Re: [Friesland-genealogy] Re: Aaltje Braaksma

  • Cor
    Message 1 of 22 , Apr 3 6:06 AM
      Hallo Kees, Hilda Smit en andere meelezers.
      Vanmorgen maar gezocht naar alle aktes.
      Heeft Hilda volgende week meer tijd om haar eigen vragen
      na te zoeken.!!!

      Succes er mee, Cor Seinstra

      Weet iemand misschien de namen van de ouders van Aaltje Braaksma
      Aaltje Braaksma
      geb. circa 1814 te ?
      overl. Leeuwarden 20-10-1893 (79 jaar, weduwe)
      ze woonde in Dronrijp in 1893
      x Leeuwarden 17-05-1840 Fokke Ferwerda
      geb. Leeuwarden (Nieuw Stads Weeshuis) 6 augustus 1813
      overl. Leeuwarden 10 december 1872 (59 jaar, gehuwd)

      ANTWOORD:

      Aaltje * Groningen won. te Dronrijp, + te Leeuwarden.

      Wed. van Fokke Ferwerda.

      Natuurlijke dr. van Sjoukje Atses Braaksma, +.

      Huw. 1840:

      Fokke * 06-08-1813 te Leeuwarden. timmerman.

      Onecht kind van Antje Saskers.

      Antje Ferwerda + 04-08-1820 29jr. Leeuwrden. naaister.

      * en won. Leeuwarden.

      Dr. van Sasker Ferwerda en Grietje Hessels.

      Aaltje * 22-02-1814 gem. Groningen.

      Dr. van Sjoukje Atses Bersema.

      Boven in de akte staat: (Sjoukje Braaksma).

      De betekenis hiervan is onduidelijk.

      Sjoukje Braaksma + 19-04-1829 Leeuwarden en daar wonende 44jr.

      * 01-03-1780 te Stavoren.

      Vrouw van Paulus Sanders.

      Dr. van Jetze Braaksma wn Aukje Sjoukes, beide +.

      Akte van onvermogen voor beiden.

      Intussen vond ik wel een Sjoukje Braaksma, misschien een ongehuwde
      moeder? en Aaltje niet aangegeven?
      Huwelijksakte Leeuwarden, 1820
      Man : Paulus Sander
      Vrouw : Sjoukje Braaksma
      Datum : 2 januari 1820, akte nr. 3

      ANTWOORD:

      Paulus * 08-10-1762 te Elmerau in Saxen.

      Wettige zoon van Christoph Sander en Anna Margaretha Seibel.

      (akte in het Frans).

      Dieuwke Reinders + 15-10-1814 Leeuwarden.

      X met Paulus Sander.

      Beiden akte van onvermogen.

      Overlijdensakte Leeuwarden, 1829
      Aangiftedatum 21 april 1829, akte nr. 179
      Sjoukje Braaksma, overleden 19 april 1829, vrouw
      Oud 44 jaar, gehuwd
      ANTWOORD:

      Sjoukje * Stavoren, won. en + Leeuwarden.

      Vrouw van Paulus Sander.

      Dr. van Atze Braaksma en Aukje Sjoukes, beide +.

      Overlijdensakte Leeuwarden, 1842
      Aangiftedatum 6 oktober 1842, akte nr. 599
      Paulus Sander, overleden 6 oktober 1842, man
      Oud 80 jaar, weduwnaar
      (eerder van Dieuwke Reinders, x 1794, ovl 1814).

      ANTWOORD:

      Paulus * Elmerau in Saxen, won. en + Leeuwarden.

      Wedn. van Dieuwke R., later van Sjoukje Atses Braaksma.

      Zoon van Christoffel Sander en Anna Margaretha Seibel, beide +.
    • Kees Braaksma
      Message 2 of 22 , Apr 3 11:03 PM
        Hallo Cor,

        Hartelijk dank voor het opzoeken van deze gegevens in het archief!!!
        Ik heb zo weer wat aanknopingspunten om deze twee vrouwen in de
        stamboom in te passen.
        stambomen moet ik zeggen, want op dit moment heb ik nog steeds 35
        families Braaksma.

