Re: Aaltje Braaksma

  • Kees Braaksma
    Message 1 of 22 , Apr 2, 2008
      Hallo Hilda,

      Bedankt voor je reactie, maar Aaltje Ynzes is het niet. Zij is een
      andere Aaltje Braaksma.
      Als je de huwelijksacte in zou willen kijken, dan heel graag!

      Mvg,
      Kees

      --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Hilda H. Smit-Brouwer"
      <hilda.smit@...> wrote:

      > Dag Kees,
      >
      > Ik val zo in deze discussie en weet niet of je iets aan het
      volgende nog hebt. Dit heb ik in mijn database staan. Volgende week
      ga ik een paar uurtjes naar het archief in Leeuwarden en wil daar wel
      huwelijksacten of bijlagen voor je inzien.

      > A : Aaltje Ynzes Braaksma, gehuwd Jan Haanstra.
      >
      > Zij had kind :
      >
      > -------------
      >
      > B.1 : Grietje Jans Haanstra, geboren in Oostdongeradeel op 7
      Augustus 1842, gestorven in Barradeel, 72 jr. (72) op 1 December
      1914, gehuwd Sijtse Pieters ALKEMA, op 8 September 1866 in Barradeel,
      (56) (geboren op 12 Januari 1820 in Franeker en gestorven op 20
      Januari 1889 in Tzummarum, 69 jr., zoon van Pieter Pieters ALKEMA en
      ANTJE JANS KRAMER), Timmerknecht.

      > Groetjes, Hilda H.

    • René Duba
      Message 2 of 22 , Apr 2, 2008
        On 2 Apr 2008 at 10:14, Kees Braaksma wrote:

        > Mogelijk is Aaltje een weeskind, want haar man werd in 1813 in Nieuw
        > Stads Weeshuis in Leeuwarden geboren.
        > Misschien hebben ze elkaar daar leren kennen.

        Hallo Kees,

        die mogelijkheid was ook even bij mij opgekomen toen ik dat
        las. Vermoedelijk schept "wees zijn" wel een band, dus het zou
        best kunnen. Hadden weeshuizen niet boeken waarin van alles
        werd vastgelegd? Als dat nou bewaard is gebleven...

        René
      • reyacta
        Message 3 of 22 , Apr 2, 2008
          Hoi,

          Wel, je kunt vragen of iemand de aktes nakijkt.
          Misschien kom ik er binnenkort aan toe.

          Huwelijksakte Leeuwarden, 1840
          Man : Fokke Ferwerda
          Vrouw : Aaltje Braaksma
          Datum : 17 mei 1840, akte nr. 54

          Overlijdensakte Leeuwarden, 1893
          Aangiftedatum 20 oktober 1893, akte nr. 441
          Aaltje Braaksma, overleden 20 oktober 1893, vrouw
          Oud 79 jaar, weduwe

          Intussen vond ik wel een Sjoukje Braaksma, misschien een ongehuwde
          moeder? en Aaltje niet aangegeven?

          Huwelijksakte Leeuwarden, 1820
          Man : Paulus Sander
          Vrouw : Sjoukje Braaksma
          Datum : 2 januari 1820, akte nr. 3

          Overlijdensakte Leeuwarden, 1829
          Aangiftedatum 21 april 1829, akte nr. 179
          Sjoukje Braaksma, overleden 19 april 1829, vrouw
          Oud 44 jaar, gehuwd

          Overlijdensakte Leeuwarden, 1842
          Aangiftedatum 6 oktober 1842, akte nr. 599
          Paulus Sander, overleden 6 oktober 1842, man
          Oud 80 jaar, weduwnaar
          (eerder van Dieuwke Reinders, x 1794, ovl 1814).

          mvg margreet

          --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Kees Braaksma"
          <braaksma444@...> wrote:

          > Hallo Richard,
          >
          > Bedankt voor je bijdrage!
          > Die 5 kinderen had ik inderdaad ook al, maar daar kom ik niet verder
          > mee. En de huwelijksacte en bijlagen zijn een hele goede optie, maar
          > ik woon zowel ver van Leeuwarden als van het CBG!

