Re: [Friesland-genealogy] Re: Johannes Harmens

    Message 1 of 14 , May 16 2:17 PM
      Hans,

      Het lijkt me een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat Johannes Harmens niet gedoopt is. Alle Friese doopgegevens staan op Tresoar (eerst waren er boeken en daarna pas een database :-)!) en als Johannes daarin niet voorkomt, dan is hij dus niet gedoopt en dat kan zijn omdat zijn ouders ongelovig waren óf omdat ze doopsgezind waren.

      Johannes Harmens niet zowel bij het gerecht als bij de Hervormde Kerk getrouwd met Jeltje (z'n moeder heette Aaltje?).
      Uit de toelichting op de DTB op de Tresoar-site: "....Van zeer vele huwelijken is meer dan één inschrijving te vinden. Zo zijn er - zeker vanaf 1772 - normaal gesproken twee inschrijvingen als bruid en bruidegom in verschillende plaatsen woonden. Verder bestond er in de meeste steden een verplichting tot huwelijksaangifte bij de magistraat alvorens tot kerkelijke afkondigingen en huwelijksvoltrekking te mogen overgaan........."
      Johannes en Jeltje trouwden in de stad Harlingen, dus werd eerst huwelijksaangifte bij de magistraat gedaan (de ondertrouw van 15-04-1809) en vervolgens werd er na de afkondigingen getrouwd (op 30-04-1809) in de kerk. Niet vanwege een geloofsovertuiging (of misschien ten dele omdat Jelte wel was gedoopt), maar omdat dat de gebruikelijke (wettelijke) gang van zaken was.

      Jeltje was wél gedoopt en het is natuurlijk best mogelijk dat de dominee de nodige pressie op Johannes heeft uitgeoefend om zich ook te laten dopen, maar dat heeft Johannes kennelijk niet gedaan. Dat wil uiteraard niet zeggen dat de kinderen van Johannes en Jeltje niet gedoopt konden worden. In dergelijke gevallen hield de moeder het kind ten doop. Bij sommige dopen staat dan ook vermeld: "De doopheffer is de moeder, de vader is ongedoopt". Helaas zijn de inschrijvingen in het Harlings doopboek van de kinderen van Johannes en Jeltje niet zo uitvoerig .....

      Groet
      Nynke

      Message 2 of 14 , May 16 2:19 PM
        Sorry, de eerste zin van de tweede alinea leest wat lastig zonder werkwoord:
        Johannes Harmens IS niet zowel bij het gerecht als bij de Hervormde Kerk getrouwd met Jeltje (z'n moeder heette Aaltje?).

        Met vriendelijke groet,
        Nynke van den Hooven.

> [...]

        > De jouwes bleef zonder geloof en laat zich dus niet dopen.
        > Ik meen dat het Nynke was die dat toen ook zo uitgelegd heeft.

      • backfiremillie
        Message 3 of 14 , May 16 2:54 PM
          Nynke,

          Bedankt voor je reactie.
          Uiteraard ga ik er vanuit dat de database na de boeken kwam. Maar dit
          sluit toch juist niet uit dat er een foutje gemaakt kan zijn?
          Perfecte mensen bestaan niet...dus perfecte databases die gevuld
          worden door mensen ook niet toch?

          Juist die zekerheid die ik zoek zit hem in die paar procentjes tussen
          dat het goed of fout kan gaan. Veel andere keus heb ik niet lijkt mij.

          Omdat ik inmiddels redelijk vastloop, hoop ik trouwens stiekem dat er
          een registratie overgeslagen is. Tegen zoiets ben ik in Brabant ook
          aan gelopen en dat opende de hele zaak weer. Maar ja de kans blijft
          inderdaad klein.

          Mvg

          Hans Molenaar
          Message 4 of 14 , May 16 3:52 PM
            Hans,

            Het feit dat er geen dopen van kinderen van Harmen en Aaltje te vinden
            zijn, behalve een volwassen doop van één zoon, zie ik als een aanwijzing dat
            ze hun kinderen niet lieten dopen.

