Re: Aaltje Braaksma

  • Kees Braaksma
    Message 1 of 22 , Apr 1, 2008
      Hallo Richard,

      Bedankt voor je bijdrage!
      Die 5 kinderen had ik inderdaad ook al, maar daar kom ik niet verder
      mee. En de huwelijksacte en bijlagen zijn een hele goede optie, maar
      ik woon zowel ver van Leeuwarden als van het CBG!

      Kees

      --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Richard Keijzer"
      <ristcard@...> wrote:

      > Dag Kees,
      >
      > Op de site van het HCL zie ik wel vijf kinderen van het echtpaar.
      Die
      > zijn dan waarschijnlijk jong overleden?
      > Heb je de huwelijksakte met de bijlagen uit 1840 al bekeken?
      >
      > Groeten van Richard
      >

      > --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Kees Braaksma"

      > Leeuwarden

    • Kees Braaksma
      Message 2 of 22 , Apr 1, 2008
        Hallo René,

        Leuk dat je mij nu helpt! Ben je al verder gekomen met de naam
        Duba/Duwer?

        Ik heb alle Aaltjes afgezocht, maar ze vallen allemaal af!

        Aaltje Ynzes Braaksma
        geboren Ternaard (Westdongeradeel) 4 september 1812
        overleden Oostdongeradeel 8 september 1851 (39 jaar, weduwe)
        x Dokkum 6 juli 1833
        Jan Haanstra
        geb. 1808
        overl. Oostdongeradeel 29-11-1845 (37 jaar, gehuwd)

        Wat de twee Antjes betreft, heb ik dit:

        Antje Lubberts Braaksma
        geboren Ternaard (Westdongeradeel) 31 maart 1813
        overleden Westdongeradeel 19 februari 1874 (60 jaar, gehuwd)

        Antje Beernts Braaksma
        geboren Anjum (Oostdongeradeel) 29 januari 1813
        overleden Anjum (Oostdongeradeel) 4 februari 1813 (6 dagen)
        Antje Berends Braaksma
        geboren Anjum (Oostdongeradeel) 9 april 1814
        overleden Oostdongeradeel 31 maart 1860 (46 jaar, weduwe)

        Groeten,
        Kees

        --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "René Duba" <duba@...>
        wrote:

> [...]
        > Aangiftedatum 5 september 1812, akte nr. 42
        > Aaltje Braaksma, geboren 4 september 1812
        > Dochter van Ynze Jans Braaksma en Grietje Jacobs
        >
        > of misschien een verschrijving? 1813 zou kunnen voor 79 jr.
        >
        > Geboorteakte Westdongeradeel (mairie Ternaard), 1813
        > Aangiftedatum 2 april 1813, akte nr. 14
        > Antje Braaksma, geboren 31 maart 1813
        > Dochter van Lubbert Jans Braaksma en Jakobje Ottes
        >
        > Geboorteakte Oostdongeradeel (mairie Anjum), 1813
        > Aangiftedatum 29 januari 1813, akte nr. 8
        > Antje Braaksma, geboren 29 januari 1813
        > Dochter van Beerent Botes Braaksma en Doetje Gerryts

      • René Duba
        Message 3 of 22 , Apr 2, 2008
          Hallo Kees,

          waar ik nu achter probeer te komen is hoe je zou kunnen zien of
          ik soms misschien te maken heb met een schippersgezin.

          Als allerlei levensgebeurtenissen, geboorte, huwelijk, dood,
          gaten laten zien voor een bepaald gezin, dan is het misschien
          een schippersgezin.

          Misschien huwen zij wel met een meisje dat zij in een andere
          haven hebben ontmoet, geboortes aan boord worden
          aangegeven in de dichtstbijzijnde haven en idem met ziekte en
          overlijden. In die tijd kon men niet snel even terug naar "huis"
          als dat er al was. De verpleging in het dichtstbijzijnde gasthuis
          was al mooi als je dat bereiken kon. Misschien dat de ouders
          van jouw Aaltje ook buiten Friesland sporen hebben nagelaten?

          Een teken lijkt mij in ieder geval als er verschillende, maar
          sporadische vermeldingen zijn in havenplaatsen of plaatsen
          langs een vaarroute. Maar ook sporadische en niet aan één
          plaats gebonden vermeldingen in Friesland zelf zouden er
          misschien op kuinnen wijzen. Wat ik mij ook voorstel is dat een
          schippersgezin op een gegeven moment aan de wal gaat
          wonen. Al was het maar op hun oude dag. Dus de combinatie
          van een Friese naam en alleen een overlijden in een bepaalde
          plaats en geen vermelding van huwelijk of geboorten in
          Friesland, zou ook een teken kunnen zijn.

