Aaltje Braaksma

  • Kees Braaksma
    Message 1 of 22 , Apr 1, 2008
      Weet iemand misschien de namen van de ouders van Aaltje Braaksma

      Aaltje Braaksma
      geb. circa 1814 te ?
      overl. Leeuwarden 20-10-1893 (79 jaar, weduwe)
      ze woonde in Dronrijp in 1893
      x Leeuwarden 17-05-1840
      Fokke Ferwerda
      geb. Leeuwarden (Nieuw Stads Weeshuis) 6 augustus 1813
      overl. Leeuwarden 10 december 1872 (59 jaar, gehuwd)

      Fokke, zoon van Antje Saskers, neemt op 23 maart 1826 in Leeuwarden
      als familienaam Ferwerda
      geen kinderen

      Mvg,
      Kees
    • Richard Keijzer
      Message 2 of 22 , Apr 1, 2008
        Dag Kees,

        Op de site van het HCL zie ik wel vijf kinderen van het echtpaar. Die
        zijn dan waarschijnlijk jong overleden?
        Heb je de huwelijksakte met de bijlagen uit 1840 al bekeken?

        Groeten van Richard

        --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Kees Braaksma"
        <braaksma444@...> wrote:

> [...]
        > overl. Leeuwarden 10 december 1872 (59 jaar, gehuwd)
        >
        > Fokke, zoon van Antje Saskers, neemt op 23 maart 1826 in

      • René Duba
        Message 3 of 22 , Apr 1, 2008
          On 1 Apr 2008 at 8:40, Kees Braaksma wrote:

          > Weet iemand misschien de namen van de ouders van Aaltje Braaksma

          ik zie wel een ander jaar:

          Geboorteakte Westdongeradeel (mairie Ternaard), 1812
          Aangiftedatum 5 september 1812, akte nr. 42
          Aaltje Braaksma, geboren 4 september 1812
          Dochter van Ynze Jans Braaksma en Grietje Jacobs

          of misschien een verschrijving? 1813 zou kunnen voor 79 jr.

          Geboorteakte Westdongeradeel (mairie Ternaard), 1813
          Aangiftedatum 2 april 1813, akte nr. 14
          Antje Braaksma, geboren 31 maart 1813
          Dochter van Lubbert Jans Braaksma en Jakobje Ottes

          Geboorteakte Oostdongeradeel (mairie Anjum), 1813
          Aangiftedatum 29 januari 1813, akte nr. 8
          Antje Braaksma, geboren 29 januari 1813
          Dochter van Beerent Botes Braaksma en Doetje Gerryts
          Katsma
        • Kees Braaksma
          Message 4 of 22 , Apr 1, 2008
            Hallo Richard,

            Bedankt voor je bijdrage!
            Die 5 kinderen had ik inderdaad ook al, maar daar kom ik niet verder
            mee. En de huwelijksacte en bijlagen zijn een hele goede optie, maar
            ik woon zowel ver van Leeuwarden als van het CBG!

            Kees

            --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Richard Keijzer"
            <ristcard@...> wrote:

> [...]
            Die
            > zijn dan waarschijnlijk jong overleden?
            > Heb je de huwelijksakte met de bijlagen uit 1840 al bekeken?

          • Kees Braaksma
            Message 5 of 22 , Apr 1, 2008
              Hallo René,

              Leuk dat je mij nu helpt! Ben je al verder gekomen met de naam
              Duba/Duwer?

              Ik heb alle Aaltjes afgezocht, maar ze vallen allemaal af!