            Had ik het onderstaande al doorgegeven?:
            Wonseradeel overlijden/begraven 1810
            Overleden: Harmen Dirks, oud 66 jaar
            Datum: 5 april 1810
            Plaats: Arum
            Opm. De overledene was gehuwd en laat vijf kinderen na

            Zou de juiste Harmen kunnen zijn, geboren ca 1744 (bij zijn huwelijk in 1772
            dan dus 28 jaar oud).
            Ook vond ik bij de naamsaanneming in 1811 een Reinder van der Meulen (een
            naam die Johannes ook al een keer gebruikte vóór 1811). Dat zou een
            (jongere) broer van Johannes en Dirk geweest kunnen zijn. Dan houden we nog
            2 nazaten over die gevonden zouden moeten worden. Misschien dat je dan aan
            de hand van vernoemingen wat verder zou kunnen komen.

            Met vriendelijke groet,
            Nynke van den Hooven.

            Message 5 of 14 , May 17 12:54 AM
              Hans,

              Een vergeten patroniem maakt dat de connectie tussen Reinder, Johannes en Dirk niet helemaal voor de hand ligt. Het patroniem van Reinder was Harmens; dan wordt het al een stuk duidelijker :-)

              Met vriendelijke groet,
              Nynke van den Hooven.

              Message 6 of 14 , May 17 1:31 AM
                Nynke,

                Daar heb je wel gelijk in. Vijf keer een foutje is te veel van het
                goede.
                Ik had de overlijdensgegevens ook al gevonden en in mijn database al
                drie "NN-kinderen" opgenomen. Reinder komt overigens in de familie
                nergens meer voor. Mogelijk een vergeten tak.

                Het blijft moeilijk als iemand besluit ongelovig te zijn en de kerk
                in die tijd eigenlijk de beste plaats is om naast de gebruikelijke
                voordelen ook "genealogisch verantwoord onsterfelijk" te worden.

                Als ik kijk naar de achternamen dan zou je verwachten dat er ook
                daadwerkelijk ergens een molen als eigendom of werktuig terug zou
                moeten komen in de omschrijvingen. Ik ben wel een ander beroep van
                een Harmen Dirks tegengekomen, maar gezien de datum is dat niet
                dezelfde (5 jaar oud)

                Harmen Dirks, Harlingen
                Wijk: 4e Kwartier
                Omschrijving: weever; bestaet maetigh cu.
                Gezin volw: 2
                Aanslag: 15-16-0
                Verhoging: 3
                Vermogen:
                Bron: Harlingen, fol. 66
                Quotisatiekohieren 1749

                of

                Harmen Dirks, Harlingen
                Wijk: 6e Kwartier
                Omschrijving: gealimenteerdt cu.
                Gezin volw: 2
                Aanslag: --
                Verhoging:
                Vermogen:
                Bron: Harlingen, fol. 106
                Quotisatiekohieren 1749

                Is er in friesland ook onderzoek of zoiets gedaan zoals je
                bijvoorbeeld in de Zaanstreek ziet met het stuk Zaansche molens?
                Er zitten daar veel mensen met de achternaam Molenaar maar dat is
                voorzover bekend geen familie van mij.

                Mvg

                Hans Molenaar

                --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Nynke van den Hooven"
                <nynkevandenhooven@...> wrote:

> [...]
                dan aan
                > de hand van vernoemingen wat verder zou kunnen komen.

              • ijsvogel54
                Message 7 of 14 , May 17 7:40 AM
                  Beste Hans,

                  Ik weet niet meer of ik dit al eerder aan je door heb gegeven, maar
                  een kleinzoon van Harmen Dirks Molenaar en Aaltje Johannes nl. Harmen
                  Johannes Molenaar zoon van Johannes Harmens Molenaar en Jeltje Doedes
                  Dijkstra trouwt heb ik mijn bestand van mijn beppe Miedema zitten.
                  Als je de gegevens al bezit dan hoor ik het wel.
                  Groet Afke Aardema

                • backfiremillie
                  Message 8 of 14 , May 17 8:12 AM
                    Afke,

                    Je hebt het inderdaad wel eens doorgegeven. Het nageslacht heb ik
                    aardig in beeld. Ik stuur je wel wat ik heb rechtstreeks, dan kan je
                    eventueel aanvullen. Het is te groot om even op de groep te zetten.

