RE: [Friesland-genealogy] Re: Frieslân Boppe

  • Herman van der Woude
    Message 1 of 6 , May 1, 2008
      Beste Afke,

      Je moet er ook nog rekening mee houden, dat, als beppes broer voor de Belgen
      is gaan vechten, zijn gegevens uit de Eerste Wereldoorlog niet bekend zijn
      bij het Nederlandse Ministerie van Defensie. Ik weet niet of datdestijds al
      gold (ik wil het niet uitsluiten), maar het treden in vreemde krijgsdienst -
      en dat zou in dit geval zeker van pas zijn geweest - leidt er toe dat
      iemands Nederlanderschap wordt ontnomen. Als de bepalingen die daarop
      betrekking hebben destijds reeds van kracht waren, dan zullen zij zeker zijn
      toegepast, omdat Nederland er alles aan deed om de neutraliteit te bewaren.
      Misschien weet de gemeente waar de broer van beppe woonde meer, of anders
      het Ministerie van Justitie in Den Haag.

      Met vriendelijke groet,
      H. van der Woude.

      Message 2 of 6 , May 1, 2008
        Beste Herman,

        Het is zo summier de informatie die ik van mijn neven en nichten door
        heb gekregen.Mijn moeder en haar broers en zusters zijn overleden. En
        dan gaan je gedachtes een eigen leven leiden. Zijn moeder en twee
        zusjes en een broertje door de spaanse griep overleden. Hij nog een
        klein jongetje. Een vlucht om in vreemde krijgsdienst te gaan? Maar
        welke regering stuurde mijn beppe die toen al getrouwd was en niet
        meer in Tjerkgaast woonde maar in Warns( Hemelumer Oldeferd) het geld
        en de plunjezak. Haar adres moet dan bekend zijn geweest.Ik ga
        Herman,omdat er zoveel vragen zijn eerst de gemeente benaderen en dan
        DEN Haag.Hartelijk bedankt voor het meedenken en de informatie.

        Vriendelijke Groet,
        Afke Aardema