Re: [Friesland-genealogy] Re: soldaat in het leger van Napoleon

  • pboltjes@planet.nl
    Message 1 of 10 , Mar 4, 2008
      Hallo Hans,

      Gesneuveld, vermist, gedeserteerd.
      Veel vermisten, etc. zijn nooit teruggevonden, getraceerd.
      Van een klein aantal is bekend dat ze terug kwamen in
      hun dorp, gemeente en werden gearresteerd.
      Zie ook Paasman en ook Rian Derksen.

      Groetnis, Piet
      Message 2 of 10 , Mar 4, 2008
        Het heeft weliswaar niets met Friesland onder Napoleon te maken, maar toch
        kan ik in dit verband als (meer dan) achtergrondinformatie aanbevelen het
        boek: "In dienst voor Napoleons Europese droom, de verstoring van de
        plattelandssamenleving in Weert" door Joost Welten. Het boek (in feite een
        dissertatie) is in de herfst van 2007 verschenben bij het Davidsfonds te
        Leuven. Niet alleen geeft dr. Welten een zeer indringend beeld van de
        invloed van de Franse bezetting op een midden-Limburgse gemeenschap, maar
        ook geeft hij aan hoe het een en ander is te interpreteren. Leen dit boek
        via een bibliotheek!

        Overigens, uit eigen onderzoek is naar voren gekomen dat veel, heel veel
        'conscrits' die met Napoleon naar Moskou hadden moeten gaan, daar nooit zijn
        aangekomen. Veel van hen zijn al voortijdig door ziekten en ontberingen om
        het leven gekomen zonder ooit aan krijgshandelingen te hebben deelgenomen.
        Van hen is niet meer vermeld dan zo'n "laatste bericht". Ze waren voor het
        Franse leger niet meer van nut door hun voortijdig overlijden. Hadden ze wel
        aan gevechten deelgenomen en daar eventueel door om het leven gekomen, dan
        was er mogelijk wel meer over hen te vinden.

        Heel waarschijnlijk betkent in dit verband "laatste bericht" ook werkelijk
        laatste bericht, jammer genoeg. Vanuit De Knijpe heeft Keimpes 'neef' in
        ieder geval met vele ander 'conscrits' naar Douai gemarcheerd; hij zal ook
        nog wel verder zijn gekomen, maar dat is in de geschiedenis verdwenen. Neem
        maar aan dat hij door uitputting en/of ziekte is gestorven - ver voor
        Ruslan, ver voor Moskou. Hij was niet de enige.

        Met vriendelijke groet,
        Herman van der Woude

        Message 3 of 10 , Mar 4, 2008
          Hallo Keimpe,

          Je weet zoiets natuurlijk nooit zeker, maar het zou zo maar kunnen dat de verwijzing op een brief slaat, die hij van uit het kampement vlak voor hun vertrek heeft verstuurd.
          Douai is een plaats in Noord Frankrijk, waar het leger zich groepeerde om uiteindelijk op 22 juni 1812 de Niemen over te steken en Rusland binnen te vallen, op 7 september levert Napoleon slag bij Borodino en aan het eind van die maand trekt hij Moskou binnen, als hij eind 1812 Rusland weer verlaat heeft hij nog slechts 250 stuks geschut over van de 1300 waarmee de veldtocht begon. De meeste gewoon achtergelaten.
          Je "neef" diende zoals ik het lees als dienstplichtig bij de trein (transport) van de 6e compagnie van het 14e bataljon artillerie. Dat is een mogelijk aanknopingspunt.
          Goed mogelijk dat hij is omgekomen bij de veldslag op 7 september of slachtoffer is geworden van de raids van de kozakken op de terugtrekkende Fransen of doodgebleven van de koude. De transportpaarden werden voedsel voor de troepen.

          De vraag is of hij in Rusland gesneuveld is of later, want na het Russische debacle, volgen nog de veldslagen van Lützen, 2 mei 1813, Bautzen 20 mei 1813, dan de 3 daagse veldslag bij Leipzig van 16 t/m 18 oktober 1813, 1 februari 1814 de slag bij La Rothière.
          Voor het gemak sla ik de schermutselingen bij Grossbeeren, 23/8/1813 Kulm, 30/8/1813 en Dennewitz 6/9/1813 over omdat de artillerie daar geen echte rol speelde.

          Begin 1813 is de organisatie binnen het Franse leger weer veranderd en zijn veldbatterijen toegevoegd aan legerkorpsen, dus of de verwijzing vanuit Douai nog op gaat durf ik niet te zeggen, maar wellicht is dit ook een ingang.

          De 14e divisie onder leiding van divisiegeneraal Lorencez maakte deel uit van het 12 korps olv maarschalk Oudinot en had twee veldbatterijen van elk 8 stuks geschut.

          Met vriendelijke groet
          Luut

        • Betty Hughes
          Message 4 of 10 , Mar 5, 2008
            Hello,

            I am interested in finding out more about Frisian
            deserters/deaths during the Napoleonic war,
            specifically the individual noted below. It would be
            interesting to know if there were deserters who
            married and started up new families in Russia or
            eastern Europe. (There are quite a few blond-haired
            Russians and I've wondered if the Frisians could have
            partially responsible.) Would anyone have information
            of this? I have family members who can help with the
            Dutch translation if necessary.

            Betty de Jong-Hughes

            Kooistra, Schelte Abes dagloner, geb. Nes (Westd.)
            20.12.1786, wonende aldaar, zoon van Abe
            Fokkes,overleden en Antje Jans
            lichting 1812 mairie Nes; plaatsvervanger voor Tjerk
            Taekes
            Jouwsma (1792) kanton Holwerd; fuselier 08.07.1813
            124e reg.
            inf. onder nr. 5208, 5e bat., 1e comp.; in 1813
            gedeserteerd;
            wordt eind 1814 vermist; zijn laatste bericht was van
            06.1813
            Bronnen: Tresoar nr. 584 op de lijst vermisten toegang
            11
            inv.nr. 6510 nr. 22; toegang 8/4065. 406;
            Mededelingenblad
            NGV afd. Friesland jrg. 3 nr. 4 bldz. 147 dhr. F.
            Kooistra te Hoevelaken

          • L.Vlastra
            Message 5 of 10 , Mar 5, 2008
              Hello Betty

              I could do some investigations, but the Napoleonic Wars or Coalition Wars is not an issue for this genealogy group.
              So if you don't mind, I rather prefer to answer to your personal mailadress.
              Mine are:
              luut@...
              huiswerk@...

              Withj regard
              Luut
> [...]

              > --
              > Mijn Postvak In wordt beschermd door SPAMfighter.
              > Download de gratis SPAMfighter via deze link:

            • ken veldhuis
              Message 6 of 10 , Mar 5, 2008
                Beste Piet, Hans, Luut en Herman,

                Hartelijk bedankt voor de reacties op mijn vraag. Nu heb ik een veel beter inzicht in het hoe en waarom, en mogelijkheden voor verder zoeken.

                vr groet uit het opnieuw met sneeuw bedekte Southern Ontario - echter een prachtig gezicht,
                Keimpe

                Message 7 of 10 , Mar 5, 2008
                  Hallo Keimpe,

                  Heb je al contact gehad met Rian Derksen.
                  www.dutchregiments Je kunt natuurlijk ook eerst haar
                  prachtige site bezoeken.

                  Groeten en succes,
                  Piet