Loading ...
Sorry, an error occurred while loading the content.

Wie zijn de juiste ouders?

Expand Messages
  • elly tendam
    Huwelijksakte Workum, 1851 Man : Reinder Gerrits Molenaar, oud 30 jaar, geboren te Workum Ouders: Gerrit Karstes Molenaar en Dieuke Reinders Oosterhof Vrouw
    Message 1 of 4 , Jun 10, 2008
    • 0 Attachment
      Huwelijksakte Workum, 1851
      Man : Reinder Gerrits Molenaar, oud 30 jaar, geboren
      te
      Workum
      Ouders: Gerrit Karstes Molenaar en Dieuke Reinders
      Oosterhof
      Vrouw : Trijntje Hendriks de Koe, oud 22 jaar, geboren
      te
      Hindeloopen
      Ouders: Hendrik Ypes de Koe en Sophia Paulus Bijlsma
      Datum : 31 december 1851, akte nr. 29


      Overlijdensakte Ferwerderadeel, 1884
      Aangiftedatum 20 februari 1884, akte nr. 21
      Trijntje Hendriks de Koe, overleden 18 februari 1884
      Dochter van Hendrik Foppes de Koe en Trijntje Watses
      de Boer
      Oud 52 jaar, gehuwd met Reinder Gerrits Molenaar

      Bovenstaande huwelijksakte en overlijdensakte hebben
      bij Trijntje Hendriks de Koe, dezelfde echtgenoot maar
      verschillende ouders. Wie zijn de ware ouders?
      Zou iemand dit kunnen nakijken voor me?
      Heb het ook doorgegeven aan Tresoar.

      Bij voorbaat dank.
      Elly Tendam-Koomen



      __________________________________________________________________
      Ask a question on any topic and get answers from real people. Go to Yahoo! Answers and share what you know at http://ca.answers.yahoo.com
    • reyacta
      Hoi, De juiste ouders lijken mij de ouders uit de huwelijksakte, omdat je dan een geboortebewijs mee moet nemen. Geboorteakte Hindeloopen, 1829 Aangiftedatum
      Message 2 of 4 , Jun 11, 2008
      • 0 Attachment
        Hoi,

        De juiste ouders lijken mij de ouders uit de huwelijksakte, omdat je
        dan een geboortebewijs mee moet nemen.

        Geboorteakte Hindeloopen, 1829
        Aangiftedatum 22 april 1829, blad nr. 13
        Trijntje de Koe, geboren 22 april 1829
        Dochter van Hendrik Ypes de Koe en Sophia Paulus Bijlsma

        Bij ovl-aktes wordt de aangifte vaak gedaan door buren, die nogal eens
        in de war zijn met de namen. *Ferwerderadeel-Workum ligt nogal uit
        elkaar, dus die buren kenden gevoeglijk de ouders niet).
        Hendrik Foppes de Koe bestaat niet, niet als je hem zo invoert,
        maar ook niet als je kijkt of er een Hendrik van Foppe geboren wordt,
        of kijkt of er wel Foppe* de Koe bestaan.

        Heel mischien is er bij de invoer en aangever met een ouder verwart,
        maar als het letterlijk zo in de akte staat, kan Tresoar er ook niets
        aan veranderen.

        mvg margreet

        mvg margreet--- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, elly tendam
        <dutchie42002@...> wrote:
        >
        >
        > Huwelijksakte Workum, 1851
        > Man : Reinder Gerrits Molenaar, oud 30 jaar, geboren
        > te
        > Workum
        > Ouders: Gerrit Karstes Molenaar en Dieuke Reinders
        > Oosterhof
        > Vrouw : Trijntje Hendriks de Koe, oud 22 jaar, geboren
        > te
        > Hindeloopen
        > Ouders: Hendrik Ypes de Koe en Sophia Paulus Bijlsma
        > Datum : 31 december 1851, akte nr. 29
        >
        >
        > Overlijdensakte Ferwerderadeel, 1884
        > Aangiftedatum 20 februari 1884, akte nr. 21
        > Trijntje Hendriks de Koe, overleden 18 februari 1884
        > Dochter van Hendrik Foppes de Koe en Trijntje Watses
        > de Boer
        > Oud 52 jaar, gehuwd met Reinder Gerrits Molenaar
        >
        > Bovenstaande huwelijksakte en overlijdensakte hebben
        > bij Trijntje Hendriks de Koe, dezelfde echtgenoot maar
        > verschillende ouders. Wie zijn de ware ouders?
        > Zou iemand dit kunnen nakijken voor me?
        > Heb het ook doorgegeven aan Tresoar.
        >
        > Bij voorbaat dank.
        > Elly Tendam-Koomen
        >
        >
        >
        > __________________________________________________________________
        > Ask a question on any topic and get answers from real people. Go to
        Yahoo! Answers and share what you know at http://ca.answers.yahoo.com
        >
      • elly tendam
        Hallo Margreet Ik denk dat je gelijk hebt. Hendrik Ypes de Koe en Sophia Paulus Bijlsma passen uitstekend bij deze vrouw. Groeten, Elly ...
        Message 3 of 4 , Jun 11, 2008
        • 0 Attachment
          Hallo Margreet

          Ik denk dat je gelijk hebt. Hendrik Ypes de Koe en
          Sophia Paulus Bijlsma passen uitstekend bij deze
          vrouw.

