Re: [Friesland-genealogy] Re: Aaltje Braaksma

  • René Duba
    Message 1 of 22 , Apr 2 12:07 AM
      Hallo Kees,

      waar ik nu achter probeer te komen is hoe je zou kunnen zien of
      ik soms misschien te maken heb met een schippersgezin.

      Als allerlei levensgebeurtenissen, geboorte, huwelijk, dood,
      gaten laten zien voor een bepaald gezin, dan is het misschien
      een schippersgezin.

      Misschien huwen zij wel met een meisje dat zij in een andere
      haven hebben ontmoet, geboortes aan boord worden
      aangegeven in de dichtstbijzijnde haven en idem met ziekte en
      overlijden. In die tijd kon men niet snel even terug naar "huis"
      als dat er al was. De verpleging in het dichtstbijzijnde gasthuis
      was al mooi als je dat bereiken kon. Misschien dat de ouders
      van jouw Aaltje ook buiten Friesland sporen hebben nagelaten?

      Een teken lijkt mij in ieder geval als er verschillende, maar
      sporadische vermeldingen zijn in havenplaatsen of plaatsen
      langs een vaarroute. Maar ook sporadische en niet aan één
      plaats gebonden vermeldingen in Friesland zelf zouden er
      misschien op kuinnen wijzen. Wat ik mij ook voorstel is dat een
      schippersgezin op een gegeven moment aan de wal gaat
      wonen. Al was het maar op hun oude dag. Dus de combinatie
      van een Friese naam en alleen een overlijden in een bepaalde
      plaats en geen vermelding van huwelijk of geboorten in
      Friesland, zou ook een teken kunnen zijn.

      Dit is wel vaag, dat besef ik, en zeker niet alle schepen boden
      plek om op te wonen, maar er werd heel wat afgevaren in die
      tijd, dus een beeld van hoe dat toen toeging helpt mij om te
      snappen wat ik in de archieven tegenkom.

      Groeten,
      René

    • Hilda H. Smit-Brouwer
      Message 2 of 22 , Apr 2 12:12 AM
        Dag Kees,

        Ik val zo in deze discussie en weet niet of je iets aan het volgende nog hebt. Dit heb ik in mijn database staan. Volgende week ga ik een paar uurtjes naar het archief in Leeuwarden en wil daar wel huwelijksacten of bijlagen voor je inzien.

        A : Aaltje Ynzes Braaksma, gehuwd Jan Haanstra.

        Zij had kind :

        -------------

        B.1 : Grietje Jans Haanstra, geboren in Oostdongeradeel op 7 Augustus 1842, gestorven in Barradeel, 72 jr. (72) op 1 December 1914, gehuwd Sijtse Pieters ALKEMA, op 8 September 1866 in Barradeel, (56) (geboren op 12 Januari 1820 in Franeker en gestorven op 20 Januari 1889 in Tzummarum, 69 jr., zoon van Pieter Pieters ALKEMA en ANTJE JANS KRAMER), Timmerknecht.

        Groetjes, Hilda H.

      • Kees Braaksma
        Message 3 of 22 , Apr 2 3:14 AM
          Hallo René,

          Ik denk niet dat het om een schippersgezin gaat, want ze hebben
          gewoon in Leeuwarden 5 kinderen gekregen in de periode 1841-1849.

          Mogelijk is Aaltje een weeskind, want haar man werd in 1813 in Nieuw
          Stads Weeshuis in Leeuwarden geboren.
          Misschien hebben ze elkaar daar leren kennen.

          wrote:

> [...]
          > tijd, dus een beeld van hoe dat toen toeging helpt mij om te
          > snappen wat ik in de archieven tegenkom.

        • Kees Braaksma
          Message 4 of 22 , Apr 2 3:16 AM
            Hallo Hilda,

            Bedankt voor je reactie, maar Aaltje Ynzes is het niet. Zij is een
            andere Aaltje Braaksma.
            Als je de huwelijksacte in zou willen kijken, dan heel graag!