                    Mvg

                    Hans Molenaar
                    Message 9 of 14 , May 17 12:12 PM
                      Hans,

                      Bij huwelijk was Harmen afkomstig van Achlum; misschien werd hij daar ook
                      geboren?
                      Dan vind je 2 Durken/Dirken in 1749:
                      Durk Jeltes, Franekeradeel, Achlum
                      Omschrijving: gemeene boer
                      Gezin volw: 5 en kind: 5
                      Aanslag: 46-10-4

                      Durk Pieters, Franekeradeel, Achlum
                      Omschrijving: heel gemeen
                      Gezin volw: 2 en kind: 1,
                      Aanslag: 11-13-0

                      Geen van beiden molenaar.
                      Je moet er waarschijnlijk van uitgaan dat ook Harmen niet gedoopt was
                      Eigenlijk moet je dus zoeken naar een Dirk die wél trouwt, maar geen
                      kinderen laat dopen.... En helaas is dat m.b.t. Achlum lastig, want het
                      trouwboek begint pas in 1772.

                      Dan wat Reinder van der Meulen betreft: hij en zijn vrouw Trijntje krijgen 3
                      kinderen: (2x)Harmen en Mettje.
                      Van de jongste Harmen het volgende:
                      Kinderen van Harmen Reinders van der Meulen (1814-1874) en Sijke Huites
                      Bakker

                      Geboorteaktes Wonseradeel:

                      Reinder van der Meulen, geboren 6 april 1843 (+ Hennaarderadeel, 1895)

                      Huite van der Meulen, geboren 5 juni 1844 (+ Zeist, 1933, ongehuwd)

                      Luitjen van der Meulen, geboren 23 september 1846 (+ Wonseradeel 1848)

                      Luitjen van der Meulen, geboren 4 april 1849 (+ Menaldumadeel 1849)

                      Van bovenstaande kinderen trouwde alleen Reinder (in 1882 in Wonseradeel met
                      Tjitske van den Berg), maar dit echtpaar bleef kennelijk kinderloos, waarmee
                      de naam Reinder 'uitstierf'.

                      Vader Harmen Reinders van der Meulen hertrouwde (1851) Klaaske Klazes
                      Dijkstra (1818-1864)

                      Geboorteakte Menaldumadeel:

                      Klaas van der Meulen, geboren 8 maart 1852 (+Waonseradeel 1856)

                      Geboorteaktes Wonseradeel:

                      Trijntje van der Meulen, geboren 23 november 1854 (in Franeker overlijdt in
                      1916 een 61 jarige Trijntje van der Meulen; verder geen duidelike info
                      gevonden)

                      Klaas van der Meulen, geboren 6 april 1856 (verder niets van gevonden)

                      En kennelijk nog een keer Harmen Reinders van der Meulen en Nieskjen Halbes
                      Algera (1831-1868)

                      Geboorteaktes Wonseradeel:

                      Catrinus van der Meulen, geboren 1 oktober 1865 (+ 1865 Wonseradeel)

                      Catrinus van der Meulen, geboren 31 maart 1867 (verder niets van gevonden)

                      Met vriendelijke groet,
                      Nynke van den Hooven.

[...]

