Gerardus Samplonius.

  • Irene Visser
    Message 1 of 9 , Apr 3, 2008
      Dag,

      ben wat gegevens aan het uitzoeken voor een kennis. En heb het echtpaar
      Teeke Wijntjes en Foekjen Wybes, En stuit bij de kinderen op de naam

      Gerardus Samplonius Theekes. Deze Gerardus is doorgegaan met de achternaam
      Samplonius.
      .
      Maar waarom de naam Samplonius?
      Andere kinderen 5 stuks, hebben gewoon een voornaam en dan Theekes.

      groetjes Irene.

      --
      http://www.genealogieonline.nl/stamboom-thomas-thomas-visser/?gw=em

    • Esther van Rems-Dijkstra
      Message 2 of 9 , Apr 3, 2008
        Komt de achternaam misschien bij de familie van vrouwlief vandaan? Ik heb
        ook een aantal Samploniussen, maar deze namen zie ik bij mijn takken niet.

        Gr
        Esther

        2008/4/3, Irene Visser <irenejolanda.vandermeulen@...>:

> [...]
        > .
        > Maar waarom de naam Samplonius?
        > Andere kinderen 5 stuks, hebben gewoon een voornaam en dan Theekes.

        Get Firefox!

      • Irene Visser
        Message 3 of 9 , Apr 3, 2008
          Hoi,

          heb ik ook al gekeken, maar kan nog geen link vinden.
          Heb die van jou ook al na gekeken. Maar ook geen link.
          Maar weer verder sneupen.

          gr. Irene.

          Message 4 of 9 , Apr 3, 2008
            Hoi,

            nog even ik denk toch haast dat we wel in dezelfde fam. moeten zitten, want
            volgens mij heb jij ook een Gerardus Samplonius?
            hoeveel zullen er daar rond 1700 van geweest zijn? Misschien vernoemd naar
            zijn overgrootvader, de dominee, zou wat jaartal etc kunnen.

          • Hinke
            Message 5 of 9 , Apr 3, 2008
              Irene, wat voor tijd zit je ongeveer en wat zijn de namen van de
              kinderen? Ik heb ook Samplonius in mijn bestand, o.a. Gerardus Johannes
              Samplonius (1658-1738) tr. 1687 Fuikje (Foekje) Seerps Swerms.

              groet, Hinke Woudt-Westra

            • Hinke
              Message 6 of 9 , Apr 3, 2008
                Irene, ik ben zelf al even aan het zoeken en vond o.a dit:

                Doniawerstal, dopen, doopjaar 1718
                Dopeling: Imkjen
                Gedoopt op 12 januari 1718
                Dochter van Wybe Annes en Janke Gerardus Samplonius

                Dopeling : IEMKJE
                Vader : WIEBE ANNES
                Moeder : JANKE GERARDUS

                Bron:
                Herv. gem. Tjerkgaast, St. Nicolaasga, Doniaga,
                Idskenhuizen en Legemeer, doop 1613-1811
                Inventarisnr. : 220
                Op microfiche beschikbaar op studiezaal Tresoar

                Zoek nog even verder of ik ook een huwelijk van dit echtpaar kan vinden en een dochter Foekje, dat zou wel handig zijn:-))

                groet, Hinke.

              • sibbelepostma
                Message 7 of 9 , Apr 3, 2008
                  --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Irene Visser"
                  <irenejolanda.vandermeulen@...> wrote:

[...]

                  Goeie Irene,
                  Fia Foekje komme wy wol by de famylje fan dûmny Samplonius.
                  mei groetnis, Sibbele.

                  1 Gerardus Theekes Samplonius alias Gerardus Theekes Sampluyes,
                  Gerardus Taakes Samplonius en Gerardus Teekes, berne op moandei 24
                  oktober 1774 te Balk, doopt op snein 6 novimber 1774 dêr, timmerman,
                  wenjend te Wikel, stoarn op snein 17 septimber 1809 dêr, 34 jier âld.
                  Gerardus is troud op snein 19 maaie 1799 te Sondel foar de tsjerke
                  (Herfoarme), yn 'e âldens fan 24 jier mei Trijntje Willems van der
                  Zee (26 jier âld), berne op tongersdei 25 febrewaris 1773 te Sondel,
                  sûnder berop 1846, wenjend te Balk 1846, stoarn op freed 16 maart
                  1849 te Balk nûmer 93, 76 jier âld, dochter fan Willem Jacobs en
                  Froukje Atzes.
                  2 Taake Wijntjes alias Teeke Wijntjes en Theeke Wijntjes, berne te
                  Balk, doopt op snein 15 juny 1732 dêr, húsman. Op neamde datum wurdt
                  doopt yn Balk Taeke, soan fan Wijntje Taekes. Taake is troud op snein
                  11 augustus 1754 te Balk foar de tsjerke, yn 'e âldens fan 22 jier mei
                  3 Foekjen Wybes (19 jier âld), ôfkomstich fan Tsjerkgaast, doopt op
                  sneon 25 desimber 1734 dêr.
                  4 Wijntien Teekes alias Wijntje Teeckes, herbergier 1749, wenjend te
                  Balk
                  5 Joukjen Ykes, ôfkomstich fan Balk.
                  6 Wybe Annes, berne op sneon 25 septimber 1694 te Tsjerkgaast, doopt
                  op tiisdei 28 septimber 1694 dêr, stoarn op moandei 26 septimber 1763
                  dêr, 69 jier âld. Wybe wie troud mei
                  7 Janke Gerhardus Samplonius, berne te Tsjerkgaast, doopt op freed 25
                  novimber 1695 te Tsjerkgaast c.a. (Herfoarme), stoarn foar 1745, op
                  syn heechst 50 jier âld.
                  8 Teake Pieters.
                  12 Anne Eelkes. Anne is troud op 12 augustus 1688 te Terherne foar de
                  tsjerke mei
                  13 Ymk Gerrits alias Ymkjen Gerrits.
                  14 Gerhardus Johannisz Samplonius, Ds., berne yn it jier 1658 te
                  Haskerhoarne, dûmny, wenjend te Tsjerkgaast, stoarn op sneon 27
                  septimber 1738 dêr, 80 jier âld.Gerhardus is yn ûndertrou gien op 15
                  maaie 1687 te Tsjerkgaast en troud op 14 augustus 1687 dêr foar de
                  tsjerke, yn 'e âldens fan 29 jier mei
                  15 Fuikjen Seerps Swerms alias Fockin Seerps, Foekjen Sjerps, Foekje
                  Seerps en Sweins (17 jier âld), berne te Harns, doopt op tongersdei
                  21 novimber 1669 dêr, stoarn te Tsjerkgaast.
                • Hinke
                  Message 8 of 9 , Apr 3, 2008
                    Sibbele, tige by tige!! Ik wie krekt in mail foar Irene oan't skrieuwen
                    om te freechje hoe wis Grietje Meinerts as mem wie. My like Janke
                    Samplonius de mem fan Foekje te wêzen, sjoen de ferneamning fan de bern.
                    Mar sa is't al wer klear:-))

                    Ondertiteling:-)) Ik was net een mail aan het schrijven om Irene te
                    vragen hoe zeker de moeder van Foekje was (Grietje Meinerts) Mij leek
                    Janke Samplonius de moeder te zijn, gezien de vernoemingen.

                    groet, Hinke Woudt-Westra.

                  • Irene Visser
                    Message 9 of 9 , Apr 4, 2008
                      Hoi Sibbele,

                      bedankt voor de gegevens, zat ik toch goed met de dominee. Zal me mooi
                      vinden.

                      groetjes Irene,.