Sjoerd Gepkes

  • ken veldhuis
    Message 1 of 4 , Jun 5, 2008
      Hallo Kees,

      Bedankt voor je reactie. Zo had ik het ook gezien, maar ik twijfelde enigzins.

      Toch is er overeenkomst wat betreft leeftijden, woonplaatsen, consequente vernoeming van Akke, en opvolging in het kuipersvak. Dus genoeg bewijs om Gepke Bartels als Sjoerds vader aan te nemen. En Gepke's vader is waarschijnlijk Bartle Gerrijts die een "kind" Gepke laat dopen.

      Maar waar komt de naam Sjoerd vandaan? Er moeten meer kinderen zijn geweest, zodat Sjoerd minstens een derde zoon was. Maar ik versta niet waarom die dopen niet zijn te vinden.

      met vr groet,
      Keimpe

    • Kees Braaksma
      Message 2 of 4 , Jun 6, 2008
        Hallo Keimpe,

        Helaas weet ik ook geen antwoorden op die vragen.
        Jammer genoeg zwijgen daar de archieven over.

        Kees

        --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, ken veldhuis
        <campegius@...> wrote:

> [...]
        zijn geweest, zodat Sjoerd minstens een derde zoon was. Maar ik
        versta niet waarom die dopen niet zijn te vinden.

      • reyacta
        Message 3 of 4 , Jun 7, 2008
          Hoibeiden,

          Ze vernoemen niet altijd volgens het rijtje vava moemoe.
          Soms eerst de grootouders, of eerst de vamoe, als die bv al wel
          overleden was, en de eigen nog leefde.

          Mogelijke ouders van Akke Sytses van Britswerd:
          Baarderadeel, huwelijken 1687
          Vermelding: Bevestiging huwelijk op 17 juli 1687 in Wieuwerd
          Man : Sytse Sioerds
          Vrouw : Aaght Ruyrds
          Trouwregister Hervormde gemeente Britswerd Wieuwerd 1681-1810
          Inventarisnr.: 68

          Hennaarderadeel, huwelijken 1687
          Vermelding: Bevestiging huwelijk op 17 juli 1687
          Man : Sietse Sioerdts afkomstig van Britswerd
          Vrouw : Aaght Rieurds afkomstig van Welsrijp
          Opmerking : getrouwd in zijn woonplaats
          Trouwregister Hervormde gemeente Welsrijp Baijum 1622-1715
          Inventarisnr.: 400

          Minke heb ik als deze:
          Rauwerderhem, dopen, doopjaar 1727
          Dopeling: Mincke
          Gedoopt op 3 oktober 1727 in Irnsum
          Kind van Athe Jorris=Djurres en Antje Herckes
          Peter: Sytse Jorris
          R.K. par. Irnsum, doop 1714-1811
          Inventarisnr. : 585

          Haar vader was boer te Speers en Deersum, overleden Terzool (naast
          Poppingawier), en vandaar ook de Heerke-vernoeming.

          mvg margreet

          <campegius@...> wrote:

> [...]
          zijn geweest, zodat Sjoerd minstens een derde zoon was. Maar ik
          versta niet waarom die dopen niet zijn te vinden.

        • ken veldhuis
          Message 4 of 4 , Jul 3, 2008
            Beste Margreet,

            Ik had je even gemaild buiten de group, maar het 'bounced'. Zou je mij je prive adres even mailen dan probeer ik het weer.

            Keimpe