                      <knip>
                    • backfiremillie
                      Message 10 of 14 , May 17 12:34 PM
                        Nou Nynke,

                        Jij bent flink bezig geweest. Ik moet er even induiken.
                        In ieder geval bedankt.
                        Ik ben zelf bezig geweest met zoeken op beroep molenaar en nog niet
                        veel verder gekomen. Ik heb wel toevallig een naamgenoot gevonden
                        maar die molenaar was een aantal generaties eerder op aarde gezet:

                        Menaldumadeel, huwelijken 1610
                        Vermelding: Attestatie afgegeven op 14 mei 1610 in Marssum
                        Man : Harmen Dircx
                        Vrouw : Lolck Joukes
                        Opmerking : hij is molenaar

                        Gestandaardiseerde namen: HARMEN DIRKS en LOLKJE JOUKES

                        Bron:
                        Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)
                        Trouwregister Hervormde gemeente Marssum 1610-1811
                        Inventarisnr.: 516
                        Op microfiche beschikbaar op de studiezaal van Tresoar

                        <nynkevandenhooven@...> wrote:

> [...]
                        >
                        > Catrinus van der Meulen, geboren 1 oktober 1865 (+ 1865 Wonseradeel)
                        >
                        > Catrinus van der Meulen, geboren 31 maart 1867 (verder niets van

                      • reyacta
                        Message 11 of 14 , May 18 1:43 AM
                          Hoi allen,

                          Ik vond nog een Jacob Harmens, die een Aaltje krijgt.
                          Het komt op zich wel meer voor, dat broers verschillende achternamen
                          aannemen.

                          Huwelijksakte Franekeradeel, 1842
                          Man : Jelle Gerrits Gerlofsma, oud 22 jaar, geboren te Achlum
                          Ouders: Gerrit Gerlofs Gerlofsma en Johanna Jans
                          Vrouw : Aaltje Jacobs de Vries, oud 24 jaar, geboren te Arum, gemeente
                          Wonseradeel
                          Ouders: Jacob Harmens de Vries en Jetske Ynses de Vries
                          Datum : 7 mei 1842, akte nr. 10

                          Ze trouwt op dezelfde dag als haar broer:
                          Huwelijksakte Franekeradeel, 1842
                          Man : Harmen Jacobs de Vries, oud 29 jaar, geboren te Arum, gemeente
                          Wonseradeel
                          Ouders: Jacob Harmens de Vries en Jetske Ynses de Vries
                          Vrouw : Jantje Douwes Beyma, oud 23 jaar, geboren te Achlum
                          Ouders: Douwe Klaazes Beyma en Antje Ekes Langius
                          Datum : 7 mei 1842, akte nr. 11

                          Huwelijksakte Wonseradeel (mairie Arum), 1816
                          Man : Jacob Harmens de Vries
                          Vrouw : Jetske Ynses de Vries
                          Datum : 21 december 1816, akte nr. 20

                          Harmen 1813, Geertje 1814, huwelijk 1816 -
                          Aaltje 1817, Ynze 1819, Tjietske 1824, Lammert 1826

                          Overlijdensakte Wonseradeel, 1838
                          Aangiftedatum 22 november 1838, blad nr. 52
                          Jacob Harmens de Vries, overleden 20 november 1838, man
                          Oud 53 jaar, gehuwd

                          Wonseradeel, dopen, geboortejaar 1787, doopjaar 1787
                          Dopeling: Jetske
                          Geboren op 8 maart 1787 in Arum
                          Gedoopt op 25 maart 1787 in Arum
                          Kind van Ynse Ottes en Geertie Klases

                          Opm.: De vader is mennonist en was niet gedoopt, doopheffer
                          is de moeder

                          mvg margreet

                          <nynkevandenhooven@...> wrote:

> [...]
                          dan aan
                          > de hand van vernoemingen wat verder zou kunnen komen.

                        • backfiremillie
                          Message 12 of 14 , May 18 4:34 AM
                            Hoi Margeet,

                            Ik moet snel weg naar een zieke oudtante maar kon het niet laten om even
                            nieuwsgierig jouw bericht te lezen.

                            Ik kom bekenden tegen: Douwe Beyma en Antje Langius zijn al familie. Hun
                            dochter Simkje de zus van de door gevonden Jantje is getrouwd met Doede
                            Johannes Molenaar. Zie hieronder.

                            Ik kijk vanavond nog.