        • Kees Braaksma
          Message 4 of 22 , Apr 3, 2008
            Hallo Margreet,

            Bedankt voor je aanvullingen.
            Iemand anders had al aangeboden volgende week de acten op te zoeken.
            Niet die van Sjoukje Braaksma, zou ik fijn vinden als die 2 acten dan
            ook even ingekeken werden!

            Sjoukje is inderdaad ook nog een onbekend persoon voor me. Maar of ze
            een ongehuwde moeder was? Ik weet het niet!

            De huwelijkacte van Aaltje zal het uitwijzen!

            Mvg,
            Kees

            --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "reyacta" <mvh@...> wrote:

> [...]
            > Paulus Sander, overleden 6 oktober 1842, man
            > Oud 80 jaar, weduwnaar
            > (eerder van Dieuwke Reinders, x 1794, ovl 1814).

          • Cor
            Message 5 of 22 , Apr 3, 2008
              Hallo Kees, Hilda Smit en andere meelezers.
              Vanmorgen maar gezocht naar alle aktes.
              Heeft Hilda volgende week meer tijd om haar eigen vragen
              na te zoeken.!!!

              Succes er mee, Cor Seinstra

              Weet iemand misschien de namen van de ouders van Aaltje Braaksma
              Aaltje Braaksma
              geb. circa 1814 te ?
              overl. Leeuwarden 20-10-1893 (79 jaar, weduwe)
              ze woonde in Dronrijp in 1893
              x Leeuwarden 17-05-1840 Fokke Ferwerda
              geb. Leeuwarden (Nieuw Stads Weeshuis) 6 augustus 1813
              overl. Leeuwarden 10 december 1872 (59 jaar, gehuwd)

              ANTWOORD:

              Aaltje * Groningen won. te Dronrijp, + te Leeuwarden.

              Wed. van Fokke Ferwerda.

              Natuurlijke dr. van Sjoukje Atses Braaksma, +.

              Huw. 1840:

              Fokke * 06-08-1813 te Leeuwarden. timmerman.

              Onecht kind van Antje Saskers.

              Antje Ferwerda + 04-08-1820 29jr. Leeuwrden. naaister.

              * en won. Leeuwarden.

              Dr. van Sasker Ferwerda en Grietje Hessels.

              Aaltje * 22-02-1814 gem. Groningen.

              Dr. van Sjoukje Atses Bersema.

              Boven in de akte staat: (Sjoukje Braaksma).

              De betekenis hiervan is onduidelijk.

              Sjoukje Braaksma + 19-04-1829 Leeuwarden en daar wonende 44jr.

              * 01-03-1780 te Stavoren.

              Vrouw van Paulus Sanders.

              Dr. van Jetze Braaksma wn Aukje Sjoukes, beide +.

              Akte van onvermogen voor beiden.

              Datum : 2 januari 1820, akte nr. 3

              ANTWOORD:

              Paulus * 08-10-1762 te Elmerau in Saxen.

              Wettige zoon van Christoph Sander en Anna Margaretha Seibel.

              (akte in het Frans).

              Dieuwke Reinders + 15-10-1814 Leeuwarden.

              X met Paulus Sander.

              Beiden akte van onvermogen.

              Overlijdensakte Leeuwarden, 1829
              Aangiftedatum 21 april 1829, akte nr. 179
              Sjoukje Braaksma, overleden 19 april 1829, vrouw
              Oud 44 jaar, gehuwd
              ANTWOORD:

              Sjoukje * Stavoren, won. en + Leeuwarden.

              Vrouw van Paulus Sander.

              Dr. van Atze Braaksma en Aukje Sjoukes, beide +.

[...]

              Paulus * Elmerau in Saxen, won. en + Leeuwarden.

              Wedn. van Dieuwke R., later van Sjoukje Atses Braaksma.

              Zoon van Christoffel Sander en Anna Margaretha Seibel, beide +.
            • Kees Braaksma
              Message 6 of 22 , Apr 3, 2008
                Hallo Cor,

                Hartelijk dank voor het opzoeken van deze gegevens in het archief!!!
                Ik heb zo weer wat aanknopingspunten om deze twee vrouwen in de
                stamboom in te passen.
                stambomen moet ik zeggen, want op dit moment heb ik nog steeds 35
                families Braaksma.