          Dit is wel vaag, dat besef ik, en zeker niet alle schepen boden
          plek om op te wonen, maar er werd heel wat afgevaren in die
          tijd, dus een beeld van hoe dat toen toeging helpt mij om te
          snappen wat ik in de archieven tegenkom.

          Groeten,
          René

        • Hilda H. Smit-Brouwer
          Message 4 of 22 , Apr 2, 2008
            Dag Kees,

            Ik val zo in deze discussie en weet niet of je iets aan het volgende nog hebt. Dit heb ik in mijn database staan. Volgende week ga ik een paar uurtjes naar het archief in Leeuwarden en wil daar wel huwelijksacten of bijlagen voor je inzien.

            A : Aaltje Ynzes Braaksma, gehuwd Jan Haanstra.

            Zij had kind :

            -------------

            B.1 : Grietje Jans Haanstra, geboren in Oostdongeradeel op 7 Augustus 1842, gestorven in Barradeel, 72 jr. (72) op 1 December 1914, gehuwd Sijtse Pieters ALKEMA, op 8 September 1866 in Barradeel, (56) (geboren op 12 Januari 1820 in Franeker en gestorven op 20 Januari 1889 in Tzummarum, 69 jr., zoon van Pieter Pieters ALKEMA en ANTJE JANS KRAMER), Timmerknecht.

            Groetjes, Hilda H.

          • Kees Braaksma
            Message 5 of 22 , Apr 2, 2008
              Hallo René,

              Ik denk niet dat het om een schippersgezin gaat, want ze hebben
              gewoon in Leeuwarden 5 kinderen gekregen in de periode 1841-1849.

              Mogelijk is Aaltje een weeskind, want haar man werd in 1813 in Nieuw
              Stads Weeshuis in Leeuwarden geboren.
              Misschien hebben ze elkaar daar leren kennen.

              wrote:

> [...]
              > tijd, dus een beeld van hoe dat toen toeging helpt mij om te
              > snappen wat ik in de archieven tegenkom.

            • Kees Braaksma
              Message 6 of 22 , Apr 2, 2008
                Hallo Hilda,

                Bedankt voor je reactie, maar Aaltje Ynzes is het niet. Zij is een
                andere Aaltje Braaksma.
                Als je de huwelijksacte in zou willen kijken, dan heel graag!

                Mvg,
                Kees

                --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Hilda H. Smit-Brouwer"
                <hilda.smit@...> wrote:

> [...]
                (56) (geboren op 12 Januari 1820 in Franeker en gestorven op 20
                Januari 1889 in Tzummarum, 69 jr., zoon van Pieter Pieters ALKEMA en

              • René Duba
                Message 7 of 22 , Apr 2, 2008
                  On 2 Apr 2008 at 10:14, Kees Braaksma wrote:

                  > Mogelijk is Aaltje een weeskind, want haar man werd in 1813 in Nieuw
                  > Stads Weeshuis in Leeuwarden geboren.
                  > Misschien hebben ze elkaar daar leren kennen.

                  Hallo Kees,

                  die mogelijkheid was ook even bij mij opgekomen toen ik dat
                  las. Vermoedelijk schept "wees zijn" wel een band, dus het zou
                  best kunnen. Hadden weeshuizen niet boeken waarin van alles
                  werd vastgelegd? Als dat nou bewaard is gebleven...

                  René
                • reyacta
                  Message 8 of 22 , Apr 2, 2008
                    Hoi,

                    Wel, je kunt vragen of iemand de aktes nakijkt.
                    Misschien kom ik er binnenkort aan toe.

                    Huwelijksakte Leeuwarden, 1840
                    Man : Fokke Ferwerda
                    Vrouw : Aaltje Braaksma
                    Datum : 17 mei 1840, akte nr. 54

                    Overlijdensakte Leeuwarden, 1893
                    Aangiftedatum 20 oktober 1893, akte nr. 441
                    Aaltje Braaksma, overleden 20 oktober 1893, vrouw
                    Oud 79 jaar, weduwe

                    Intussen vond ik wel een Sjoukje Braaksma, misschien een ongehuwde
                    moeder? en Aaltje niet aangegeven?