                            Bedankt he

                            Hans Molenaar
                            Voorlopige parenteel van Harmen Dirks (Durks) 1 Harmen Dirks (Durks) is
                            geboren in 1744. Harmen is overleden op donderdag 05-04-1810 in Arum, 65
                            of 66 jaar oud. Harmen trouwde, 27 of 28 jaar oud, op zondag 17-05-1772
                            in Arum met Aaltje Johannes, nadat zij op zaterdag 25-04-1772 in Achlum
                            en Hitsum in ondertrouw zijn gegaan. Het kerkelijk huwelijk vond plaats
                            op zondag 17-05-1772 in Arum. Kinderen van Harmen en Aaltje: 1
                            Onbekend kind [1.1]. Onbekend is overleden. 2 Onbekend kind 2 [1.2].
                            Onbekend is overleden. 3 Onbekend kind 3 [1.3]. Onbekend is overleden.
                            4 Johannes Harmens Molenaar (van der Meulen of van der Molen), geboren
                            omstreeks 1774. Volgt 1.4
                            <file:///C:/tmp/1211109934/aldfaertmp.html#p140> . 5 Dirk Harmens [1.5],
                            geboren op dinsdag 29-03-1774 in Arum. Hij is gedoopt op zondag
                            11-05-1806 in Midlum. Dirk is overleden. 1.4 Johannes Harmens Molenaar
                            (van der Meulen of van der Molen) is geboren omstreeks 1774, zoon van
                            Harmen Dirks (Durks) (zie 1
                            <file:///C:/tmp/1211109934/aldfaertmp.html#p149> ) en Aaltje Johannes.
                            Johannes is overleden op woensdag 26-12-1838 om 13:00 in Wonseradeel,
                            ongeveer 64 jaar oud. Van het overlijden is aangifte gedaan op donderdag
                            27-12-1838. Johannes trouwde, ongeveer 35 jaar oud, op zondag 30-04-1809
                            in Harlingen met Jeltje Doedes Dijkstra, 20 jaar oud, nadat zij op
                            zaterdag 15-04-1809 in Harlingen in ondertrouw zijn gegaan. Jeltje is
                            geboren op dinsdag 29-07-1788, dochter van Doede Annes (Dijkstra) en
                            Marijke (Mari) Johannes (Scheer). Zij is gedoopt op dinsdag 12-08-1788
                            in Harlingen. Jeltje is overleden op zondag 26-12-1852 in Wonseradeel,
                            64 jaar oud. Kinderen van Johannes en Jeltje: 1 Doede Molenaar (van
                            der Meulen of van der Molen) [1.4.1], geboren op maandag 12-02-1810 in
                            Harlingen. Hij is gedoopt op zondag 08-04-1810 in Harlingen. Doede is
                            overleden op donderdag 24-05-1810 in Almenum, 3 maanden oud. 2 Doede
                            (Johannes) Molenaar (van der Meulen of van der Molen), geboren op
                            zaterdag 01-02-1812 in Almenum. Volgt 1.4.2
                            <file:///C:/tmp/1211109934/aldfaertmp.html#p356> . 3 Harmen Johannes
                            Molenaar (van der Meulen of van der Molen), geboren op vrijdag
                            16-07-1819 in Wonseradeel. Volgt 1.4.3
                            <file:///C:/tmp/1211109934/aldfaertmp.html#p434> . 4 Anne Johannes
                            Molenaar, geboren op maandag 17-06-1822 in Wonseradeel. Volgt 1.4.4
                            <file:///C:/tmp/1211109934/aldfaertmp.html#p142> . 5 Pieter Johannes
                            Molenaar [1.4.5], geboren op dinsdag 11-10-1825 in Wonseradeel. Van de
                            geboorte is aangifte gedaan op donderdag 13-10-1825. Pieter is
                            overleden. Van het overlijden is aangifte gedaan op donderdag
                            13-10-1825. 6 Marijke Johannes Molenaar, geboren op vrijdag 06-06-1828
                            in Wonseradeel. Volgt 1.4.6