                Met vriendelijke groet,
                Kees

                --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Cor" <cj.seinstra@...>

                Message 7 of 22 , Apr 6, 2008
                  Hallo mede-groepers,

                  Via mijn eerdere vraag over Aaltje Braaksma, kwam ik via haar
                  ongehuwd moeder Sjoukje Braaksma bij de familie Braaxma uit IJlst
                  terecht.
                  Bij de familie Samplonius 'vererft' de naam van grootmoeder op
                  kleinzoon. Zou dat vaker voorkomen in Friesland. Ik heb een geval
                  gevonden dat er op lijkt dat de naam van schoonmoeder op schoonzoon
                  vererft.
                  Weet iemand hier meer over?

                  Groeten,
                  kees

                  Lolkjen Douwes Braaksma
                  ged. IJlst 2 november 1704
                  d.v. Douwe Jans Braaxma (vroedsman en burgermeester) en Tierdtie
                  Tiebbes Joritsma
                  x IJlst 28 juli 1726
                  Jacob Jans Faber, mr. smid
                  geb. IJlst
                  ... 6 kinderen, waarvan....
                  5. Tjertie/Tjeerdtje Jacobs Faber volgt onder
                  ged. IJlst 23 november 1732
                  6. Anke (Janneke) Jacobs Faber
                  ged. IJlst 26 mei 1738

                  Tjeerdtje Jacobs Faber
                  ged. IJlst 23 november 1732
                  x IJlst 13 juli 1749
                  Marten Atzes (Braaksma)
                  geb. IJlst

                  1. Lolkjen Martens
                  ged. IJlst 17 mei 1750
                  2. Atze Martens Braaksma volgt onder
                  ged. Harlingen 12 oktober 1752
                  3. Lolkjen Martens
                  ged. Lemmer (Lemsterland) 21 maart 1762
                  4. Douwe Martens
                  ged. Stavoren 21 oktober 1769

                  Atze Martens Braaksma
                  ged. Harlingen 12 oktober 1752
                  overl. voor 1829
                  x Stavoren 8 januari 1775
                  Aukje Sjoukes
                  geb. Stavoren
                  overl. voor 1829

                  1. Sjoukje Atzes Braaksma volgt onder
                  geb. Stavoren 1 maart 1780 ???
                  2. Marten Atzes
                  geb. Stavoren 18 januari 1781 (ged. 24-1)
                  3. Frisk Atzes
                  geb. Stavoren 16 januari 1785 (ged. 9-2)

                  Sjoukje Braaksma
                  geb. Stavoren 1 maart 1780
                  overl. Leeuwarden 19 april 1829 (44 jaar, gehuwd)
                  x Leeuwarden 2 januari 1820 (akte in het Frans)
                  Paulus Sander
                  geb. Elmerau (Saksen, D) 08 oktober 1762
                  overl. Leeuwarden 6 oktober 1842 (80 jaar, weduwnaar)
                  z.v. Christoph/Christoffel Sander en Anna Margaretha Seibel
                  weduwnaar van Dieuwke Reinders

                  1. Aaltje Braaksma
                  geb. Groningen 22-02-1814
                  overleden Menaldumadeel 20 oktober 1893 (79 jaar, weduwe)
                • Irene Visser
                  Message 8 of 22 , Apr 6, 2008
                    Hoi,

                    bij mij hebben de kinderen allemaal de achternaar van de moeder gekregen,
                    dit ivm het uitsterven van het geslacht,
                    en zijn de kinderen etc allemaal Alkema geworden.

                    Zij had nog een ongehuwde broer en anders ging het geslacht uit sterven,
                    waarom dat zo belangrijk was weet ik niet. Maar misschien waren ze in goede
                    doen.

                    gr. Irene.