              Aaltje Ynzes Braaksma
              geboren Ternaard (Westdongeradeel) 4 september 1812
              overleden Oostdongeradeel 8 september 1851 (39 jaar, weduwe)
              x Dokkum 6 juli 1833
              Jan Haanstra
              geb. 1808
              overl. Oostdongeradeel 29-11-1845 (37 jaar, gehuwd)

              Wat de twee Antjes betreft, heb ik dit:

              Antje Lubberts Braaksma
              geboren Ternaard (Westdongeradeel) 31 maart 1813
              overleden Westdongeradeel 19 februari 1874 (60 jaar, gehuwd)

              Antje Beernts Braaksma
              geboren Anjum (Oostdongeradeel) 29 januari 1813
              overleden Anjum (Oostdongeradeel) 4 februari 1813 (6 dagen)
              Antje Berends Braaksma
              geboren Anjum (Oostdongeradeel) 9 april 1814
              overleden Oostdongeradeel 31 maart 1860 (46 jaar, weduwe)

              Groeten,
              Kees

              --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "René Duba" <duba@...>
              wrote:

> [...]
              > Aangiftedatum 29 januari 1813, akte nr. 8
              > Antje Braaksma, geboren 29 januari 1813
              > Dochter van Beerent Botes Braaksma en Doetje Gerryts

            • René Duba
              Message 6 of 22 , Apr 2, 2008
                Hallo Kees,

                waar ik nu achter probeer te komen is hoe je zou kunnen zien of
                ik soms misschien te maken heb met een schippersgezin.

                Als allerlei levensgebeurtenissen, geboorte, huwelijk, dood,
                gaten laten zien voor een bepaald gezin, dan is het misschien
                een schippersgezin.

                Misschien huwen zij wel met een meisje dat zij in een andere
                haven hebben ontmoet, geboortes aan boord worden
                aangegeven in de dichtstbijzijnde haven en idem met ziekte en
                overlijden. In die tijd kon men niet snel even terug naar "huis"
                als dat er al was. De verpleging in het dichtstbijzijnde gasthuis
                was al mooi als je dat bereiken kon. Misschien dat de ouders
                van jouw Aaltje ook buiten Friesland sporen hebben nagelaten?

                Een teken lijkt mij in ieder geval als er verschillende, maar
                sporadische vermeldingen zijn in havenplaatsen of plaatsen
                langs een vaarroute. Maar ook sporadische en niet aan één
                plaats gebonden vermeldingen in Friesland zelf zouden er
                misschien op kuinnen wijzen. Wat ik mij ook voorstel is dat een
                schippersgezin op een gegeven moment aan de wal gaat
                wonen. Al was het maar op hun oude dag. Dus de combinatie
                van een Friese naam en alleen een overlijden in een bepaalde
                plaats en geen vermelding van huwelijk of geboorten in
                Friesland, zou ook een teken kunnen zijn.

                Dit is wel vaag, dat besef ik, en zeker niet alle schepen boden
                plek om op te wonen, maar er werd heel wat afgevaren in die
                tijd, dus een beeld van hoe dat toen toeging helpt mij om te
                snappen wat ik in de archieven tegenkom.

                Groeten,
                René

              • Hilda H. Smit-Brouwer
                Message 7 of 22 , Apr 2, 2008
                  Dag Kees,

                  Ik val zo in deze discussie en weet niet of je iets aan het volgende nog hebt. Dit heb ik in mijn database staan. Volgende week ga ik een paar uurtjes naar het archief in Leeuwarden en wil daar wel huwelijksacten of bijlagen voor je inzien.

                  A : Aaltje Ynzes Braaksma, gehuwd Jan Haanstra.

                  Zij had kind :

                  -------------

                  B.1 : Grietje Jans Haanstra, geboren in Oostdongeradeel op 7 Augustus 1842, gestorven in Barradeel, 72 jr. (72) op 1 December 1914, gehuwd Sijtse Pieters ALKEMA, op 8 September 1866 in Barradeel, (56) (geboren op 12 Januari 1820 in Franeker en gestorven op 20 Januari 1889 in Tzummarum, 69 jr., zoon van Pieter Pieters ALKEMA en ANTJE JANS KRAMER), Timmerknecht.

                  Groetjes, Hilda H.

                • Kees Braaksma
                  Message 8 of 22 , Apr 2, 2008
                    Hallo René,

                    Ik denk niet dat het om een schippersgezin gaat, want ze hebben
                    gewoon in Leeuwarden 5 kinderen gekregen in de periode 1841-1849.