        Met vriendelijke groet,
        Kees

        --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Cor" <cj.seinstra@...>

        Message 3 of 22 , Apr 6 12:44 PM
          Hallo mede-groepers,

          Via mijn eerdere vraag over Aaltje Braaksma, kwam ik via haar
          ongehuwd moeder Sjoukje Braaksma bij de familie Braaxma uit IJlst
          terecht.
          Bij de familie Samplonius 'vererft' de naam van grootmoeder op
          kleinzoon. Zou dat vaker voorkomen in Friesland. Ik heb een geval
          gevonden dat er op lijkt dat de naam van schoonmoeder op schoonzoon
          vererft.
          Weet iemand hier meer over?

          Groeten,
          kees

          Lolkjen Douwes Braaksma
          ged. IJlst 2 november 1704
          d.v. Douwe Jans Braaxma (vroedsman en burgermeester) en Tierdtie
          Tiebbes Joritsma
          x IJlst 28 juli 1726
          Jacob Jans Faber, mr. smid
          geb. IJlst
          ... 6 kinderen, waarvan....
          5. Tjertie/Tjeerdtje Jacobs Faber volgt onder
          ged. IJlst 23 november 1732
          6. Anke (Janneke) Jacobs Faber
          ged. IJlst 26 mei 1738

          Tjeerdtje Jacobs Faber
          ged. IJlst 23 november 1732
          x IJlst 13 juli 1749
          Marten Atzes (Braaksma)
          geb. IJlst

          1. Lolkjen Martens
          ged. IJlst 17 mei 1750
          2. Atze Martens Braaksma volgt onder
          ged. Harlingen 12 oktober 1752
          3. Lolkjen Martens
          ged. Lemmer (Lemsterland) 21 maart 1762
          4. Douwe Martens
          ged. Stavoren 21 oktober 1769

          Atze Martens Braaksma
          ged. Harlingen 12 oktober 1752
          overl. voor 1829
          x Stavoren 8 januari 1775
          Aukje Sjoukes
          geb. Stavoren
          overl. voor 1829

          1. Sjoukje Atzes Braaksma volgt onder
          geb. Stavoren 1 maart 1780 ???
          2. Marten Atzes
          geb. Stavoren 18 januari 1781 (ged. 24-1)
          3. Frisk Atzes
          geb. Stavoren 16 januari 1785 (ged. 9-2)

          Sjoukje Braaksma
          geb. Stavoren 1 maart 1780
          overl. Leeuwarden 19 april 1829 (44 jaar, gehuwd)
          x Leeuwarden 2 januari 1820 (akte in het Frans)
          Paulus Sander
          geb. Elmerau (Saksen, D) 08 oktober 1762
          overl. Leeuwarden 6 oktober 1842 (80 jaar, weduwnaar)
          z.v. Christoph/Christoffel Sander en Anna Margaretha Seibel
          weduwnaar van Dieuwke Reinders

          1. Aaltje Braaksma
          geb. Groningen 22-02-1814
          overleden Menaldumadeel 20 oktober 1893 (79 jaar, weduwe)
        • Irene Visser
          Message 4 of 22 , Apr 6 12:56 PM
            Hoi,

            bij mij hebben de kinderen allemaal de achternaar van de moeder gekregen,
            dit ivm het uitsterven van het geslacht,
            en zijn de kinderen etc allemaal Alkema geworden.

            Zij had nog een ongehuwde broer en anders ging het geslacht uit sterven,
            waarom dat zo belangrijk was weet ik niet. Maar misschien waren ze in goede
            doen.

            gr. Irene.

            2008/4/6, Kees Braaksma <braaksma444@...>:

> [...]
            >
            > 1. Aaltje Braaksma
            > geb. Groningen 22-02-1814
            > overleden Menaldumadeel 20 oktober 1893 (79 jaar, weduwe)

          • Bert de Boer
            Message 5 of 22 , Apr 6 1:22 PM
              Kees,
              De CBG uitgave "Voor- en familienamen in Nederland", Geschiedenis, verspreiding, vorm en gebruik geeft wellicht meer informatie.Een kaartje op blz. 41 geft twee grondpatronen bij het vernoemen van kinderen.
              In o.a. Friesland en Limburg werd het eerste kind vernoemd naar vaders kant als het een jongen is, naar moeders kant als het een meisje is.
              Dit in tegenstelling tot o.a. West-Nedeland en de Waddeneilanden, daar werd het eeste kind, zowel jongen als meisje, naar vaders kant vernoemd.
              Ook mengvormen kwamen voor, bijvoorbeeld in Oost-Groningen, Achterhoek en Noord-Brabant.
              Groet,
              Bert de Boer

