Leeuwardercourant 1774

  • Dik Esveld
    Message 1 of 4 , Jun 1, 2008
      Geachte heer/mevr,

      Het sturen van een bericht is de laatste tijd niet gelukt maar hopelijk nu weer wel.
      Heel veel mailtjes heb ik mogen ontvangen en ik heb veel bewondering voor de kennis die er onder u aanwezig is.
      Wie kan wat meer informatie geven over onderstaand knipsel uit het archief van de leeuwardercourant 1774;
      Dr. ADEMA, zal op Dinsdagen den 7 en 14 juni 1774 's namiddags om één Uur by de eerste Zitdag en Pinaale Palmslag in het Hooghuis te Sneek by Strykgeld verkopen: een deftig en welbezeild KOFFE-SCHIP lang 78, wyd 20 en hol 8 en een tweede voeten met alle daar by behorende Goederen in de billetten gespecificeerd, de Jonge Hendrik Esveld genaamd, by Schipper Age Sjoerds bevaaren, in de Jare 1764 nieuw uitgehaald, thans te Stavoren aan de werf van G. Intewa leggende.
      zoals:
      Wie was de eigenaar van dit schip?
      Ongetwijfeld van de Friese Tak Esveld? Mogelijk de vader van Hendrik, Andries Martens Esveld geboren 1737 te Oldemarkt? of Klaas Esveld ~ 12-10-1737 Oldemarkt? Of mogelijk aangetrouwd?
      Waarom werd het schip verkocht?
      Wat werd er mee vervoerd?
      Wat waren zijn afmetingen? Wie heeft er een afbeelding van dit schip of soortgelijk?
      Wie weet er meer over deze familie Esveld?
      Waar kwamen deze Esvelde oorspronkelijk vandaan?
      Hier komen ter oriëntatie door mij nog niet te plaatsen Esvelden (waar ik ook graag reacties over verwacht)
      * Hendrik Esveld ]M] getrouwd met Hendrikjen.
      Abe Wiebes uit Hommerts getrouwd met Catharina Hendriks Esveld op 18-9-1774 te Heeg
      * Anna Feyes Esvelt ondertrouw 29-10-1686 te Leeuwarden. Attest. afgegeven 19-11-1686 Johannes Spanhemius.
      Trouwreg. Herv. Gem. Leeuwarden nr 981 (1681-1688)
      kind: Clara Spanhemius getrouwd met Gasparis van Eelcoma?
      en hiervan kind Ida Columba? ~ 25-3-1728 Leeuwarden Doopheffer Anna van Esvelt.
      RK Par. Nieuwedal 1692-1812 invent. 1017
      * Cecilia Esvelt uit Heereveen getr. op 16-8-1700 met Otto Bonifatius Etma uit Leeuwarden (ber. doctor advocaat)
      Ondertr. 9-8-1700 invent. nr. 916 A. Gerecht Leeuwarden 1693-1704 nr. 906
      Gerecht Schoterland 1659-1801 nr. 591
      * Schoterland, huw. 1749
      Derde procl. op 13--7-1749 in Heerenveen
      Jan Stevens van Drute afkomstig uit Heerenveen en Ariaane Hendriks van Esveld afkomstig uit Heerenveen
      Opm. Jan Stevens van Drute is ruiter onder de companie van Ritmeester Verploeg.
      * Warner Esveld getrouwd (attest.afgegeven) NH. Workum metJantjen Hepkes uit Lemmer.
      kind;1. Hendrik Warnders Esveld te Heeg, getr. op 2-5-1773 NH te Heeg met Hylkjens Tjerks te Heeg.
      Ik ben bezig namen te verzamelen en te plaatsen in de Friese tak Esveld (vanaf ± 1700)
      maar ook de Betuwse tak vanaf ± 1650, Arnhemse tak, Gorssel Esvelt vanaf ± 1700 ook Duitse takken Esfeld vanaf ± 1650
      en niet te vergeten de Veluwse takken vanaf 1340
      Zelf kom ik met mijn stamboom van ± 1600 uit Barneveld met 1694 de Hollandse tak
      [zie het boekje
      "de Hollanse tak" van de familie Esveld(t)].
      Heel graag reactie.
      Bij voorbaat dank.
      Dik Esveld Almere
      d.h.esveld@...

