Re: Aaltje Braaksma

  • Kees Braaksma
    Message 1 of 22 , Apr 3, 2008
      Hallo Margreet,

      Bedankt voor je aanvullingen.
      Iemand anders had al aangeboden volgende week de acten op te zoeken.
      Niet die van Sjoukje Braaksma, zou ik fijn vinden als die 2 acten dan
      ook even ingekeken werden!

      Sjoukje is inderdaad ook nog een onbekend persoon voor me. Maar of ze
      een ongehuwde moeder was? Ik weet het niet!

      De huwelijkacte van Aaltje zal het uitwijzen!

      Mvg,
      Kees

      --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "reyacta" <mvh@...> wrote:

> [...]
      > moeder? en Aaltje niet aangegeven?
      >
      > Huwelijksakte Leeuwarden, 1820
      > Man : Paulus Sander
      > Vrouw : Sjoukje Braaksma
      > Datum : 2 januari 1820, akte nr. 3
      >
      > Overlijdensakte Leeuwarden, 1829
      > Aangiftedatum 21 april 1829, akte nr. 179
      > Sjoukje Braaksma, overleden 19 april 1829, vrouw
      > Oud 44 jaar, gehuwd
      >
      > Overlijdensakte Leeuwarden, 1842
      > Aangiftedatum 6 oktober 1842, akte nr. 599
      > Paulus Sander, overleden 6 oktober 1842, man
      > Oud 80 jaar, weduwnaar
      > (eerder van Dieuwke Reinders, x 1794, ovl 1814).

    • Cor
      Message 2 of 22 , Apr 3, 2008
        Hallo Kees, Hilda Smit en andere meelezers.
        Vanmorgen maar gezocht naar alle aktes.
        Heeft Hilda volgende week meer tijd om haar eigen vragen
        na te zoeken.!!!

        Succes er mee, Cor Seinstra

        Weet iemand misschien de namen van de ouders van Aaltje Braaksma
        Aaltje Braaksma
        geb. circa 1814 te ?
        overl. Leeuwarden 20-10-1893 (79 jaar, weduwe)
        ze woonde in Dronrijp in 1893
        x Leeuwarden 17-05-1840 Fokke Ferwerda
        geb. Leeuwarden (Nieuw Stads Weeshuis) 6 augustus 1813
        overl. Leeuwarden 10 december 1872 (59 jaar, gehuwd)

        ANTWOORD:

        Aaltje * Groningen won. te Dronrijp, + te Leeuwarden.

        Wed. van Fokke Ferwerda.

        Natuurlijke dr. van Sjoukje Atses Braaksma, +.

        Huw. 1840:

        Fokke * 06-08-1813 te Leeuwarden. timmerman.

        Onecht kind van Antje Saskers.

        Antje Ferwerda + 04-08-1820 29jr. Leeuwrden. naaister.

        * en won. Leeuwarden.

        Dr. van Sasker Ferwerda en Grietje Hessels.

        Aaltje * 22-02-1814 gem. Groningen.

        Dr. van Sjoukje Atses Bersema.

        Boven in de akte staat: (Sjoukje Braaksma).

        De betekenis hiervan is onduidelijk.

        Sjoukje Braaksma + 19-04-1829 Leeuwarden en daar wonende 44jr.

        * 01-03-1780 te Stavoren.

        Vrouw van Paulus Sanders.

        Dr. van Jetze Braaksma wn Aukje Sjoukes, beide +.

        Akte van onvermogen voor beiden.

        Datum : 2 januari 1820, akte nr. 3

        ANTWOORD:

        Paulus * 08-10-1762 te Elmerau in Saxen.

        Wettige zoon van Christoph Sander en Anna Margaretha Seibel.

        (akte in het Frans).

        Dieuwke Reinders + 15-10-1814 Leeuwarden.

        X met Paulus Sander.

        Beiden akte van onvermogen.

        Overlijdensakte Leeuwarden, 1829
        Aangiftedatum 21 april 1829, akte nr. 179
        Sjoukje Braaksma, overleden 19 april 1829, vrouw
        Oud 44 jaar, gehuwd
        ANTWOORD:

        Sjoukje * Stavoren, won. en + Leeuwarden.

        Vrouw van Paulus Sander.

        Dr. van Atze Braaksma en Aukje Sjoukes, beide +.

[...]

        Paulus * Elmerau in Saxen, won. en + Leeuwarden.

        Wedn. van Dieuwke R., later van Sjoukje Atses Braaksma.