                    Huwelijksakte Leeuwarden, 1820
                    Man : Paulus Sander
                    Vrouw : Sjoukje Braaksma
                    Datum : 2 januari 1820, akte nr. 3

                    Overlijdensakte Leeuwarden, 1829
                    Aangiftedatum 21 april 1829, akte nr. 179
                    Sjoukje Braaksma, overleden 19 april 1829, vrouw
                    Oud 44 jaar, gehuwd

                    Overlijdensakte Leeuwarden, 1842
                    Aangiftedatum 6 oktober 1842, akte nr. 599
                    Paulus Sander, overleden 6 oktober 1842, man
                    Oud 80 jaar, weduwnaar
                    (eerder van Dieuwke Reinders, x 1794, ovl 1814).

                    mvg margreet

                    Message 9 of 22 , Apr 3, 2008
                      Hallo Margreet,

                      Bedankt voor je aanvullingen.
                      Iemand anders had al aangeboden volgende week de acten op te zoeken.
                      Niet die van Sjoukje Braaksma, zou ik fijn vinden als die 2 acten dan
                      ook even ingekeken werden!

                      Sjoukje is inderdaad ook nog een onbekend persoon voor me. Maar of ze
                      een ongehuwde moeder was? Ik weet het niet!

                      De huwelijkacte van Aaltje zal het uitwijzen!

                      Mvg,
                      Kees

                      --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "reyacta" <mvh@...> wrote:

> [...]
                      > Paulus Sander, overleden 6 oktober 1842, man
                      > Oud 80 jaar, weduwnaar
                      > (eerder van Dieuwke Reinders, x 1794, ovl 1814).

                    • Cor
                      Message 10 of 22 , Apr 3, 2008
                        Hallo Kees, Hilda Smit en andere meelezers.
                        Vanmorgen maar gezocht naar alle aktes.
                        Heeft Hilda volgende week meer tijd om haar eigen vragen
                        na te zoeken.!!!

                        Succes er mee, Cor Seinstra

[...]

                        ANTWOORD:

                        Aaltje * Groningen won. te Dronrijp, + te Leeuwarden.

                        Wed. van Fokke Ferwerda.

                        Natuurlijke dr. van Sjoukje Atses Braaksma, +.

                        Huw. 1840:

                        Fokke * 06-08-1813 te Leeuwarden. timmerman.

                        Onecht kind van Antje Saskers.

                        Antje Ferwerda + 04-08-1820 29jr. Leeuwrden. naaister.

                        * en won. Leeuwarden.

                        Dr. van Sasker Ferwerda en Grietje Hessels.

                        Aaltje * 22-02-1814 gem. Groningen.

                        Dr. van Sjoukje Atses Bersema.

                        Boven in de akte staat: (Sjoukje Braaksma).

                        De betekenis hiervan is onduidelijk.

                        Sjoukje Braaksma + 19-04-1829 Leeuwarden en daar wonende 44jr.

                        * 01-03-1780 te Stavoren.

                        Vrouw van Paulus Sanders.

                        Dr. van Jetze Braaksma wn Aukje Sjoukes, beide +.

                        Akte van onvermogen voor beiden.

                        Datum : 2 januari 1820, akte nr. 3

                        ANTWOORD:

                        Paulus * 08-10-1762 te Elmerau in Saxen.

                        Wettige zoon van Christoph Sander en Anna Margaretha Seibel.

                        (akte in het Frans).

                        Dieuwke Reinders + 15-10-1814 Leeuwarden.

                        X met Paulus Sander.

                        Beiden akte van onvermogen.

                        Overlijdensakte Leeuwarden, 1829
                        Aangiftedatum 21 april 1829, akte nr. 179
                        Sjoukje Braaksma, overleden 19 april 1829, vrouw
                        Oud 44 jaar, gehuwd
                        ANTWOORD:

                        Sjoukje * Stavoren, won. en + Leeuwarden.

                        Vrouw van Paulus Sander.

                        Dr. van Atze Braaksma en Aukje Sjoukes, beide +.

[...]

                        Paulus * Elmerau in Saxen, won. en + Leeuwarden.

                        Wedn. van Dieuwke R., later van Sjoukje Atses Braaksma.

                        Zoon van Christoffel Sander en Anna Margaretha Seibel, beide +.
                      • Kees Braaksma
                        Message 11 of 22 , Apr 3, 2008
                          Hallo Cor,

                          Hartelijk dank voor het opzoeken van deze gegevens in het archief!!!
                          Ik heb zo weer wat aanknopingspunten om deze twee vrouwen in de
                          stamboom in te passen.
                          stambomen moet ik zeggen, want op dit moment heb ik nog steeds 35
                          families Braaksma.

