RE: [Friesland-genealogy] soldaat in het leger van Napoleon

  • Herman van der Woude
    Message 1 of 10 , Mar 4 3:47 PM
      Het heeft weliswaar niets met Friesland onder Napoleon te maken, maar toch
      kan ik in dit verband als (meer dan) achtergrondinformatie aanbevelen het
      boek: "In dienst voor Napoleons Europese droom, de verstoring van de
      plattelandssamenleving in Weert" door Joost Welten. Het boek (in feite een
      dissertatie) is in de herfst van 2007 verschenben bij het Davidsfonds te
      Leuven. Niet alleen geeft dr. Welten een zeer indringend beeld van de
      invloed van de Franse bezetting op een midden-Limburgse gemeenschap, maar
      ook geeft hij aan hoe het een en ander is te interpreteren. Leen dit boek
      via een bibliotheek!

      Overigens, uit eigen onderzoek is naar voren gekomen dat veel, heel veel
      'conscrits' die met Napoleon naar Moskou hadden moeten gaan, daar nooit zijn
      aangekomen. Veel van hen zijn al voortijdig door ziekten en ontberingen om
      het leven gekomen zonder ooit aan krijgshandelingen te hebben deelgenomen.
      Van hen is niet meer vermeld dan zo'n "laatste bericht". Ze waren voor het
      Franse leger niet meer van nut door hun voortijdig overlijden. Hadden ze wel
      aan gevechten deelgenomen en daar eventueel door om het leven gekomen, dan
      was er mogelijk wel meer over hen te vinden.

      Heel waarschijnlijk betkent in dit verband "laatste bericht" ook werkelijk
      laatste bericht, jammer genoeg. Vanuit De Knijpe heeft Keimpes 'neef' in
      ieder geval met vele ander 'conscrits' naar Douai gemarcheerd; hij zal ook
      nog wel verder zijn gekomen, maar dat is in de geschiedenis verdwenen. Neem
      maar aan dat hij door uitputting en/of ziekte is gestorven - ver voor
      Ruslan, ver voor Moskou. Hij was niet de enige.

      Met vriendelijke groet,
      Herman van der Woude

      Message 2 of 10 , Mar 5 5:12 AM
        Hello,

        I am interested in finding out more about Frisian
        deserters/deaths during the Napoleonic war,
        specifically the individual noted below. It would be
        interesting to know if there were deserters who
        married and started up new families in Russia or
        eastern Europe. (There are quite a few blond-haired
        Russians and I've wondered if the Frisians could have
        partially responsible.) Would anyone have information
        of this? I have family members who can help with the
        Dutch translation if necessary.

        Betty de Jong-Hughes

        Kooistra, Schelte Abes dagloner, geb. Nes (Westd.)
        20.12.1786, wonende aldaar, zoon van Abe
        Fokkes,overleden en Antje Jans
        lichting 1812 mairie Nes; plaatsvervanger voor Tjerk
        Taekes
        Jouwsma (1792) kanton Holwerd; fuselier 08.07.1813
        124e reg.
        inf. onder nr. 5208, 5e bat., 1e comp.; in 1813
        gedeserteerd;
        wordt eind 1814 vermist; zijn laatste bericht was van
        06.1813
        Bronnen: Tresoar nr. 584 op de lijst vermisten toegang
        11
        inv.nr. 6510 nr. 22; toegang 8/4065. 406;
        Mededelingenblad
        NGV afd. Friesland jrg. 3 nr. 4 bldz. 147 dhr. F.
        Kooistra te Hoevelaken

      • L.Vlastra
        Message 3 of 10 , Mar 5 7:21 AM
          Hello Betty

          I could do some investigations, but the Napoleonic Wars or Coalition Wars is not an issue for this genealogy group.
          So if you don't mind, I rather prefer to answer to your personal mailadress.
          Mine are:
          luut@...
          huiswerk@...

          Withj regard
          Luut
> [...]

          > --
          > Mijn Postvak In wordt beschermd door SPAMfighter.
          > Download de gratis SPAMfighter via deze link:

        • ken veldhuis
          Message 4 of 10 , Mar 5 9:11 AM
            Beste Piet, Hans, Luut en Herman,

            Hartelijk bedankt voor de reacties op mijn vraag. Nu heb ik een veel beter inzicht in het hoe en waarom, en mogelijkheden voor verder zoeken.

            vr groet uit het opnieuw met sneeuw bedekte Southern Ontario - echter een prachtig gezicht,
            Keimpe

            Message 5 of 10 , Mar 5 11:51 PM
              Hallo Keimpe,

              Heb je al contact gehad met Rian Derksen.
              www.dutchregiments Je kunt natuurlijk ook eerst haar
              prachtige site bezoeken.

              Groeten en succes,
              Piet