Volkstellingen Friesland

  • Yntze van der Honing
    Message 1 of 3 , Jan 8, 2000
      Mijne dames en heren,

      Heden ontving ik een fax van de heer Johannes HEIDA in Ierland die bezig is
      met het samenstellen van een nieuw boek over de familie HEIDA en daarbij
      ook aandacht aan statistische gegevens wil schenken. In dit verband de
      volgende vraag:

      ==> Wanneer zijn er in de 19e eeuw volkstellingen gehouden?

      Het gaat hem in de eerste plaats om bevolkingsaantallen op gezette tijden
      in de gemeente Weststellingwerf (in de 19e eeuw).

      Mij is alleen een volkstelling uit 1840 (?) bekend.

      Ik zou hem suggereren om contact op te nemen met het Ryksargyf of met het
      CBS, maar mogelijk zijn er dames of heren in deze nieuwsgroep die mij
      rechtstreeks het juiste antwoord kunnen toezenden. Ik zal het dan per
      slakkenpost of fax aan de heer HEIDA in Ierland doen toekomen.

      Bij voorbaat dank,

      Yntze van der Honing
      http://home.wxs.nl/~yntze
    • tjeabele
      Message 2 of 3 , Jan 8, 2000
        Hallo Yntze,

        uit monumenta Frisica "gids voor genealogisch onderzoek in Friesland.

        Blz.87 "Archieven van besturen 1795-1813.
        Inv. Arch. 8
        Signatuur: BRF.

        119 lijsten van volkstelling Barredeel, Gaasterland en Hennaarderadeel,
        1796.

        BLZ. 124.
        Volkstelling 1829 en 1839 van Leeuwarden

        BLZ 146
        Archief Dokkum inv. no. 1488 volkstelling 1830
        inv. no. 1489 volkstelling 1840

        BLZ. 148
        Archief Kollumerland volkstelling 1830 1840

        Ook in Oost en Westdongeradeel.

        Ik ben benieuwd wat voor stamboom deze meneer Heida maakt! zijn het alle
        nakomelingen van Jan Jeips en Saakje Sipkens of alleen in de manelijke lijn?

        Met vriendelijke groet,

        Tjeabele

> [...]
        >
        > Get great offers on top-notch products that match your interests!

      • Godwin Zwanenburg
        Message 3 of 3 , Jan 9, 2000
          Beste Yntze,

          Heb je hem op het boek over de Heida's gewezen?

          Godwin

          Pijlkruid 14
          7909 HK Hoogeveen
          The Netherlands