            Mvg,
            Kees

            --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Hilda H. Smit-Brouwer"
            <hilda.smit@...> wrote:

> [...]
            (56) (geboren op 12 Januari 1820 in Franeker en gestorven op 20
            Januari 1889 in Tzummarum, 69 jr., zoon van Pieter Pieters ALKEMA en

          • René Duba
            Message 5 of 22 , Apr 2 1:09 PM
              On 2 Apr 2008 at 10:14, Kees Braaksma wrote:

              > Mogelijk is Aaltje een weeskind, want haar man werd in 1813 in Nieuw
              > Stads Weeshuis in Leeuwarden geboren.
              > Misschien hebben ze elkaar daar leren kennen.

              Hallo Kees,

              die mogelijkheid was ook even bij mij opgekomen toen ik dat
              las. Vermoedelijk schept "wees zijn" wel een band, dus het zou
              best kunnen. Hadden weeshuizen niet boeken waarin van alles
              werd vastgelegd? Als dat nou bewaard is gebleven...

              René
            • reyacta
              Message 6 of 22 , Apr 2 4:16 PM
                Hoi,

                Wel, je kunt vragen of iemand de aktes nakijkt.
                Misschien kom ik er binnenkort aan toe.

                Huwelijksakte Leeuwarden, 1840
                Man : Fokke Ferwerda
                Vrouw : Aaltje Braaksma
                Datum : 17 mei 1840, akte nr. 54

                Overlijdensakte Leeuwarden, 1893
                Aangiftedatum 20 oktober 1893, akte nr. 441
                Aaltje Braaksma, overleden 20 oktober 1893, vrouw
                Oud 79 jaar, weduwe

                Intussen vond ik wel een Sjoukje Braaksma, misschien een ongehuwde
                moeder? en Aaltje niet aangegeven?

                Huwelijksakte Leeuwarden, 1820
                Man : Paulus Sander
                Vrouw : Sjoukje Braaksma
                Datum : 2 januari 1820, akte nr. 3

                Overlijdensakte Leeuwarden, 1829
                Aangiftedatum 21 april 1829, akte nr. 179
                Sjoukje Braaksma, overleden 19 april 1829, vrouw
                Oud 44 jaar, gehuwd

                Overlijdensakte Leeuwarden, 1842
                Aangiftedatum 6 oktober 1842, akte nr. 599
                Paulus Sander, overleden 6 oktober 1842, man
                Oud 80 jaar, weduwnaar
                (eerder van Dieuwke Reinders, x 1794, ovl 1814).

                mvg margreet

                --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Kees Braaksma"
                <braaksma444@...> wrote:

                > Hallo Richard,
                >
                > Bedankt voor je bijdrage!
                > Die 5 kinderen had ik inderdaad ook al, maar daar kom ik niet verder
                > mee. En de huwelijksacte en bijlagen zijn een hele goede optie, maar
                > ik woon zowel ver van Leeuwarden als van het CBG!

              • Kees Braaksma
                Message 7 of 22 , Apr 3 1:34 AM
                  Hallo Margreet,

                  Bedankt voor je aanvullingen.
                  Iemand anders had al aangeboden volgende week de acten op te zoeken.
                  Niet die van Sjoukje Braaksma, zou ik fijn vinden als die 2 acten dan
                  ook even ingekeken werden!

                  Sjoukje is inderdaad ook nog een onbekend persoon voor me. Maar of ze
                  een ongehuwde moeder was? Ik weet het niet!

                  De huwelijkacte van Aaltje zal het uitwijzen!

                  Mvg,
                  Kees

                  --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "reyacta" <mvh@...> wrote:

> [...]
                  > Paulus Sander, overleden 6 oktober 1842, man
                  > Oud 80 jaar, weduwnaar
                  > (eerder van Dieuwke Reinders, x 1794, ovl 1814).

                • Cor
                  Message 8 of 22 , Apr 3 6:06 AM
                    Hallo Kees, Hilda Smit en andere meelezers.
                    Vanmorgen maar gezocht naar alle aktes.
                    Heeft Hilda volgende week meer tijd om haar eigen vragen
                    na te zoeken.!!!