                    Mogelijk is Aaltje een weeskind, want haar man werd in 1813 in Nieuw
                    Stads Weeshuis in Leeuwarden geboren.
                    Misschien hebben ze elkaar daar leren kennen.

                    wrote:

> [...]
                    > tijd, dus een beeld van hoe dat toen toeging helpt mij om te
                    > snappen wat ik in de archieven tegenkom.

                  • Kees Braaksma
                    Message 9 of 22 , Apr 2, 2008
                      Hallo Hilda,

                      Bedankt voor je reactie, maar Aaltje Ynzes is het niet. Zij is een
                      andere Aaltje Braaksma.
                      Als je de huwelijksacte in zou willen kijken, dan heel graag!

                      Mvg,
                      Kees

                      --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Hilda H. Smit-Brouwer"
                      <hilda.smit@...> wrote:

> [...]
                      (56) (geboren op 12 Januari 1820 in Franeker en gestorven op 20
                      Januari 1889 in Tzummarum, 69 jr., zoon van Pieter Pieters ALKEMA en

                    • René Duba
                      Message 10 of 22 , Apr 2, 2008
                        On 2 Apr 2008 at 10:14, Kees Braaksma wrote:

                        > Mogelijk is Aaltje een weeskind, want haar man werd in 1813 in Nieuw
                        > Stads Weeshuis in Leeuwarden geboren.
                        > Misschien hebben ze elkaar daar leren kennen.

                        Hallo Kees,

                        die mogelijkheid was ook even bij mij opgekomen toen ik dat
                        las. Vermoedelijk schept "wees zijn" wel een band, dus het zou
                        best kunnen. Hadden weeshuizen niet boeken waarin van alles
                        werd vastgelegd? Als dat nou bewaard is gebleven...

                        René
                      • reyacta
                        Message 11 of 22 , Apr 2, 2008
                          Hoi,

                          Wel, je kunt vragen of iemand de aktes nakijkt.
                          Misschien kom ik er binnenkort aan toe.

                          Huwelijksakte Leeuwarden, 1840
                          Man : Fokke Ferwerda
                          Vrouw : Aaltje Braaksma
                          Datum : 17 mei 1840, akte nr. 54

                          Overlijdensakte Leeuwarden, 1893
                          Aangiftedatum 20 oktober 1893, akte nr. 441
                          Aaltje Braaksma, overleden 20 oktober 1893, vrouw
                          Oud 79 jaar, weduwe

                          Intussen vond ik wel een Sjoukje Braaksma, misschien een ongehuwde
                          moeder? en Aaltje niet aangegeven?

                          Huwelijksakte Leeuwarden, 1820
                          Man : Paulus Sander
                          Vrouw : Sjoukje Braaksma
                          Datum : 2 januari 1820, akte nr. 3

                          Overlijdensakte Leeuwarden, 1829
                          Aangiftedatum 21 april 1829, akte nr. 179
                          Sjoukje Braaksma, overleden 19 april 1829, vrouw
                          Oud 44 jaar, gehuwd

                          Overlijdensakte Leeuwarden, 1842
                          Aangiftedatum 6 oktober 1842, akte nr. 599
                          Paulus Sander, overleden 6 oktober 1842, man
                          Oud 80 jaar, weduwnaar
                          (eerder van Dieuwke Reinders, x 1794, ovl 1814).

                          mvg margreet

                          Message 12 of 22 , Apr 3, 2008
                            Hallo Margreet,

                            Bedankt voor je aanvullingen.
                            Iemand anders had al aangeboden volgende week de acten op te zoeken.
                            Niet die van Sjoukje Braaksma, zou ik fijn vinden als die 2 acten dan
                            ook even ingekeken werden!

                            Sjoukje is inderdaad ook nog een onbekend persoon voor me. Maar of ze
                            een ongehuwde moeder was? Ik weet het niet!

                            De huwelijkacte van Aaltje zal het uitwijzen!

                            Mvg,
                            Kees

                            --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "reyacta" <mvh@...> wrote:

> [...]
                            > Paulus Sander, overleden 6 oktober 1842, man
                            > Oud 80 jaar, weduwnaar
                            > (eerder van Dieuwke Reinders, x 1794, ovl 1814).