    • Cor
      Message 2 of 4 , Jun 1, 2008
        Dik

        een hele mooie afbeelding van een kofschip:

        http://geneaknowhow.net/in/schepen/groenewegen/kofschip2.html

        gevonden met Google met: afbeelding kofschip.
        Er staan meer foto's op div. sites.

        lang 78, wyd 20 en hol 8 en een tweede voeten.
        Holte is dus 8 1/2 voet.
        Dit is dus de lengte, breedte en holte (diepte) van het schip.
        Er zijn vele voetmaten, maar allemaal rond 28 - 30 cm.
        Meer weet ik van deze boot ook niet.
        Notarisakte van 1774 zie ik niet op Tresoar.

        Rond 1965 woonde er een fam. Esveld in de Gijsbert Japixstraat 89 in
        Leeuwarden.
        Naast mijn opa en oma die op 87 woonden.
        Die mensen waren, vermoed ik, ouder als mijn opa en oma die * zijn
        in 1889 en 1888.
        Van de familie Esveld weet ik alleen, uit verhalen, dat ze (voor 1940) 2x
        per zondag
        naar de kerk gingen. (welke kerk / geloof is mij onbekend)
        1940 is ook voor mijn tijd.
        Succes verder, Cor Seinstra

        Subject: [Friesland-genealogy] Leeuwardercourant 1774

      • Sijbout Sjoerd Jaasma
        Message 3 of 4 , Jun 1, 2008
          Beste Dik

          Ik heb een gedeeltelijke Friese Esveld’s als schipper in mijn stamboom.
          Hendrik Sijbes Esveld was getrouwd met Maaike de Jong [ mijn
          overgrootmoeder]. De naam Esveld is pas later gekomen. De stamvader heb ik
          terug kunnen vinden als Wiebe Wietses.

          Hierbij het parenteel.

          Parenteel van Wiebe Wietses

          I Wiebe Wietses. Wiebe is overleden. Wiebe trouwde op zondag 6 maart 1746 in
          Hommerts,FR,NLD [bron: Collectie DTBL Trouwregister Hervormde gemeente
          Jutrijp Hommerts 1682 - 1811 [ 875 ]] met Antie (Antje) Abes. Antje is
          overleden.

          Kinderen van Wiebe en Antje:

          1 Tryntie Wiebes, geboren in 1747 in Hommerts,FR,NLD. Zij is gedoopt op
          zondag 22 januari 1747 in Hommerts,FR,NLD [bron: Collectie DTBL Hervormde
          gemeente Jutrijp Hommerts doop 1682 - 1811 [ 875 ]]. Tryntie is overleden.

          2 Fouw (Foeke) Wietses, geboren in 1747 in Hommerts,FR,NLD. Hij is gedoopt
          op zondag 22 januari 1747 in Hommerts,FR,NLD [bron: Collectie DTBL Hervormde
          gemeente Jutrijp Hommerts doop 1682 0 1811 [ 875 ]]. Foeke is overleden.

          3 Abe Wiebes, geboren in 1750 in Jutrijp,FR,NLD. Volgt
          <file:///C:\Documents%20and%20Settings\Sijbout\Local%20Settings\Temp\1212323
          913\aldfaertmp.html#p9077#p9077> II.

          4 Gerbrig Wiebes, geboren in 1754 in Hommerts,FR,NLD. Zij is gedoopt op
          zondag 27 oktober 1754 in Hommerts,FR,NLD [bron: Collectie DTBL Hervormde
          gemeente Jutrijp Hommerts doop 1682 - 1811 [ 875 ]]. Gerbrig is overleden.

          5 Wytse Wiebes, geboren in 1757 in Jutrijp,FR,NLD. Hij is gedoopt op zondag
          14 augustus 1757 in Jutrijp,FR,NLD [bron: Collectie DTBL Hervormde gemeente
          Jutrijp Hommerts doop 1682 - 1811 [ 875 ]]. Wytse is overleden.

          II Abe Wiebes is geboren in 1750 in Jutrijp,FR,NLD, zoon van Wiebe Wietses
          (zie I
          <file:///C:\Documents%20and%20Settings\Sijbout\Local%20Settings\Temp\1212323
          913\aldfaertmp.html#p9082#p9082> ) en Antie (Antje) Abes. Hij is gedoopt op
          zondag 2 augustus 1750 in Jutrijp,FR,NLD [bron: Collectie DTBL Hervormde
          gemeente Jutrijp Hommerts doop 1682 - 1811 [ 875 ]]. Abe is overleden. Abe
          trouwde, 23 of 24 jaar oud, op zondag 18 september 1774 in Hommerts,FR,NLD
          [bron: Collectie DTBLTrouwregister Hervormde gemeente Jutrijp Hommerts 1682
          - 1811 [ 875 ]] met Catharina Hendriks Esveld. Catharina is overleden.