                    Succes er mee, Cor Seinstra

                    Weet iemand misschien de namen van de ouders van Aaltje Braaksma
                    Aaltje Braaksma
                    geb. circa 1814 te ?
                    overl. Leeuwarden 20-10-1893 (79 jaar, weduwe)
                    ze woonde in Dronrijp in 1893
                    x Leeuwarden 17-05-1840 Fokke Ferwerda
                    geb. Leeuwarden (Nieuw Stads Weeshuis) 6 augustus 1813
                    overl. Leeuwarden 10 december 1872 (59 jaar, gehuwd)

                    ANTWOORD:

                    Aaltje * Groningen won. te Dronrijp, + te Leeuwarden.

                    Wed. van Fokke Ferwerda.

                    Natuurlijke dr. van Sjoukje Atses Braaksma, +.

                    Huw. 1840:

                    Fokke * 06-08-1813 te Leeuwarden. timmerman.

                    Onecht kind van Antje Saskers.

                    Antje Ferwerda + 04-08-1820 29jr. Leeuwrden. naaister.

                    * en won. Leeuwarden.

                    Dr. van Sasker Ferwerda en Grietje Hessels.

                    Aaltje * 22-02-1814 gem. Groningen.

                    Dr. van Sjoukje Atses Bersema.

                    Boven in de akte staat: (Sjoukje Braaksma).

                    De betekenis hiervan is onduidelijk.

                    Sjoukje Braaksma + 19-04-1829 Leeuwarden en daar wonende 44jr.

                    * 01-03-1780 te Stavoren.

                    Vrouw van Paulus Sanders.

                    Dr. van Jetze Braaksma wn Aukje Sjoukes, beide +.

                    Akte van onvermogen voor beiden.

                    Datum : 2 januari 1820, akte nr. 3

                    ANTWOORD:

                    Paulus * 08-10-1762 te Elmerau in Saxen.

                    Wettige zoon van Christoph Sander en Anna Margaretha Seibel.

                    (akte in het Frans).

                    Dieuwke Reinders + 15-10-1814 Leeuwarden.

                    X met Paulus Sander.

                    Beiden akte van onvermogen.

                    Overlijdensakte Leeuwarden, 1829
                    Aangiftedatum 21 april 1829, akte nr. 179
                    Sjoukje Braaksma, overleden 19 april 1829, vrouw
                    Oud 44 jaar, gehuwd
                    ANTWOORD:

                    Sjoukje * Stavoren, won. en + Leeuwarden.

                    Vrouw van Paulus Sander.

                    Dr. van Atze Braaksma en Aukje Sjoukes, beide +.

[...]

                    Paulus * Elmerau in Saxen, won. en + Leeuwarden.

                    Wedn. van Dieuwke R., later van Sjoukje Atses Braaksma.

                    Zoon van Christoffel Sander en Anna Margaretha Seibel, beide +.
                  • Kees Braaksma
                    Message 9 of 22 , Apr 3 11:03 PM
                      Hallo Cor,

                      Hartelijk dank voor het opzoeken van deze gegevens in het archief!!!
                      Ik heb zo weer wat aanknopingspunten om deze twee vrouwen in de
                      stamboom in te passen.
                      stambomen moet ik zeggen, want op dit moment heb ik nog steeds 35
                      families Braaksma.

                      Met vriendelijke groet,
                      Kees

                      --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Cor" <cj.seinstra@...>

                      Message 10 of 22 , Apr 6 12:44 PM
                        Hallo mede-groepers,

                        Via mijn eerdere vraag over Aaltje Braaksma, kwam ik via haar
                        ongehuwd moeder Sjoukje Braaksma bij de familie Braaxma uit IJlst
                        terecht.
                        Bij de familie Samplonius 'vererft' de naam van grootmoeder op
                        kleinzoon. Zou dat vaker voorkomen in Friesland. Ik heb een geval
                        gevonden dat er op lijkt dat de naam van schoonmoeder op schoonzoon
                        vererft.
                        Weet iemand hier meer over?

