Jacob Wabes (Mennist)

  • J.C.M. Hoornick
    Message 1 of 4 , Jun 7, 2008
      Goedendag.
      Ter gelegenheid van het Jaar van het Religieus Erfgoed heb ik vandaag, samen met de Heemkundige kring, ook een bezoek gebracht aan een doopsgezinde kerk te Goes. Hierbij werd de vraag gesteld hoe het zit met de dopen indien de vader doopsgezind is en de moeder niet. Als antwoord hoorden we dat de jongens met de vader meegingen in het geloof en de meisjes met de moeders. Maar waarom is Jacob Wabes, geb. Koudum in 1750 (zoon van Wabe Jacobs (Mennist) en Houkje Walkes) dan niet bij de belijdenis gedoopt zoals gebruikelijk was?
      Kwam het meer voor bij de doopsgezinden dat er "afwijkingen"waren?
      Met vriendelijke groet, Sjaak Hoornick

    • Rienk de Boer
      Message 2 of 4 , Jun 7, 2008
        Beste Hoornick,

        Goes en Koudum liggen een heel eind van elkaar af. Dit zal dus een streek gewoonte zijn geweest.
        Zo ken ik meer streek gewoonten bij het dopen tussen Zeeland en Friesland in de Gereformeerde kerken.

        Groeten
        Rienk de Boer

[...]

      • M.E.Vijverberg-Kalkema
        Message 3 of 4 , Jun 7, 2008
          Sjaak,

          Het zal wel een heel domme opmerking zijn van een doopsgezinde maar mogelijk koos hij anders? Immers dat is het doopsgezind eigene: zelf kiezen. Zo heeft een deel van mijn familie voor de gereformeerde doop (op latere leeftijd) gekozen en een deel voor de doopsgezinde. Ik heb het hier over Amsterdam, Noord Holland en Groningen.

          Marjolijne

          Met vriendelijke groeten,

          Marjolijne E. Vijverberg-Kalkema
          kalkema@...

          Voor gezonde voeding en huidverzorging
          www.five4life.nl

          Genealogische Werkgroep Zoetermeer:
          GWZ homepage: info@...
        • J.C.M. Hoornick
          Message 4 of 4 , Jun 8, 2008
            Rienk en Marjolijne.
            Ik wil jullie bedanken voor je uitleg, dus het zal hier een "gewoonte"zijn.
            vr. gr. Sjaak