          Groeten,
          Elly


          --- reyacta <mvh@...> wrote:

          > Hoi,
          >
          > De juiste ouders lijken mij de ouders uit de
          > huwelijksakte, omdat je
          > dan een geboortebewijs mee moet nemen.
          >
          > Geboorteakte Hindeloopen, 1829
          > Aangiftedatum 22 april 1829, blad nr. 13
          > Trijntje de Koe, geboren 22 april 1829
          > Dochter van Hendrik Ypes de Koe en Sophia Paulus
          > Bijlsma
          >
          > Bij ovl-aktes wordt de aangifte vaak gedaan door
          > buren, die nogal eens
          > in de war zijn met de namen. *Ferwerderadeel-Workum
          > ligt nogal uit
          > elkaar, dus die buren kenden gevoeglijk de ouders
          > niet).
          > Hendrik Foppes de Koe bestaat niet, niet als je hem
          > zo invoert,
          > maar ook niet als je kijkt of er een Hendrik van
          > Foppe geboren wordt,
          > of kijkt of er wel Foppe* de Koe bestaan.
          >
          > Heel mischien is er bij de invoer en aangever met
          > een ouder verwart,
          > maar als het letterlijk zo in de akte staat, kan
          > Tresoar er ook niets
          > aan veranderen.
          >
          > mvg margreet
          >
          > mvg margreet--- In
          > Friesland-genealogy@yahoogroups.com, elly tendam
          > <dutchie42002@...> wrote:
          > >
          > >
          > > Huwelijksakte Workum, 1851
          > > Man : Reinder Gerrits Molenaar, oud 30 jaar,
          > geboren
          > > te
          > > Workum
          > > Ouders: Gerrit Karstes Molenaar en Dieuke Reinders
          > > Oosterhof
          > > Vrouw : Trijntje Hendriks de Koe, oud 22 jaar,
          > geboren
          > > te
          > > Hindeloopen
          > > Ouders: Hendrik Ypes de Koe en Sophia Paulus
          > Bijlsma
          > > Datum : 31 december 1851, akte nr. 29
          > >
          > >
          > > Overlijdensakte Ferwerderadeel, 1884
          > > Aangiftedatum 20 februari 1884, akte nr. 21
          > > Trijntje Hendriks de Koe, overleden 18 februari
          > 1884
          > > Dochter van Hendrik Foppes de Koe en Trijntje
          > Watses
          > > de Boer
          > > Oud 52 jaar, gehuwd met Reinder Gerrits Molenaar
          > >
          > > Bovenstaande huwelijksakte en overlijdensakte
          > hebben
          > > bij Trijntje Hendriks de Koe, dezelfde echtgenoot
          > maar
          > > verschillende ouders. Wie zijn de ware ouders?
          > > Zou iemand dit kunnen nakijken voor me?
          > > Heb het ook doorgegeven aan Tresoar.
          > >
          > > Bij voorbaat dank.
          > > Elly Tendam-Koomen
          > >
          > >
          > >
          > >
          >
          __________________________________________________________________
          > > Ask a question on any topic and get answers from
          > real people. Go to
          > Yahoo! Answers and share what you know at
          > http://ca.answers.yahoo.com
          > >
          >
          >
          >



          __________________________________________________________________
          Looking for the perfect gift? Give the gift of Flickr!

          http://www.flickr.com/gift/
        • elly tendam
          Hallo Margreet en misschien andere geinteresseerden Je had gelijk, onderstaande message kreeg ik vanmorgen terug van Tresoar. Groeten Elly Tendam Geachte
          Message 4 of 4 , Jun 12, 2008
          • 0 Attachment
            Hallo Margreet en misschien andere geinteresseerden

            Je had gelijk, onderstaande message kreeg ik vanmorgen
            terug van Tresoar.

            Groeten
            Elly Tendam

            Geachte mevrouw Tendam-Koomen,

            Hartelijk dank voor uw mail. Ik heb de akten
            nagekeken. In de
            overlijdensakte zitten twee fouten nl. het patroniem
            van de vader moet zijn Ypes
            i.p.v. Foppes en bij de daar vermelde moeder moet het
            patroniem Hatses
            i.p.v. Watses zijn. Vermoedelijk is er bij het
            opmaken van de
            overlijdensakte een fout gemaakt bij de naam van de
            moeder, want zowel in de
            huwelijksakte zelf als in de huwelijkse bijlage wordt
            als naam van de
            moeder Sophia Paulus Bijlsma gegeven. Misschien dat
            de getuigen die
            aangift van het overlijden deden, een vergissing
            hebben gemaakt. Overigens
            komen dit soort zaken wel vaker voor.

            Hiermee hoop ik u voldoende te hebben geïnformeerd.

            Met vriendelijke groet,

            Johan Steendam, coördinator nadere ontsluiting Tresoar


            __________________________________________________________________
            Looking for the perfect gift? Give the gift of Flickr!

            http://www.flickr.com/gift/
          Your message has been successfully submitted and would be delivered to recipients shortly.