                    2008/4/6, Kees Braaksma <braaksma444@...>:

> [...]
                    >
                    > 1. Aaltje Braaksma
                    > geb. Groningen 22-02-1814
                    > overleden Menaldumadeel 20 oktober 1893 (79 jaar, weduwe)

                  • Bert de Boer
                    Message 9 of 22 , Apr 6, 2008
                      Kees,
                      De CBG uitgave "Voor- en familienamen in Nederland", Geschiedenis, verspreiding, vorm en gebruik geeft wellicht meer informatie.Een kaartje op blz. 41 geft twee grondpatronen bij het vernoemen van kinderen.
                      In o.a. Friesland en Limburg werd het eerste kind vernoemd naar vaders kant als het een jongen is, naar moeders kant als het een meisje is.
                      Dit in tegenstelling tot o.a. West-Nedeland en de Waddeneilanden, daar werd het eeste kind, zowel jongen als meisje, naar vaders kant vernoemd.
                      Ook mengvormen kwamen voor, bijvoorbeeld in Oost-Groningen, Achterhoek en Noord-Brabant.
                      Groet,
                      Bert de Boer

                      Message 10 of 22 , Apr 6, 2008
                        Hallo Bert,

                        Wat jij bedoelt is de vernoeming van de kinderen of begrijp ik je
                        verkeerd. Ik bedoel de achternaam. En normaal gaat die over van vader
                        op zoon, maar kan het ook van schoonmoeder op schoonzoon?

                        Kees

                        --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Bert de Boer"

                        Message 11 of 22 , Apr 7, 2008
                          On 6 Apr 2008 at 22:22, Bert de Boer wrote:

                          > In o.a. Friesland en Limburg werd het eerste kind
                          > vernoemd naar vaders kant als het een jongen is,
                          > naar moeders kant als het een meisje is.

                          Ik kan me daardoor goed voorstellen dat dan ook achternamen
                          van moeders kant in Friesland en Limburg een meer
                          gelijkwaardige rol speelden bij bijvoorbeeld kwesties als
                          naamsaanneming (als de vrouw al een geslachtsnaam heeft) of
                          wanneer het uitsterven van een geslacht dreigt.

                          mvg
                          René
                        • Bert de Boer
                          Message 12 of 22 , Apr 7, 2008
                            Kees,
                            Mijn eerste reactie op je vraag betreft inderdaad vernoeming voornamen, in Nederland.
                            Voor nadere informatie over vernoeming van voor- en achternamen in Friesland zijn meerdere bronnen beschikbaar. Voorbeeld: "Friezen gezocht", Gids voor stamboomonderzoek in Friesland, uitgave Tresoar, Leeuwarden. Het volgende citaat uit dit boek heeft betrekking op de keuze en verandering van achternamen.
                            "Het voeren van familienamen vóór 1811 was niet aan regels gebonden. Als vuistregel kunnen we wel stellen dat het gebruiken van een familienaam - zeker op het platteland - gepaard ging met een zekere status. Talrijk zijn dan ook de gevallen dat een familienaam in onbruik raakte bij maatschappelijke neergang van een familie of door andere oorzaken."
                            Mogelijk was de door jou genoemde schoonfamilie familie welgesteld?
                            Groet,
                            Bert de Boer

                            <e_de_boer@...> wrote:

> [...]
                            vernoemd.
                            > Ook mengvormen kwamen voor, bijvoorbeeld in Oost-Groningen,

                          • Kees & Tsjitske
                            Message 13 of 22 , Apr 7, 2008
                              Kees,

                              Het gebeurde vroeger wel vaker als bijvoorbeeld de man een vrouw trouwde die
                              uit een rijkere familie kwam. Ook dan werd de naam van de vrouw doorgegeven
                              aan de kinderen.
                              Ook bij boeren kwam het wel meer voor als het bedrijf uit de familie van de
                              vrouw kwam en de man boer werd. Ik denk dat dit een kwestie van macht cq
                              geld/rijkdom was.
                              En voordat de achternaam in 1811 verplicht was had niet iedereen een
                              achternaam. Als de vrouw dan wel een achternaam had en de man niet, werd ook
                              de vrouw haar achternaam gebruikt. Er zullen ongetwijfeld nog wel meer
                              redenen zijn, zoals uitsterving van het geschlacht. In onze stamboom komt
                              het zelfs voor dat er in een gezin van de tien kinderen 9 de achternaam van
                              de moeder hebben aangenomen en 1 die van de vader. Wat de reden hiervan is
                              weet ik niet, maar zelfs dat kwam dus voor.

                              Tsjitske

                              _____

                              Message 14 of 22 , Apr 7, 2008
                                Hallo Bert,

                                De familie van Lolkjen Douwes Braaksma was aardig welgesteld denk ik.
                                Haar vader was burgemeester van IJlst.