                          Met vriendelijke groet,
                          Kees

                          --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Cor" <cj.seinstra@...>

                          Message 12 of 22 , Apr 6, 2008
                            Hallo mede-groepers,

                            Via mijn eerdere vraag over Aaltje Braaksma, kwam ik via haar
                            ongehuwd moeder Sjoukje Braaksma bij de familie Braaxma uit IJlst
                            terecht.
                            Bij de familie Samplonius 'vererft' de naam van grootmoeder op
                            kleinzoon. Zou dat vaker voorkomen in Friesland. Ik heb een geval
                            gevonden dat er op lijkt dat de naam van schoonmoeder op schoonzoon
                            vererft.
                            Weet iemand hier meer over?

                            Groeten,
                            kees

                            Lolkjen Douwes Braaksma
                            ged. IJlst 2 november 1704
                            d.v. Douwe Jans Braaxma (vroedsman en burgermeester) en Tierdtie
                            Tiebbes Joritsma
                            x IJlst 28 juli 1726
                            Jacob Jans Faber, mr. smid
                            geb. IJlst
                            ... 6 kinderen, waarvan....
                            5. Tjertie/Tjeerdtje Jacobs Faber volgt onder
                            ged. IJlst 23 november 1732
                            6. Anke (Janneke) Jacobs Faber
                            ged. IJlst 26 mei 1738

                            Tjeerdtje Jacobs Faber
                            ged. IJlst 23 november 1732
                            x IJlst 13 juli 1749
                            Marten Atzes (Braaksma)
                            geb. IJlst

                            1. Lolkjen Martens
                            ged. IJlst 17 mei 1750
                            2. Atze Martens Braaksma volgt onder
                            ged. Harlingen 12 oktober 1752
                            3. Lolkjen Martens
                            ged. Lemmer (Lemsterland) 21 maart 1762
                            4. Douwe Martens
                            ged. Stavoren 21 oktober 1769

                            Atze Martens Braaksma
                            ged. Harlingen 12 oktober 1752
                            overl. voor 1829
                            x Stavoren 8 januari 1775
                            Aukje Sjoukes
                            geb. Stavoren
                            overl. voor 1829

                            1. Sjoukje Atzes Braaksma volgt onder
                            geb. Stavoren 1 maart 1780 ???
                            2. Marten Atzes
                            geb. Stavoren 18 januari 1781 (ged. 24-1)
                            3. Frisk Atzes
                            geb. Stavoren 16 januari 1785 (ged. 9-2)

                            Sjoukje Braaksma
                            geb. Stavoren 1 maart 1780
                            overl. Leeuwarden 19 april 1829 (44 jaar, gehuwd)
                            x Leeuwarden 2 januari 1820 (akte in het Frans)
                            Paulus Sander
                            geb. Elmerau (Saksen, D) 08 oktober 1762
                            overl. Leeuwarden 6 oktober 1842 (80 jaar, weduwnaar)
                            z.v. Christoph/Christoffel Sander en Anna Margaretha Seibel
                            weduwnaar van Dieuwke Reinders

                            1. Aaltje Braaksma
                            geb. Groningen 22-02-1814
                            overleden Menaldumadeel 20 oktober 1893 (79 jaar, weduwe)
                          • Irene Visser
                            Message 13 of 22 , Apr 6, 2008
                              Hoi,

                              bij mij hebben de kinderen allemaal de achternaar van de moeder gekregen,
                              dit ivm het uitsterven van het geslacht,
                              en zijn de kinderen etc allemaal Alkema geworden.

                              Zij had nog een ongehuwde broer en anders ging het geslacht uit sterven,
                              waarom dat zo belangrijk was weet ik niet. Maar misschien waren ze in goede
                              doen.

                              gr. Irene.

