Monsterrollern Harlingen

  • Bert de Boer
    Message 1 of 3 , May 3, 2008
      Beste mensen,
      Enige tijd geleden is er een vraag gesteld over beschikbaar van monsterrollen van schepen te Harlingen.
      De gemeente Harlingen bezit deze documenten over de periode 1858-18906 / 1861-1924. En zijn ter inzage.
      Sinds kort heb ik een overzicht van de monsterrollen over de periode 1860 - 1885, met enige hiaten.
      Per schip is vermeld: datum monstering, naam schip, bestemming, terugvaart, en vaak de tonnage/lasten. Van de bemanning: rol/beroep; naam, leeftijd, opgegeven woonplaats, gage.
      Veel voorkomende woonplaatsen zijn: Harlingen, Terschelling, Vlieland, Workum. En ook verder weg van Harlingen, zoals Leeuwarden, Hindeloopen, en buiten Friesland.
      Voor wie een bemanningslid zoekt, graag contact opnemen via mijn privé e-mailadres.
      Met vriendelijke groet,
      Bert de Boer

    • hzijlstra
      Message 2 of 3 , May 4, 2008
        Bert,

        Is het een idee ze op een website te (laten) zetten? Anders zijn er
        vast wel vrijwilligers die het er op hun site bij willen hebben, bij
        voorkeur gerelateerd aan Harlingen. Velen zullen zich niet realiseren
        dat er van hen familie bij zit.

        Groetnis,
        Hans
        --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Bert de Boer"
        <e_de_boer@...> wrote:

> [...]
        Hindeloopen, en buiten Friesland.
        > Voor wie een bemanningslid zoekt, graag contact opnemen via mijn

      • Bert de Boer
        Message 3 of 3 , May 5, 2008
          Hans,
          Beschikbaarheid op een Website zou mooi zijn.
          Dan wel bij voorkeur het volledige bestand monsterrollen zoals nu in beheer bij de Gemeente Harlingen, en op een welbekende website.
          Bijvoorbeeld de website van Stefan Elsinga "www kleinekerkstraat nl" over de Harlinger historie en genealogie, een optie.
          Een andere mogelijkheid zou de website "www tresoar nl" kunnen zijn.
          Met vriendelijke groet,
          Bert de Boer