                        Groeten,
                        kees

                        Lolkjen Douwes Braaksma
                        ged. IJlst 2 november 1704
                        d.v. Douwe Jans Braaxma (vroedsman en burgermeester) en Tierdtie
                        Tiebbes Joritsma
                        x IJlst 28 juli 1726
                        Jacob Jans Faber, mr. smid
                        geb. IJlst
                        ... 6 kinderen, waarvan....
                        5. Tjertie/Tjeerdtje Jacobs Faber volgt onder
                        ged. IJlst 23 november 1732
                        6. Anke (Janneke) Jacobs Faber
                        ged. IJlst 26 mei 1738

                        Tjeerdtje Jacobs Faber
                        ged. IJlst 23 november 1732
                        x IJlst 13 juli 1749
                        Marten Atzes (Braaksma)
                        geb. IJlst

                        1. Lolkjen Martens
                        ged. IJlst 17 mei 1750
                        2. Atze Martens Braaksma volgt onder
                        ged. Harlingen 12 oktober 1752
                        3. Lolkjen Martens
                        ged. Lemmer (Lemsterland) 21 maart 1762
                        4. Douwe Martens
                        ged. Stavoren 21 oktober 1769

                        Atze Martens Braaksma
                        ged. Harlingen 12 oktober 1752
                        overl. voor 1829
                        x Stavoren 8 januari 1775
                        Aukje Sjoukes
                        geb. Stavoren
                        overl. voor 1829

                        1. Sjoukje Atzes Braaksma volgt onder
                        geb. Stavoren 1 maart 1780 ???
                        2. Marten Atzes
                        geb. Stavoren 18 januari 1781 (ged. 24-1)
                        3. Frisk Atzes
                        geb. Stavoren 16 januari 1785 (ged. 9-2)

                        Sjoukje Braaksma
                        geb. Stavoren 1 maart 1780
                        overl. Leeuwarden 19 april 1829 (44 jaar, gehuwd)
                        x Leeuwarden 2 januari 1820 (akte in het Frans)
                        Paulus Sander
                        geb. Elmerau (Saksen, D) 08 oktober 1762
                        overl. Leeuwarden 6 oktober 1842 (80 jaar, weduwnaar)
                        z.v. Christoph/Christoffel Sander en Anna Margaretha Seibel
                        weduwnaar van Dieuwke Reinders

                        1. Aaltje Braaksma
                        geb. Groningen 22-02-1814
                        overleden Menaldumadeel 20 oktober 1893 (79 jaar, weduwe)
                      • Irene Visser
                        Message 11 of 22 , Apr 6 12:56 PM
                          Hoi,

                          bij mij hebben de kinderen allemaal de achternaar van de moeder gekregen,
                          dit ivm het uitsterven van het geslacht,
                          en zijn de kinderen etc allemaal Alkema geworden.

                          Zij had nog een ongehuwde broer en anders ging het geslacht uit sterven,
                          waarom dat zo belangrijk was weet ik niet. Maar misschien waren ze in goede
                          doen.

                          gr. Irene.

                          2008/4/6, Kees Braaksma <braaksma444@...>:

> [...]
                          >
                          > 1. Aaltje Braaksma
                          > geb. Groningen 22-02-1814
                          > overleden Menaldumadeel 20 oktober 1893 (79 jaar, weduwe)

                        • Bert de Boer
                          Message 12 of 22 , Apr 6 1:22 PM
                            Kees,
                            De CBG uitgave "Voor- en familienamen in Nederland", Geschiedenis, verspreiding, vorm en gebruik geeft wellicht meer informatie.Een kaartje op blz. 41 geft twee grondpatronen bij het vernoemen van kinderen.
                            In o.a. Friesland en Limburg werd het eerste kind vernoemd naar vaders kant als het een jongen is, naar moeders kant als het een meisje is.
                            Dit in tegenstelling tot o.a. West-Nedeland en de Waddeneilanden, daar werd het eeste kind, zowel jongen als meisje, naar vaders kant vernoemd.
                            Ook mengvormen kwamen voor, bijvoorbeeld in Oost-Groningen, Achterhoek en Noord-Brabant.
                            Groet,
                            Bert de Boer

                            Message 13 of 22 , Apr 6 1:56 PM
                              Hallo Bert,

                              Wat jij bedoelt is de vernoeming van de kinderen of begrijp ik je
                              verkeerd. Ik bedoel de achternaam. En normaal gaat die over van vader
                              op zoon, maar kan het ook van schoonmoeder op schoonzoon?