                            <file:///C:/tmp/1211109934/aldfaertmp.html#p144> . 1.4.2 Doede
                            (Johannes) Molenaar (van der Meulen of van der Molen) is geboren op
                            zaterdag 01-02-1812 in Almenum, zoon van Johannes Harmens Molenaar (van
                            der Meulen of van der Molen) (zie 1.4
                            <file:///C:/tmp/1211109934/aldfaertmp.html#p140> ) en Jeltje Doedes
                            Dijkstra. Van de geboorte is aangifte gedaan op zondag 02-02-1812. Hij
                            is gedoopt op zondag 08-03-1812 in Harlingen. Doede is overleden op
                            maandag 14-12-1846 in Franekeradeel, 34 jaar oud. Van het overlijden is
                            aangifte gedaan op donderdag 17-12-1846. Doede trouwde, 28 jaar oud, op
                            zaterdag 09-05-1840 in Franekeradeel met Simkjen Douwes Beyma, 23 jaar
                            oud. Simkjen is geboren op donderdag 19-12-1816 in Achlum, dochter van
                            Douwe Klaazes (Clases) Beyma en Antje Eekes Langius. Van de geboorte is
                            aangifte gedaan op zaterdag 21-12-1816. Simkjen is overleden na 1858,
                            minstens 42 jaar oud. Zij trouwde later op zaterdag 10-10-1857 in
                            Franekeradeel met Casper Kreemer (geb. 1824). Kinderen van Doede en
                            Simkjen: 1 Douwe (Doedes) Molenaar [1.4.2.1], geboren op donderdag
                            28-01-1841 in Franekeradeel. Van de geboorte is aangifte gedaan op
                            zaterdag 30-01-1841. Douwe is overleden op maandag 21-11-1842 in
                            Franekeradeel, 1 jaar oud. 2 Johannes Molenaar, geboren op donderdag
                            28-01-1841 in Achlum. Volgt 1.4.2.2
                            <file:///C:/tmp/1211109934/aldfaertmp.html#p352> . 3 Antje Molenaar
                            [1.4.2.3], geboren op zondag 14-04-1844 in Franekeradeel. Van de
                            geboorte is aangifte gedaan op maandag 15-04-1844. Antje is overleden op
                            vrijdag 13-09-1918 in Franeradeel, 74 jaar oud. Van het overlijden is
                            aangifte gedaan op zaterdag 14-09-1918. 1.4.2.2 Johannes Molenaar is
                            geboren op donderdag 28-01-1841 in Achlum, zoon van Doede (Johannes)
                            Molenaar (van der Meulen of van der Molen) (zie 1.4.2
                            <file:///C:/tmp/1211109934/aldfaertmp.html#p356> ) en Simkjen Douwes
                            Beyma. Van de geboorte is aangifte gedaan op zaterdag 30-01-1841.
                            Johannes is overleden op zaterdag 26-07-1919, 78 jaar oud. Johannes
                            trouwde, 22 jaar oud, op maandag 09-11-1863 in Franekeradeel met Maaike
                            Annes Zijlstra, 24 jaar oud. Maaike is geboren op vrijdag 25-10-1839 in
                            Franeker, dochter van Anne Thijsses Zijlstra en Trijntje Philippus
                            Mollema. Maaike is overleden op zondag 25-01-1920 in Franekeradeel, 80
                            jaar oud. Van het overlijden is aangifte gedaan op maandag 26-01-1920.
                            Kinderen van Johannes en Maaike: 1 Doede Molenaar, geboren op maandag
                            23-11-1863 in Franeker. Volgt 1.4.2.2.1
                            <file:///C:/tmp/1211109934/aldfaertmp.html#p350> . 2 Trijntje Johannes
                            Molenaar [1.4.2.2.2], geboren op zaterdag 11-11-1865 in Franeker. Van de
                            geboorte is aangifte gedaan op maandag 13-11-1865. Trijntje is
                            overleden. 3 Simkje Johannes Molenaar [1.4.2.2.3], geboren op zaterdag