        Zoon van Christoffel Sander en Anna Margaretha Seibel, beide +.
      • Kees Braaksma
        Message 3 of 22 , Apr 3, 2008
          Hallo Cor,

          Hartelijk dank voor het opzoeken van deze gegevens in het archief!!!
          Ik heb zo weer wat aanknopingspunten om deze twee vrouwen in de
          stamboom in te passen.
          stambomen moet ik zeggen, want op dit moment heb ik nog steeds 35
          families Braaksma.

          Met vriendelijke groet,
          Kees

          --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Cor" <cj.seinstra@...>

          Message 4 of 22 , Apr 6, 2008
            Hallo mede-groepers,

            Via mijn eerdere vraag over Aaltje Braaksma, kwam ik via haar
            ongehuwd moeder Sjoukje Braaksma bij de familie Braaxma uit IJlst
            terecht.
            Bij de familie Samplonius 'vererft' de naam van grootmoeder op
            kleinzoon. Zou dat vaker voorkomen in Friesland. Ik heb een geval
            gevonden dat er op lijkt dat de naam van schoonmoeder op schoonzoon
            vererft.
            Weet iemand hier meer over?

            Groeten,
            kees

            Lolkjen Douwes Braaksma
            ged. IJlst 2 november 1704
            d.v. Douwe Jans Braaxma (vroedsman en burgermeester) en Tierdtie
            Tiebbes Joritsma
            x IJlst 28 juli 1726
            Jacob Jans Faber, mr. smid
            geb. IJlst
            ... 6 kinderen, waarvan....
            5. Tjertie/Tjeerdtje Jacobs Faber volgt onder
            ged. IJlst 23 november 1732
            6. Anke (Janneke) Jacobs Faber
            ged. IJlst 26 mei 1738

            Tjeerdtje Jacobs Faber
            ged. IJlst 23 november 1732
            x IJlst 13 juli 1749
            Marten Atzes (Braaksma)
            geb. IJlst

            1. Lolkjen Martens
            ged. IJlst 17 mei 1750
            2. Atze Martens Braaksma volgt onder
            ged. Harlingen 12 oktober 1752
            3. Lolkjen Martens
            ged. Lemmer (Lemsterland) 21 maart 1762
            4. Douwe Martens
            ged. Stavoren 21 oktober 1769

            Atze Martens Braaksma
            ged. Harlingen 12 oktober 1752
            overl. voor 1829
            x Stavoren 8 januari 1775
            Aukje Sjoukes
            geb. Stavoren
            overl. voor 1829

            1. Sjoukje Atzes Braaksma volgt onder
            geb. Stavoren 1 maart 1780 ???
            2. Marten Atzes
            geb. Stavoren 18 januari 1781 (ged. 24-1)
            3. Frisk Atzes
            geb. Stavoren 16 januari 1785 (ged. 9-2)

            Sjoukje Braaksma
            geb. Stavoren 1 maart 1780
            overl. Leeuwarden 19 april 1829 (44 jaar, gehuwd)
            x Leeuwarden 2 januari 1820 (akte in het Frans)
            Paulus Sander
            geb. Elmerau (Saksen, D) 08 oktober 1762
            overl. Leeuwarden 6 oktober 1842 (80 jaar, weduwnaar)
            z.v. Christoph/Christoffel Sander en Anna Margaretha Seibel
            weduwnaar van Dieuwke Reinders

            1. Aaltje Braaksma
            geb. Groningen 22-02-1814
            overleden Menaldumadeel 20 oktober 1893 (79 jaar, weduwe)
          • Irene Visser
            Message 5 of 22 , Apr 6, 2008
              Hoi,

              bij mij hebben de kinderen allemaal de achternaar van de moeder gekregen,
              dit ivm het uitsterven van het geslacht,
              en zijn de kinderen etc allemaal Alkema geworden.

              Zij had nog een ongehuwde broer en anders ging het geslacht uit sterven,
              waarom dat zo belangrijk was weet ik niet. Maar misschien waren ze in goede
              doen.

              gr. Irene.