              Message 6 of 22 , Apr 6 1:56 PM
                Hallo Bert,

                Wat jij bedoelt is de vernoeming van de kinderen of begrijp ik je
                verkeerd. Ik bedoel de achternaam. En normaal gaat die over van vader
                op zoon, maar kan het ook van schoonmoeder op schoonzoon?

                Kees

                --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Bert de Boer"
                <e_de_boer@...> wrote:

> [...]
                vernoemd.
                > Ook mengvormen kwamen voor, bijvoorbeeld in Oost-Groningen,

              • René Duba
                Message 7 of 22 , Apr 7 12:47 AM
                  On 6 Apr 2008 at 22:22, Bert de Boer wrote:

                  > In o.a. Friesland en Limburg werd het eerste kind
                  > vernoemd naar vaders kant als het een jongen is,
                  > naar moeders kant als het een meisje is.

                  Ik kan me daardoor goed voorstellen dat dan ook achternamen
                  van moeders kant in Friesland en Limburg een meer
                  gelijkwaardige rol speelden bij bijvoorbeeld kwesties als
                  naamsaanneming (als de vrouw al een geslachtsnaam heeft) of
                  wanneer het uitsterven van een geslacht dreigt.

                  mvg
                  René
                • Bert de Boer
                  Message 8 of 22 , Apr 7 4:25 AM
                    Kees,
                    Mijn eerste reactie op je vraag betreft inderdaad vernoeming voornamen, in Nederland.
                    Voor nadere informatie over vernoeming van voor- en achternamen in Friesland zijn meerdere bronnen beschikbaar. Voorbeeld: "Friezen gezocht", Gids voor stamboomonderzoek in Friesland, uitgave Tresoar, Leeuwarden. Het volgende citaat uit dit boek heeft betrekking op de keuze en verandering van achternamen.
                    "Het voeren van familienamen vóór 1811 was niet aan regels gebonden. Als vuistregel kunnen we wel stellen dat het gebruiken van een familienaam - zeker op het platteland - gepaard ging met een zekere status. Talrijk zijn dan ook de gevallen dat een familienaam in onbruik raakte bij maatschappelijke neergang van een familie of door andere oorzaken."
                    Mogelijk was de door jou genoemde schoonfamilie familie welgesteld?
                    Groet,
                    Bert de Boer

                    <e_de_boer@...> wrote:

> [...]
                    vernoemd.
                    > Ook mengvormen kwamen voor, bijvoorbeeld in Oost-Groningen,

                  • Kees & Tsjitske
                    Message 9 of 22 , Apr 7 5:10 AM
                      Kees,

                      Het gebeurde vroeger wel vaker als bijvoorbeeld de man een vrouw trouwde die
                      uit een rijkere familie kwam. Ook dan werd de naam van de vrouw doorgegeven
                      aan de kinderen.
                      Ook bij boeren kwam het wel meer voor als het bedrijf uit de familie van de
                      vrouw kwam en de man boer werd. Ik denk dat dit een kwestie van macht cq
                      geld/rijkdom was.
                      En voordat de achternaam in 1811 verplicht was had niet iedereen een
                      achternaam. Als de vrouw dan wel een achternaam had en de man niet, werd ook
                      de vrouw haar achternaam gebruikt. Er zullen ongetwijfeld nog wel meer
                      redenen zijn, zoals uitsterving van het geschlacht. In onze stamboom komt
                      het zelfs voor dat er in een gezin van de tien kinderen 9 de achternaam van
                      de moeder hebben aangenomen en 1 die van de vader. Wat de reden hiervan is
                      weet ik niet, maar zelfs dat kwam dus voor.

                      Tsjitske

                      _____

                      Message 10 of 22 , Apr 7 5:34 AM
                        Hallo Bert,

                        De familie van Lolkjen Douwes Braaksma was aardig welgesteld denk ik.
                        Haar vader was burgemeester van IJlst.