doopsgezinden in Nederland.
        De 16de eeuwse doopsgezinden willen de kerk op een radicale manier weer opbouwen uitgaande van het ene fundament waarvan de bijbel getuigt:
        "Want een ander fundament dan dat er ligt, namelijk Jezus Christus, kan niemand leggen" (1 Cor. 3:11).
        De organisator van de doperse (=doopsgezinde) beweging in ons land was Menno Simons (1496 - 1561), gewezen pastoor in Witmarsum (Friesland). Doopsgezinden nemen het leven en denken van Jezus als richtsnoer van hun denken en doen. Zij kennen geen kinderdoop, maar de doop op een leeftijd waarop men een eigen zelfstandige keuze kan maken, dus de volwassenendoop op grond van een persoonlijke belijdenis. Niet alleen op dit punt onderscheiden de doopsgezinden zich van de meeste andere kerken. Ook de weerloosheid en de vredesgedachte staan hoog in het vaandel. Vanouds wordt het gebruik van geweld afgewezen, gedachtig de woorden van Jezus in de Bergrede (Mattheus 5, 6 en 7). Hieruit volgt dat doopsgezinden terughoudend zijn ten aanzien van de deelname aan de krijgsmacht. Verder zijn doopsgezinden van mening dat de burgerlijke overheid zich op geen enkele manier mag mengen in geloofszaken. Zij proberen zo oprecht mogelijk te zijn, omdat Jezus ons voorhoudt: "Laat het ja dat gij zegt ja zijn, en het neen, neen." "

        Uit het voorgaande mag blijken dat Doopsgezinden in het verleden een hoog percentage 'dienstweigeraars' kenden en dat zij (bijv voor een rechtbank) geen eed afleggen.

        Op de website http://www.rinkes.nl/genealogie/doopsgezind.php vind je informatie over Doopsgezinden in het algemeen en die te Joure in het bijzonder.
        Ook op http://www.xs4all.nl/~ottoknot/werk/Doopsgezinden.html valt het nodige over de Doperse geschiedenis te lezen.

        Met vriendelijke groet,
        Nynke van den Hooven.

[...]
        <knip>

      • J.C.M. Hoornick
        Message 3 of 13 , Jun 15 9:54 AM
          Nynke.
          Hartelijk dank voor de heldere uiteenzetting, ik ben een stuk wijzer geworden.
          Vriendelijke groet van Sjaak

          Message 4 of 13 , Jun 15 12:18 PM
            Gegroet allen,

            Ter aanvulling:

            Men was pas in Friesland volwassen en rechtshandelings en anderszins volwassen bij de 25 jarige leeftijd.
            Volwassendoop werd zelfs toegepast op bed als men soms in de 90er jaren was met nalatenschap.
            Vr.gr.
            Peter Nanne Streekstra

            Message 5 of 13 , Jun 16 8:45 AM
              http://www.wumkes.nl/docs/BlaupottenCateS_GeschiedenisDoopsgezinden.pd

              In dit boek uit 1839 wordt inderdaad een Doopsgezinde gemeente te
              Koudum vermeld (te downloaden via bovenstaande link).

              Groet,
              Egbert

              Auteur Blaupot ten Cate, S.
              Titel Geschiedenis der Doopsgezinden in Friesland : van derzelver
              ontstaan tot dezen tijd, uit oorspronkelijke stukken en echte
              berigten opgemaakt
              Jaar 1839
              Plaats Leeuwarden
              Beschrijving Steven Blaupot ten Cate (1807-1884) was een doopsgezind
              predikant die zich onder andere wijdde aan de geschiedschrijving van
              de eigen kerk. Hij schreef niet alleen de hier gepubliceerde
              geschiedenis van de doopgezinden in Friesland (1839), maar ook
              vergelijkbare werken over de doopsgezinden in Groningen, Overijssel
              en Oost-Friesland (1842) en in Holland, Zeeland en Utrecht (1847).
            • J.C.M. Hoornick
              Message 6 of 13 , Jun 16 10:12 AM
                Hallo Peter.
                Bedankt voor de aanvulling omtrent de doopsgezinden. Er is zich een beeld aan het vormen over het reilen en zeilen.
                Als ik zo nadenk blijf ik toch met een vraagje zitten. De vader is Menist, de moeder niet, het middelste kind (een zoon) wordt niet gedoopt terwijl de anderen wèl gedoopt worden.
                Edoch hartelijk dank.
                vr. gr. Sjaak

                Message 7 of 13 , Jun 16 10:14 AM
                  Hallo Egbert.
                  Bedankt voor de URL, ik heb het document gedownload en zal het op mijn gemakje doornemen, in ieder geval bedankt voor het meedenken.
                  vr. gr. Sjaak