          Kinderen van Abe en Catharina:

          1 Hendrik Abes Esveld, geboren op vrijdag 28 februari 1777 in
          Hommerts,FR,NLD. Volgt
          <file:///C:\Documents%20and%20Settings\Sijbout\Local%20Settings\Temp\1212323
          913\aldfaertmp.html#p9007#p9007> III.

          2 Antie Abes, geboren op vrijdag 19 maart 1779 in Hommerts,FR,NLD. Zij is
          gedoopt op zondag 4 april 1779 in Hommerts,FR,NLD. Antie is overleden.

          3 Warner Abes, geboren op donderdag 22 juni 1780 in Hommerts,FR,NLD. Hij is
          gedoopt op zondag 16 juli 1780 in Hommerts,FR,NLD. Warner is overleden.

          4 Maria Elyzabeth Abes, geboren op donderdag 21 augustus 1783 in
          Hommerts,FR,NLD. Zij is gedoopt op zondag 7 september 1783 in
          Hommerts,FR,NLD. Maria is overleden.

          III Hendrik Abes Esveld is geboren op vrijdag 28 februari 1777 in
          Hommerts,FR,NLD, zoon van Abe Wiebes (zie II
          <file:///C:\Documents%20and%20Settings\Sijbout\Local%20Settings\Temp\1212323
          913\aldfaertmp.html#p9077#p9077> ) en Catharina Hendriks Esveld. Van de
          geboorte is aangifte gedaan op vrijdag 28 februari 1777. Hij is gedoopt op
          zondag 9 maart 1777 in Hommert,LI,NLD [bron: Collectie DTBL Hervormde
          gemeente Jutrijp Hommerts doop 1682 - 1811 [ 875 ]]. Hendrik is overleden.
          Hendrik trouwde, 27 jaar oud, op zondag 6 januari 1805 in IJlst,FR,NLD
          [bron: Collectie DTBL Hervormde gemeente IJlst Trouwregister 1638 - 1811 [
          441 ]] met Klaaske Broers Stellingwerff, 21 jaar oud. Klaaske is geboren op
          donderdag 1 mei 1783 in Lemmer,FR,NLD. Klaaske is overleden.

          Kinderen van Hendrik en Klaaske:

          1 Katrina (Catharina) Abes, geboren op vrijdag 3 januari 1806 in
          IJlst,FR,NLD. Zij is gedoopt op zondag 26 januari 1806 in IJlst,FR,NLD
          [bron: Collectie DTBL Hervormde Gemeente IJlst Doop 1730 - 1811]. Catharina
          is overleden.

          2 Abe (Abeke) Abes, geboren op woensdag 19 april 1809 in IJlst,FR,NLD. Hij
          is gedoopt op zondag 7 mei 1809 in IJlst,FR,NLD [bron: Collectie DTBL
          Hervormde Gemeente IJlst Doop 1730 - 1811 [ 440 ]]. Abeke is overleden.

          3 Sijbe Esveld, geboren op woensdag 20 november 1811 in IJlst,FR,NLD. Volgt
          <file:///C:\Documents%20and%20Settings\Sijbout\Local%20Settings\Temp\1212323
          913\aldfaertmp.html#p8981#p8981> IV.

          4 Wiebe Esveld, geboren op vrijdag 13 augustus 1813 in IJlst,FR,NLD. Van de
          geboorte is aangifte gedaan op maandag 16 augustus 1813 [bron: Geboorteakte
          IJlst A 32]. Wiebe is overleden.

          IV Sijbe Esveld is geboren op woensdag 20 november 1811 in IJlst,FR,NLD,
          zoon van Hendrik Abes Esveld (zie III
          <file:///C:\Documents%20and%20Settings\Sijbout\Local%20Settings\Temp\1212323
          913\aldfaertmp.html#p9007#p9007> ) en Klaaske Broers Stellingwerff. Van de
          geboorte is aangifte gedaan op vrijdag 22 november 1811 [bron: Geboorteakte
          IJlst A 21]. Sijbe is overleden op zondag 18 mei 1884 in Sneek,FR,NLD, 72
          jaar oud. Van het overlijden is aangifte gedaan op maandag 19 mei 1884
          [bron: Overlijdensakte Sneek A 99].