                              Kees

                              --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Bert de Boer"

                              Message 14 of 22 , Apr 7 12:47 AM
                                On 6 Apr 2008 at 22:22, Bert de Boer wrote:

                                > In o.a. Friesland en Limburg werd het eerste kind
                                > vernoemd naar vaders kant als het een jongen is,
                                > naar moeders kant als het een meisje is.

                                Ik kan me daardoor goed voorstellen dat dan ook achternamen
                                van moeders kant in Friesland en Limburg een meer
                                gelijkwaardige rol speelden bij bijvoorbeeld kwesties als
                                naamsaanneming (als de vrouw al een geslachtsnaam heeft) of
                                wanneer het uitsterven van een geslacht dreigt.

                                mvg
                                René
                              • Bert de Boer
                                Message 15 of 22 , Apr 7 4:25 AM
                                  Kees,
                                  Mijn eerste reactie op je vraag betreft inderdaad vernoeming voornamen, in Nederland.
                                  Voor nadere informatie over vernoeming van voor- en achternamen in Friesland zijn meerdere bronnen beschikbaar. Voorbeeld: "Friezen gezocht", Gids voor stamboomonderzoek in Friesland, uitgave Tresoar, Leeuwarden. Het volgende citaat uit dit boek heeft betrekking op de keuze en verandering van achternamen.
                                  "Het voeren van familienamen vóór 1811 was niet aan regels gebonden. Als vuistregel kunnen we wel stellen dat het gebruiken van een familienaam - zeker op het platteland - gepaard ging met een zekere status. Talrijk zijn dan ook de gevallen dat een familienaam in onbruik raakte bij maatschappelijke neergang van een familie of door andere oorzaken."
                                  Mogelijk was de door jou genoemde schoonfamilie familie welgesteld?
                                  Groet,
                                  Bert de Boer

                                  <e_de_boer@...> wrote:

> [...]
                                  vernoemd.
                                  > Ook mengvormen kwamen voor, bijvoorbeeld in Oost-Groningen,

                                • Kees & Tsjitske
                                  Message 16 of 22 , Apr 7 5:10 AM
                                    Kees,

                                    Het gebeurde vroeger wel vaker als bijvoorbeeld de man een vrouw trouwde die
                                    uit een rijkere familie kwam. Ook dan werd de naam van de vrouw doorgegeven
                                    aan de kinderen.
                                    Ook bij boeren kwam het wel meer voor als het bedrijf uit de familie van de
                                    vrouw kwam en de man boer werd. Ik denk dat dit een kwestie van macht cq
                                    geld/rijkdom was.
                                    En voordat de achternaam in 1811 verplicht was had niet iedereen een
                                    achternaam. Als de vrouw dan wel een achternaam had en de man niet, werd ook
                                    de vrouw haar achternaam gebruikt. Er zullen ongetwijfeld nog wel meer
                                    redenen zijn, zoals uitsterving van het geschlacht. In onze stamboom komt
                                    het zelfs voor dat er in een gezin van de tien kinderen 9 de achternaam van
                                    de moeder hebben aangenomen en 1 die van de vader. Wat de reden hiervan is
                                    weet ik niet, maar zelfs dat kwam dus voor.

                                    Tsjitske

                                    _____

                                    Message 17 of 22 , Apr 7 5:34 AM
                                      Hallo Bert,

                                      De familie van Lolkjen Douwes Braaksma was aardig welgesteld denk ik.
                                      Haar vader was burgemeester van IJlst.