                              2008/4/6, Kees Braaksma <braaksma444@...>:

> [...]
                              >
                              > 1. Aaltje Braaksma
                              > geb. Groningen 22-02-1814
                              > overleden Menaldumadeel 20 oktober 1893 (79 jaar, weduwe)

                            • Bert de Boer
                              Message 14 of 22 , Apr 6, 2008
                                Kees,
                                De CBG uitgave "Voor- en familienamen in Nederland", Geschiedenis, verspreiding, vorm en gebruik geeft wellicht meer informatie.Een kaartje op blz. 41 geft twee grondpatronen bij het vernoemen van kinderen.
                                In o.a. Friesland en Limburg werd het eerste kind vernoemd naar vaders kant als het een jongen is, naar moeders kant als het een meisje is.
                                Dit in tegenstelling tot o.a. West-Nedeland en de Waddeneilanden, daar werd het eeste kind, zowel jongen als meisje, naar vaders kant vernoemd.
                                Ook mengvormen kwamen voor, bijvoorbeeld in Oost-Groningen, Achterhoek en Noord-Brabant.
                                Groet,
                                Bert de Boer

                                Message 15 of 22 , Apr 6, 2008
                                  Hallo Bert,

                                  Wat jij bedoelt is de vernoeming van de kinderen of begrijp ik je
                                  verkeerd. Ik bedoel de achternaam. En normaal gaat die over van vader
                                  op zoon, maar kan het ook van schoonmoeder op schoonzoon?

                                  Kees

                                  --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Bert de Boer"

                                  Message 16 of 22 , Apr 7, 2008
                                    On 6 Apr 2008 at 22:22, Bert de Boer wrote:

                                    > In o.a. Friesland en Limburg werd het eerste kind
                                    > vernoemd naar vaders kant als het een jongen is,
                                    > naar moeders kant als het een meisje is.

                                    Ik kan me daardoor goed voorstellen dat dan ook achternamen
                                    van moeders kant in Friesland en Limburg een meer
                                    gelijkwaardige rol speelden bij bijvoorbeeld kwesties als
                                    naamsaanneming (als de vrouw al een geslachtsnaam heeft) of
                                    wanneer het uitsterven van een geslacht dreigt.

                                    mvg
                                    René
                                  • Bert de Boer
                                    Message 17 of 22 , Apr 7, 2008
                                      Kees,
                                      Mijn eerste reactie op je vraag betreft inderdaad vernoeming voornamen, in Nederland.
                                      Voor nadere informatie over vernoeming van voor- en achternamen in Friesland zijn meerdere bronnen beschikbaar. Voorbeeld: "Friezen gezocht", Gids voor stamboomonderzoek in Friesland, uitgave Tresoar, Leeuwarden. Het volgende citaat uit dit boek heeft betrekking op de keuze en verandering van achternamen.
                                      "Het voeren van familienamen vóór 1811 was niet aan regels gebonden. Als vuistregel kunnen we wel stellen dat het gebruiken van een familienaam - zeker op het platteland - gepaard ging met een zekere status. Talrijk zijn dan ook de gevallen dat een familienaam in onbruik raakte bij maatschappelijke neergang van een familie of door andere oorzaken."
                                      Mogelijk was de door jou genoemde schoonfamilie familie welgesteld?
                                      Groet,
                                      Bert de Boer

                                      <e_de_boer@...> wrote:

> [...]
                                      vernoemd.
                                      > Ook mengvormen kwamen voor, bijvoorbeeld in Oost-Groningen,

                                    • Kees & Tsjitske
                                      Message 18 of 22 , Apr 7, 2008
                                        Kees,

                                        Het gebeurde vroeger wel vaker als bijvoorbeeld de man een vrouw trouwde die
                                        uit een rijkere familie kwam. Ook dan werd de naam van de vrouw doorgegeven
                                        aan de kinderen.
                                        Ook bij boeren kwam het wel meer voor als het bedrijf uit de familie van de
                                        vrouw kwam en de man boer werd. Ik denk dat dit een kwestie van macht cq
                                        geld/rijkdom was.
                                        En voordat de achternaam in 1811 verplicht was had niet iedereen een
                                        achternaam. Als de vrouw dan wel een achternaam had en de man niet, werd ook
                                        de vrouw haar achternaam gebruikt. Er zullen ongetwijfeld nog wel meer
                                        redenen zijn, zoals uitsterving van het geschlacht. In onze stamboom komt
                                        het zelfs voor dat er in een gezin van de tien kinderen 9 de achternaam van
                                        de moeder hebben aangenomen en 1 die van de vader. Wat de reden hiervan is
                                        weet ik niet, maar zelfs dat kwam dus voor.

                                        Tsjitske

                                        _____

                                        Message 19 of 22 , Apr 7, 2008
                                          Hallo Bert,

                                          De familie van Lolkjen Douwes Braaksma was aardig welgesteld denk ik.
                                          Haar vader was burgemeester van IJlst.