                          • Cor
                            Message 13 of 22 , Apr 3, 2008
                              Hallo Kees, Hilda Smit en andere meelezers.
                              Vanmorgen maar gezocht naar alle aktes.
                              Heeft Hilda volgende week meer tijd om haar eigen vragen
                              na te zoeken.!!!

                              Succes er mee, Cor Seinstra

[...]

                              ANTWOORD:

                              Aaltje * Groningen won. te Dronrijp, + te Leeuwarden.

                              Wed. van Fokke Ferwerda.

                              Natuurlijke dr. van Sjoukje Atses Braaksma, +.

                              Huw. 1840:

                              Fokke * 06-08-1813 te Leeuwarden. timmerman.

                              Onecht kind van Antje Saskers.

                              Antje Ferwerda + 04-08-1820 29jr. Leeuwrden. naaister.

                              * en won. Leeuwarden.

                              Dr. van Sasker Ferwerda en Grietje Hessels.

                              Aaltje * 22-02-1814 gem. Groningen.

                              Dr. van Sjoukje Atses Bersema.

                              Boven in de akte staat: (Sjoukje Braaksma).

                              De betekenis hiervan is onduidelijk.

                              Sjoukje Braaksma + 19-04-1829 Leeuwarden en daar wonende 44jr.

                              * 01-03-1780 te Stavoren.

                              Vrouw van Paulus Sanders.

                              Dr. van Jetze Braaksma wn Aukje Sjoukes, beide +.

                              Akte van onvermogen voor beiden.

                              Datum : 2 januari 1820, akte nr. 3

                              ANTWOORD:

                              Paulus * 08-10-1762 te Elmerau in Saxen.

                              Wettige zoon van Christoph Sander en Anna Margaretha Seibel.

                              (akte in het Frans).

                              Dieuwke Reinders + 15-10-1814 Leeuwarden.

                              X met Paulus Sander.

                              Beiden akte van onvermogen.

                              Overlijdensakte Leeuwarden, 1829
                              Aangiftedatum 21 april 1829, akte nr. 179
                              Sjoukje Braaksma, overleden 19 april 1829, vrouw
                              Oud 44 jaar, gehuwd
                              ANTWOORD:

                              Sjoukje * Stavoren, won. en + Leeuwarden.

                              Vrouw van Paulus Sander.

                              Dr. van Atze Braaksma en Aukje Sjoukes, beide +.

[...]

                              Paulus * Elmerau in Saxen, won. en + Leeuwarden.

                              Wedn. van Dieuwke R., later van Sjoukje Atses Braaksma.

                              Zoon van Christoffel Sander en Anna Margaretha Seibel, beide +.
                            • Kees Braaksma
                              Message 14 of 22 , Apr 3, 2008
                                Hallo Cor,

                                Hartelijk dank voor het opzoeken van deze gegevens in het archief!!!
                                Ik heb zo weer wat aanknopingspunten om deze twee vrouwen in de
                                stamboom in te passen.
                                stambomen moet ik zeggen, want op dit moment heb ik nog steeds 35
                                families Braaksma.

                                Met vriendelijke groet,
                                Kees

                                --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Cor" <cj.seinstra@...>

                                Message 15 of 22 , Apr 6, 2008
                                  Hallo mede-groepers,

                                  Via mijn eerdere vraag over Aaltje Braaksma, kwam ik via haar
                                  ongehuwd moeder Sjoukje Braaksma bij de familie Braaxma uit IJlst
                                  terecht.
                                  Bij de familie Samplonius 'vererft' de naam van grootmoeder op
                                  kleinzoon. Zou dat vaker voorkomen in Friesland. Ik heb een geval
                                  gevonden dat er op lijkt dat de naam van schoonmoeder op schoonzoon
                                  vererft.
                                  Weet iemand hier meer over?