                            30-03-1867 in Franeker. Van de geboorte is aangifte gedaan op maandag
                            01-04-1867. Simkje is overleden. 4 Anne Molenaar, geboren op vrijdag
                            28-05-1869 in Franekeradeel. Volgt 1.4.2.2.4
                            <file:///C:/tmp/1211109934/aldfaertmp.html#p354> . 5 [misschien] Anne
                            Molenaar [1.4.2.2.5], geboren in 1891. Anne is overleden. 1.4.2.2.1
                            Doede Molenaar is geboren op maandag 23-11-1863 in Franeker, zoon van
                            Johannes Molenaar (zie 1.4.2.2
                            <file:///C:/tmp/1211109934/aldfaertmp.html#p352> ) en Maaike Annes
                            Zijlstra. Van de geboorte is aangifte gedaan op dinsdag 24-11-1863.
                            Doede is overleden op maandag 15-03-1909 in IJlst, 45 jaar oud. Van het
                            overlijden is aangifte gedaan op maandag 15-03-1909. Doede trouwde, 31
                            jaar oud, op zaterdag 29-06-1895 in Franekeradeel met Cornelia de Jong,
                            28 jaar oud. Cornelia is geboren op vrijdag 21-12-1866 in IJlst, dochter
                            van Jacob Rimmerts de Jong en Aafke Cornelis Dijkstra. Cornelia is
                            overleden op dinsdag 06-06-1922 in IJlst, 55 jaar oud. Van het
                            overlijden is aangifte gedaan op woensdag 07-06-1922. Kinderen van
                            Doede en Cornelia: 1 Aafke Molenaar [1.4.2.2.1.1], geboren in 1898.
                            Aafke is overleden in 1898, geen jaar oud. 2 Aafke Molenaar
                            [1.4.2.2.1.2], geboren in 1900. Aafke is overleden in 1918, 17 of 18
                            jaar oud. 3 Johannes Molenaar, geboren op zondag 28-09-1902 in IJlst.
                            Volgt 1.4.2.2.1.3 <file:///C:/tmp/1211109934/aldfaertmp.html#p348> .
                            1.4.2.2.1.3 Johannes Molenaar is geboren op zondag 28-09-1902 in IJlst,
                            zoon van Doede Molenaar (zie 1.4.2.2.1
                            <file:///C:/tmp/1211109934/aldfaertmp.html#p350> ) en Cornelia de Jong.
                            Van de geboorte is aangifte gedaan op maandag 29-09-1902. Johannes is
                            overleden op dinsdag 25-09-1984 in IJlst, 81 jaar oud. Hij is begraven
                            op vrijdag 28-09-1984 in IJlst. Johannes: (1) trouwde met Johanna
                            Zwaan. Johanna is geboren op maandag 07-10-1901 in Stavoren, dochter van
                            Jelle Annes Zwaan en Geeske Bijlsma. Van de geboorte is aangifte gedaan
                            op dinsdag 08-10-1901. Johanna is overleden op zondag 28-07-1963 in
                            Rotterdam, 61 jaar oud. Zij is begraven in IJlst. (2) trouwde met
                            Froukje van der Horst. Froukje is geboren op woensdag 15-08-1906 in
                            IJlst. Froukje is overleden op vrijdag 02-03-1990 in IJlst, 83 jaar oud.
                            Zij is begraven in IJlst. 1.4.2.2.4 Anne Molenaar is geboren op vrijdag
                            28-05-1869 in Franekeradeel, dochter van Johannes Molenaar (zie 1.4.2.2
                            <file:///C:/tmp/1211109934/aldfaertmp.html#p352> ) en Maaike Annes
                            Zijlstra. Van de geboorte is aangifte gedaan op maandag 31-05-1869. Anne
                            is overleden op zondag 23-01-1955, 85 jaar oud. Zij is begraven in
                            Achlum. Anne trouwde, 22 jaar oud, op zaterdag 30-05-1891 in
                            Franekeradeel met Hendrikje van der Meer, 24 jaar oud. Hendrikje is
                            geboren op maandag 04-06-1866 in Lollum (Wonseradeel). Hendrikje is