          Beroep:

          Schipper

          Sijbe trouwde, 47 jaar oud, op donderdag 3 februari 1859 in IJlst,FR,NLD
          [bron: Huwelijksakte IJlst A 4] met Klaaske Hendriks Stellingwerff, 28 jaar
          oud. Klaaske is geboren op maandag 22 februari 1830 in IJlst,FR,NLD, dochter
          van Hendrik Broers Stellingwerff en Akke Hennes Pool. Van de geboorte is
          aangifte gedaan op dinsdag 23 februari 1830. Klaaske is overleden op
          woensdag 13 februari 1889 in Sneek,FR,NLD, 58 jaar oud. Van het overlijden
          is aangifte gedaan op donderdag 14 februari 1889 [bron: Overlijdensakte
          Sneek A 31].

          Kinderen van Sijbe en Klaaske:

          1 Hendrik Sijbes Esveld, geboren op maandag 27 februari 1860 in
          Sneek,FR,NLD. Volgt
          <file:///C:\Documents%20and%20Settings\Sijbout\Local%20Settings\Temp\1212323
          913\aldfaertmp.html#p8980#p8980> V-a.

          2 Akke Sijbes Esveld, geboren op vrijdag 11 oktober 1861 in Sneek,FR,NLD.
          Van de geboorte is aangifte gedaan op vrijdag 11 oktober 1861 [bron:
          Geboorteakte Sneek A 268]. Akke is overleden op zondag 2 april 1871 in
          Sneek,FR,NLD, 9 jaar oud. Van het overlijden is aangifte gedaan op maandag 3
          april 1871 [bron: Overlijdensakte Sneek A 53].

          3 Klaaske Sijbes Esveld, geboren op donderdag 28 juli 1864 in Sneek,FR,NLD.
          Volgt
          <file:///C:\Documents%20and%20Settings\Sijbout\Local%20Settings\Temp\1212323
          913\aldfaertmp.html#p9010#p9010> V-b.

          4 Catharina Sijbes Esveld, geboren op dinsdag 7 juli 1868 in Sneek,FR,NLD.
          Van de geboorte is aangifte gedaan op woensdag 8 juli 1868 [bron:
          Geboorteakte Sneek A 157]. Catharina is overleden op vrijdag 14 april 1871
          in Sneek,FR,NLD, 2 jaar oud. Van het overlijden is aangifte gedaan op
          vrijdag 14 april 1871 [bron: Overlijdensakte Sneek A 63].

          V-a Hendrik Sijbes Esveld is geboren op maandag 27 februari 1860 in
          Sneek,FR,NLD, zoon van Sijbe Esveld (zie IV
          <file:///C:\Documents%20and%20Settings\Sijbout\Local%20Settings\Temp\1212323
          913\aldfaertmp.html#p8981#p8981> ) en Klaaske Hendriks Stellingwerff. Van de
          geboorte is aangifte gedaan op dinsdag 28 februari 1860 [bron: Geboorteakte
          Sneek A 43]. Hendrik is overleden op zaterdag 15 november 1930 in
          Sneek,FR,NLD, 70 jaar oud. Van het overlijden is aangifte gedaan op maandag
          17 november 1930 [bron: Overlijdensakte Sneek A 189].

          Beroepen:

          Schippersknecht

          Schipper

          Besteller

          Hendrik:

          (1) trouwde, 22 jaar oud, op zondag 28 mei 1882 in Sneek,FR,NLD [bron:
          Huwelijksakte Sneek A 32] met Jacobje Gerbens Bakker, 22 jaar oud. Jacobje
          is geboren op dinsdag 13 maart 1860 om 10:00 in Sneek,FR,NLD, dochter van
          Gerben Wessels Bakker en Daniëltje Berends Pietersma. Van de geboorte is
          aangifte gedaan op maandag 14 mei 1860 [bron: Geboorteakte Sneek A 94].
          Jacobje is overleden op zondag 11 januari 1903 om 10:00 in Sneek,FR,NLD, 42
          jaar oud. Van het overlijden is aangifte gedaan op maandag 12 januari 1903
          [bron: Overlijdensakte Sneek A 11].

          Adres:

          Huis nr 39 Wijk 8

          (2) trouwde, 45 jaar oud, op zaterdag 18 maart 1905 in Sneek,FR,NLD [bron:
          Huwelijksakte Sneek A. 9] met Maaike de Jong, 40 jaar oud.

          Notitie bij het huwelijk van Hendrik en Maaike: Hendrik trekt voor zijn
          huwelijk met Maaike met zijn dochter Daniëltje bij haar in. Maaike woont dan
          alleen met haar dochter. Maaike woont in de Brouwesrsteeg. Het gezin
          verhuisd dan naar Parkshaven. Later verhuisd het gezin naar Geeuwkade 27.