                                  Groeten,
                                  kees

                                  Lolkjen Douwes Braaksma
                                  ged. IJlst 2 november 1704
                                  d.v. Douwe Jans Braaxma (vroedsman en burgermeester) en Tierdtie
                                  Tiebbes Joritsma
                                  x IJlst 28 juli 1726
                                  Jacob Jans Faber, mr. smid
                                  geb. IJlst
                                  ... 6 kinderen, waarvan....
                                  5. Tjertie/Tjeerdtje Jacobs Faber volgt onder
                                  ged. IJlst 23 november 1732
                                  6. Anke (Janneke) Jacobs Faber
                                  ged. IJlst 26 mei 1738

                                  Tjeerdtje Jacobs Faber
                                  ged. IJlst 23 november 1732
                                  x IJlst 13 juli 1749
                                  Marten Atzes (Braaksma)
                                  geb. IJlst

                                  1. Lolkjen Martens
                                  ged. IJlst 17 mei 1750
                                  2. Atze Martens Braaksma volgt onder
                                  ged. Harlingen 12 oktober 1752
                                  3. Lolkjen Martens
                                  ged. Lemmer (Lemsterland) 21 maart 1762
                                  4. Douwe Martens
                                  ged. Stavoren 21 oktober 1769

                                  Atze Martens Braaksma
                                  ged. Harlingen 12 oktober 1752
                                  overl. voor 1829
                                  x Stavoren 8 januari 1775
                                  Aukje Sjoukes
                                  geb. Stavoren
                                  overl. voor 1829

                                  1. Sjoukje Atzes Braaksma volgt onder
                                  geb. Stavoren 1 maart 1780 ???
                                  2. Marten Atzes
                                  geb. Stavoren 18 januari 1781 (ged. 24-1)
                                  3. Frisk Atzes
                                  geb. Stavoren 16 januari 1785 (ged. 9-2)

                                  Sjoukje Braaksma
                                  geb. Stavoren 1 maart 1780
                                  overl. Leeuwarden 19 april 1829 (44 jaar, gehuwd)
                                  x Leeuwarden 2 januari 1820 (akte in het Frans)
                                  Paulus Sander
                                  geb. Elmerau (Saksen, D) 08 oktober 1762
                                  overl. Leeuwarden 6 oktober 1842 (80 jaar, weduwnaar)
                                  z.v. Christoph/Christoffel Sander en Anna Margaretha Seibel
                                  weduwnaar van Dieuwke Reinders

                                  1. Aaltje Braaksma
                                  geb. Groningen 22-02-1814
                                  overleden Menaldumadeel 20 oktober 1893 (79 jaar, weduwe)
                                • Irene Visser
                                  Message 16 of 22 , Apr 6, 2008
                                    Hoi,

                                    bij mij hebben de kinderen allemaal de achternaar van de moeder gekregen,
                                    dit ivm het uitsterven van het geslacht,
                                    en zijn de kinderen etc allemaal Alkema geworden.

                                    Zij had nog een ongehuwde broer en anders ging het geslacht uit sterven,
                                    waarom dat zo belangrijk was weet ik niet. Maar misschien waren ze in goede
                                    doen.

                                    gr. Irene.

                                    2008/4/6, Kees Braaksma <braaksma444@...>:

> [...]
                                    >
                                    > 1. Aaltje Braaksma
                                    > geb. Groningen 22-02-1814
                                    > overleden Menaldumadeel 20 oktober 1893 (79 jaar, weduwe)

                                  • Bert de Boer
                                    Message 17 of 22 , Apr 6, 2008
                                      Kees,
                                      De CBG uitgave "Voor- en familienamen in Nederland", Geschiedenis, verspreiding, vorm en gebruik geeft wellicht meer informatie.Een kaartje op blz. 41 geft twee grondpatronen bij het vernoemen van kinderen.
                                      In o.a. Friesland en Limburg werd het eerste kind vernoemd naar vaders kant als het een jongen is, naar moeders kant als het een meisje is.
                                      Dit in tegenstelling tot o.a. West-Nedeland en de Waddeneilanden, daar werd het eeste kind, zowel jongen als meisje, naar vaders kant vernoemd.
                                      Ook mengvormen kwamen voor, bijvoorbeeld in Oost-Groningen, Achterhoek en Noord-Brabant.
                                      Groet,
                                      Bert de Boer

                                      Message 18 of 22 , Apr 6, 2008
                                        Hallo Bert,

                                        Wat jij bedoelt is de vernoeming van de kinderen of begrijp ik je
                                        verkeerd. Ik bedoel de achternaam. En normaal gaat die over van vader
                                        op zoon, maar kan het ook van schoonmoeder op schoonzoon?