                            overleden op donderdag 06-05-1937, 70 jaar oud. Hij is begraven in
                            Achlum. 1.4.3 Harmen Johannes Molenaar (van der Meulen of van der
                            Molen) is geboren op vrijdag 16-07-1819 in Wonseradeel, zoon van
                            Johannes Harmens Molenaar (van der Meulen of van der Molen) (zie 1.4
                            <file:///C:/tmp/1211109934/aldfaertmp.html#p140> ) en Jeltje Doedes
                            Dijkstra. Van de geboorte is aangifte gedaan op zondag 18-07-1819.
                            Harmen is overleden. Harmen trouwde, 23 jaar oud, op zaterdag 13-08-1842
                            in Wonseradeel met Pietje Symons Miedema, 22 jaar oud. Pietje is geboren
                            op zaterdag 02-10-1819 in Zurich?, dochter van Symon Sjoerd(s) Miedema
                            en Tjerkjen (Feikjen) Douwes Huitinga (Hoitinga). Van de geboorte is
                            aangifte gedaan op maandag 04-10-1819. Pietje is overleden. Kind van
                            Harmen en Pietje: 1 Johannes Molenaar (van der Meulen of van der
                            Molen) [1.4.3.1]. Johannes is overleden op zaterdag 11-10-1930 in
                            Ferwerderadeel. Van het overlijden is aangifte gedaan op dinsdag
                            14-10-1930. 1.4.4 Anne Johannes Molenaar is geboren op maandag
                            17-06-1822 in Wonseradeel, zoon van Johannes Harmens Molenaar (van der
                            Meulen of van der Molen) (zie 1.4
                            <file:///C:/tmp/1211109934/aldfaertmp.html#p140> ) en Jeltje Doedes
                            Dijkstra. Van de geboorte is aangifte gedaan op woensdag 19-06-1822.
                            Anne is overleden. Anne trouwde, 24 jaar oud, op zaterdag 15-05-1847 in
                            Wonseradeel met Hinke Pieters Bakker. Hinke is overleden. 1.4.6 Marijke
                            Johannes Molenaar is geboren op vrijdag 06-06-1828 in Wonseradeel,
                            dochter van Johannes Harmens Molenaar (van der Meulen of van der Molen)
                            (zie 1.4 <file:///C:/tmp/1211109934/aldfaertmp.html#p140> ) en Jeltje
                            Doedes Dijkstra. Van de geboorte is aangifte gedaan op vrijdag
                            06-06-1828. Marijke is overleden op dinsdag 15-02-1910 in Wonseradeel,
                            81 jaar oud. Marijke trouwde, 26 jaar oud, op zaterdag 16-12-1854 in
                            Wonseradeel met Johannes Rombouts, 34 of 35 jaar oud. Johannes is
                            geboren in 1819 in waarschijnlijk Noord Brabant. Johannes is overleden
                            op donderdag 05-05-1892 in Wonseradeel, 72 of 73 jaar oud. Kind van
                            Marijke en Johannes: 1 Jeltje Rombouts [1.4.6.3], geboren op zaterdag
                            10-08-1861 in Wonseradeel. Jeltje is overleden. Kinderen van Marijke uit
                            onbekende relatie: 2 Siebrigje Molenaar [1.4.6.1], geboren op zaterdag
                            10-04-1852 in Wonseradeel. Van de geboorte is aangifte gedaan op maandag
                            12-04-1852. Siebrigje is overleden. 3 Johannes Molenaar [1.4.6.2],
                            geboren op dinsdag 17-10-1854 in Wonseradeel. Van de geboorte is
                            aangifte gedaan op donderdag 19-10-1854. Johannes is overleden.

                          • Geert W.A. van der Velde
                            Message 13 of 14 , Mar 4, 2009
                              Douwe en Antje zijn ook van mij familie. Zie: http://www.vandervelde.net/familie/vandervelde/aqwg05.htm#343, daar staan de ouders van Antje, die ook weer mijn voorouders zijn.

                              Message 14 of 14 , Mar 4, 2009