          Maaike is geboren op zaterdag 30 april 1864 in Oudega,Wym,FR,NLD, dochter
          van Wobke de Jong en Corneliske Bouwes Postma. Van de geboorte is aangifte
          gedaan op zaterdag 30 april 1864 [bron: Geboorteakte Wymbritseradeel A.
          146]. Maaike is overleden omstreeks 1940 in Sneek,FR,NLD, ongeveer 75 jaar
          oud. Zij trouwde voorheen op zaterdag 12 februari 1898 [bron: Huwelijksakte
          Wymbritseradeel A 6] met Willem de Jong (1837-1882). De ontbinding van dit
          huwelijk werd uitgesproken op zaterdag 12 februari 1898 in Leeuwarden,FR,NLD
          (Echtscheiding) [bron: Echtscheidingsakte Wymbritseradeel A 6].

          Adressen:

          tot 1905

          Brouwerssteeg

          van 1905 tot 1920

          Parkshaven nummer 39 Wijk 8

          van 1920 tot 1940

          Geeuwkade 27

          Beroep:

          Dienstmeid.

          Religie:

          Hervormd

          Kind van Hendrik en Jacobje:

          1 Danieltje Esveld, geboren op zondag 19 juni 1887 in Sneek,FR,NLD. Van de
          geboorte is aangifte gedaan op maandag 20 juni 1887 [bron: Geboorteakte
          Sneek A 155]. Danieltje is overleden.

          V-b Klaaske Sijbes Esveld is geboren op donderdag 28 juli 1864 in
          Sneek,FR,NLD, dochter van Sijbe Esveld (zie IV
          <file:///C:\Documents%20and%20Settings\Sijbout\Local%20Settings\Temp\1212323
          913\aldfaertmp.html#p8981#p8981> ) en Klaaske Hendriks Stellingwerff. Van de
          geboorte is aangifte gedaan op donderdag 28 juli 1864 [bron: Geboorteakte
          Sneek A 206]. Klaaske is overleden op vrijdag 7 december 1917 in
          Sneek,FR,NLD, 53 jaar oud. Van het overlijden is aangifte gedaan op vrijdag
          7 december 1917 [bron: Overlijdensakte Sneek A 229]. Klaaske trouwde, 21
          jaar oud, op zondag 13 juni 1886 in IJlst,FR,NLD [bron: Huwelijksakte IJslt
          A 9] met Johan Hendrik van Teunenbroek, 21 of 22 jaar oud. Johan is geboren
          in 1864 in Norg,DR,NLD, zoon van Jan Hendrik van Teunenbroek en Harmke Jans
          Ergers. Johan is overleden.

          Kinderen van Klaaske en Johan:

          1 Jan Hendrik van Teunenbroek, geboren op zaterdag 4 september 1886 in
          Sneek,FR,NLD. Van de geboorte is aangifte gedaan in 886 [bron: Geboorteakte
          Sneek A 212]. Jan is overleden.

          2 Jetske Klazina van Teunenbroek, geboren op woensdag 18 mei 1892 in
          Sneek,FR,NLD. Van de geboorte is aangifte gedaan op donderdag 19 mei 1892
          [bron: Geboorteakte Sneek A 127]. Jetske is overleden.

          3 Sybe Gauke van Teunenbroek, geboren op maandag 12 februari 1894 in
          Sneek,FR,NLD. Van de geboorte is aangifte gedaan op maandag 12 februari 1894
          [bron: Geboorteakte Sneek A 35]. Sybe is overleden.

          _____

[...]
          d.h.esveld@hetnet. <mailto:d.h.esveld%40hetnet.nl> nl

          Checked by AVG.
          12:25

        • Sijbout Sjoerd Jaasma
          Message 4 of 4 , Jun 1, 2008
            Geachte Dirk,

            Buiten de Friese Esveld’s heb ik ook ééntje in het Barneveldse. Deze heb ik
            als een Van Eslveld.

            Evertje was getrouwd met Jan Hoogeweg. Een dochter van hen Geurtje was
            getrouwd met Jacob Blankespoor.

            Verder dan deze Esveld kom ik helaas niet.

            Even iets over het schip

            De lengte was 78 voet dus ongeveer 46.80 meter

            De breedte was 20 voet dus ongeveer 6.00 meter

            De holte was 8 voet dus ongeveer 2.40 meter

            Het was een kofschip [ koffeschip ] een platbodem. Het schip had twee
            masten.

            _____