                                        Kees

                                        --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Bert de Boer"

                                        Message 19 of 22 , Apr 7, 2008
                                          On 6 Apr 2008 at 22:22, Bert de Boer wrote:

                                          > In o.a. Friesland en Limburg werd het eerste kind
                                          > vernoemd naar vaders kant als het een jongen is,
                                          > naar moeders kant als het een meisje is.

                                          Ik kan me daardoor goed voorstellen dat dan ook achternamen
                                          van moeders kant in Friesland en Limburg een meer
                                          gelijkwaardige rol speelden bij bijvoorbeeld kwesties als
                                          naamsaanneming (als de vrouw al een geslachtsnaam heeft) of
                                          wanneer het uitsterven van een geslacht dreigt.

                                          mvg
                                          René
                                        • Bert de Boer
                                          Message 20 of 22 , Apr 7, 2008
                                            Kees,
                                            Mijn eerste reactie op je vraag betreft inderdaad vernoeming voornamen, in Nederland.
                                            Voor nadere informatie over vernoeming van voor- en achternamen in Friesland zijn meerdere bronnen beschikbaar. Voorbeeld: "Friezen gezocht", Gids voor stamboomonderzoek in Friesland, uitgave Tresoar, Leeuwarden. Het volgende citaat uit dit boek heeft betrekking op de keuze en verandering van achternamen.
                                            "Het voeren van familienamen vóór 1811 was niet aan regels gebonden. Als vuistregel kunnen we wel stellen dat het gebruiken van een familienaam - zeker op het platteland - gepaard ging met een zekere status. Talrijk zijn dan ook de gevallen dat een familienaam in onbruik raakte bij maatschappelijke neergang van een familie of door andere oorzaken."
                                            Mogelijk was de door jou genoemde schoonfamilie familie welgesteld?
                                            Groet,
                                            Bert de Boer

                                            <e_de_boer@...> wrote:

> [...]
                                            vernoemd.
                                            > Ook mengvormen kwamen voor, bijvoorbeeld in Oost-Groningen,

                                          • Kees & Tsjitske
                                            Message 21 of 22 , Apr 7, 2008
                                              Kees,

                                              Het gebeurde vroeger wel vaker als bijvoorbeeld de man een vrouw trouwde die
                                              uit een rijkere familie kwam. Ook dan werd de naam van de vrouw doorgegeven
                                              aan de kinderen.
                                              Ook bij boeren kwam het wel meer voor als het bedrijf uit de familie van de
                                              vrouw kwam en de man boer werd. Ik denk dat dit een kwestie van macht cq
                                              geld/rijkdom was.
                                              En voordat de achternaam in 1811 verplicht was had niet iedereen een
                                              achternaam. Als de vrouw dan wel een achternaam had en de man niet, werd ook
                                              de vrouw haar achternaam gebruikt. Er zullen ongetwijfeld nog wel meer
                                              redenen zijn, zoals uitsterving van het geschlacht. In onze stamboom komt
                                              het zelfs voor dat er in een gezin van de tien kinderen 9 de achternaam van
                                              de moeder hebben aangenomen en 1 die van de vader. Wat de reden hiervan is
                                              weet ik niet, maar zelfs dat kwam dus voor.

                                              Tsjitske

                                              _____

                                              Message 22 of 22 , Apr 7, 2008
                                                Hallo Bert,

                                                De familie van Lolkjen Douwes Braaksma was aardig welgesteld denk ik.
                                                Haar vader was burgemeester van IJlst.