              2008/4/6, Kees Braaksma <braaksma444@...>:

> [...]
              >
              > 1. Aaltje Braaksma
              > geb. Groningen 22-02-1814
              > overleden Menaldumadeel 20 oktober 1893 (79 jaar, weduwe)

            • Bert de Boer
              Message 6 of 22 , Apr 6, 2008
                Kees,
                De CBG uitgave "Voor- en familienamen in Nederland", Geschiedenis, verspreiding, vorm en gebruik geeft wellicht meer informatie.Een kaartje op blz. 41 geft twee grondpatronen bij het vernoemen van kinderen.
                In o.a. Friesland en Limburg werd het eerste kind vernoemd naar vaders kant als het een jongen is, naar moeders kant als het een meisje is.
                Dit in tegenstelling tot o.a. West-Nedeland en de Waddeneilanden, daar werd het eeste kind, zowel jongen als meisje, naar vaders kant vernoemd.
                Ook mengvormen kwamen voor, bijvoorbeeld in Oost-Groningen, Achterhoek en Noord-Brabant.
                Groet,
                Bert de Boer

                Message 7 of 22 , Apr 6, 2008
                  Hallo Bert,

                  Wat jij bedoelt is de vernoeming van de kinderen of begrijp ik je
                  verkeerd. Ik bedoel de achternaam. En normaal gaat die over van vader
                  op zoon, maar kan het ook van schoonmoeder op schoonzoon?

                  Kees

                  --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Bert de Boer"
                  <e_de_boer@...> wrote:

> [...]
                  vernoemd.
                  > Ook mengvormen kwamen voor, bijvoorbeeld in Oost-Groningen,

                • René Duba
                  Message 8 of 22 , Apr 7, 2008
                    On 6 Apr 2008 at 22:22, Bert de Boer wrote:

                    > In o.a. Friesland en Limburg werd het eerste kind
                    > vernoemd naar vaders kant als het een jongen is,
                    > naar moeders kant als het een meisje is.

                    Ik kan me daardoor goed voorstellen dat dan ook achternamen
                    van moeders kant in Friesland en Limburg een meer
                    gelijkwaardige rol speelden bij bijvoorbeeld kwesties als
                    naamsaanneming (als de vrouw al een geslachtsnaam heeft) of
                    wanneer het uitsterven van een geslacht dreigt.

                    mvg
                    René
                  • Bert de Boer
                    Message 9 of 22 , Apr 7, 2008
                      Kees,
                      Mijn eerste reactie op je vraag betreft inderdaad vernoeming voornamen, in Nederland.
                      Voor nadere informatie over vernoeming van voor- en achternamen in Friesland zijn meerdere bronnen beschikbaar. Voorbeeld: "Friezen gezocht", Gids voor stamboomonderzoek in Friesland, uitgave Tresoar, Leeuwarden. Het volgende citaat uit dit boek heeft betrekking op de keuze en verandering van achternamen.
                      "Het voeren van familienamen vóór 1811 was niet aan regels gebonden. Als vuistregel kunnen we wel stellen dat het gebruiken van een familienaam - zeker op het platteland - gepaard ging met een zekere status. Talrijk zijn dan ook de gevallen dat een familienaam in onbruik raakte bij maatschappelijke neergang van een familie of door andere oorzaken."
                      Mogelijk was de door jou genoemde schoonfamilie familie welgesteld?
                      Groet,
                      Bert de Boer

                      <e_de_boer@...> wrote:

> [...]
                      vernoemd.
                      > Ook mengvormen kwamen voor, bijvoorbeeld in Oost-Groningen,

                    • Kees & Tsjitske
                      Message 10 of 22 , Apr 7, 2008
                        Kees,

                        Het gebeurde vroeger wel vaker als bijvoorbeeld de man een vrouw trouwde die
                        uit een rijkere familie kwam. Ook dan werd de naam van de vrouw doorgegeven
                        aan de kinderen.
                        Ook bij boeren kwam het wel meer voor als het bedrijf uit de familie van de
                        vrouw kwam en de man boer werd. Ik denk dat dit een kwestie van macht cq
                        geld/rijkdom was.
                        En voordat de achternaam in 1811 verplicht was had niet iedereen een
                        achternaam. Als de vrouw dan wel een achternaam had en de man niet, werd ook
                        de vrouw haar achternaam gebruikt. Er zullen ongetwijfeld nog wel meer
                        redenen zijn, zoals uitsterving van het geschlacht. In onze stamboom komt
                        het zelfs voor dat er in een gezin van de tien kinderen 9 de achternaam van
                        de moeder hebben aangenomen en 1 die van de vader. Wat de reden hiervan is
                        weet ik niet, maar zelfs dat kwam dus voor.

                        Tsjitske

                        _____

                        Message 11 of 22 , Apr 7, 2008
                          Hallo Bert,

                          De familie van Lolkjen Douwes Braaksma was aardig welgesteld denk ik.
                          Haar vader was burgemeester van IJlst.